În 10 septembrie 2022 s-au împlinit 82 de ani de la linșarea publică a părintelul Aurel Munteanu de către o grupare naționalistă horthystă.

În 1918, Părintele Aurel Munteanu a fost delegat la Alba-Iulia şi a votat unirea Transilvaniei cu România, apoi, după 1920, a contribuit la înființarea Protopopiatului Huedin, devenind primul protopop al zonei.

A ctitorit Biserica Sf. Nicolae din Huedin, cunoscută până astăzi drept „Catedrala Moților”. A fost profesor de religie, consilier al județului Cluj, președinte al Ligii Antirevizioniste din Huedin și membru în primul Parlament al României Mari.

În 10 septembrie 1940, a fost ucis cu bestialitate de șovini maghiari adepți ai naționalismului horthyst. A fost linșat doar pentru că era un reprezentant important al românilor dintr-o zonă a Transilvaniei care a fost smulsă și cedată Ungariei aliată cu Hitler în al Doilea Război Mondial.

A fost bătut în plină stradă cu pumnii şi ciomege, a fost trântit la pământ, i-au smuls părul şi barba cu carne cu tot, iar unul dintre asasini i-a înfipt un par în gură până i-a ieşit prin ceafă, se menţionează într-un document de epocă.

Istoricul Mircea Gheorghe Abrudan, care a scris o carte dedicată protopopului, afirmă că viața Părintelui Aurel Munteanu ne arată „cum de pildă se poate face politică națională, nu partinică, cum se poate zidi românismul fără a jigni celelalte etnii și naționalități minoritare, cum se poate cultiva Ortodoxia fără încrâncenare, ofensiv, dar fără a ofensa, mărturisind adevărul, dar nedorind să-l impui cu forța tuturor”.

Protopopul Aurel Munteanu a fost „un om deosebit, care și-a îmbrățișat destinul și s-a ridicat la înălțimea unei jertfe pentru valorile în care credea și pe care le reprezenta”, a mai spus istoricul într-un interviu acordat Basilica.ro.

Viața și moartea lui ne pun înainte o lecție care trebuie rememorată nu pentru a alimenta ura interetnică, ci pentru a înțelege diferența dintre un lider asumat până la jertfă, care-și dă viața pentru poporul pe care îl iubește, și naționalismul extremist, care este, în ultimă instanță, doar luptă pentru dominație, în detrimentul aproapelui.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.