Turismul, transporturile și domeniul ospitalității și al restaurantelor sunt doar câteva dintre sectoarele lovite dur de criza provocată de coronavirus. Unele analize indică și faptul că peste un milion de angajați din economia autohtonă riscă să intre în șomaj sau să fie disponibilizați. Gazeta de Cluj a luat legătura cu una dintre cele mai importante companii de travel management din România, care oferă servicii de business travel și M.I.C.E. (Meetings, Incentives, Conferences, Events), pentru a analiza cum a reușit să facă față provocărilor pandemiei.
Turismul, în județul Cluj, a înregistrat scăderi masive. Sosirile în structurile de primire turistică cu funcțiune de cazare, în anul 2020, în perioada pandemiei, înregistrează o scădere de 3 ori mai mare față de cele din anul 2019, din perioada martie-octombrie.
Înnoptările înregistrate în structurile de primire turistică cu funcțiune de cazare în anul 2020, în perioada pandemică, sunt de peste 3, 5 ori mai puține decât în perioada martie-octombrie a anului 2019.
Grupul Aerotravel include rețeaua națională specializată în turismul de business, agențiile leisure organizate în jurul brandului Fabrica de Vacanțe și touroperatorii AeroVacante și CruiseHub și deține sediu în Cluj-Napoca.
În prima parte a anului 2019, Aerotravel a semnat un parteneriat cu Travel Leaders, devenind astfel reprezentant exclusiv în România al celei mai mari rețele de agenții de turism din Statele Unite ale Americii.
Reporter: Cum a afectat pandemia de coronavirus activitatea companiei?
Antonio Nițu, Director General Aerotravel: Pandemia a avut un impact puternic, afectând industrii întregi la nivel global: hotelăria, aviația comercială, transportul de persoane pe uscat și maritim, dar și toate serviciile conexe care le susțin. În acest context, și în România turismul a fost blocat total în prima parte a anului, iar teama de necunoscut și restricțiile de călătorie s-au instaurat rapid.
Spre deosebire de criza de acum mai bine de un deceniu, cea provocată de pandemie este brutală, din cauza impactului rapid: la începutul lui martie cererile au scăzut abrupt de la o zi la alta. Chiar dacă ne-am pregatit constant pentru situații neobișnuite, inclusiv pentru o contractare severă a pieței, nimeni nu proiectase un scenariu radical, în care “piața” dispare în câteva zile.
Pe de altă parte, în vară am asistat la un scurt reviriment al turismului, deoarece românii erau mai dornici ca niciodată să evadeze din casă și din oraș și să se refugieze pe o plajă din Insula Skiathos, pentru a se bucura de soare și mare, sau într-un resort All Inclusive din Antalya, chiar dacă doar pentru o săptămână sau două. Evident, această “gură de aer” a fost posibilă datorită anulării restricțiilor și a relaxării condițiilor de călătorie.
Odată cu venirea toamnei și a creșterii numărului de îmbolnăviri cu noul coronavirus, restricțiile au revenit atât în România, cât și în Europa. De aceea, deși raportat la primăvară, când totul s-a blocat câteva săptămâni la rând, înregistrăm ceva cereri pentru călătoriile de afaceri și pentru vacanțe, suntem totuși foarte departe de 2019.
Aerotravel s-a adaptat rapid și a dezvoltat acele produse turistice care răspund așteptărilor clienților și respectă măsurile de siguranță impuse de autoritățile naționale și europene. Astfel, pentru cei care vor sa petreacă Revelionul, oferim sejururi în România, Tenerife, Antalya, Egipt, dar și în destinații exotice, unde restricțiile sunt moderate: Zanzibar, Republica Dominicana și Maldive. Toate pachetele au condiții de rezervare foarte flexibile. Pentru companiile care realizează că acum, mai mult decât în oricare an, este extrem de important să aduci angajații aproape, să îi motivezi și să le readuci aminte că fac parte din aceeași familie, oferim un concept inedit de party online, susținut de facilitatori profesioniști cu vastă experiență în domeniu. As putea spune că este chiar o șansă, probabil unică, de a face un party online!
Nu în ultimul rand, această pandemie a reconfirmat că suntem o echipă, lucru care ne dă mare încredere. Este important să ai consultanți de travel foarte buni când ești în plină dezvoltare, însă este vital să ai o echipă puternică atunci când vânzările sunt afectate serios de o situație neprevăzută. Chiar dacă în acest moment se călătorește extrem de puțin, rămânem încrezători și suntem pregătiți să depășim cu bine acest moment. Avem speranțe că începând cu anul viitor, după primul trimestru, călătoriile se vor relua, în măsura în care datele epidemiologice se vor ameliora, cu ajutorul decisiv al campaniilor de vaccinare.
R.: Cum au fost, sunt și vor fi afectați partenerii dumneavoastră de restrângerea unor activități în cadrul companiei?
A.N.: Unul dintre principiile noastre fundamentale este că toți cei cu care intrăm în relații comerciale devin partenerii Aerotravel pe termen lung. Pentru noi, parteneri nu sunt doar furnizorii de servicii de călătorie (companii aeriene, hoteluri etc.) sau alte agenții de turism. Pentru noi, parteneri sunt și clienții și angajații noștri, deoarece doar împreună putem face ceea ce facem: turism de calitate.
Toți acești parteneri au fost afectați de criza noului coronavirus, într-un fel sau altul, și nu de restrângerea activităților noastre. Ca întotdeauna, noi am fost hotărâți și sperăm ca am reușit până acum să răspundem așteptărilor tuturor.
Clienților le-am oferit alternative fezabile pentru reîntoarcerea în țară, atunci când (în martie și aprilie) acest lucru părea imposibil. Am obținut cele mai bune soluții pentru călătoriile anulate, am oferit vacanțe sigure pe perioada verii și concepte inedite de evenimente și petreceri online de sărbători pentru companii.
Angajaților le-am oferit o oportunitate unică: să rămână alături de noi și să își dezvolte competențele profesionale, într-o perioadă în care majoritatea agențiilor de turism făcea concedieri masive.
Furnizorilor de servicii de turism le-am oferit suport și am găsit împreună cele mai bune soluții, în beneficiul clientului, partenerul nostru cel mai important.
R: În ce privește personalul, ați fost nevoiți să recurgeți la concedieri și/sau amânări de plăți salariale?
A.N.: Deși traversăm o perioadă dificilă, nu suntem dispuși să renunțăm la oamenii valoroși care formează echipa noastra și care, mulți dintre ei, s-au format în Aerotravel. Ei sunt cei care ne-au ajutat să aducem Aerotravel în topul companiilor de turism din România și tot ei sunt cei care vor face ca Aerotravel să fie și mai puternică, și mai profesionistă, și mai incisivă, imediat ce norii pandemiei se vor risipi. Tocmai de aceea, am exclus din start concedierea colectivă și am avut grijă ca plata salariilor să se facă la timp, chiar dacă toate acestea au însemnat un efort semnificativ. Astfel am răspuns efortului individual și colectiv al echipei Aerotravel, din toți acești ani. Din păcate nu am putut evita reducerea de personal, însă aceasta a fost realizată în mai mare măsură prin decizia unor colegi de a se muta către alte domenii decât prin măsura desființării unor posturi, pe care am fost forțați să o aplicăm.
R.: Ce perioadă de timp estimați că este nevoie pentru a reveni la situația dinainte de începerea pandemiei?
A.N.: O componentă majoră în portofoliul de servicii turistice o reprezintă transportul aerian de pasageri. Autoritatea în domeniu este IATA (International Air Transport Association), organizația care are cea mai mare acoperire și care reglementează activitățile de transport pasageri, cargo, operațiuni de zbor, operațiuni la sol și multe altele. Pe 20 octombrie 2020, IATA împreună cu Oxford Economics au făcut publică o nouă iterație a prognozei “Air Passenger Forecast”. Trendul identificat de Oxford Economics este relevant deoarece și celelalte componente ale industriei turismului, altele decât transportul aerian de pasageri, se supun – cu mici variații – acelorași forțe și, prin urmare, prezintă același trend.
Pe termen scurt, se estimează ca la nivel global, traficul de pasageri poate să ajungă abia în 2023 la nivelul înregistrat în 2019. Datele și, implicit, estimările prognozei sus amintite arată că revenirea în Europa va avea loc cu o oarecare întârziere, adică abia în 2024.
În 2021 se așteaptă o revenire ușoară, însă, cel puțin cu privire la regiunea din care facem noi parte, acest lucru va fi vizibil, cel mai devreme, abia începând cu trimestrul 2, adică din aprilie – mai 2021. Ce putem spera e că proiecțiile valabile pentru Europa să poată fi aplicate și în cazul României.
R.: Câți dintre angajații dumneavoastră au intrat în șomaj, dacă a fost/este cazul? Ați fost printre companiile care au solicitat ajutor din partea Guvernului pentru depășirea acestei perioade?
A.N.: Încă de la început, am acționat pentru reducerea la maximum a tuturor cheltuielilor pe care compania le are, astfel încât resursele de care dispunem să fie folosite judicios pentru a atinge principalul nostru obiectiv, acela de a trece cu bine peste această perioadă nefavorabilă.
La nivel de business am înghețat în martie mare parte din operațiuni, iar unii colegi au intrat în șomaj tehnic, ca o măsură logică de reducere a costurilor. Însă, deoarece în decursul întregii perioade a trebuit să fim la dispoziția clienților noștri pentru a trata situații specifice, nu am putut face uz pe deplin de această măsură de sprijin oferită de guvern.
La începutul lunii septembrie am adoptat programul de lucru redus de 4 ore, cunoscut opiniei publice mai ales sub denumirea din limba germană: kurz Arbeit. Până în prezent, am susținut din fonduri proprii acest program. Sperăm ca plățile să se facă într-un viitor cât mai apropiat, deoarece acest program este esențial pentru toate companiile românești.
R.: Considerați că această situație de pandemie ar putea fi gestionată într-un alt mod, poate pentru evitarea unor anumite pierderi financiare?
A.N.: Nu sunt istoric, însă știu că istoricii de profesie susțin că judecățile contrafactuale, de tipul “Ce s-ar fi întâmplat dacă, în loc de x, ar fi fost y”, sunt neproductive și, în același timp, nu validează și nici nu invalidează corectitudinea unor decizii deja luate. Mai mult, se pare că nici nu ne ajută prea mult să înțelegem situația în care ne aflăm, ci ne oferă piste false pentru interpretarea acesteia.
Dar, bineînțeles, voi susține întotdeauna că este de dorit o mai bună și mai coerentă identificare a măsurilor administrative la nivel local și european, care să dea voie inițiativei private – întotdeauna flexibilă, adaptabilă și inovativă – să găsească cele mai bune soluții pentru a minimiza orice tip de pierderi.
R: Ce poate fi îmbunătățit astfel încât acest șoc să nu fie resimțit foarte puternic?
A.N.: Din punctul nostru de vedere, al Aerotravel, am făcut tot ce era și este în puterea noastră pentru a atenua șocul. Însă sunt și lucruri care sunt în puterea autorităților. Sigur, este dificil să integrezi toate măsurile anti-criză într-un program coerent, care să cuprindă întreaga industrie a turismului, de la hoteluri și până la agențiile de turism.
Se pare că problemele și importanța agențiilor de turism nu sunt atât de evidente, deși acestea sunt principala garanție a calității serviciilor turistice și cel mai important inovator în domeniul produselor turistice, fie că vorbim despre moduri noi de a-ți petrece vacanța sau de concepte inovatoare de evenimente, organizate online pentru angajații clienților corporate.
O mai mare deschidere pentru dialog și o mai mare încredere în agențiile de turism, ca veritabili parteneri, ar ajuta cu siguranță la identificarea celor mai bune soluții pentru toate părțile implicate și astfel și pentru economia românească.
Din informațiile pe care le avem, asociațiile de profil au fost un partener serios de discuții pentru reprezentanții guvernului. E de dorit ca măsurile luate în alte țări din Europa pentru susținerea turismului, să fie aplicate și în România, fără întârziere, cu atât mai mult cu cât cea mai mare parte a fondurilor provin din bugetul UE. Întârzierea aplicării acestora va duce la dispariția unui număr mare de afaceri și, implicit, a unui număr și mai mare de locuri de muncă.
R.: Ați fost panicat că s-ar putea întâmpla ceva rău în ceea ce privește compania dumneavoastră?
A.N.: Acum mai puțin de două săptămâni Aerotravel a împlinit 23 de ani de activitate neîntreruptă, în care a traversat cu inspirație, determinare și încredere toate vârstele sale, fie că au fost etape prospere, fie că s-au suprapus peste crize locale sau globale ciclice. Suntem maturi, avem o experiență semnificativă și știm exact cum să ne raportăm la conjuncturile externe pentru a căuta, mai degrabă, oportunitățile ce pot să apară.
Echipa Aerotravel e formată din oameni care sunt împreună de …23 de ani. Am trecut prin multe și am reușit să facem ce ne-am propus: să fim o companie care poate sta cu mândrie în fața tuturor partenerilor ei. Dacă ne panicăm, riscăm să nu putem face asta peste încă 23 de ani.
R.: În ceea ce privește reducerea programului de lucru ați întâmpinat probleme? Cum ați gestionat situația?
A.N.: Reducerea normei de lucru la 4 ore, conform programului kurz Arbeit, corespunde realității pieței de turism, și anume scăderea drastică a cererii și, implicit, a vânzărilor (de fapt, scăderea volumului de afaceri față de 2019, e mai mică decât 50%, cât s-ar putea înțelege de aici). Volumul actual al tranzacțiilor ne permite să gestionăm toate cererile în cel mai optim mod cu putință, răspunzând cu promptitudine oricăror cereri venite din partea clienților individuali și companii. Activitatea în toate agențiile Aerotravel a fost organizată în schimburi, astfel încât colegii noștri să acopere tot intervalul unei zile normale de lucru și să fim oricând la dispoziția clienților.
Programul redus de lucru și ajutorul acordat de stat prin OUG 132 reprezintă un real ajutor, însă acesta acoperă numai o parte din resursa necesară pentru acoperirea fondului de salarii. Cealaltă parte ar trebui să vină, în mod normal, din tranzacțiile comerciale ale companiei. Din martie până acum, probabil și în lunile care urmează, această componentă nu va fi suficientă, astfel încât diferența va fi susținută din fonduri proprii.
kurz arbeit e termen in lb.romana?
ne dam bine cu sasul?
nu putea spune don dereftor …program redus…?
Program redus inseamna salariu redus.
Kurz arbeit reprezinta un „fenomen” prin care statul participa la suma totala incasata de angajati ajutand astfel firmele din domeniile cele mai afectate de pandemie.
Sa traiti (bine) !