
Spre finele acestei luni, la Cluj Napoca a vut loc Consiliul Național al Rectorilor, întâlnire la care s-a deciz ca anul universitar să înceapă în septembrie cu prezența fizică la cursuri.
Rectorii atrag atenția că va fi nevoie de o finanțare crescută în noul an universitar, asta pentru că în căminele universitare vor sta mai puțini studenți decât de obicei și asta va conduce la costuri suplimentare de întreținere.
”Întâlnirea Consiliului Naţional al Rectorilor din 25-27 iunie a.c., organizată la Cluj Napoca în parteneriat cu Universitatea Babeș – Bolyai din Cluj – Napoca, a inclus temele actuale care vizează deschiderea şi desfăşurarea anului universitar 2021-2022 în condiţii optime, în contextul situaţiei epidemiologice generate de pandemia COVID-19.
S-au formulat propuneri de soluţionare a problemelor semnalate de universităţi. Concluziile reuniunii CNR reprezintă soluţii pentru ca procesul de predare – învăţare să se desfăşoare în condiţii de calitate, cu respectarea exigenţelor academice, dar şi a protocoalelor sanitare, în vederea asigurării dreptului la sănătate al studenţilor, al cadrelor didactice şi al tuturor membrilor comunităţilor academice.
Participanţii prezenţi la reuniunea CNR au formulat puncte de vedere, dar şi o serie de solicitări, adresate Executivului.
Redăm sintetic punctele de vedere şi solicitările formulate:
Universitățile din România au prezentat problemele întâmpinate în perioada pandemiei de COVID-19 (legislative, pedagogice, logistice, sanitare), precum și soluțiile identificate de către acestea pentru desfășurarea în condiții cât mai bune a proceselor didactice și de cercetare:
1. Covârșitoarea majoritate a universităților prezente la reuniune și-au exprimat intenția de a deschide anul universitar 2021-2022 cu prezență fizică a cadrelor didactice și a studenților.
2. Tinând cont de experiența câștigată de către universități în perioada de pandemie, CNR recomandă Ministerului Educației să prospecteze menținerea unor reglementări și practici de tip „blended learning” care s-au dovedit eficiente în această perioadă, cu respectarea autonomiei universitare.
3. În contextul deciziei de a începe anul universitar ”on-site”, CNR recomandă tuturor membrilor comunităților academice să se vaccineze în vederea reducerii atât a riscului de îmbolnăvire, cât și a riscului de a dezvolta o formă severă a bolii. Astfel, vor fi create condițiile pentru redeschiderea campusurilor universitare și înlesnirea liberei circulații.
4. În condiţiile în care majoritatea universităţilor şi-au exprimat intenţia de a deschide anul universitar, cu prezenţa fizică a studenţilor, CNR apreciază că resursele financiare necesare pentru respectarea standardelor igienico-sanitare, dar şi cele necesare asigurării accesului la educaţie, ating valori foarte mari. În acest context CNR solicită Guvernului să acorde atenție finantării universităților în anul universitar 2021 – 2022.
5. Plenul CNR salută includerea universităţilor româneşti în Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă (PNRR), dar își exprimă îngrijorarea cu privire la sumele relativ reduse alocate învătământului superior din România, aceste sume fiind incluse ca urmare a insistențelor CNR și ale Ministerului Educației.
De asemenea, CNR constată cu surprindere faptul că mecanismele de finanțare prevăzute în PNRR limitează participarea universităților ca partener al operatorilor economici și/sau al autorităților publice locale și centrale.
6. Având în vedere experiența trecută și faptul că autoritățile au avut multiple ezitări și incoerențe cu privire la adoptarea cadrului normativ necesar desfășurării în bune condiții a anului universitar, CNR solicită autorităților, în special Ministerului Educației și Ministerului Sănătății, să adopte legislația sanitară necesară astfel încât anul universitar 2021- 2022 să se poată desfășura în condiții optime în orice variantă epidemiologică. Este extrem de important ca toți actorii procesului educațional să fie informați în timp util asupra condițiilor în care se va desfășura procesul educațional.
7. În condiţiile în care numărul de studenţi care se vor caza se va reduce semnificativ, ca urmare a restricţiilor impuse de nevoia de distanţare fizică, în contextul situaţiei epidemiologice, CNR solicită creşterea subvenţiei pentru cămine – cantine, pentru a evita, atât majorarea tarifului de cazare pe care un student va trebui să îl achite, cât și acumularea de deficite bugetare semnificative, ţinând cont de faptul că o serie întreagă de costuri pentru întreţinerea căminelor va rămâne constantă în perioada următoare.
8.CNR își exprimă satisfacția că Ministerul Educației a promovat modificări legislative care vin să răspundă solicitărilor CNR din anul 2020, astfel încât să permită utilizarea sumelor alocate în finanţarea de bază pentru cheltuieli de capital cu scopul îmbunătăţirii condiţiilor de studiu şi viaţă universitară a celor aproape 500.000 de studenţi din România.
9. În cadrul reuniunii s-a realizat un dialog contructiv al instituțiilor din domeniul educației, ARACIS și ANC, precum și cu reprezentanții consiliilor consultative ale Ministerului Educației, CEMU, CNSPIS, CNFIS, CNATDCU, CNECSDTI, CNCS, pe teme actuale ale învățământului superior.
10. CNR aprecieză ca fiind foarte util exercițiul de clasificare și ierarhizare, derulat de către ARACIS prin intermediul proiectului QAFIN, și consideră necesară continuarea discuțiilor și colectarea de noi date pentru definitivarea metodologiilor de clasificare și ierarhizare. De asemenea, CNR susține poziția ARACIS de clasificare a universităților în funcție de specificul acestora.”, arată Consiliul Național al Rectorilor.