Potrivit ultimelor studii, 1 din 6 copii din România are abilități înalte sau este supradotat. Nu de puține ori, acești copii nu reușesc niciodată să-și atingă potențialul maxim din cauză că se nasc și trăiesc în medii defavorizate sau nu sunt sprijiniți suficient în sistemul educațional. Cel mai trist este că există situații în care un elev supradotat se află în risc de abandon școlar din cauză că nu primește suficientă susținere din partea familiei sale. Problema a fost identificată de Grupul de Acțiune Locală Napoca Porolissum, care încearcă să le pună în valoare abilitățile și contribuie la dezvoltarea lor emoțională prin intermediul proiectului „Incluziune socială în teritoriul GAL Napoca Porolissum”.

Copii supradotați au nevoie de sprijin pentru a se dezvolta și pentru a-și atinge potențialul maxim. În cele mai multe cazuri, sistemul educațional nu se pliază pe nevoile acestor copii, iar familiile lor se confruntă cu probleme materiale sau de comportament și nu le oferă șanse reale. De la astfel de situații până la abandonul școlar e numai un pas, care ar putea schimba radical viața viitoarelor genii ale României.  

Grupul de Acțiune Locală Napoca Porolissum își propune prin intermediul proiectului „Incluziune socială în teritoriul GAL Napoca Porolissum” să reducă numărul de persoane aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din comunitățile marginalizate din zona rurală sau din orașele cu o populație de până la 20.000 locuitori din teritoriul acoperit de Strategia de Dezvoltare Locală a GAL Napoca Porolissum prin furnizarea de servicii sociale pentru un număr de 250 de persoane. 

În perioada iunie – decembrie 2021, un număr de 965 de copii cu vârste cuprinse între 6 și 12 ani au fost evaluați prin intermediul testului de inteligență Raven. În urma evaluării rezultatelor s-a constatat că un număr de 58 de copii sunt supradotați, respectiv  6.01% din totalul copiilor testați sunt supradotați. De-a dreptul îngrijorător este faptul că din totalul copiilor supradotați, 20 (34,48%) provin din familii vulnerabile. 

Testarea s-a realizat la nivelul școlilor din teritoriul GAL Napoca Porolissum format din 14 unități administrative (Gilău, Căpușu Mare, Aghireșu, Izvoru Crișului, Huedin, Sâncraiu, Mărgău, Mănăstireni, Râșca, Călățele, Beliș, Mărișel, Măguri-Răcătău, Săcuieu).

Pentru a veni în sprijinul acestor copii, Grupul de Acțiune Locală Napoca Porolissum a desfășurat o serie de activități menite să le pună în valoare potențialul. Astfel, au fost campanii de informare și consiliere socială, inclusiv de dezvoltare personală: cunoașterea de sine, dezvoltarea capacității de a lua decizii responsabile, dezvoltarea relațiilor interpersonale, dezvoltarea capacității de control al stresului, educație parentală. De asemenea, au avut loc sesiuni de jocuri și ateliere pe temele: comunicare, lucrul în echipă, dezvoltarea încrederii în sine. Copii au avut parte și de numeroase activități recreative: o tabără în afara țării, două excursii, activități de socializare, două tabere pentru combaterea discriminării care urmăresc creșterea stimei de sine și a gradului de integrare socială.  

Pentru că inițiatorii proiectului și-au dat seama că nu numai copii supradotați au nevoie să cunoască anumite elemente care să-i pună în valoare și care să le asigure un parcurs cât mai limpede, au fost organizate două workshop-uri pentru cadrele didactice ale copiilor supradotați, tematică abordată fiind nevoile și comportamentul copiilor supradotați, modalități de abordare a acestor nevoi, particularități ale relaționării cu un copil supradotat, conștientizarea situațiilor de discriminare ale copiilor supradotați, modalități de prevenire și estompare a acestui fenomen. 

De asemenea au avut loc și două workshop-uri pentru părinții copiilor supradotați, tematica abordată fiind despre nevoile și comportamentul copiilor supradotați, modalități de abordare a acestor nevoi, particularități ale relaționării cu un copil supradotat, conștientizarea situațiilor de discriminare ale copiilor supradotați, modalități de prevenire și estompare a acestui fenomen.

Potrivit celor mai recente studii,  zona cognitivă a unui copil supradotat este mult mai dezvoltată în comparație cu cea a altor copii de aceeași vârstă. Cu toate acestea, copii au zona emoțională subdezvoltată și au nevoie de ajutor pe partea de dezvoltare emoțională până la vârsta de 14-15 ani, altfel aceștia riscă să se  irosească. O altă problemă semnalată și extrem de des este faptul că acești copii reușesc să asimileze informațiile mult mai des în comparație cu alți copii de vârsta lor, ceea ce-i face să se plictisească și devină destul de agitați. Nu puține au fost cazurile când unui copil supradotat a fost diagnosticat cu ADHD pentru că, în opinia părinților sau a profesorilor, nu reușea să se concentreze.

Activitățile au fost realizate în cadrul proiectului „Incluziune socială în teritoriul GAL Napoca Porolissum” implementat de Grupul de Acțiune Locală Napoca Porolissum în parteneriat cu Școala Gimnazială Săcuieu și Comuna Săcuieu, proiect finanțat prin programul LEADER pentru partea „hard” și prin programul POCU pentru partea „soft”.

Asociația GAL Napoca Porolissum este un parteneriat public-privat și funcționează asemenea unui ONG. Scopul principal al asociației este dezvoltarea teritoriului său și comunitatea pe care o deservește printr-o abordare de jos în sus. Strategia de Dezvoltare Locală este gândită pe baza nevoilor comunității. Asociația suține și implementează proiecte cu finanțare europeană majoritar prin axa Programului LEADER. 

Parteneriatul este compus din 49 entități, dintre care peste 69% reprezentanți ai sectorului privat și societate civilă.

Teritoriul GAL Napoca Porolissum cuprinde 13 comune:  Aghireșu, Beliș, Călățele, Căpușu Mare, Gilău, Izvoru Crișului, Măguri-Răcătău, Mănăstireni, Mărgău, Mărișel, Rîșca, Săcuieu și Sâncraiu și 1 oraș: Huedin.

Toate aceste UAT-uri sunt situate în partea vestică a Județului Cluj, cu preponderență pe teritoriul munților Apuseni (Munții Gilău, Vlădeasa, Muntele Mare). Obiectivul fundamental al asociației este reprezentat de dezvoltarea mediului rural.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.