După implicarea SRI în justiție și în viața politică, Serviciul Român de Informații a pus în funcțiune un sistem IT controversat prin care poate controla modul de cheltuire a banilor în instituții publice și va verifica și angajații dacă au bani mai mulți decât cei declarați. În urmă cu trei ani, SRI a fost acuzat că prin acest sistem informatic se va dezvolta un adevărat sistem Big Brother. Mai mult, acest proiect finanțat din fonduri europene a fost aprobat ilegal de către USR-istul Cristian Ghinea în perioada când acesta era ministrul Fondurilor Europene în guvernul Cioloș.
Pe lângă modul de controlare a banilor din instituțiile publice, acest sistem pus în funcțiune de SRI ar trebui să poată identifica rapid și firmele ai căror acționari sau administratori figurează la mai multe societăți și au cazier judiciar, precum și persoanele fizice în cazul cărora sunt neconcordanțe între venitul declarat și clădirile, terenul sau mașinile cumpărate.
“Serviciul Român de Informaţii, prin Unitatea Militară 0929 Bucureşti, în calitate de beneficiar al finanţării nerambursabile, a finalizat la termen implementarea proiectului SII ANALYTICS – Sistemul informatic de integrare şi valorificare operaţională şi analitică a volumelor mari de date, cod MySMIS2014+ 101622, co-finanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Competitivitate 2014-2020.
Operaţionalizarea proiectului a dus la atingerea scopului definit de “dezvoltare a funcţiei de prevenţie, detectare şi luare de măsuri pentru reducerea redundanţei plăţilor în zona publică, prevenirea fraudei şi abuzurilor şi creşterea eficienţei în actul guvernamental”, aşa cum a fost constatat şi de către Organismul Intermediar pentru Promovarea Societăţii Informaţionale (OISPSI), precum şi de auditorul extern contractat să verifice corecta implementare a proiectului, în intervalul decembrie 2018 – februarie 2019″, a transmis SRI către Profit.ro.
Cei de la SRI au mai spus că sistemul oferă instituțiilor publice mecanisme avansate de integrare, corelare, regăsire, vizualizare, analiză, colaborare și avertizare. Astfel, se asigură construirea unor procese complexe de explorare, descoperire și investigare a acelor situații care pot da naștere la fenomene de crimă organizată și evaziune fiscală la nivel întregii țării, dar și a faptelor de corupție și finanțare a terorismului.
Conform caietului de sarcini al licitației, introducerea unui astfel de sistem informatic de integrare și valorificare operațională și analitică a volumelor mari de date este argumentată de SRI prin modernizarea și eficientizarea activităților interne ale instituțiilor cu atribuții în prevenirea și combaterea fenomenelor de terorism, crimă organizată, corupție sau evaziune fiscală. Alte argumente avansate sunt dezvoltarea funcției de prevenție, detectare și luare de măsuri pentru reducerea redundanței plăților în zona publică, prevenirea fraudei și abuzurilor și creșterea eficienței în actul guvernamental, creșterea gradului de utilizare a serviciilor de eguvernare din prisma procesării și interpretării datelor.
”Deși gradul de reducere a redundanței plăților sau de
creștere a eficienței nu sunt indicatori direcți ai proiectului, depinzând de
factori multipli, ca de exemplu cooperarea instituțională în efortul comun de
diminuare a acestor fenomene, gradul de utilizare a sistemului etc., o primă
estimare a unor astfel de parametrii va putea fi realizată la un an de la
operaționalizarea sistemului, de către fiecare dintre beneficiarii acestuia.
Totodată, având în vedere gradul de inovare al acestui sistem – primul de acest
gen finanțat de UE în Europa Centrală și de Est – este greu de estimat, la
această dată, impactul bugetar la nivelul beneficiarilor”, mai spune SRI.
Pe lângă încercarea de a centraliza mai atent procesul de cheltuire a banului
public, utilizarea sistemului IT va permite SRI să obțină răspunsuri rapide, în
mai puțin de 60 de secunde, la întrebări de tipul: care sunt societățile comerciale ai căror acționari
sau administratori figurează la mai mult de N societăți comerciale și au cazier
judiciar?, care sunt societățile comerciale înființate între anii AAAA-AAAA, cu
numărul mediu de angajați în perioada BBBB-BBBB mai mic decât N și cu
rambursări de TVA mai mari de S lei?, care sunt societățile comerciale cu cifra
medie / angajat mai mare decât media + P% din abaterea medie standard a codului
CAEN X?, care sunt persoanele fizice al căror venit personal declarat pe
perioada AAAA – AAAA și creditele bancare contractate pe perioada BBBB – BBBB
este cu P% mai mic decât numărul de metri pătrați de teren / clădiri * V și
auto de valoare minim S lei, dobândite în perioada CCCC – CCCC?
Implementarea întregului sistem informatic va fi însoțită de dezvoltarea unei platforme
Big Data și a unei componente de acces securizat în condiții de mobilitate,
extensie a platformei Big Data. Platforma Big Data va avea o componentă de
analiză avansată ce va permite SRI și altor instituții să analizeze întregul
volum de date existent.
USR-istul a semnat ca orbul
În fapt, o anchetă realizată de jurnaliștii de la România Curată în noiembrie 2016 arată că Guvernul României a fost manevrat de Serviciul Român de Informaţii, iar miniștrii din Guvernul Cioloș care nu executau ceea ce li se comanda erau dați afară. Acest lucru s-a întâmplat la Ministerul Fondurilor Europene, unde Aura Răducu a fost demisă pentru că a refuzat să semneze un proiect precum SII Analytics, găsind mai multe nereguli în legătură cu acesta. Mai mult, ar fi făcut „gafa” de a consulta înainte Comisia Europeană, mai ales că existau deja suspiciuni privind sectorul IT. Din acest motiv, ea a fost înlocuită cu Cristian Ghinea, după care proiectul a fost atribuit fără probleme.
Mai mult, sunt denunțate nereguli și ilegalități în legătură cu proiectul SII ANALITICS, finanțat din fonduri europene, privind supravegherea în masă a tuturor românilor.
„SRI a depus proiectul în aceeași zi în care a fost lansat apelul, pe 9 iunie.
SRI știa astfel dinainte de acest apel și de ce anume trebuie sa conțină
cererea de finanțare, precum și cum arătau acestea dinainte de a fi făcute
publice toate documentele apelului. (…) SRI-ul are în continuare singurul
proiect înregistrat în sistem, ceilalți potențiali participanți nu au avut
curaj nici măcar să se apropie. De altfel, se pare că fuseseră avertizați în
acest sens”, arată sursa citată.
De asemenea, a fost atrasă atenția și asupra unor nereguli cu privire la subcontractanţii SRI.
„Subcontractanţii la asemenea fraude din fonduri europene, că asta sunt, care se pare că au avut loc și înainte de guvernul Cioloș, sunt firme favorite ale SRI în proprietatea sau administrarea unor elemente de crimă organizată cu legături cu persoane din acest serviciu”, se mai menționează în sursa citată.
Această situație duce la ipoteza că aceste fraude sunt perpetuate de „elemente
penale care au capturat de fapt SRI și folosesc puterea fără precedent a
acestui serviciu în scop de îmbogățire personală”. Puterea pe care o au aceste
grupuri le permite să schimbe miniștri, să influențeze acțiunile premierului și
să se considere deasupra legii, fraudând cu impunitate bugetul României,
încheie sursa citată.
Controversatul program SII Analytics
Singurul contract european atribuit de MFE a fost cel SII Analytics, de 25 de milioane de euro, câștigat de SRI, în calitate de unic ofertant, proiect atribuit ilegal de către Ghinea, actual europarlamentar USR. Cu ajutorul acestui program, SRI deține toate datele românilor la un click distanță. SRI a atribuit contractul SII Analitycs, în valoare de 31,5 milioane euro, firmelor Siveco România și Nova Tech Integrated Solutions SRI.
La lansarea licitației, patru organizații neguvernamentale au trimis o scrisoare
deschisă mai multor instituții naționale și europene, prin care au cerut
anularea acestui proiect al SRI, finanțat din fonduri UE, despre care susțin că
ar fi unul „de supraveghere în masă”.
„Proiectul, numit „SII Analytics”, are un potențial de supraveghere
generalizată a întregii populații a României – un adevărat sistem informatic
Big Brother – fără a avea prevăzută vreo măsură de garantare a drepturilor
cetățenești sau de limitare a accesului SRI sau al altor instituții publice la
datele personale colectate și integrate în acest sistem, scăpare ce încalcă
serios drepturile fundamentale”, arată APADOR-CH și alte trei ONG-uri, într-un
comunicat de presă.
Problemele proiectului SII Analytics ce rămân nerezolvate:
- Copierea, centralizarea și utilizarea fără drept a datelor personale ale cetățenilor
- lipsa unui control efectiv și a unor garanții reale, dincolo de promisiunile SRI, că sistemul nu va fi folosit în mod abuziv
- ușurința de extindere din punct de vedere tehnic a sistemului pentru a integra noi surse de date, publice sau nu, deschise sau nu, online sau nu, lucru care va amplifica pericolul prezentat de acest sistem la adresa cetățenilor.
- Pe ce bază legală și în ce condiții sunt conectate instituțiile la SII?
- Ce baze de date (ce informații) sunt copiate prin SII de la instituțiile conectate la SII?
- Cine decide care sunt datele puse la dispoziție prin SII de către instituțiile conectate?
- Câte persoane au acces la sistemul SII, în ce condiții și cine verifică faptul că aceste condiții nu sunt încălcate?
- Având în vedere că sistemul SII nu este folosit exclusiv pentru activități de „securitate națională” care sunt exceptate de la legea 677/2001, cum poate să își exercite o persoană dreptul de acces la propriile date personale (adică să știe exact ce date se colectează despre el și ce terți au acces la aceste date)?
- Proiectul va aduce datele tuturor cetățenilor într-un singur loc, fără posibilitatea reală de control. Cum se împacă aceasta cu legile României și ale Uniunii Europene?
Înainte doar ne analizează, evaluează, inspectează, mai de la distanță. Când află tot ce le trebuia, au suficient încât să poată și fabula și fabrica probe – apoi, ne trimit în lagăr. Au evoluat numai metodele, dar năravurile ba.