La scurt timp după ce Ioan Rus a devenit ministru al Transporturilor, promisiunile populiste pentru campania electorală au început să aburească în mass-media. Însă, în ”subterane” şi preţurile pentru contractele pe drumuri au început să clocotească. Spre exemplu, preţul pe care Ministerul Transporturilor este dispus să îl plătească pentru a se continua lucrările la Autostrada Transilvania este asemănător cu cel plătit pentru americanii de la Bechtel. Iar contractul cu Bechtel, încheiat tot de un guvern PSD, a fost reziliat din cauza preţului prea mare pe kilometru.

 

După ce PSD-istul clujean Ioan Rus a fost numit în funcţia de ministru al Transporturilor, el a declarat că Autostrada Transilvania ar putea fi gata în 2007. De asemenea, în aceeaşi perioadă, CNADNR a publicat intenţia de a contracta lucrări pentru un segment de autostradă aflat între Cluj şi Mureş. Conform anunţului de licitaţie pentru segmentului Ogra (jud. Mureş) – Câmpia Turzii (jud. Cluj), CNADNR este dispusă să plătească un preţ plafonat la 2,33 miliarde lei (531,5 milioane euro), inclusiv TVA, pentru 37,2 kilometri de autos­tradă. De asemenea, această sumă poate fi suplimentată cu 320 milioane euro, în funcţia de gradul de complexitate al lucrării, iar termenul pentru finalizarea contractului este de 64 de luni de la data atribuirii. În mod atipic, preţul oferit de CNADNR este de 2,5 ori mai mare decât cel prevăzut în standardele de cost impuse de Ministerul Transporturilor. conform unor informaţii,, Rus a omis să sublinieze că firma care va construi segmentele pentru care s-ar putea debloca banii este o societate de casă a PSD-ului şi că preţul pe kilometru care va fi plătit este similar cu cel pentru pe care fostul Guvern Năstase l-a dat companiei Bechtel! Este vorba de UMB Spedition, firmă deţinută de Dorin Umbrărescu, un susţinător înfocat al PSD-ului. afaceristul îşi doreşte atât de mult ca social democraţii să fie primii încât el a donat o maşină de curse pe care a concurat Victor Ponta alături de pilotul Edwin Keleti. cunoscut şi ca unul dintre ”regii asfaltului”, Umbrărescu  „regii asfaltului”,a făcut o donaţie de 502.000 de lei pentru ca tandemul Ponta-Keleti să poată concura în Raliul României la ediţia din 2009.

 

Ponta vede Autostrada Transilvania cum vedea Ceauşescu un cincinal

La scurt timp după ce a fost numit în funcţia de ministru al Transporturilor, Ioan Rus a declarat că Autostrada Transilvania are „un viitor luminos” şi estimează că finalizarea construcţiei ar putea avea loc în anul 2017.

„Gilău – Nădăşel, cred că într-o lună începem lucrările, organizare de şantier şi începerea efectivă a lucrărilor, şi din banii din acciza la motorină mai departe, Suplacu de Barcău – Borş, unde, de altfel, o parte din lucrări sunt făcute. (…) Pentru Câmpia – Turzii, înapoi spre Târgu Mureş, avem finanţare europeană, pe fonduri de dezvoltare regională, şi nu avem de la Târgu Mureş la Braşov. Deocamdată, în zona aceasta nu avem identificată o finanţare clară. Vom vedea pe bugetul de anul viitor ce putem introduce”, a declarat Rus într-un interviu acordat agenţiei Mediafax. Întrebat despre viitorul acestei autostrăzi, Rus a replicat că acesta este unul „luminos”. „Eu cred că în 2017 o vom avea gata”, a mai spus ministrul. Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumită Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări, fiind reziliat în mai 2013, statul român plătind companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.

 

Controlul fâs

Anul trecut, corpul de control al Primului ministru a făcut un control în cadrul Ministerului Transporturilor pentru a vedea cine este vinovat de contractul Bechtel. La data respectivă s-a anunţat că o serie de politicieni vor fi luaţi la întrebări vizavi de contractul respectiv, însă întreaga investigaţie s-a dovedit a fi un fiasco pentru că până acum nimeni nu a fost găsit vinovat. Conform raportului făcut de inspectorii guvernamentali, pentru Autostrada Transilvania s-au plătit 50 de milioane de euro, iar restul, până la 8,4 miliarde de euro, este opera „celorlalţi”.

„S-a semnat contractul cu Bechtel, sub ministeriatul lui Mitrea şi a premierului Adrian Năstase, era foarte clar, trebuia să dai 464 de km de autostradă la preţ fix, 2,1 miliarde de dolari. Kilometrul de autostradă era sub 5 milioane de dolari. Asta a fost negocierea PSD. Cum s-a ajuns la 25 de milioane de euro pe kilometru, asta trebuie întrebaţi domnul Dobre, asta trebuie întrebat domnul Ludovic Orban, trebuie întrebat domnul Berceanu, doamna Boagiu, ei trebui întrebaţi”, a declarat Dan Şova, Ministrul pentru Proiecte de infrastructură.

Ministrul Dan Şova a mai spus că PSD a reziliat contractul cu Bechtel plătind 37 de milioane de euro despăgubiri, nu „miliardele de care vorbea doamna Boagiu”, adăugând că, dacă nu se rezilia acest contract, numai pentru întreţinerea şantierului, factura anuală era de 64 de milioane de euro.

Inspectorii guvernamentali arată, printre altele, că înţelegerea cu Bechtel a fost modificată, în 2009, fără respectarea dispoziţiilor legale, ceea ce a condus la prejudicii pentru stat. Conform raportului, renegocierea contractului, stabilit iniţial la „valoarea corectă” şi certificată ca atare de 2,2 miliarde euro, a fost iniţiată, în 2005, fără un mandat din partea Guvernului, fiind doar un mandat acordat de fostul ministru al Transporturilor Gheorghe Dobre(PDL), iar lucrările fiind întârziate. Negocierile au fost coordonate de Gheorghe Dobre şi fostul ministru al Finanţelor Sebastian Vlădescu.

 

Serviciile puse pe urma miniştrilor

Inspectorii guvernamentali arată că, în urma controlului, au rezultat acte şi operaţiuni care pot întruni elementele constitutive ale unor fapte de natură penală săvârşite de foştii miniştri Gheorghe Dobre, Sebastian Vlădescu, Monica Macovei şi Radu Berceanu şi fostul şef CNADNR Cristian Duică, fiind sesizată astfel Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA). Raportul de control va fi trimis şi Serviciului Român de Informaţii (SRI), CNADNR, ministerelor Transporturilor, Finanţelor, Justiţiei, Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Departamentului pentru Proiecte de Investiţii, Secretariatului General al Guvernului, Cancelariei premierului şi Curţii de Conturi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.