Duminica seara, in emisiunea “Controverse” de la B1 TV, fostul edil al sectorului 5, Marian Vanghelie, a facut o serie de afirmatii explozive despre retroscena politicii romanesti a ultimilor ani, despre tenebrele acesteia, despre serviciile secrete si, mai ales, despre cum au fost distruse si apoi preluate business-uri romanesti de mare succes, scrie national.ro.

“Dom’le, si Nelu Iordache a fost arestat tot de Ponta. La cerinta domnului Ponta. A incercat sa orchestreze un scandal intre firma domnului Iordache si o firma spaniola care era sustinuta la vremea respectiva de presedintele Comisiei Europene, Barroso. Nelu Iordache datora niste bani acestei firme spaniole si Barroso l-a rugat pe Ponta sa-l ajute sa isi incaseze banii. Ponta s-a folosit de acest fapt. A facut toate demersurile catre DNA si catre SRI ca sa-l aresteze pe Iordache si sa-i ia firma Blue Air. Din informatiile mele, acum firma Blue Air este controlata de niste oameni aflati in spatele domnilor Ponta si Ghita. Era o practica sa vaneze business-urile ce erau foarte bune. Sub eticheta de lupta anticoruptie ei isi faceau toate mendrele”, a sustinut fostul primar Marian Vanghelie despre modalitatea stranie in care compania aviatica Blue Air si-a schimbat aproape peste noapte actionariatul.

Pornind de la aceste afirmatii bomba facute de Marian Vanghelie, am incercat sa mergem inapoi pe firul ciudatelor evenimente ce au dus, in doar cateva luni, la o completa si fortata schimbare de actionariat in cel mai de succes business din aviatia romaneasca.

 

Manevrele care l-au lasat pe Iordache fara Blue Air. Episodul Ponta

Povestea reala, din pacate, incepe undeva in iarna anului 2012, la doar sase luni de la preluarea puterii guvernamentale de catre Victor Ponta, aflat alaturi de Crin Antonescu la conducerea blocului politic USL. Mai exact, in dimineata zilei de 2 decembrie 2012, la sediul grupului de firme detinut si condus de Nelu Iordache au descins procurorii DNA, insotiti de ofiterii judiciari care au purces la un simulacru de perchezitie in urma careia au fost confiscati de-a valma metri cubi de documente. Trebuie mentionat ca in anturajul apropiat omului de afaceri era de notorietate faptul ca, prin persoane terte, fusese avertizat ca urmeaza sa fie arestat, iar compania Blue Air, “perla coroanei”, sa ii fie luata.  Dupa acel simulacru de perchezitie- in fapt, o preluare cu forta a documentelor apartinand tuturor firmelor lui Iordache, nu doar societatii Blue Air-  perchezitie care a durat mai bine de 12 ore, undeva in jurul orelor 22, acesta a fost retinut, atentie! cu mult timp INAINTE ca perchezitia sa se fi terminat si procurorii DNA si ofiterii de Judiciar sa finalizeze ridicarea documentelor de la sediul grupului de firme. Din acel moment, preluarea ostila si in forta a Blue Air, cel mai mare si cel mai de succes operator aerian privat din Romania, incepuse.

Episodul Barroso

Revenind insa la dezvalurile explozive facute de Marian Vanghelie, acum, la sase ani distanta de acel moment, trebuie subliniat ca intr-adevar era de notorietate atat in mediul de business, cat mai ales in cel politic, ostilitatea declarata pe care Victor Ponta si apropiatii sai o aveau fata de Nelu Iordache. De altfel, Ponta se exprimase in mai multe randuri ca “daca ajungem la putere il termin pe Iordache si pe aia toti cu care a facut bani”. Ceea ce povesteste Vanghelie legat de orchestrarea unui scandal intre firma domnului Iordache si o firma spaniola (n.r.- o firma portugheza, Monteadriano) care era sustinuta la vremea respectiva de presedintele Comisiei Europene, Barroso. Nelu Iordache datora niste bani acestei firme spaniole si Barroso l-a rugat pe Ponta sa-l ajute sa isi incaseze banii. Ponta s-a folosit de acest fapt. A facut toate demersurile catre DNA si catre SRI ca sa-l aresteze pe Iordache si sa-i ia firma Blue Air”, este intr-o mare masura adevarat. 

nelu iordache Cum a ajuns Blue Air pe mana sistemului

Reamintim ca fosta procuroare DNA Mihaela Iorga Moraru a fost cea care a pus in miscare actiunea penala impotriva afaceristului Nelu Iordache, pe care l-a retinut, a cerut instantei, si a si obtinut, arestarea preventiva a patronului Romstrade pentru o pretinsa fraudare de fonduri europene in legatura cu finantarea lucrarilor de constructie de la autostrada Nadlac – Arad. Concret, Nelu Iordache fusese acuzat in principal de comiterea de infractiuni impotriva intereselor financiare ale Comunitatilor Europene, pe motiv ca “in perioada 01.07.2011 – 29.08.2011 in mod repetat si in baza unei rezolutii infractionale unice, cu intentie, a schimbat destinatia fondurilor, respectiv a avansului in suma de 71.230.464 Ron… in vederea mobilizarii, proiectarii si executiei lucrarilor pentru autostrada Nadlac–Arad”. In realitate, fapt nespus de procurori si ignorat de instantele care au emis si prelungit mandatele de arestare, Contractul de finantare nerambursabila a Programului Operational Sectorial Transport 2007 – 2013 “Constructia autostrazii Nadlac–Arad” a fost perfectat cu organismele europene abia la 21.10.2011asadar la doua luni dupa pretinsele fraude cu fonduri europene!

La vremea respectiva, jurnalistii de la “Lumea Justitiei” aratau ca sumele pretins deturnate de Nelu Iordache, conform acuzatiilor formulate de DNA, nu proveneau din fonduri europene, ci dintr-un avans platit de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) perfectat la 20 mai 2011 intre CNADNR si Asocierea Romstrade S.R.L. – Monteadriano Engenharia Portigalia – Donrep Construct S.R.L. Concluzia celor de la “Lumea Justitiei” era pe cat de simpla, pe atat de clara: nici vorba de infractiunea de fraudare de fonduri europene (pentru care a fost inculpat si arestat Nelu Iordache), intrucat singurii bani avansati catre asocierea Romstrade au provenit din fonduri bugetare, ca urmare a unei hotarari de guvern care a decis ca pana cand va veni finantarea europeana de la Comisia Europeana, prin Fondul de Coeziune, sa puna prin CNADNR banii la bataie pentru demararea lucrarilor la autostrada Nadlac–Arad.

Portughezii au reclamat la OLAF ca nu si-au primit un avans, iar DNA s-a sesizat ca un facut, peste noapte. Ghinionul pentru Nelu Iordache a inceput de cand s-a asociat cu firma portugheza Monteadriano Engenharia E Construcao SA si cu SC Donrep Construct S.R.L., pentru a forma asocierea care a semnat cu CNDANR, la 8 aprilie 2011, contractul de proiectare si executie al autostrazii Nadlac–Arad. In aceasta asociere, Romstrade avea calitatea de “lider de asociere”, insa raspunderea si participarea la cotele de profit si pierdere sunt comune.

Intrucat Guvernul Romaniei decisese in mai 2011 – ca pana ce Comisia Euopeana, prin Fondul de Coeziune, va avansa cota de 85% din valoarea totala a contractului de 1,316 miliarde Ron – sa se urgenteze lucrarile prin finantarea anticipata a cotei sale de 15%, astfel ca Asocierea Romstrade – Monteadriano – Donrep a primit suma de 161 milioane Ron de la CNADNR. Ulterior, asociatul Monteadriano, desi nu investise nimic in proiect si nici nu efectuase lucrari, a solicitat cota sa din avansul primit, iar urmare a faptului ca a fost refuzata o astfel de plata nejustificata, Monteadriano a sesizat OLAF-ul cum ca ar exista suspiciuni de deturnare a fondurilor, iar Nelu Iordache a fost acuzat ca a deturnat sume din acest avans.

Ciudat este ca portughezii de la Monteadriano (cu o participare minora in cadrul asocierii) nu au facut nicio plangere penala la DNA. Ci au facut doar o sesizare la Oficiul de Lupta Antifrauda de la Bruxelles (OLAF), plangere in termeni generali, dar fara probe, menita sa trezeasca intr-adevar o suspiciune legitima de frauda. Sesizarea portughezilor viza in fond un litigiu pur commercial, si anume ca portughezii aveau pretentia ca din avansul incasat Romstrade sa le vireze imediat circa 5 milioane de euro. Numai ca Nelu Iordache i-a refuzat, nu doar pentru ca lucrarile nu incepusera, iar conform contractului de asociere, portughezii de la Monteadriano aveau obligatia sa execute un tronson de 7 km al autostrazii, plus un drum de legatura de 5 km, ci mai ales pentru ca portughezii nu au obtinut si prezentat scrisorile de garantie bancara la care erau obligati prin contract.

Are dreptate Vanghelie?

Ca intre portugezii de la Monteadriano si Nelu Iordache a survenit, la un moment dat, o neintelegere de ordin financiar, in cadrul asocierii lor, aceasta era cel mult un litigiu comercial. Acesta este momentul-cheie in care a intrat pe fir DNA – care s-a autosesizat miraculos, fara sa aiba vreo plangere, probabil in urma unor interventii externe.

Nu este un secret ca Jose Manuel Barroso, fost presedinte al Comisiei Europene si fost prim-ministru si ministru de externe al Portugaliei, a manifestat in acea perioada zbuciumata din punct de vedere politic in Romania, un interes deosebit in privinta DNA, in sensul ca sefii acestui parchet sa nu fie schimbati de noua putere politica instalata la Bucuresti. Barroso nu avea niciun drept moral sau legal sa impuna premierului Victor Ponta sa-si ia angajamentul ca nu se va atinge de sefii DNA. Prin urmare, se ridica intrebarea legitima, mai ales acum la sase ani distanta, cand Vanghelie vine si confirma ceea ce multi jurnalisti si politicieni de buna credinta se intrebau inca de atunci: a intervenit cumva Jose Manuel Barroso, presedintele CE, in acest dosar, in favoarea conationalilor lui? Avea vreun interes particular legat de DNA in acest dosar?

Cum se face, asadar, ca DNA s-a amestecat in litigiul dintre Romstrade si Monteadriano (firma portugheza), deschizand din proprie initiativa un dosar, fara sa existe vreo plangere penala de la vreun membru al asocierii si, mai grav, fara sa audieze vreun reprezentant al firmei portugheze, daca se simte prejudiciat sau sa verifice daca asa-zisa fraudare a fondurilor europene este o infractiune comuna, intrucat, conform contractului de asociere, cele trei firme Romstrade – Monteadriano – Donrep au raspundere comuna ca entitate contractuala cu autoritatile care au finantat autostrada Nadlac–Arad.

Trebuie reamintit si ca fosta procuroare DNA Mihaela Iorga Moraru (acum si ea inculpata in mai multe dosare penale) a refuzat in data de 6 februarie 2013, la solicitarea avocatilor lui Nelu Iordache, sa dispuna audierea reprezentantilor firmei portugheze Monteadriano, cu atat mai mult cu cat calitatea de ”lider al asocierii” a Romstrade S.R.L. nu exclude, conform clauzelor contractuale, raspunderea societatii portugheze, esenta unei asocieri fiind conlucrarea si impartirea responsabilitatilor si a beneficiilor.

Mai mult, avocatii lui Nelu Iordache au demonstrat de nenumarate ori in instante ca in realitate nu exista niciun prejudiciu si ca sumele de bani care faceau obiectul dosarului penal proveneau de la bugetul de stat si nicidecum de la bugetul Uniunii Europene!

Am explicat intregul context al arestarii omului afaceri Nelu Iordache, in 2 decembrie 2012, pentru a se intelege ca intr-adevar Marian Vanghelie are dreptate cand vorbeste despre “orchestrarea arestarii lui Iordache pentru a-i lua Blue Air-ul”, in continuare urmand a dezvolta si odiseea ce a urmat dupa arestarea proprietarului Blue Air si Romstrade.
Material preluat de pe national.ro

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.