SC Diatours, societatea unuia dintre prietenii lui Macarie Moldovan, a câștigat o nouă tură de contracte pentru serviciile de salubritate destinate vagoanelor de călători din sucursala CFR Cluj. Firma a semnat contracte în valoare de peste 6,5 milioane de euro, fără TVA. Nu este la primul și, cu siguranță, nici la ultimul contract pe care societatea îl ia de la CFR.
La începutul lunii august, CFR semna cu firma Diatours mai multe contracte pentru asigurarea serviciilor de salubrizare în vagoanele de călători din cadrul Revizie Vagoane Cluj în valoare de 6,551,864 lei, fără TVA. Alte patru loturi din cadrul aceluiași contract, în valoare de 3,529,695 lei, fără TVA, au fost semnate cu firma GUTMAN SERV, firmă care nici ea nu este la primul contract cu CFR.
În urmă cu doi ani, firma DIATOURS s-a înscris la o mega-licitație organizată de CFR, cea pentru care se plătesc bani frumoși pentru tăiatul vegetației dintre șinele de tren. A fost singura societate capabilă să se înscrie la licitație, astfel că a câștigat două contracte în valoare totală de 1.583.403 de lei, fără TVA.
Potrivit descrierii succinte a licitației, banii vor fi plătiți pentru ”îndepărtarea vegetației și defrișarea, care presupune îndepărtarea arbuștilor și buruienilor din prisma de balastare, de pe banchetă și din rombul de vizibilitate a trecerilor la nivel/gabaritului liniei curente și tocarea materialului vegetal rezultat. Operațiunile se efectuează în zonele cu vizibilitate redusă la trecerile la nivel, pentru asigurarea siguranței circulației feroviare și a celei rutiere, precum și în zonele unde gabaritul liniei este afectat. Anual se vor actualiza anexele care cuprind suprafețele afectate. În primul an, pentru asigurarea vizibilității la TN cu calea ferată, la cele 309 pasaje rezultă o suprafață de 1.086.400 mp de defrișat. În anii următori, anexele cu suprafețele recenzate pot cuprinde și zone de linie curentă, în cantitate minimă de 50 hectare și cantitate maximă de 108,64 hectare”, arată oficialii de la CFR.
Cu alte cuvinte, pe aceste contracte, CFR a cheltuit peste 21,2 milioane de lei, fără TVA, pentru regionala Cluj. În cadrul instituției există 8 regionale care, fiecare, își are proprii abonați care primesc zeci de milioane de lei ca să asigure siguranța și confortul călătorilor. Care sunt din ce în ce mai puțini.
Cumetrii pe șinele CFR
Firma Diatours, care primește milioane pentru tăierea vegetației de pe șine are și contractul de curățenie în stațiile CFR. Firma este deținută și administrată de Vasile Onigaş, unul dintre apropiații lui Macarie Moldovan, fost director general adjunct al CFR. Acesta este fratele liderului PSD de Bistrița, Radu Moldovan.
În 2015, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a atribuit firmelor Clean Activ Prest și Diatours SRL Bistriţa contractul deratizare şi dezinsecţie în 194 de locaţii aflate pe raza Sucursalei Regionalei Căi Ferate Constanţa (staţii CF, districte L şi SCB, magazii, cabine, peroane, platforme). Clean Activ Prest, firma cu care cei de la Diatours au lucrat, este controlată de Cornel Ciocan, nașul de cununie al cuplului Andra și Cătălin Măruță. Nașul celor două vedete a fost condamnat la cinci ani de închisoare pentru evaziune fiscală, fals și uz de fals în formă continuată. El și fratele său, deputatul Dan Ciocan, fac legea în organizația PSD Olt, fiind descriși de presa locală drept baronii județului.
O companie cu un picior în groapă care dă bine pe hârtie
De ani de zile, CFR Călători este companie a statului care ar putea falimenta în fiecare an. Cu toate acestea, în documentele oficiale CFR Călători pare o afacere de succes.
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat joi seara proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2022 al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători “CFR – Călători” – S.A.
Veniturile totale au fost estimate în creștere în anul 2022 faţă de cele realizate/preliminate anul tercut cu 6,67 % (146.888,54 mii lei în valori absolute), de la 2.200.975,65 mii lei (anul 2021) la 2.347.864,19 mii lei (anul curent). Autorii proiectului de act normativ estimează că cifra de afaceri a societății pe anul în curs va crește cu 12,11% (86.700,15 mii lei în cifre absolute), de la 715.799,85 mii lei (în 2021) la 802.
Pentru anul acesta, bugetul CFR Călători prevede o pierdere uriașă, de aproape 133 de milioane de euro.
„Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA a întocmit proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 dezechilibrat, cu o pierdere mai mare cu 147,03% decât cea realizată/preliminată la data de 31.12.2021, respectiv în valoare de 657.000 mii de lei”, se arată în nota de fundamentare.
Creanţele restante au fost estimate în anul 2022 în scădere cu 7,69% față de valoarea de anul trecut, respectiv de la 59.580,81 mii de lei la 55.000 de mii de lei. Plățile restante pentru acest an au fost estimate în scădere cu 1,78% față de cele realizate/preliminate în 2021, respectiv de la 249.452,36 de mii de lei la 245.000 de mii de lei.
Aceleasi firme, acelas jeg.
imi este greata sa circul cu trenul.