Începând din acest număr, răspundem întrebărilor adresate de cititori.
1. Conform art. 21, al 3 lit l, din Codul Fiscal, coroborat cu Anexa 1 din Legea privind locuintele, sunt deductibile cheltuielile pentru funcţionarea, întreţinerea şi repararea locuinţelor de serviciu situate în localitatea unde se află sediul social sau unde societatea are sedii secundare, pentru o suprafata de 63,80 mp. (adica suprafata minima necesara pentru 1 singura persoana de 58 mp. majorata cu 10%).
E discutabil daca sediile secundare trebuie trebuie sa respecte definitia sediului secundar platitor de impozit pe salarii din Codul de pocedura fiscala( caz in care se poate declara doar daca societatea are 5 salariati permanenti, iar daca ulterior numarul lor scade nu se renunta la sediul secundar) sau definitia data de Legea 31, privind societatile comerciale, la art. 43.
Prezentam mai jos, extrase din reglementarile pe baza carora ne-am fundamentat opinia:
Art. 43
(1) Sucursalele sunt dezmembraminte fara personalitate juridica ale societatilor comerciale si se inregistreaza, inainte de inceperea activitatii lor, in registrul comertului din judetul in care vor functiona.
(2) Daca sucursala este deschisa intr-o localitate din acelasi judet sau in aceeasi localitate cu societatea, ea se va inregistra in acelasi registru al comertului, insa distinct, ca inregistrare separata.
(3) Celelalte sedii secundare – agentii, puncte de lucru sau alte asemenea sedii – sunt dezmembraminte fara personalitate juridica ale societatilor comerciale si se mentioneaza numai in cadrul inmatricularii societatii in registrul comertului de la sediul principal.
(4) Nu se pot infiinta sedii secundare sub denumirea de filiala
b) Extras din Codul fiscal: art. 21, alin. 3
l) cheltuielile pentru funcţionarea, întreţinerea şi repararea locuinţelor de serviciu situate în localitatea unde se află sediul social sau unde societatea are sedii secundare, deductibile în limita corespunzătoare suprafeţelor construite prevăzute de Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care se majorează din punct de vedere fiscal cu 10%;
c) Extras din Codul fiscal: art. 24, alin. 11
g) pentru locuinţele de serviciu, amortizarea este deductibilă fiscal până la nivelul corespunzător suprafeţei construite prevăzute de legea locuinţei
2. Conform art. 55, al. 4 lit. c, din Codul fiscal, contravaloarea folosinţei locuinţei de serviciu nu sunt incluse in veniturile salariale, in conditia unei repartitii de serviciu. Repartitia de serviciu se practica pentru functionarii publici, trimisi in misiune in alta localitate decit cea de resedinta. Credem ca repartitia intr-o locuinta de serviciu poate fi facuta de catre de Consiliul de Administratie sau de conducerea entitatii la solicitarea unui angajat propriu, sau se poate stabili prin Decizia conducerii, care sunt meseriile, functii sau profesiile din organigrama ce pot beneficia de locuinta de serviciu. Este necesar deasemenea sa se prevada aceasta vointa a entitatii de a acorda locuinta de serviciu, in limita posibilitatilor, in contractul colectiv de munca.
In fundamentarea raspunsului am tinut cont de Codul Fiscal si Normele Metodologice de aplicare a acestuia:
a) Extras din Codul fiscal art . 55 al 4
(4) Următoarele sume nu sunt incluse în veniturile salariale şi nu sunt impozabile, în înţelesul impozitului pe venit:
c) contravaloarea folosinţei locuinţei de serviciu sau a locuinţei din incinta unităţii, potrivit repartiţiei de serviciu, numirii conform legii sau specificităţii activităţii prin cadrul normativ specific domeniului de activitate, compensarea chiriei pentru personalul din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi compensarea diferenţei de chirie, suportată de persoana fizica, conform legilor speciale;
83. Prin locuinte acordate ca urmare a specificitatii activitatii se intelege acele locuinte asigurate angajatilor cand activitatea se desfasoara in locuri izolate, precum statiile meteo, statiile pentru controlul miscarilor seismice, sau in conditiile in care este solicitata prezenta permanenta pentru supravegherea unor instalatii, utilaje si altele asemenea.
b) Extras din Codul fiscal: art 55, al. 3
(3) Avantajele, cu excepţia celor prevăzute la alin. (4), primite în legătură cu o activitate dependentă includ, însă nu sunt limitate la:
a) utilizarea oricărui bun, inclusiv a unui vehicul de orice tip, din patrimoniul afacerii, în scop personal, cu excepţia deplasării pe distanţă dus-întors de la domiciliu la locul de muncă;
b) cazare, hrană, îmbrăcăminte, personal pentru munci casnice, precum şi alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un preţ mai mic decât preţul pieţei;
Norme metodologice:
69. Avantajele in bani si in natura sunt considerate a fi orice foloase primite de salariat de la terti sau ca urmare a prevederilor contractului individual de munca ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz.
70. La stabilirea venitului impozabil se au in vedere si avantajele primite de persoana fizica, cum ar fi:
f) contravaloarea folosintei unei locuinte in scop personal si a cheltuielilor conexe de intretinere, cum sunt cele privind consumul de apa, consumul de energie electrica si termica si altele asemenea, cu exceptia celor prevazute in mod expres la art. 55 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal;
75. Evaluarea avantajelor in natura sub forma folosirii numai in scop personal a bunurilor din patrimoniul afacerii se face astfel:
b) evaluarea folosintei cu titlu gratuit a locuintei primite se face la nivelul chiriei practicate pentru suprafetele locative detinute de stat. Avantajele conexe, cum ar fi: apa, gaz, electricitate, cheltuieli de intretinere si reparatii si altele asemenea, sunt evaluate la valoarea lor efectiva;
3. Consideram ca în localitatea unde se află sediul social sau unde societatea are sedii secundare declarate (inclusiv puncte de lucru neimpozabile), este recomandabila declararea ca punct de lucru si a locuintei de serviciu.
Mircea Dragoş,
Consultant fiscal
Asociat la firma de consultanţă MUREŞAN DRAGOŞ APOSTOL srl