Campania electorala din 2008 este plina de ,,surprize”. Ultima ,,smecherie” descoperita este utilizarea copiilor în campania electorala de catre Marius Nicoara, candidat pentru sefia CJ si de catre Valentin Mudura, candidatul pentru Primaria Cluj-Napoca din partea Aliantei Socialiste, comportament condamnat de multe ONG-uri clujene.

Anul electoral 2008 a determinat partidele clujene sa apeleze la tot felul de tertipuri pentru a-i convinge pe clujeni sa îi voteze. Însa, cea mai reprobabila idee i-a venit liberalului Marius Nicoara, presedintele Consiliului Judetean care încearca sa atraga electorii, aratându-si ,,aptitudinile” de parinte. Lui Nicoara s-a gândit probabil ca daca apare în public alaturi de odraslele altora, clujenii vor vedea ,,grija parinteasca” ce o poarta copiilor si astfel va obtine voturile lor . Într-o prima faza, Nicoara a încercat sa impresioneze electoratul, devenind nasul de botez al unui copil de la Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Cluj, presedintele Consiliului Judetean promitând sa îi fie parinte spiritual, asigurându-se de bunastarea copilului. Într-o a doua faza, liberalul a împânzit orasul cu panouri gigantice, ce îl înfatiseaza zâmbind, stând într-o multime de copii. Însa, Nicoara nu este singurul politician care utilizeaza imaginea copiilor pentru a-si convinge electoratul sa-l voteze. Valentin Mudura, candidatul pentru Primaria Cluj-Napoca din partea Aliantei Socialiste se foloseste de fetita sa pentru a-i ,,momi” pe clujeni la urnele de votare si sa voteze Alianta Socialista. Mudura a umplut orasul cu afise ce-l înfatiseaza foarte grijuliu cu fetita sa.

Copiii, ,,agresati” chiar de 1 iunie

Utilizarea copiilor în interes de partid pe timpul campaniei electorale nu a trecut neobservata. Organizatia non-guvernamentala APDO LIDER e de parere ca acest ,,fenomen” este un abuz si un atentat la drepturile copiilor, asa cum sunt ele statuate de legislatia interna si internationala. ,,Utilizarea în acest fel a copiilor în scopul obtinerii unui câstig politic denota lipsa de decenta. În conditiile în care, în acest an, alegerile au loc chiar în data de 1 iunie, Ziua internationala a copiilor, astfel de gesturi constituie un afront adus atât copiilor, cât si parintilor acestora. E o alta forma de agresiune a copiilor chiar de ziua lor” se arata în comunicatul de presa emis de ONG. În acelasi comunicat, APDO LIDER face apel la toate autoritatile statului cu atributii în domeniul protectiei copilului, precum si la organizatiile societatii civile pentru a lua toate masurile care se impun pentru ca acest comportament al unor partide sau candidati sa înceteze. Nici Protectia Copilului Cluj nu este de acord cu comportamentul unelor partide de a-si face publicitate electorala. ,,Dezaprob aceasta initiativa pentru ca imaginea copilului trebuie respectata conform legilor aflate în rigoare. Însa, daca parintii sunt de acord cu acest lucru, o fac pe raspunderea lor. Imaginea electorala si  copiii ar trebui sa fie lasati de o parte”, a declarat Monica Filip, director executiv adjunct la Protectia Copilului Cluj.

În opinia Cameliei Mates, director la Fundatia Româna pentru Copii, Comunitate si Familie, folosirea imaginii copiilor în campania electorala, la fel ca si în orice campanie publicitara este legala, atâta vreme cât imaginea se foloseste cu acordul parintilor, care decid ce e mai bine pentru copil. ,,Menirea noastra este sa privim acest fapt din perspectiva respectarii drepturilor copilului. Daca expunerea aceasta nu îi plaseaza într-o lumina proasta, nu îi discrimineaza si nu dauneaza dezvoltarii lor, iar drepturile nu le sunt încalcate”, a declarat Camelia Mates.

Conform Chartei drepturilor copilului: „Copilul are dreptul de a fi protejat împotriva exploatarii si nu poate fi constrâns la o munca ce comporta un posibil risc sau care îi poate compromite educatia sau dauna sanatatii sau dezvoltarii sale fizice, mentale sau spirituale . Vârsta minima de angajare este 15 ani. Autoritatile publice trebuie sa se asigure ca nici un copil nu este angajat sub vârsta legala, în locuri periculoase sau împotriva vointei lui.”
 
Art. 22 (1) Copilul are dreptul la protejarea imaginii sale publice si a vietii sale intime, private si familiale.
(2) Este interzisa orice actiune de natura sa afecteze imaginea publica a copilului sau dreptul acestuia la viata intima, privata si familiala.
(3) Participarea copilului în vârsta de pâna la 14 ani la dezbateri publice în cadrul unor programe audiovizuale se poate face numai cu consimtamântul scris al acestuia si al parintilor sau, dupa caz, al altui reprezentant legal.
(4) Copiii nu pot fi folositi sau expusi de catre parinti, reprezentanti legali sau alte personae responsabile de cresterea si îngrijirea lor, în scopul de a obtine avantaje personale sau de a influenta deciziile autoritatilor publice.
(5) Consiliul National al Audiovizualului monitorizeaza modul de derulare al programelor audiovizuale, astfel încât sa se asigure protectia si garantarea dreptului copilului prevazut la alin. (1).

Timea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.