Consiliul Local al municipiului Cluj-Napoca, întrunit în şedinţa extraordinară, a examinat marţi, 16 mai, proiectul de hotărâre privind aprobarea situaţiilor financiare ale Societăţilor Comerciale unde unicul acţionar este municipalitatea. Printre societăţile care funcţionează pe profit, se numără Cluj Innovation City şi Sala Polivalentă, însă acestea au acumulat în anul 2016 pierderi. Cu toate acestea însă şi în anul 2017 vor fi sprijinite de către Consiliul Local.
Societăţile comerciale pe acţiuni din subordinea Consiliului Local vizate în şedinţă şi bugetele alocate sunt următoarele: FCM Universitatea Cluj- 26.572 lei, SCS Clubul Sportiv Ecomax-750.000 lei, Tetarom- 1.370.900 lei, Societatea de parcaj Avram Iancu- 900 de lei, Cartierul Tineretului- 28.705.860 lei, Asociaţia de dezvoltare a infrastructurii- 500 lei, Asociaţia Cluj Innovation Park- 6.596.290 lei, Compania de Transport Public- 152.212.000 lei, Sala Polivalentă – 3.465.000 lei, Fundaţia Cluj Innovation City-11.200 lei, Asociaţia Club Sportiv Fotbal Alb Negru- 44.911 lei şi Asociaţia Cluster Industrii creative – 200 lei.
Suma totală a acţiunilor deţinute de Instituţiile publice unde municipalitatea este unic acţionar se ridică la 193.189.333 lei. Această sumă fiind suportată din bugetul local.
Printre societăţile ale căror bugete au fost aprobate, se numără şi Cluj Innovation City care continuă să funcţioneze pe minus. Situaţia este similară şi în cazul Sălii Polivalente care acumulează în continuare pierderi, chiar dacă acestea au fost mai mici pe anul 2016 decât pe anul 2015. Chiar şi în această situaţie, Consiliul Local continuă să aprobe sume din bugetul local pentru funcţionarea acestor instituţii, mai exact 10.072.490 lei.
Dan Morar: Nu suntem de acord cu deciziile actualei administraţii
Reporterul Gazetei de Cluj a luat legătura cu unul dintre membrii Consiliului Local, Dan Morar, membru al Partidului Social Democrat. Dânsul a declarat că nu a fost de acord cu alocarea acestor sume deoarece societăţile continuă să acumuleze pierderi şi se afişază în faţa Consiliului Local cu aceleaşi minciuni şi proiecţii de buget false. Mai mult decât atât, acesta a susţinut faptul că recuperarea pierderilor ale acestor instituţii în anul 2017 este o misiune imposibilă. În cazul Cluj Innovation City, nici măcar drumul spre locaţie nu este funcţional deoarece s-a surpat, iar în cazul Sălii Polivalente nu există un plan de recuperare a pierderii.
,,La RADP respectiv la CTP am votat în unanimitate execuţia bugetară, în schimb la Sala Polivalentă şi la Cluj Innovation City am votat împotrivă, pentru că şi-au asumat în martie 2016 un buget ce însemna un grad de ocupare de 70% cu activitate de jumătate de an şi o anumită cifră de afaceri. În decursul unui an aceştia au realizat o cifră de afaceri de 4.000 de lei şi o pierdere de 600.000 de lei dacă ţin bine minte. În acest an s-a întâmplat acelaşi lucru la şedinţa din martie. Şi-au asumat indicatori aproape identici, în oglindă, iar acest lucru este o minciună mare pentru că dânşii cel puţin până la final de an nu vor putea să creeze un acces la locaţia Cluj Innovation City deoarece drumul este impracticabil, s-a surpat, astfel am alocat 1 milion de euro pentru refacere, deci este o minciună şi se vine în fata Consiliului Local cu aceleaşi minciuni şi proiecţii de buget false. Nu putem să aprobăm aşa ceva.
Dincolo, la Sala Polivalentă situaţia este similară. Şi-au asumat nişte indicatori financiari, susţinerea şi fundamentarea hotărârii a fost foarte slab făcută, au fost erori materiale pe care nimeni nu le-a văzut până nu le-am ridicat eu în şedinţa de plen, iar acolo vorbim de consiliul de administraţie pentru care timp de un an de zile au votat 16 hotărâri în consiliul de administraţie. Fiecare membru al consiliului de administraţie are o remuneraţie de 1.400 de lei brut pe lună. Nu ştiu ce rol au acolo şi nu ştiu ce a făcut acest consiliu de administraţie în acest an, sau în ultimul an, pentru că vorbim de 2016.
Pe viitor la Cluj Innovation Park nu se va întâmpla nimic, în sensul că se vor plăti aceleaşi salarii chiar dacă funcţionează pe minus, se vor plăti salarii pentru directori, se vor plăti indemnizaţii pentru consiliul de administraţie fără să se întâmple nimic şi fără să fie nevoie de dânşii acolo. Nici de consiliul de administraţie nici de conducere. De aceea, la prelungirea mandatului consiliului de administraţie, am făcut amendament să se prelungească doar pe 6 luni deoarece după 6 luni vom şti dacă se va întâmpla ceva. Mai devreme de 6 luni unitatea nu va produce nimic, asta e clar, chiar dacă dânşii şi-au asumat în martie că vor începe din august. E imposibil acest lucru.
La Sala Polivalentă s-a înregistrat o scădere a activităţii pe anul acesta. De acolo nu avem un calendar de evenimente şi nici un plan de recuperare a pierderii. Nu aş accepta ca primăria să subvenţioneze activitatea Sălii Polivalente. Foarte uşor s-ar putea transforma într-o direcţie în cadrul primăriei cu a zecea parte din angajaţi. La Sala Polivalentă sunt 25 de angajaţi plus consiliul de administraţie, deci sunt 32 de oameni care lunar iau bani de pe Sala Polivalentă, ceea ce e o nesimţire. De aceea am propus un mandat pe 6 luni şi voi lansa o discuţie pentru transformarea societăţii în direcţie în cadrul primăriei, societatea ar putea fi administrată de către primărie pentru că nu e nevoie decât de operaţiuni minore. Nu suntem de acord cu deciziile actualei administraţii.” a declarat Dan Morar.
Cea mai mare cifră de afaceri pe 2016 o are CTP, peste 121 de milioane de lei, în creştere cu cinci milioane faţă de 2015. Profitul companiei este însemnat, acesta ajungând la aproape trei milioane de lei. Pe de altă parte, fostul RATUC a încasat subvenţii pentru investiţii de la Primărie de peste 5,5 milioane de lei. Numărul mediu al salariaţilor este în scădere, 1.420 faţă de 1.471 în 2015, în timp ce veniturile angajaţilor au crescut. Suma totală a salariilor şi indemnizaţiilor a urcat de la 53.535.368, în 2015, la 55.557.018, în 2016.
Regia de Termoficare are a doua cifră de afaceri, 74.154.045 lei, în creştere sensibilă faţă de 2015 (72,6 milioane). Aceasta are însă, un profit mai mic decât RADP: 1.264.764 de lei, faţă de 1.996.702 lei. De altfel, Regia Domeniului Public este într-o creştere galopantă: cifra sa de afaceri netă s-a majorat de circa două ori şi jumătate de la un an la altul, iar salariaţii s-au înmulţit viguros. De la 360, în 2015, la 490, în 2016, iar în 2017 cifra a trecut de 800. Potrivit unei declaraţii recente a Directorului Ion Pantelimon, numărul angajaţilor va ajunge la 1.200 în următorii ani, în condiţiile în care şi activităţile economice are RADP s-au diversificat.