Blue Air este pe cale să părăsească piața și încearcă să amâne chestiunea procesului verbal în ceea ce privește amenda aplicată de ANPC și totodată obligația de a returna banii consumatorilor, a afirmat președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, în cadrul unei conferințe de presă susținută în data de 18.07.2022.

„Blue Air de mult lua în calcul ieșirea de pe piață. Conform deciziei ANPC, ei trebuie să dea banii înapoi consumatorilor și să le plătească despăgubiri în termen de 10 zile de la primirea procesului verbal, însă trag de timp. Nu au venit să îl ridice, așa cum era normal. Noi am trimis procesul verbal prin poștă, cu confirmare de primire, iar acum așteptăm să se întoarcă refuzul de primire. Următorul pas este să afișăm pe geam decizia de amendă. În mod normal, dacă știi că ești nevinovat, vii să ridici procesul verbal și îl contești în instanță, dar dacă nici măcar nu vii să-l ridici, aceasta arată că vrei să tragi de timp. Că poate între timp mai anunți niște curse pe care le anulezi în ultimul moment”, a transmis președintele Horia Constantinescu.

Horia Constantinescu a subliniat că, din păcate, sunt slabe șanse ca oamenii să-și primească banii înapoi, atâta timp cât această companie nu și-a plătit nici măcar propriii angajați. Acest fapt este dedus prin diverse mailuri pe care le-a primit președintele din partea unor angajați.

„Am primit mailuri de la angajați ai Blue Air care ne spun că nu și-au mai primit banii de trei luni și ne spun «de unde să dea banii clienților dacă nici nouă nu ne dau»”, a declarat tot luni președintele ANPC.

în urma unei discuții cu un reprezentant al companiei la sediul ANPC în legătură cu acel proces verbal s-a constatat că au fost afectați 73.000 de oameni.

„Între întocmirea procesului verbal și stabilirea sancțiunii am avut o întâlnire cu un reprezentant al Blue Air, domnul Năstase, împreună cu comisarii ANPC care au întocmit documentul de control. Ne scotea puțin la tablă și ne spunea că ar fi greșit să fie sancționat Blue Air pentru că situația financiară este discutabilă. Am discutat punctual situația la noi la birou, inclusiv ce s-a întâmplat cu banii consumatorilor. Au fost 73.000 de consumatori vătămați, consumatori vulnerabili, cărora nu li s-au rambursat banii, nici măcar portofelul electronic nu era funcțional. El a admis că acesta este numărul consumatorilor vătămați”, a declarat președintele Constantinescu.

Șeful ANPC a relatat că a propus inclusiv o variantă prin care sumele să fie transformate în acțiuni Blue Air, lucru care nu a fost acceptat de către reprezentantul companiei

„Aceasta ar fi fost doar o măsură dintr-un ansamblu mai mare de măsuri pentru rambursarea banilor. Dânsul pretindea că va rambursa 15.000 de euro pe zi, ceea ce ar fi însemnat că ar fi dat oamenilor banii înapoi în termen de 700 de zile. A propus o majorare la 20.000 de euro pe zi, care însemna 500 și ceva de zile, lucru care, în opinia noastră, nu era o rezolvare pentru cei care își așteaptă banii de un an și jumătate”, a adăugat responsabilul autorității.

ANPC este bombardată de foarte multe sesizări, iar Constantinescu a transmis că nu a existat vreodată o discuție privind o sumă pe care compania să o dea comisarilor ANPC, așa cum se transmite într-un comunicat susținut de Blue Air, afirmații pe care președintele ANPC le consideră defăimătoare.

„Reprezentantul Blue Air ne-a spus că compania este în derivă şi el şi-a pus gaj la bancă toate proprietăţile, iar atunci unul dintre colegii noștri i-a spus că poate renunţa la ceasul scump de la mână, aceasta a fost discuţia despre ceasuri. Acest domn se află în spatele mai multor societăţi comerciale satelitare, care aprovizionează cu alimente şi băutură Blue Air. Niciunul dintre cei prezenţi la acea întâlnire nu au adus în discuţie rotunjirea veniturilor comisarilor, s-au discutat doar soluţii corecte”, a mai adăugat președintele.

Chiar și în momentul de față, Blue Air continuă să pună pe piaţă curse pe care ulterior le anulează, deşi cele două părţi se puseseră de acord că vor fi doar curse pe care le pot efectua.

„În continuare suntem inundaţi de sesizări din partea oamenilor care sunt în poarta avionului, cu copii, cu bagaje. Ţineţi cont şi de faptul că doar 5% din cei afectaţi fac sesizări, restul nu. Am luat în calcul că, dacă nu vom lua aceste măsuri ferme, ne-am fi putut confrunta cu ieşirea din piaţă până la finalul anului a Blue Air. Eram siguri că vor găsi orice scuză pentru a gestiona o situaţie dificilă. Au primit de la stat un ajutor de 67 de milioane de euro în timpul pandemiei, nu este treaba noastră ce au făcut cu aceşti bani, există instituţii ale statului care să verifice acest lucru”, conform lui Horia Constantinescu.

Săptămâna trecută, ANPC a anunţat că a amendat compania Blue Air cu suma de 2 milioane de euro pentru anularea a peste 11.000 de zboruri în perioada 30 aprilie 2021 – 30 aprilie 2022, şi obligă compania să returneze clienţilor banii în maximum zece zile pentru toate zborurile anulate.

Totodată, compania aeriană Blue Air i-a acuzat pe ANPC de incompetență, abuz în serviciu și a declarat că urmează să se adreseze instanței. Blue Air spune că nu este dispus să „nici să dea ceasuri, nici procente din suma de amendă – ca să ,,scape de amendă” – nici să accepte „procese verbale” făcute pe genunchi, fără responsabilitate și bază factuală și fără respectarea cifrelor și datelor oficiale”.

„În primul rând, arătăm faptul că, în termenul legal, ne vom adresa instanței de judecată competente cu solicitarea de anulare a Procesului Verbal de Constatare a Contravenției nr. 935562 din data de 14 Iunie 2022 (PVCC nr.935562/14.06.2022) emis de ANPC, având în vedere caracterul profund ilegal și discriminatoriu al acestuia, urmând ca până la momentul la care justiția va pronunța o sentință definitivă asupra cererii noastre, să nu mai comentăm în niciun mod această speță, considerând că este atât dreptul, cât și obligația oricărui cetățean sau oricărei entități juridice din România să își tranșeze disputele administrative, comerciale sau civile, numai prin intermediul instanțelor judecătorești, deciziile definitive ale acestora fiind obligatorii de a fi puse în practică, indiferent dacă ne convin sau nu”, spune Blue Air.

În al doilea rând, afirmă compania, având în vedere faptul că, după lecturarea PVCC nr.935562/14.06.2022, precum și a Raportului de analiză și stabilire a sancțiunii nr. 04 în data de 12 Iulie 2022 (RASS nr.04/12.07.2022) ambele emise de ANPC, a constatat faptul că, „în opinia noastră, există indicii temeinice privitoare la săvârșirea de către funcționarii ce au întocmit și semnat respectivele documente, a infracțiunii de abuz în serviciu prevăzută de art. 297, alin. 1, Cod Penal și, având în vedere caracterul strategic al aviației civile pentru securitatea oricărei țări, cu atât mai mult a unei țări membre NATO, a infracțiunii de comunicare de informații false, prevăzută de art. 404, Cod Penal, vom formula o plângere penală în acest sens, solicitând unității de parchet competente să realizeze verificările necesare pentru a verifica existența sau inexistența infracțiunilor menționate mai sus”.

Sursă: HotNews

Citește și: Incident la o centrală nucleară la câteva sute de kilometri de România

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.