Constructia Autostrazii Transilvania naste noi polemici ? O parte dintre proprietarii terenurilor cerute de catre constructorii autostrazii sunt indignati atât de modul în care sunt tratati de catre autoritati cat si de preturile oferite ? Firma de avocatura care se ocupa de despagubiri, „Cecilia Popa si asociatii” si firma de evaluare, ambele angajate de catre Stat, ignora drepturile proprietarilor pamânturilor ? În ciuda faptului ca Legea Fundamentala stipuleaza ca în cazul exproprierilor „despagubirile prevazute(…) se stabilesc de comun acord cu proprietarul sau, în caz de divergenta prin justitie”, mai multi dintre cei expropriati „în numele” Autostrazii Transilvania reclama faptul ca sunt notificati cu privire la nivelul despagubirilor, iar în cazul în care nu sunt de acord cu suma respectiva trebuie sa dea Statul în judecata sau li se deschide un cont bancar pe baza CNP-ului în care sunt virati banii  

Terenurile din zona Sesul de Sus din localitatea Luna de Sus sunt unele dintre cele mai bine cotate de pe piata imobiliara dar devalorizate fortat ….deoarece trece pe acolo Autostrada Transilvania. Din pacate, pentru proprietarii pamânturilor, din 2004 a început pentru ei un adevarat calvar.
De atunci ei nu si-au mai putut folosi terenurile, dar nici nu a fost gasita o solutie multumitoare pentru a fi despagubiti.
În prezent, li se ofera oamenilor câte 8,5 euro pentru fiecare metru patrat de teren, adica de 4-5 ori sub pretul pietei. De asemenea, ei sunt „prinsi” între o decizie a Consiliului Local din Comuna de care apartin, Floresti, care a aprobat ca terenul sa devina intravilan, pâna la granita cu Stolna, si cea a Statului, reprezentat de Biroul de avocatura Cecilia Popa&asociatii care ignora decizia autoritatilor locale si a calculat preturile terenurilor ca fiind extravilane. Desi am încercat sa îl con-
tactam pe primarul Ioachim Vancea, pentru a afla cum este posibil ca acelasi teren sa fie considerat, în acelasi timp si intravilan si extravilan, pâna la închiderea editiei acesta nu a fost disponibil.
O alta problema de care se lovesc proprietarii din zona este cea legata de modul în care biroul de avocatura mentionat, firma de evaluatori angajata si chiar autoritatile locale le desconsidera drepturile.

Mai rau decât comunistii…

În aceasi situatie se afla 99 de familii din Luna de Sus. Doua dintre ele au dat Statul în judecata iar ceilalti au refuzat sa semneze actele oferite de catre reprezentantele biroului de avocatura Cecilia Popa & asociatii.  Proprietarii terenurilor care vor fi preluate de catre Stat au declarat ca, de fapt, nu vor sa obstructioneze lucrarile din zona, dar se simt lezati de modul în care au fost tratati de catre reprezentantii autoritatilor si de preturile care li se ofera pentru parcele. Ei au declarat ca ar fi de acord chiar cu un schimb de terenuri, în cazul în care suma propusa nu va fi majorata. Ei s-au declarat sceptici vizavi de existenta unui raport real de evaluare, de vreme ce accesul la acesta le-a fost interzis categoric.
Oamenii au protestat pentru ca Statul profita de faptul ca adevaratii proprietari, care mai sunt în viata, au vârste foarte înaintate,peste 80 de ani, iar acestia nu se mai pot lupta cu sistemul iar ei, fiii acestora sunt paralizati de taxe si proceduri nesfârsite si costisitoare. Proprietarii, Câmpean Emilia, Florian Albert, Chirco Amalia, Corojan Jacob si Stefan Satmari si altii au afirmat ca actualele practici sunt mai odioase decât cele din timpul colectivizarii „ parintilor nostri pamânturile astea le-au mai fost luate o data, au suferit si atunci, de câtiva ani le-au fost retrocedate si…din nou ne vor fi luate. De data asta, în schimb, e si mai odios felul în care ne lasa fara pamânt. Poate ar fi mai bine doar sa îl ia si gata fara sa se ascunda dupa suma asta infima de 8,5 euro, un surogat de plata”, sustin acestia.
Oamenii sunt nemultumiti si de faptul ca opiniile lor au fost desconsiderate total, iar terenurile pe care le detin vor fi distruse de viitoarea autostrada. Initial în proiectul autostrazii era prevazuta o alta traiectorie, de trei ori s-a revenit asupra acesteia, nu se stie din ce motive.
Titularii de drept ai terenurilor au propus sa devieze autostrada prin pasune astfel încât daunele sa fie mai mici, dar cererile lor au fost ignorate total. „Suntem suparati; nu ne întreaba nimeni nimic, pur si simplu ne-am trezit într-o zi cu marcajele, pe terenuri. Si ce marcaje!”, sustine Florian Albert.
Amalia Chirko a actionat Statul în judecata. Ea s-a întâlnit cu reprezentantii firmei de avocatura a Ceciliei Popa pe 4 august si a cerut ca, înainte de a semna procesul verbal redactat de catre acestea, sa se consulte cu un avocat. Raspunsul avocatului proprietarei vizate a venit abia în dupa-masa aceleiasi zile dar cele doua angajate ale firmei de avocatura nu au avut rabdarea de a astepta si au plecat. Amalia Chirco a refuzat sa semneze procesul verbal si a fost atentionata ca, în cazul unui refuz, trebuie sa dea în judecata Statul sau, daca este depasit acest termen se va deschide un cont bancar, pe baza codului numeric personal în care i se vor vira banii.

Pe lege calcând…

Un aspect cel putin interesant al cazului de la Luna de Sus este relatia dintre reprezentantii Statului si cetatenii pe care acesta îi reprezinta, cel putin teoretic, faptul ca angajatii unui birou de avocatura par a ignora total legile în vigoare, iar cei ai evaluatorului, a nu cunoaste situatia reala din zona.
Potrivit articolului 41 al Constitutiei dreptul la proprietate este garantat de catre Stat. Acelasi articol mai prevede ca „nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire”, iar la punctul 5 este notat faptul ca „despagubirile prevazute(…) se stabilesc de comun acord cu proprietarul sau, în caz de divergenta, prin justitie”. De asemenea, prin Legea 198/2004, art. 6 se arata ca „ expropriatorul numeste o comisie care verifica dreptul de proprietate (…) si se pronunta asupra cuantumului despagubirii, de comun acord cu proprietarul sau cu titularii altor drepturi reale”.
Proprietarii terenurilor din Luna de Sus, afectati de deciziile Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), reprezentata de SCA „ Cecilia Popa si asociatii”, au trimis firmei de avocatura mentionate mai multe adrese pentru reglementarea situatiei. Ei au coniderat ca „expropierea(…) nu este nici dreapta, nici prealabila”. Raspunsul firmei, asteptat timp de patru luni, a fost un dus rece pentru petentii din zona. În acesta se afirma ca „ nu exista obligatia legala de a consulta proprietarii, anterior întocmirii raportului de evaluare”, dar, ulterior se fac referiri la raportul de evaluare care, la rândul lui este…secret. Scrisoarea SCA „ Cecilia Popa&asociatii” îi anunta pe oameni ca scrisorile ce le-au fost trimise sunt simple notificari care nu au un rol consultativ. „ În aceasi notificare casa de avocatura precizeaza ca „ partea de teren ramasa neexpropriata va dobândi un spor de valoare ca urmare a constructiei autostrazii” si considera ca proprietarii lezati vor sa profite de pe urma exproprierilor, sa le considere o sursa de venituri importante.

Valoreaza mult, costa putin

Potrivit ultimelor evaluari, proprietarii din zona vor fi despagubiti cu 8,5 auro pentru fiecare metru patrat din terenul expropriat. În urma cu trei ani fusese propusa suma de 5,5 euro. Cresterea pretului oferit nu îi multumeste pe oameni atât din cauza deprecierii monedei europene, cât si din cauza cresterii pretului pentru parcelele din zona. Ei contesta profesionalismul raportului de evaluare si cer sa le fie pus acesta la dispozitie, considerând ca nu exista nici cea mai palida urma de transparenta în relatiile cu firmele în drept. Ei atrag atentia ca terenurile din zone izolate, care nu reprezinta nici un interes pentru piata imobiliara din judet, au fost supraevaluate fiind fixate ca despagubire sume apropiate cu cele care li se ofera lor. Diferenta este ca parcelele petentilor, în general, dispun de toate utilitatile sunt intravilane si proprii constructiei de case, adica ar putea fi cotate pe piata cu sume de pâna la 45 de euro mp. Evaluarea lor oficiala a fost facuta de catre o firma din Timisoara, S.C. Gal Tim Service, iar potrivit petentilor, preturile au fixate dintr-un birou fara a fi cunoscuta situatia reala din teritoriu. De asemenea, în acest caz sunt ignorate prevederile art.26 din Legea 33/1994, potrivit carora „despagubirea se compune din valoarea reala a imobilului si prejudiciului cauzat proprietarului sau altor persoane îndreptatite. La calcularea cuantumului despagubirilor, expertii, precum si instanta vor tine seama de pretul cu care se vând, în mod obisnuit, imobilele de acelasi fel în unitatea administrativ-teritoriala, la data întocmirii raportului de expertiza, precum si de daunele aduse proprietarului sau, dupa caz, altor persoane îndreptatite, luând în considerare si dovezile prezentate de acestea”.
Intrigati de preturile fixate de catre evaluatorul timisorean, proprietarii terenurilor au apelat la consultanta unei firme de gen din Cluj-Napoca, care sa ia în considerare si distanta relativ mica fata de municipiu, de 15 km, iesirea la sosea, pozitionarea si preturile din zona. În urma raportului acesteia, un mp de teren a fost apreciat, „luând în considerare si pierderile posibile în jurul valorii de 32,3euro/mp”, adica de patru ori mai mult decât cea fixata de SC. Gal Tim Service.

Atentie la detalii!

Contactat telefonic, directorul firmei evaluatoare SC. Gal Tim Service, Nicolae Gradinaru a afirmat ca el a fost în zona Floresti-Gilau si cunoaste bine situatia. Potrivit acestuia, fiecare dintre cei vizati vrea, de fapt, sa ia un pret cât mai bun pentru ternurile destinate constructiei autostrazii dar cei de la Bucuresti au un grafic pentru fiecare zona în parte si acestia au un rol mai mult decât consultativ. Evaluarea, potrivit directorului Gal Tim Service, a foct facuta pe baza documentatiei primite pe zone si nu pentru fiecare cetatean în parte. La Luna de Sus pretul de 8,5 euro/mp a fost fixat tinându-se cont de situatia reala, drum în panta, pasune, padure etc.
Gradinaru a declarat ca „ într-adevar oamenii au tras de cei din Consiliul Local ca sa considere terenul intravilan, dar nu exista o dovada ca ar fi asa. Pamântul apare în Cartea Funciara ca fiind extravilan iar noi l-am evaluat ca atare. La urma urmei, placile care marcheaza limitele unei localitati fixeaza ce este intravilan sau extravilan, iar în acest caz ternurile sunt dincolo de acestea”. El a infirmat zvonurile potrivit carora terenurile de la Gilau au fost cotate peste pretul celor din zona Luna de Sus. „ Am oferit mai mult doar pentru parcelele intravilane”, a completat acesta.
Directorul firmei evaluatoare a fost informat despre existenta altor rapoarte de evaluare dar considera ca acestea au fost facute pentru a-i multumi pe cei pentru care au fost facute. El a concluzionat ca cei nemultumiti pot sa apeleze la Justitie, în cazul în care se simt nedreptatiti, acesta fiind un drept al lor, dar ca rezultatele raportului sau nu vor fi modificate.

Victimele colaterale
ale autostrazii

Pentru solutionarea acestor probleme, locuitorii din Luna de Sus afectati au sesizat toate instantele în drept sa îi apere. Au trimis adrese inclusiv prese-dintelui tarii, Traian Basescu. Chiar si reprezentantii autoritatilor locale din comuna Floresti par a trata cu indiferenta situatia din Luna de Sus. Mai mult, primarul Ioachim Vancea, care în luna august trebuia sa trimita harta zonei refacuta biroului de avocatura a Ceciliei Popa, a „uitat” sa îsi îndepli-neasca aceasta sarcina, astfel încât, paradoxal, pamântul apreciat ca extravilan de catre avocati , este considerat ca intravilan de catre Consiliul Local Floresti, care încaseaza impozitele pentru el ca atare.
Un alt motiv de suparare pentru oameni este faptul ca, de fapt, toate taxele sunt fixate luându-se în considerare preturile din zona si evaluarile agentilor de pe piata. Astfel cei care au fost nevoiti sa reglemenetze situatia terenurilor prin succesiune au avut de platit taxele prevazute de birourile notariale, adica de 15 euro/mp si, asa cum afirmau ei, „daca ar trebui sa plateasca impozitele la aceste despagubiri, ar trebui sa aduca bani de acasa”.

„Regina” exproprierilor

Cecilia Popa & Asociatii" este o casa de avocatura care are sute de contracte de consultanta juridica cu statul în diverse domenii. Plata pentru serviciile juridice saraceste bugetul tarii cu zeci de milioane de euro.
Cecilia Popa, patroana casei de avocatura, este un avocat fara prea multa experienta, deoarece a intrat în baroul avocatilor abia în 2001. Nici n-a intrat bine in barou ca s-a si lipit de contractul "Bechtel-Autostrada Transilvania". Mai exact, Cecilia Popa a fost aleasa sa faca expropierile de terenuri necesare autostrazii. Potrivit presei centrale, Cecilia Popa ar fi încasat în avans, în 2004, într-o singura zi, astronomica suma de 30 de milioane de euro. Ar mai fi de spus ca, pentru serviciile juridice presupuse de exproprierea a 826 de hectare de pe sectoarele 2B si 3C ale autostrazii Brasov-Bors, firma cu pricina a încasat deja 34,66 milioane RON de la CNADNR. În schimbul acestor bani a livrat numai 3260 de hotarâri de expropriere, asadar pretul mediu platit de CNADNR pentru semnatura pe o singura expropriere a fost de peste 10.600 de lei noi. Asta fara a pune în nici un fel la socoteala pretul efectiv de rascumparare a suprafetelor.
Ligia Popa

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here