După ce au lăsat Aeroportul la un pas de a intra în imposibilitate de plată, funcţionarii din Consiliul Judeţean se opun unui alt proiect important pentru dezvoltarea judeţului, şi anume proiectul TEN-T, pentru construirea unui terminal intermodal. Actuala administraţie se face că ar vrea, dar nu se poate, iar banii puşi deoparte de Comisia Europeană pentru Cluj pot fi pierduţi dacă proiectul nu va fi depus până la începutul anului viitor.

 

Prezent vineri la Cluj-Napoca unde a susţinut o conferinţă de presă despre Master Planul pe Transport, ministrul Transporturilor Ioan Rus i-a transmis vicepreşedintelui CJ Ioan Oleleu prezent şi el la conferinţă să semneze asocierea cu Aeroportul Internaţional Cluj pentru construirea terminalului intermodal. “Ministerul Transporturilor susţine construirea terminalului intermodal şi este necesar ca şi la Cluj acest proiect să meargă mai departe. Consiliul Judeţean trebuie să adere la această asociere pentru atragerea de fonduri europene în vederea construirii terminalului intermodal”, a declarat Rus.

Răspunsul Consiliului Judeţean Cluj la solicitările ministrului nu s-a lăsat aşteptat. Într-o primă fază, contactat de Monitorul de Cluj, preşedintele interimar al instituţiei, Vakar Istvan, a spus că doreşte ca reprezentanţii celor două instituţii să se aşeze la aceeaşi masă pentru a discuta despre terminalul intermodal. „Am revenit cu un punct de vedere la adresa făcută de Aeroportul Internaţional Cluj prin care le-am cerut să nu mai scrie scrisori, să se adune la aceeaşi masă cu noi, să ne explice ce înseamnă această asociere. Dacă e legal, să se semneze atunci. Noi susţinem demersul aeroportului, avem un proiect, avem o viziune, în principiu, de ce să nu mergem mai departe?”, a spus Vakar.

 

Absenţii de onoare

Drept urmare, Aeroportul Internaţional “Avram Iancu” Cluj a organizat miercuri o dezbatere în cadrul proiectului “Studii pentru dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri şi marfă”, proiect cofinanţat de UE prin programul TEN-T.

La această întâlnire au fost prezenţi parlamentari, reprezentanţi ai Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR Călători, ai Autorităţii Aeronautice Civile Române, ROMATSA, dar au lipsit funcţionarii Consiliului Judeţean Cluj, care s-au anunţat iniţial drept participanţi.

Reprezentanţii aeroportului au precizat că după demararea discuţiile au telefonat oficialii CJ Cluj care trebuiau să vină la această dezbatere, dar atât arhitectul şef Sandală Oltean, cât şi secretarul judeţului Simona Gaci şi directorul executiv Mariana Raţiu au spus că nu vor putea să ajungă. Vakar Istvan s-a scuzat cu faptul că este plecat într-o delegaţie, astfel că a ratat ocazia de a se aşeza la aceeaşi masă cu cei care coordonează proiectul pe fonduri europene.

Directorul aeroportului clujean, David Ciceo, a precizat că terminalul intermodal va facilita conexiunea între sistemul rutier, cel de cale ferată şi aeroport, pentru a dezvolta transportul de marfă în judeţ. Acest lucru va avantaja atât firmele clujene, cât şi traficul aerian.

 

La Cluj „nu se poate”

Condiţia pentru a intra în linie dreaptă cu acest proiect este semnarea contractului de asociere cu Consiliul Judeţean, care trebuie apoi să depună proiectul spre finanţarea la Comisia Europeană, care asigură până la 85% din costurile lucrărilor, prin fonduri nerambursabile. Aceeaşi comisie a dat banii şi pentru realizarea studiilor de fezabilitatea, astfel că are un motiv în plus pentru a acorda finanţarea, odată ce Consiliul Judeţean depune proiectul.

Cu toate acestea, Aeroportul s-a lovit de opoziţie din partea instituţiei căreia îi este subordonat. „Am solicitat conducerii CJ Cluj sprijin în vederea constituirii unei asemenea asocieri, dar ne-am lovit de un refuz. După mai multe adrese, Simona Gaci, secretarul judeţului ne-a transmis faptul că asocierea în participaţie nu este specifică bunurilor aflate în domeniul public al statului sau unităţilor administrativ teritoriale. Contrar celor menţionate de conducerea CJ Cluj, noi am identificat la nivelul ţării atât un model de asociere similar, cât şi punctul de vedere al Ministerului Transporturilor referitor la posibilitatea de constituire a unor asemenea asocieri”, a precizat David Ciceo.

Ciceo a arătat că asocieri similare există în judeţele Timiş şi Mureş, iar terminalul intermodal apare în strategia de dezvoltare a Consiliului Judeţean Cluj. „Comisia Europeană ne încurajează să realizăm această asociere, pentru că fără ea nu se poate depune proiectul”, a spus directorul Aeroportului Internaţional Cluj.

 

Adevărul e că CJ nu vrea

Consilierul judeţean Axente Husar a atras atenţia asupra faptului că nici autorităţile centrale nu par să susţină aeroportul clujean, iar dovadă stă Masterplanul în domeniul transporturilor, care dezavantajează Clujul. „Masterplanul este superficial în ceea ce priveşte aviaţia, din el lipseşte complet partea de aviaţie civilă. Datele folosite acolo sunt vechi. Şi cu toate acestea, noi suntem cu un pas în faţă şi ar fi păcat să pierdem în faţa Mureşului din cauza unor blocaje administrative, pentru că Uniunea Europeană nu va finanţa, probabil, două proiecte similare în apropiere unul de celălalt. Avem un deadline care se apropie, şi de aceea trebuie să realizăm această asociere pentru a putea demara celelalte proceduri”, i-a răspuns David Ciceo.

Managerul proiectului “Studii pentru dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri şi marfă”, Iuliu Pop, a spus că discuţiile cu reprezentanţii CJ Cluj au început din luna octombrie 013, iar în 23 decembrie aeroportul a trimis instituţiei o adresă în care a cerut ajutorul în acest proiect. „Problema este că nu e constituită entitatea pentru a redacta documentaţia necesară pentru soluţionarea finanţării. Cu deadline-ul suntem la limită. Până acum am făcut 11 seminarii pentru a face public acest proiect, iar Consiliul Judeţean a fost invitat de fiecare dată. Adevărul este că aparatul de specialitate din CJ nu doreşte această asociere. Nu mai e mult până în februarie, şi de aceea am lansat acest strigăt de sprijin către deputaţi, senatori, consilieri judeţeni, pentru a ne ajuta”, a precizat Iuliu Pop.

 

Ce cuprinde proiectul

Proiectul pentru terminalul intermodal va costa, potrivit studiilor de fezabilitate, aproximativ 71 de milioane de euro. Din aceşti bani se va realiza un terminal cargo, de aproximativ 13 milioane de euro, cargo CFR, 26,5 milioane de euro, o legătură pietonală, aeriană şi subterană, de 12 milioane de euro, o centrală de cogenerare, 4,6 milioane de euro, un parc fotovoltaic, 6,8 milioane de euro, şi legătura pentru transportul auto. De asemenea, proiectul cuprinde o parcare long-term, extinderea parcării actuale, o parcare de avioane, precum şi un parc şi un hotel în apropierea aeroportului. Din aceste sume, Consiliul Judeţean va plăti 15%, iar data estimată pentru finalizare este anul 2020.

3 COMENTARII

    • Conducerea si consilierii lor au interese pesrsonale. CJ are si angajati de calitate care sufera din cauza ordinelor superiorilor.Angajati care au vechime,au studii superioare si un salar mic (2-3ori mai mic) fata de cei cu functii de conducere Cei cu functii mai sunt platiti in plus si pe proiecte pe fonduri europene (chiar daca nu au studiile necesare,dar sunt pilele cuiva) .Angajati cu varsta peste 50 de ani,au fost si sunt de partea legii si in slujba cetateanului…..Doar ca aceste calitati nu ajuta in avansare in CJ.

  1. „si matura trebuie schimbata la CJ Cluj’, hotie si incompetenta crasa. Totul e pe interese si spagi.
    incalcarea legii e regula nu exceptia. Plangeri penale la toti, poate asa isi baga mintile in cap sau pleaca. Cand vor intelege ca sunt in aceste postuti publice sa lucreze pentru binele si bunastarea comunitatii nu a lor personala. orgoliile si amitiile sa si le manifeste in privat nu au ce acuta in zona publica.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.