Soferii din Romania scot din buzunar de doua ori mai mult pentru un litru benzina decat in 2009, majorarea pretului la carburanti fiind cea mai ridicata din randul statelor membre UE din afara zonei euro, reiese din datele Comisiei Europene.
Pretul unui litru de benzina s-a majorat, la pompa, cu 95,9% de la inceputul anului 2009 si pana la jumatatea lunii mai a acestui an, respectiv de la 2,8 lei, la circa 5,5 lei, potrivit datelor Comisiei. Astfel, daca in 2009, dintr-un salariu mediu net de circa 1.350 de lei, un sofer putea cumpara in jur de 470 de litri de benzina, echivalentul circa 10 plinuri, patru ani mari tarziu, dintr-un salariu mediu net pe economie de 1.610 lei, un sofer poate achizitionat cu aproape 200 de litri de combustibil in minus, respectiv sase plinuri.
A doua cea mai mare scumpire s-a inregistrat, in aceasta perioada, in Ungaria, unde pretul benzinei a crescut cu circa 80,2%, pe locul trei clasandu-se Letonia cu o majorare de 75,9%.
Cel mai putin s-a scumpit benzina de la pompele din Suedia, unde pretul a crescut cu aproximativ 34,5%.
Topul scumpirilor benzinei, la pompa, in statele din afara zonei euro*
Sursa: calcule gandul pe baza datelor Comisiei Europene. *Estonia, care a aderat la zona euro la inceputul anului 2011, nu a fost inclusa in aceste calcule
Daca luam in calcul pretul benzinei fara taxe si impozite, mai exact, pretul la care companiile petroliere vand carburantul, acesta s-a majorat in Romania cu peste 154%, in perioada analizata, al doilea cel mai ridicat nivel in randul statelor care nu au aderat la euro, respectiv Bulgaria, Cehia, Danemarca, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Suedia si Marea Britanie.
Companiile petroliere din Polonia au majorat preturile cu 154,5% din 2009 si pana in prezent, cel mai ridicat nivel in randul statelor analizate.
Estonia nu a fost inclusa in clasament deoarece statul a aderat la zona euro la inceputul anului 2011. Pana la acea data, preturile s-au majorat, in coroane estone, cu 54,9 la pompa si cu 95,2% fara a fi luate in considerare taxele si impozitele percepute de stat. Ulterior, preturile au crescut cu 7,2% la pompa si cu 12,6% fara taxe si impozite.
Topul scumpirilor carburantilor, fara taxe si impozite, in statele din afara zonei euro*
Sursa: calcule gandul pe baza datelor Comisiei Europene. *Estonia, care a aderat la zona euro la inceputul anului 2011, nu a fost inclusa in aceste calcule
In ceea ce priveste evolutia preturilor benzinei in euro, Romania s-a clasat pe locul doi la nivel european in ceea ce priveste majorarile din perioada 2009-2013. Astfel, pretul unui litru de benzina a crescut, la pompa, cu 94,2%, cu sase puncte procentuale mai putin decat in Grecia, unde pretul benzinei s-a dublat.
Daca nu luam in calcul valoarea accizelor, a TVA-ului si a altor taxe percepute de stat, pretul cerut de companiile petroliere pentru un litru de carburant a crescut cu 150% in perioada analizata, al doilea cel mai ridicat nivel dupa cel consemnat in Marea Britanie, de 151,8%.
Cel mai putin afectati de majorarile preturilor la carburanti au fost soferii din Olanda, unde litru de benzina s-a scumpit la pompa cu 34,3%, in timp ce pretul fara taxe si impozite a crescut cu circa 74,9%, cu 20 de puncte procentuale mai mult decat in Malta, stat care a consemnat cea mai buna evolutie din acest punct de vedere, reiese din datele Comisiei.
In randul statelor membre ale zonei euro, pretul carburantilor a crescut in medie 53,9% la pompa in timp ce litrul de benzina fara taxe si impozite s-a scumpit in medie cu 104,2%, niveluri mai reduse decat cele consemnate in randul statelor non-membre, de 62,7%, respectiv 128,9%.
Totodata, in perioada analizata leul s-a depreciat cu peste sapte procente in raport cu euro, de la 4,0296 lei/euro la inceputul anului, la 4,3182 in data de 7 mai, potrivit datelor Bancii Nationale a Romaniei (BNR).