Impactul pandemiei s-a resimțit profund în economia României. O mulțime de firme au fost nevoite să-și trimită angajații în șomaj tehnic sau să facă restructurări de personal. În cazul multinaționalelor din Cluj-Napoca, abordările sunt împărțite. Aflați acum care au fost deciziile luate de managerii unora dintre cele mai cunoscute firme din oraș.

Conform unui comunicat de presă publicat de către Institutul Național de Statistică pe 3 iunie 2020 rata șomajului înregistrat în luna aprilie în formă ajustată sezonier a fost de 4,8%. INSR precizează totodată că numărul este similar cu cel din a doua jumătate a anului 2017. Această rată crescută este cauzată de carantina impusă în urma epidemiei cu virusul SARS-CoV-2.  

Județul Cluj începe să aibă și el probleme cu forța de muncă

AJOFM a primit până în prezent, la nivelul județului Cluj, solicitări de la companii pentru achitarea de la buget a șomajului tehnic. Numărul firmelor care au cerut acest ajutor în luna aprilie este de 7728, mai mult decât dublu față de numărul înregistrat în luna martie (3144). Luna mai se arată mai prietenoasă cu firmele și datorită tranziției de la starea de urgență la cea de alertă, observându-se o scădere minoră în rândul firmelor care au apelat la acest ajutor (aproximativ 500). Pe plan județean, rata șomajului înregistrată în datele publicate de Ministerul Muncii în luna aprilie a fost de 2.9% și se așteaptă o creștere în luna mai. 

Pe această perioadă tumultoasă, comportamentul marilor multinaționale din Cluj-Napoca reprezintă un indice important pentru a observa mai bine abordările unor astfel de companii pe timp de criză globală

Principalul mod de supraviețuire – tăierea vechilor beneficii


Potrivit unor surse anonime, angajați ai diferitelor firme din domeniul IT din Cluj-Napoca, măsurile luate de către managerii locali au variat de la tăieri salariale și retragerea beneficiilor auxiliare până la practici de intimidare pentru a încuraja demisia anumitor angajați.

Conform unui angajat, compania 8×8 nu mai remunerează angajații “on call” , dar încă păstrează obligația de a răspunde la telefon la orice oră. Firma 8×8 nu ne-a răspuns însă la telefon pentru o declarație mai amănunțită.

La companii precum Bitdefender sau Emerson măririle promise au fost anulate pe acest an. În plus, la Emerson s-au efectuat concedieri în mai multe departamente, oferindu-se, totuși, salarii compensatorii. Reprezentanții companiei ne-au promis o declarație oficială pe care o vom prezenta ulterior.

 Pe de altă parte, compania Endava este raportată ca dând prime doar angajaților cu grad înalt în firmă. Alte firme care au luat măsuri similare cu cele menționate aterior sunt Lateral, Netmatch și Yonder. 

Alte firme mai puțin cunoscute pe piața Clujeană cum ar fi Wolters Kluwer sau Winnow Solutions au apelat la practici foarte drastice și chiar lipsite de etică.În compania Winnow Solutions unul dintre angajați raportează scăderi salariale de până la 35% și micșorarea normei de lucru la 4 zile pe săptămână. La Wolters Kluwer angajații au acuzat managementul de practicarea intimidarilor la locul de lucru pentru a grăbi sau încuraja demisia angajaților și a evita costurile aferente unor concedieri. Firma a revenit câteva zile mai târziu pentru a nega acuzațiile. Purtătorul de cuvânt al WK a precizat că nu au fost disponibilizări de personal pe anul acestă și că, pe deasupra, și-au mărit echipa pe perioada pandemiei. La mijloc ar putea fi chiar și un competitor al firmei cu intenții rele.

Update:

Compania Emerson, într-un comunicat oferit Gazetei de Cluj precizează:
„Contextul neașteptat generat de pandemie și impactul acesteia asupra economiei globale au determinat conducerea Emerson să impună, acolo unde a fost posibil, o înghețare salarială temporară pentru personalul din birourile din întreaga lume. Acest lucru s-a aplicat și în cazul angajaților noștri din birourile din Cluj-Napoca. Colegii implicați în activitatea de producție nu au fost vizați de acest lucru și au primit creșterile salariale programate în mod regulat.
Deoarece sperăm că activitatea tuturor clienților se va relua în totalitate în partea a doua a acestui an, le-am sugerat tuturor angajaților noștri din Cluj-Napoca să încerce să își planifice vacanța în perioada iulie-septembrie. Rămâne la latitudinea echipelor să își planifice propria vacanță, ținând cont de preferințele angajaților și nevoile de afaceri.” Aceștia au adăugat că toate măsurile de protecție și igienă au fost implementate cu succes și că sănătatea angajaților este pe primul loc. Vezi întregul comunicat AICI

O altfel de abordare

La polul opus al măsurilor luate pe timp de criză, exemplele fericite precum IBM, Itiviti sau AirportLabs au fost amintite în baza de date anonima de către angajați.

IBM nu a dat niciun angajat afară, însă a încheiat prematur câteva contracte cu parteneri externi. Concediile sunt recomandate, dar nu impuse și se practică telemunca. Firma nu a putut fi contactată pentru mai multe detalii. 

Un alt exemplu bun este firma Itiviti care, deși aparent neimportantă comparativ cu marile firme de IT din Cluj, a reușit să acorde toate bonusurile și nu facă disponibilizări de personal. Nici această firmă nu a putut fi contactată telefomic pentru un punct de vedere.

AirportLabs este deja o firmă obișnuită cu conceptul de Home Office așa că nu a fost o problemă cu tranziția în totalitate a angajaților în mediul online. Pe deasupra, firma AirportLabs a implementat mai multe metode și grupuri de suport reciproc pentru a ajuta angajații aflați în izolare, iar toată echipa a primit din partea firmei scaune ergonomice și ecrane pentru a-și desfășura activitatea de acasă. Nu a fost raportată nicio tăiere salarială. Am contactat firma pentru a confirma cele spuse, iar reprezentantul lor pentru relații cu publicul a menționat că aceste practici sunt ceva obișnuit pentru o firmă centrată pe angajați și care vrea să mențină un mediu de lucru prietenos. Aparent grupurile de suport au venit natural fiind create mai degrabă din bunăvoința angajaților și nu din vreo directivă de management. 

Așadar, până și firmele mari resimt criza provocată de pandemie. Toate companiile au trebuit să acționeze pentru a face față noilor condiții. Unele s-au axat pe restrângerea costurilor și conservarea capitalului financiar iar altele pe fidelizarea angajaților și protejarea capitalului uman.

Claudiu Vlasie

4 COMENTARII

  1. Ar fi bine daca inainte de a publica astfel de articole ati face un studiu pe un procent semnificativ de persoane care lucreaza in aceea firma. Lucrez la una din firmele din articol si nu am auzit de asemenea practici, din contra comportamentul cu angajatii pe timpul COVID-19 a fost mai mult decat exemplar.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.