Companiei E.ON i se rupe de gropi şi de Primarie

Primaria Cluj-Napoca a trimis adrese peste adrese instituţiilor abilitate, precum şi companiei-mama, in speranţa ca distribuitorul de gaze naturale E.ON gaz va binevoi intr-un final sa-şi coordoneze lucrarile cu cele ale Primariei şi sa nu mai sparga strazi fara autorizaţie. Raspunsul a fost insa acelaşi ca anul trecut: nemţii au pasat responsabilitatea reprezentanţilor autohtoni, care au remis un comunicat despre dedicaţia cu care işi face compania treaba şi minunata colaborare pe care o are cu autoritaţile locale.

Primaria Cluj-Napoca a luat din nou iniţiativa pentru a aduce reprezentanţii E.On Gaz la masa discuţiilor, pentru a rezolva problema gropilor care raman in urma lucrarilor firmei furnizoare de gaze naturale. Drept raspuns, aceştia au aratat, intr-un comunicat de presa, ca lucrarile iau mult timp, atat in termeni de execuţie, cat şi de proiectare, iar proiectul de investiţie prevede inlocuirea a inca 160 de km din sistemul de distribuţie de gaz.
 „Intr-adevar, la Cluj Napoca suntem nevoiţi sa intervenim in mod frecvent in reţea, dar pe termen scurt nu exista alternativa. Aceasta situaţie nu ne este deloc indiferenta, interesul companiei fiind ca sistemul de distribuţie sa funcţioneze fara sincope, iar numarul de intervenţii necesare sa fie cat mai limitat. Raspunsul şi soluţia pentru aceasta situaţie sunt in primul rand investiţiile. (…) E.ON Gaz Distribuţie a dezvoltat planuri de investiţii pentru urmatorii trei ani, incepand cu acest an, pentru inlocuirea a inca 160 km din sistemul de distribuţie a gazelor naturale din municipiu, reprezentand circa un sfert din reţeaua oraşului, valoarea acestor investiţii fiind de circa 90 milioane de lei, majoritatea asigurate din fonduri proprii”, subliniaza oficialii E.ON intr-un comunicat de presa.

Gropi, cu sutele

Gazeta de Cluj arata intr-un numar anterior ca furnizorul de gaze naturale E.ON continua sa sparga strazi din oraş care au fost deja modernizate de Primaria Cluj-Napoca. Strada Republicii, care şi anul trecut a fost sparta de mai multe ori, este iaraşi vizata de lucrarile de intervenţie ale societaţii. De altfel, aceasta a fost „campioana” la acest capitol anul trecut. In 2011 Primaria Cluj-Napoca a eliberat un numar de 1755 de autorizaţii de spargere, din care 818 au revenit companiei E.ON Gaz.
In urma cu un an, Primaria a amendat compania E.ON pentru ca a realizat ilegal trei lucrari de intervenţie pe domeniul public, pe strada Campului – reabilitata in anul 2010 – la intersecţia cu strada Islazului, fara sa anunţe municipalitatea şi fara plata taxei de intervenţie. Pentru nici una dintre aceste intervenţii nu a fost achitata taxa speciala de spargere instituita de municipalitate, taxa care mai tarziu a fost suspendata de instanţa şi inlocuita de instituţie cu una noua.
Problema gropilor lasate in urma de lucrarile E.ON a fost ridicata intr-o şedinţa a forului local, in care primarul Radu Moisin a declarat ca vor fi trimise scrisori atat catre instituţiile abilitate, cat şi spre conducerea furnizorului de gaz pentru ca reprezentanţii locali sa simta presiunea pentru a remedia neplacerile cauzate cetaţenilor. In aceeaşi şedinţa, s-a atras atenţia asupra faptului ca licitaţia pentru refacerea strazilor din oraş sparte de catre distribuitor revine Regiei Autonome a Domeniului Public (RADP).

Numai carosabil ca-n palma

Directorul regiei, Ioan Morocazan, citat de cotidianul Ziua de Cluj, susţine ca lucrarile pentru remedierea spargerilor din asfalt au fost impiedicate de vremea nefavorabila. Staţia de asfaltare a pornit in 12 martie, iar pana in 3 aprilie din cele 689 de spargeri s-au reparat 510, astfel ca in mai puţin de o luna s-a reuşit remedierea a peste 70% din spargerile de pe strazile municipiului, urmand ca in cel mai scurt timp situaţia sa fie complet remediata. „Ştiu ca oamenii sunt nemulţumiţi şi am vazut ca presa s-a grabit sa arunce cu acuze in stanga şi in drepata. Eu spun ca daca cineva ne-ar fi intrebat am fi putut explica aceasta situaţie. Noi avem obligaţia sa refacem toate strazile in urma intervenţiei E.ON, dar in lunile de iarna ne-a fost imposibil sa lucram”, a spus Morocazan. „Va dau un exemplu simplu. La temperaturile care s-au inregistrat in Cluj prin lunile ianuarie-februarie, daca o maşina ar fi plecat cu balast pe drum, in maxim o ora ar fi ingheţat balastul. Nu trebuie sa fii specialist ca sa ştii ca la temperaturi de sub zero grade nu se poate turna nici asfalt şi nici balast. Ca atare, tot ce am putut face in aceasta perioada a fost sa asiguram intreţinerea in locurile in care E.ON a intervenit”, a adaugat şeful RADP.
E.ON a aratat in comunicatul de presa remis saptamana trecuta ca firma işi da tot interesul pentru refacerea carosabilului. „Refacerea carosabilului in urma lucrarilor la reţeaua de gaze este o preocupare permanenta a companiei. Intotdeauna am fost preocupaţi de refacerea carosabilului in urma lucrarilor noastre, astfel incat acesta sa fie in conformitate cu standardele de calitate stabilite de catre autoritaţile locale, lucrarile de asfaltare realizandu-se cu firme specializate agreate de autoritaţile locale.
De la inceputul anului, firma specializata contractata a realizat in baza comenzilor companiei noastre refacerea covorul asfaltic in circa 500 de cazuri, urmand sa fie finalizate alte 200 de lucrari pana la jumatatea acestei luni. Compania noastra plateşte sume importante pentru lucrarile de refacere, din luna aprilie a anul trecut pana in luna martie a acestui an costurile aferente acestor lucrari fiind de circa 4,7 milioane de lei”, arata reprezentanţii companiei.

Scrisori in neant

La ultima şedinţa de Consiliul Local, membrii forului au votat luarea unor masuri pentru rezolvarea situaţiei spargerii strazilor de catre compania furnizoare de utilitaţi. Astfel, Primaria a sesizat conducerea E.ON cu privire la situaţia de la Cluj-Napoca, unde anul trecut au avut loc aproape 1.800 de intervenţii, iar anul acesta compania de gaz a sapat peste 600 de gropi. Au fost expediate adrese catre E.ON Germania, E.ON Romania şi Autoritatea Naţionala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE) in care este prezentata o statistica a intervenţiilor de pe strazile din Cluj şi au fost au ataşate fotografii ale gropilor E.ON de pe strazile din Cluj. In aceste sesizari, Primaria le cerea celor de la E.ON şi ANRE sa aiba in vedere „o analiza atenta a situaţiei existente in municipiul Cluj-Napoca atat din punctul de vedere a lucrarilor de reparaţii reţele de distribuţie gaze naturale, cat mai ales din punct de vedere a lucrarilor de inlocuire a reţelelor cu durata de viaţa depaşita, expirata ori la care s-au detectat avarii repetate” şi sa comunice masurile care vor fi intreprinse. In aceste sesizari se arata ca media intervenţiilor E.ON pe strazile din oraş este de 15 pe zi, iar majoritatea intervenţiilor sunt pe strazi asfaltate, aflate in garanţie şi care aveau aviz de la E.ON inainte de a fi modernizate.
Din pacate, la solicitarea adresata de Primaria Cluj-Napoca, pentru ca şefii de la Duesseldorf sa intervina pe langa cei din Romania pentru a-i obliga sa-şi respecte obligaţiile faţa de administraţie şi clujeni,  aceştia au pasat pur şi simplu responsabilitatea subalternilor lor delegaţi din Romania. De fapt, dansul dintre cele doua instituţii este o simpla repetare a celui de anul trecut, cand, in luna mai, fostul primar Sorin Apostu a reclamat in Germania, la compania mama, societatea E.ON Energie Romania pentru ca sparge „fara sfarşit” drumurile publice din oraş. Şi atunci scrisoarea a fost adresata conducerii companiei E.ON AG, respectiv directorului general, dr. Johannes Tyessen, care a fost trimisa mai departe de acesta directorului general, Dan Morari.
Una dintre cele mai mari probleme este faptul ca, deşi multe dintre strazile incluse pe lista E.ON sunt incluse şi in programul Primariei pentru modernizare, cei dintai refuza sa-şi coordoneze lucrarile cu instituţia clujeana, ajungandu-se uneori ca o strada modernizata sa fie ulterior sparta de catre aceştia. „Majoritatea strazilor prevazute pentru programul lor de investiţii sunt in faza de licitaţie şi credem ca vor incepe in vara acestui an. Noi nu avem posibilitaţi tehnice pentru depistarea fisurilor, insa am facut adrese catre ANRE pentru oferirea de sprijin. Noi nu avizam demararea acestor spargeri de strazi, pentru ca nu avem mijloacele necesare pentru a stabili daca acolo chiar sunt necesare lucrari. Ei se apuca pur şi simplu de lucrari, trebuie doar sa ne anunţe, iar noi ii putem amenda pentru semnalizarea necorespunzatoare a lucrarilor sau pentru mizeria pe care o fac. Spargeri fac şi cei de la Electrica, şi cei de la Compania de Apa Someş, insa restul au bun-simţ. Cele mai mari probleme le avem cu E-on”, a declarat primarul Radu Moisin.

Diana Gabor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.