Clujenii au fost scutiţi de penalităţi la plata taxelor şi impozitelor până în luna septembrie, potrivit unei decizii a Consiliului Local. Administraţia locală se aşteaptă să mai încaseze încă 20 de milioane de lei, dacă aceştia îşi îndeplinesc obligaţiile. Cea mai mare sumă trebuie încasată de la persoanele fizice, urmate de cele juridice şi ONG-uri.

„Vrem să venim în ajutorul persoanelor fizice şi juridice care au datorii la plata taxelor şi impozitelor. De foarte multe ori penalităţile sunt mai mari decât datoriile. Este foarte important, asta la persoanele juridice mai mult, ca aceste penalităţi să nu depăşească suma de 200.000 de euro”, a declarat primarul Emil Boc. De această scutire vor beneficia şi ONG-urile sau firmele care deţin spaţii închiriate de la Primăria Cluj-Napoca, dar trebuie neapărat ca acele firme să nu fi intrat în insolvenţă. Astfel, cei care îşi achită obligaţiile către municipalitate în perioada 10 iunie – 30 septembrie, pe baza unei cereri depuse la Direcţia de Finanţe, vor fi scutiţi de plata majorărilor de întârziere.

Potrivit edilului, 77.000 de persoane fizice au datorii, iar dacă şi le vor plăti vor fi scutite de penalităţi ce se ridică la o sumă totală de 5 milioane de lei. În cazul ONG-urilor, valoarea penalităţilor pentru obligaţiile neplătite se ridică la suma de 325.000 de lei. Cele 7.895 de întreprinderi care au datorii, au şi penalităţi de 4 milioane de lei. „Dacă îşi plătesc obligaţia principală, cei care sunt datori la Consiliul Local pe componenta de chirii, concesiuni, asocieri în participaţiune sau comerţ stradal vor fi scutiţi de plata penalizărilor”, a precizat Boc.

 

Cât au de plătit clujenii

 

Decizia referitoare la renunţarea la penalităţi vine în urma promisiunilor pe care administraţia le-a făcut celor peste 300 de transportatori care au primit înştiinţări că sunt datori la municipalitate ca urmare a unei recalculări a impozitelor pe remorci şi semiremorci din ultimii cinci ani. Doar în cazul transportatorilor primăria ar trebuie să încaseze impozite de 4 milioane de lei, în timp ce ar renunţa la penalităţi de 1 milion de lei pe care aceştia ar fi trebuit să le achite. Edilul a explicat că, din calculele preliminare, în urma aplicării proiectului, primăria ar putea avea încasări de 20 de milioane de lei.

În cazul persoanelor fizice, suma de care vor fi scutiţi 72.957 de clujeni este de peste 4,1 milioane de lei în cazul impozitelor şi taxelor locale. În cazul penalităţilor la capitolul chirii, redevenţe şi alte obligaţii, există 5.000 de restanţieri, iar suma de care vor fi scuţiţi de la plată este de peste 3,2 milioane de lei.
În cazul organizaţiilor non-guvernamentale, există 170 de datornici, iar scutirea este estimată la peste 332.000 de lei. Firmele, unde există 7.894 de datornici pe partea de impozite locale, iar suma de care vor fi scutiţi dacă îşi vor achita debitul faţă de primărie este de peste 4,4 milioane de lei.  Cea mai mare suma de care vor fi scutite companiile este pentru chirii, redevenţe şi alte obligaţii unde există 500 de companii cu restanţe. Potrivit referatului pentru HCL, valoarea penalităţilor este de 51.017.000.

 

Majorarea taxelor locale

 

Primăria Cluj-Napoca va trebui să majoreze la începutul anului taxele şi impozitele din cauză că înregistrează arierate pentru anul 2012. O menţiune din Ordonanţa de Guvern dată de Executiv nu permitea administraţiilor locale cu arierate să menţină dările la nivelul celor de anul trecut. Datoriile nu erau, însă, ale Primăriei, a arătat Emil Boc, deoarece e vorba de banii datoraţi de asociaţiile de proprietari către firmele care au realizat proiectele de reabilitare termică a clădirilor din oraş. 38 de asociaţii de proprietari din Cluj aveau la momentul respectiv datorii de 875.000 de lei către executanţi, astfel că, potrivit Direcţiei Generale de Finanţe Publice, suma era considerată datoria Primăriei.

„Contractul prevede o finanţare de 50% din partea Guvernului, 30% de la Consiliul Local, iar 20% trebuie achitaţi de asociaţiile de proprietari. La nivelul primăriei există facturi pe care nu le-au achitat asociaţiile de proprietari, pentru că noi suntem titularii de contract”, a explicat primarul municipiului.

Edilul a declarat că executivul primăriei a trimis o adresă către Direcţia de Finanţe Cluj, căreia i-a cerut lămuriri în legătură cu ce anume constituie arierate şi dacă în această situaţie se poate vorbi despre aşa ceva. Răspunsul acestora a fost că, în cazul în care Consiliul Local e autoritatea contractantă, sumele care nu au fost plătite sunt considerate arierate, după cum şi este cazul la Cluj.

„Astfel suntem în situaţia de a constata că nu îndeplinim condiţia impusă de Ordonanţa de Guvern. Aceasta ne impune să se majoreze taxele locale, iar cei care plătesc până la 1 septembrie să beneficieze de scutirea de 10%. Trebuie să subliniez că această majorare vizează doar taxele şi impozitele pe proprietate pentru persoanele fizice şi juridice, nu şi cele pentru parcări sau alte taxe ale administraţiei clujene. Chiar dacă nu avem datorii, avem chiar un excedent, se pare că suntem puşi în poziţia de a majora taxele”, a concluzionat Emil Boc.

 

Diana Gabor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.