Senatorii au adoptat săptămâna trecută o iniţiativă legislativă prin care se prevede că dreptul consumatorului la denunţarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrâns de nicio clauză contractuală sau înţelegere între părţi, aceasta fiind considerată nulă de drept. Astfel, clienţii companiilor de cablu, telefonie sau internet ar putea să nu mai fie obligaţi să plătească penalităţi atunci când sunt nemulţumiţi de calitatea serviciilor şi îşi doresc să schimbe operatorul.

Senatorii au adoptat cu amendamentele propuse de senatorul Florin Mircea Andrei, o propunere legislativă în sensul modificării Legii privind codul consumului, a Legii 296/2004 şi a Legii 193/2000, privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori. Iniţiatorii acestei legi sunt senatorii PDL Gheorghe Bârlea, Iulian Bădescu, Gheorghe David, Gabriel Mutu, Sorin Fodorescu, Vasile Nistor, Toader Mocanu, Iulian Urban, Orest Onofrei şi Ion Ruşeţ. Astfel, potrivit propunerii legislative, drepturile părţilor referitoare la o despăgubire dreaptă nu vor fi afectate în cazul denunţării unilaterale. Deputatul clujean, Mircia Giurgiu este de părere că această lege vine în ajutorul consumatorului şi este una foarte bine gândită.

O lege mai bună

Persoanele care nu sunt mulţumite de viteza Internetului sau de semnalul televizorului pot să îşi schimbe operatorul. Problema apare în momentul în care românii sunt obligaţi să plătească penalităţi în cazul în care doresc să renunţe la contractele încheiate înainte ca perioada impusă de operator să expire. Noua lege inspirată din legislaţia europeană a fost creată pentru ca fiecare cetăţean român care are încheiat un contract cu un operator de date să îşi poată schimba furnizorul de servicii oricând doreşte şi după bunul plac. Însă, companiile refuză acest lucru şi consideră această lege ca fiind discriminatorie. În prezent actul normativ aşteaptă şi votul deputaţilor, iar dacă legea va fi adoptată aceasta ar putea intra în vigoare începând cu luna martie a anului următor. „Nu am văzut proiectul de lege, dar eu cred că senatorii s-au gândit în primul rând la modul în care sunt înşelaţi foarte mulţi consumatori. Sunt atâtea firme care încheie contracte cu noi, însă noi nu am fost obişnuiţi să verificăm prima dată contractele şi pe urmă să le semnăm. Mai târziu, aflăm că avem de plătit tot felul de lucruri. Cred că senatorii s-au gândit să protejeze consumatorii”, a declarat deputatul Mircea Giurgiu.

Consumatori respectaţi

Deşi sunt mulţi cei care se declară nemulţumiţi de contractele pe care le-au semnat cu diferiţi operatori, unii preferă să nu rezilieze tocmai din cauza penalităţilor pe care sunt obligaţi să le plătească. Operatorii spun că solicită aceste taxe pentru a nu ieşi în pierdere atunci când oferă promoţii consumatorilor. Senatorul Iulian Urban este de părere că legea îşi propune să îi apere pe cei care vor să rezilieze contractul pentru că nu sunt mulţumiţi de calitatea serviciilor. Dacă legea va fi adoptată de Camera Deputaţilor, consumatorii care doresc să rezilieze contractele şi sunt obligaţi să plătească penalităţi se pot adresa Oficiului Protecţiei Consumatorului care va amenda compania cu pricina, sau o va acţiona în instanţă. „Cred că această lege este una foarte bună şi va aduce respect faţă de consumator”, a încheiat Giurgiu. Senatorii au completat lista cuprinzând clauzele considerate ca fiind abuzive cu cele care restrâng sau anulează dreptul consumatorului de a denunţa sau rezilia unilateral contractul în cazurile în care comerciantul nu şi-a îndeplinit obligaţiilor contractuale sau a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe în cazul denunţării unilaterale.

Către Biroul Permanent al Senatului

În conformitate cu prevederile art. 85 alin.[2] din Regulamentul Senatului republicat, vă înaintăm spre dezbatere şi adoptare propunerea de modificare a Legii privind codul consumului, legea nr. 296/2004, republicat 2008 şi a Legii nr.193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, republicată 2008 – în scopul interzicerii clauzelor contractuale ce anulează sau restrâng dreptul consumatorilor la denunţare unilaterală a contractelor. În condiţiile în care majoritatea comercianţilor ce acţionează în domeniul furnizării de servicii, înţeleg să impună consumatorilor clauze contractuale conform cărora pentru denunţarea unilaterală a contractului consumatorii sunt obligaţi la achitarea unei sume de bani. Totodată, în scopul clarificării acestor inadvertenţe şi cu intenţia de a creea un cadru legal care să reglementeze strict interdicţia comercianţilor de a stipula în contractele încheiate cu consumatorii clauze care să anuleze sau să limiteze dreptul la denunţarea unilaterală,  în emeiul Art. 74 din Constituţia României şi în conformitate cu prevederile art. 85 alin. 2 din Regulamentul Senatului, înaintăm prezentul proiect de lege. Pentru modificarea Legii privind codul consumului, legea nr. 296/2004, republicat 2008 şi a Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, Parlamentul României adoptă prezenta lege (nr.296/2004), care se modifică şi va avea următorul conţinut: “Dreptul consumatorului la denunţarea contractului nu poate fi anulat sau condiţionat de nicio clauză contractuală sau înţelegere într părţi, în cazurile prevăzute de lege, aceasta fiind considerată nulă de drept. Drepturile părţilor referitoare şa o justă despăgubire nu vor fi afectate în cazul denunţării unilaterale”.  În cazul legii nr. 193/2000, aceasta se va modifica şi va avea următorul cuprins: “condiţionează, restrâng sau amulează dreptul consumatorului de a denunţa unilateral contractul, în cazurile în care comerciantul a modificat unilateral clauzele menţionate sau comerciantul nu şi-a îndeplinit organizaţiile contractuale”.

Beatrice Golondzac

2 COMENTARII

  1. abea astept sa se aprobe.renunt la toate abonamentele de telefonie…si mobila si fixa, ca is niste excroci.
    Internetul tot cade da nu ai dreptul sa renunti la ei, la telefon ai cost suplimentar desi mai ai min nationale.si cand suni la ei mai vorbesc si urat.niste tarani ambulanti.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.