Începând din acest număr, răspundem întrebărilor adresate de cititori.

Buna ziua d-na Silaghi,
Cred ca raspunsurile la intrebarile dvs. sunt urmatoarele:
Din dorinta de a fideliza salariatii, personal de conducere cu experienta  sau personal specializat in profesii deficitare,  unii dintre angajatori ofera, pe linga pachetul salarial, locuinta de serviciu. Fata de acest subiect se pun, mai ales de catre intreprinzatorii privati, diverse intrebari:    sunt deductibile cheltuielilor cu  chiria pentru  locuinta de serviciu situata in localitatea in care firma isi are sediul  social, care este tratamentul  fiscal referitor  la  impozitul  pe venitul   salarial pentru angajatii care beneficiaza de   locuinta de serviciu-angajati  care au domiciliul in alta localitate decat sediul firmei, trebuie declarat punct de lucru la adresa locuintei de serviciu?
 In opinia noastra raspunsurile la aceste intrebari ar fi:
1.  Conform art. 21, al 3 lit l, din  Codul Fiscal, coroborat cu Anexa 1 din Legea privind locuintele, sunt deductibile cheltuielile pentru funcţionarea, întreţinerea şi repararea locuinţelor de serviciu situate în localitatea unde se află sediul social sau unde societatea are sedii secundare,  pentru o suprafata de 63,80 mp. (adica suprafata minima necesara pentru 1 singura persoana  de 58 mp. majorata cu 10%).
In ce priveste chetuiala cu amortizarea, aceasta  este deductibila doar pentru suprafata minima 58 mp, conform Art. 24, al.11 din  Codul Fiscal.
E discutabil daca sediile secundare trebuie trebuie sa respecte definitia sediului secundar platitor de impozit pe salarii din Codul de pocedura fiscala( caz in care se poate declara doar daca societatea are 5 salariati permanenti, iar  daca ulterior numarul lor scade nu se renunta la sediul secundar) sau definitia data de Legea 31, privind societatile comerciale, la art. 43.
Esential este ca societate trebuie sa desfasoare  activitati in localitatea in care va oferi locuinta de serviciu.

Prezentam mai jos, extrase din reglementarile pe baza carora  ne-am fundamentat opinia:

a)    Extras din Legea 31-1990
Art. 43
(1) Sucursalele sunt dezmembraminte fara personalitate juridica ale societatilor comerciale si se inregistreaza, inainte de inceperea activitatii lor, in registrul comertului din judetul in care vor functiona.
(2) Daca sucursala este deschisa intr-o localitate din acelasi judet sau in aceeasi localitate cu societatea, ea se va inregistra in acelasi registru al comertului, insa distinct, ca inregistrare separata.
(3) Celelalte sedii secundare – agentii, puncte de lucru sau alte asemenea sedii – sunt dezmembraminte fara personalitate juridica ale societatilor comerciale si se mentioneaza numai in cadrul inmatricularii societatii in registrul comertului de la sediul principal.
(4) Nu se pot infiinta sedii secundare sub denumirea de filiala

b) Extras din Codul fiscal: art. 21, alin. 3
l) cheltuielile pentru funcţionarea, întreţinerea şi repararea locuinţelor de serviciu situate în localitatea unde se află sediul social sau unde societatea are sedii secundare, deductibile în limita corespunzătoare suprafeţelor construite prevăzute de Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care se majorează din punct de vedere fiscal cu 10%;

Norme metodologice:
36. In cazul locuintei de serviciu date in folosinta unui salariat sau administrator, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia sunt deductibile in limita corespunzatoare raportului dintre suprafata construita prevazuta de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile ulterioare, majorata cu 10%, si totalul suprafetei construite a locuintei de serviciu respective.
c)     Extras din Codul fiscal: art. 24, alin. 11
g) pentru locuinţele de serviciu, amortizarea este deductibilă fiscal până la nivelul corespunzător suprafeţei construite prevăzute de legea locuinţei

2. Conform art. 55, al. 4 lit. c, din Codul fiscal, contravaloarea folosinţei locuinţei de serviciu nu sunt incluse in veniturile salariale, in conditia unei repartitii de serviciu. Repartitia de serviciu se practica pentru functionarii publici, trimisi in misiune in  alta localitate decit cea de resedinta. Credem ca repartitia intr-o locuinta de serviciu poate fi facuta de catre de Consiliul de Administratie  sau de conducerea entitatii la solicitarea unui angajat propriu, sau se poate stabili  prin Decizia conducerii, care sunt meseriile, functii sau profesiile din organigrama  ce pot beneficia de locuinta de serviciu. Este necesar deasemenea sa se prevada aceasta vointa a entitatii de a acorda locuinta de serviciu, in limita posibilitatilor, in contractul colectiv de munca.

In cazul ca suprafata pusa la dispozitie depaseste minimul prevazut de legea locuintelor consideram ca se creaza un anvantaj pentru salariat conform art. 55 al. 3 lit f, care trebuie impozitat.
In fundamentarea raspunsului am tinut cont de Codul Fiscal si Normele Metodologice de aplicare a acestuia:
a) Extras din Codul fiscal art . 55 al 4
(4) Următoarele sume nu sunt incluse în veniturile salariale şi nu sunt impozabile, în înţelesul impozitului pe venit:
c) contravaloarea folosinţei locuinţei de serviciu sau a locuinţei din incinta unităţii, potrivit repartiţiei de serviciu, numirii conform legii sau specificităţii activităţii prin cadrul normativ specific domeniului de activitate, compensarea chiriei pentru personalul din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi compensarea diferenţei de chirie, suportată de persoana fizica, conform legilor speciale;
Norme metodologice:
83. Prin locuinte acordate ca urmare a specificitatii activitatii se intelege acele locuinte asigurate angajatilor cand activitatea se desfasoara in locuri izolate, precum statiile meteo, statiile pentru controlul miscarilor seismice, sau in conditiile in care este solicitata prezenta permanenta pentru supravegherea unor instalatii, utilaje si altele asemenea.

b) Extras din Codul fiscal: art 55, al. 3
(3) Avantajele, cu excepţia celor prevăzute la alin. (4), primite în legătură cu o activitate dependentă includ, însă nu sunt limitate la:
a) utilizarea oricărui bun, inclusiv a unui vehicul de orice tip, din patrimoniul afacerii, în scop personal, cu excepţia deplasării pe distanţă dus-întors de la domiciliu la locul de muncă;
b) cazare, hrană, îmbrăcăminte, personal pentru munci casnice, precum şi alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un preţ mai mic decât preţul pieţei;

Norme metodologice:
69. Avantajele in bani si in natura sunt considerate a fi orice foloase primite de salariat de la terti sau ca urmare a prevederilor contractului individual de munca ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz.
70. La stabilirea venitului impozabil se au in vedere si avantajele primite de persoana fizica, cum ar fi:
f) contravaloarea folosintei unei locuinte in scop personal si a cheltuielilor conexe de intretinere, cum sunt cele privind consumul de apa, consumul de energie electrica si termica si altele asemenea, cu exceptia celor prevazute in mod expres la art. 55 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal;
75. Evaluarea avantajelor in natura sub forma folosirii numai in scop personal a bunurilor din patrimoniul afacerii se face astfel:
b) evaluarea folosintei cu titlu gratuit a locuintei primite se face la nivelul chiriei practicate pentru suprafetele locative detinute de stat. Avantajele conexe, cum ar fi: apa, gaz, electricitate, cheltuieli de intretinere si reparatii si altele asemenea, sunt evaluate la valoarea lor efectiva;

3. Consideram ca în localitatea unde se află sediul social sau unde societatea are sedii secundare declarate (inclusiv  puncte de lucru neimpozabile),   este recomandabila declararea ca punct  de lucru  si a   locuintei  de serviciu.

Mircea Dragoş,
Consultant fiscal

Asociat la firma de consultanţă MUREŞAN DRAGOŞ APOSTOL srl  

Pentru detalii vă puteţi adresa la sediul firmei din Cluj-Napoca, str. Decebal nr.69, cod poştal 400037 sau prin e-mail, la adresa:  mircea.dragoş@mmda.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.