Consilierii judeţeni au decis să meargă mai departe cu proiectul privind Sistemul Integrat de Management al Deşeurilor, chiar dacă costurile pentru finalizarea acestui proiect se dublează. Preşedintele Consiliului Judeţean Cluj a arătat în trecut că acest proiect se confruntă cu o serie de probleme şi este dispus să renunţe la investiţie. Interesant este faptul că la ultima şedinţă a Consiliului Judeţean unde s-a discutat faza a doua a proiectului, nici preşedintele CJ şi nici vicepreşedintele nu s-au prezentat.
Continuarea eşecului numit SMID
Proiectul de hotărâre privind faza a doua a proiectului „Sistem de Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Cluj” şi cheltuielile legate de proiect a fost votat de majoritatea consilierilor prezenţi la şedinţa Consiliului Judeţean din 31 august. În acest sens, instituţia va încerca să atragă noi fonduri europene pentru a acoperi dezastrul precedent. Valoarea proiectului a crescut cu peste 22 milioane de euro, iar judeţul trebuie să returneze 15,5 milioane de euro cheltuieli neeligibile plus lucrări executate neconforme.
Proiectul prevede alocarea a peste 46 de milioane de euro din bugetul judeţului pentru faza a doua a proiectului. De la şedinţă au lipsit atât preşedintele Alin Tişe, cât şi vicepreşedintele Vakar Istvan. De precizat este faptul că ambii au fost implicaţi în acest proiect ca reprezentanţi ai executivului CJ Cluj. Tişe a deţinut funcţia de preşedinte al forului judeţean când a fost pregătită şi lansată această investiţie cu fonduri UE, mai exact între 2011 şi 2012. La rândul său, Vakar Istvan a răspuns de acest proiect după 2012 când a fost desemnat vicepreşedinte al CJ Cluj, iar din 2014 a devenit preşedinte al forului.
Unii consilieri au cerut garanţii din partea echipei de implementare că în faza II nu vor repeta eşecul din faza I. Înainte de supunerea la vot a proiectului „Sistem de Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Cluj”, managerul de proiect Mariana Raţiu a explicat că valoarea lucrărilor neconforme se ridică la 18 milioane de lei, precizând că s-a făcut o plângere la DNA pentru neregulile constatate pe parcursul derulării investiţiei şi că săptămâna viitoare se va şti câştigătorul licitaţiei pentru Centrul de Deşeuri, afirmând că până în luna octombrie 2018 acesta se va finaliza.
“În faza I avem două categorii de lucrări neconforme cele constate prin expertiză şi acel furt de pământ. Procurorii au dispus executarea unei expertize pentru determinarea prejudiciului. Valoarea lucrărilor neconforme se ridică la 18 milioane de lei, iar valoarea remedierilor se ridică la 14 milioane de lei. Am făcut încă din 2014 o plângere penală la DNA, avem trei procese cu firma de consultanţă Tahal, acolo am executat garanţia de bună excuţie. Săptămâna viitoare vom anunţa câştigătorul licitaţiei pentru faza a II-a a proiectului, aşteptăm perioada de contestaţii, după care vom da ordinul de construcţie. Prima etapă va fi proiectarea. Dacă încredinţăm contractul săptămâna viitoare mai punem 18 luni proiectare şi execuţie, Centrul de Deşeuri va fi finalizat în luna octombrie 2018”, a spus managerul de proiect la CMID, Mariana Raţiu.
Diana Coman, membru în echipa de implementare a proiectului, a explicat că la sfârşitul anului 2015 când trebuia finalizat proiectul s-a reuşit doar finalizarea staţiilor de transfer.
“În 2011, costul proiectului Centrului de Management Integrat de Deşeuri (CMID) era de 255 milioane lei plus TVA şi prevedea construirea unui centru de deşeuri, a trei staţii de transfer, drumuri de acces la centru şi la staţiile de transfer, echipamente, şase închideri ale depozitelor neconforme. La sfârşitul anului 2015 când trebuia să terminăm proiectul am finalizat doar staţiile de transfer. Banii aprobaţi în 2011 şi necheltuiţi s-au pierdut, dar putem să finalizăm acest obiectiv pe programele operaţionale 2014-2020. Astăzi se continuă construirea Centrului de Deşeuri, se fac închiderile, mai avem o parte din echipamente şi drumurile de acces. Acest proiect este cu acceptul Comisiei Europene (CE), am primit avizul CE de fazare, astăzi se aprobă faza II”, a menţionat Diana Coman, membră a echipei de implementare a proiectului CMID.
Proiectul are probleme de legalitate
Singura care s-a abţinut la vot a fost avocata Laura Chiorean, aceasta avertizând că proiectul are probleme de legalitate, consilierul PSD Cluj avertizând că în cazul Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Cluj nu este doar o problemă de mediu ci şi una economică şi socială.
“Ca avocat, pun în primul rând problema legalităţii. După părerea mea, prin acest proiect de hotărâre nu se încearcă decât să se acopere nerealizările din partea I, mai ales că am sesizat că nu sunt defalcate corect sumele. Aş vrea să subliniez legalitatea din prisma Hotărârii de guvern 349 din 2005 privind depozitarea deşeurilor, în care se prevede că distanţa depozitelor de deşeuri faţă de aşezările umane trebuie să fie de minimum 1.000 m”, a arătat Chiorean.
Trecutul SMID
Proiectul privind Sistem de Management Integrat al Deşeurilor a fost demarat în 2011, valoarea investiţiei fiind estimată la 107.520.012,54 lei fără TVA, din care 98% sunt fonduri europene, iar restul de 2% e contribuţia CJ Cluj. Până în prezent s-a realizat 65% din proiect. Iniţial termenul de execuţie a fost de 14 luni din 26 martie 2012, însă ulterior termenul a fost prelungit până în decembrie 2013. Ultimul termen anunţat a fost anul 2019.
La mijlocul lunii iulie, preşedintele CJ Cluj, Alin Tişe, anunţa că din cauza întârzierilor, există riscul ca proiectul privind Sistemul Integrat de management al Deşeurilor să fie compromis în totalitate, precizând că, pe baza unor studii de specialitate va trebui luată o decizie cu privire la oportunitatea continuării proiectului.
“Este o decizie extrem de greu de luat însă nimeni nu va putea spune că trebuie să mergem înainte cu un proiect despre care ştim acum că nu va funcţiona nici în 2022. Este extrem de delicat pentru că sunt bani europeni, însă va trebui să decidem cu toţii ce facem mai departe. “Fie ne asumăm acest eşec şi oprim proiectul în acest moment. Vedem ce se poate valorifica din ceea ce s-a realizat până acum şi restituim banii europeni cheltuiţi, fie mergem mai departe cu el, existând riscul să nu-l terminăm şi să avem cheltuieli neeligibile aproape egale cu valoarea proiectului”, a spus Tişe.
Şeful CJ Cluj arăta că în prezent acest proiect se confruntă cu o serie de probleme, una dintre acestea fiind legată de alunecările de teren. Tişe a adăugat că remedierea tuturor acest probleme implică costuri neeligibile, care trebuie suportate exclusiv de Consiliul Judeţean Cluj.
Cât îi costă pe clujeni faza a doua a SMID
Valoarea totală a proiectului ”Sistem de Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Cluj” – faza II este de 209.219.641 lei. Prin adoptarea hotărârii de CJ de miercuri,31 august, se vor aloca următoarele sume: 2.629.828,09 lei fără TVA, reprezentând 2% din valoarea eligibilă a proiectului, respectiv cofinanţarea proiectului; 128.861.576,45 lei, reprezentând 98% din valoarea eligibilă a proiectului pentru asigurarea resurselor financiare pe perioada implementării proiectului şi care vor fi rambursate de Autoritatea Contractantă; 26.298.281 lei, reprezentând TVA-ul aferent cheltuielilor eligibile a proiectului pentru asigurarea resurselor financiare pe perioada implementării proiectului şi care vor fi rambursate de Autoritatea Contractantă şi 51.429.956 lei, reprezentând cheltuieli neeligibile a proiectului şi TVA-ul aferent cheltuielilor neeligibile.
De asemenea, în şedinţa de miercuri a Consiliului Judeţean a trecut fără probleme şi proiectul de hotărâre privind rectificarea bugetului judeţului pe 2016, unde proiectul Centrului de Deşeuri a mai primit 17,8 milioane de lei pentru a acoperi cheltuielile neeligibile făcute la acest proiect.