Deși cifrele abandonului școlar sunt cauzate de volumul de studiu, studenții nereușind întotdeauna să țină pasul în acest sens, sau de diferențele apărute între așteptările pe care le aveau studenții de la o anumită specializare și ceea ce implică ea de fapt, în prezent se mai pune și problema abandonului școlar cauzat de susținerea cursurilor online.

Mai mulți studenți susțin că au decis să își înghețe anul universitar din cauza susținerii cursurilor și/sau seminariilor/ atelierelor online. Ce anume îi determină pe aceștia, în mod concret, să facă un astfel de pas?

Studentă din cadrul Universității Babeș-Bolyai a declarat pentru Gazeta de Cluj că susținerea cursurilor online nu este cea mai potrivită modalitate de a studia în ceea ce o privește, motiv pentru care a decis să își înghețe anul universitar și să se axeze pe alte priorități, în speranța că anul viitor cursurile se vor susține în format fizic.

“Am renunțat pentru că nu îmi place facultatea online. Cât despre anul acesta, mă voi axa pe niște planuri personale. Sistemul online de învățământ mi se pare foarte nasol. Dacă voiam fără frecvență, mă duceam la fără frecvență.

Pentru mine era și destul de greu să țin pasul – când am seminar, când n-am, până când e un proiect, pentru că atunci când ești acasă te cam iei cu altele și mai uiți. Cred că față în față e mai organizat, ții mai mult cont de ce trebuie să faci și înțelegi mai bine. Eu pe online nu înțelegeam mai nimic, mai mult apelam la alți colegi. Consider că nu înveți la fel de mult, nu esti la fel de atent. Cred că înveți mai puține cu sistemul ăsta de online, mai ales la noi, unde sunt destul de importante atelierele. Online-ul nu e pentru mine când vine vorba de facultate și sper din suflet să revenim la normal anul viitor”, a declarat una dintre studentele UBB care au renunțat la studiile din acest an universitar.

Aceasta a mai subliniat că este de părere că sistemul online de învățământ este cea mai bună opțiune în condițiile pandemice din prezent: “Înțeleg situația și riscurile, iar pentru moment cred că e cel mai bine să fie online, dar mie nu îmi place.”

Gazeta de Cluj a luat legătura cu unul dintre reprezentanții studenților unei specializări din cadrul UBB, din cadrul căreia mai mulți studenți și-au înghețat anul.

Reporter: Ce părere ai, în calitate de reprezentant al studenților, despre cei care renunță la cursurile din acest an, din cauza susținerii lor în mediul online?

Reprezentant studenți: Eu nu cred că există student care să fi renunțat în totalitate la studiile sale universitare din exclusiva cauză a susținerii cursurilor în mediul online. Pot exista studenți care și-au înghețat anul din acest motiv, dar pentru a renunța complet la studii trebuie să mai existe și alți factori, iar situația actuală să fie doar ultima picătură. Vreau să cred că natura adaptabilității noastre nu ne-ar permite să luăm decizii atât de impulsive și cu un caracter atât de incert.

Reporter: Din experiența semestrului trecut, consideri că studiul online este la fel de calitativ, în momentul de față, raportat la trecut, când orele erau susținute în format fizic?

Reprezentant: Cea mai mare provocare a fost dată cadrelor didactice, care au trebuit și trebuie să găsească soluții pentru o bună desfășurare a cursurilor, așa că de ei depinde foarte mult nivelul calității sistemului online. Cu toate acestea, cooperarea studenților este vitală. Este important ca orice student să înțeleagă că doar pentru că am schimbat modul de comunicare și desfășurare al cursurilor, nu suntem în vacanță și nici nu putem avea un moment de sfidare. Ce putem face, în schimb, este să ne ajutăm și să ne înțelegem profesorii, în limita în care și ei ne înțeleg pe noi. 

Reporter: Ce părere ai despre comparația făcută între învățământul la fără frecvență și studiul online?

Reprezentant: Nu mi se pare că sistemul online de învățământ se aseamănă cu cel de la fără frecvență, având în vedere că orele de studiu se desfășoară în mod normal, orarele fiind, aproximativ, aceleași. 

Reporter: Tu cum vezi trecerea de la educația în format fizic la cea online?

Reprezentant: Trecerea de la offline la online a fost, pentru mine, una rezonabilă, dar asta doar datorită profesorilor, care au reușit să se organizeze într-un timp record. Provocarea a fost, mai degrabă, una mentală. Situația epidemiologică actuală nu ne permite să ne întoarcem la normalitate. În condițiile acestea, prefer să continuăm studiul online și să ne protejăm unii pe alții, până când lucrurile se vor mai stabiliza.

Până la momentul redactării acestui material, UBB nu a transmis câți studenți și-au înghețat anul universitar 2020-2021, însă Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca a declarat reporterului Gazeta de Cluj că nu s-a confruntat în acest an cu astfel de cazuri. De la UMF „Iuliu Hațieganu” s-au retras 24 de studenți, un număr infim având în vedere totalul de aproximativ 8.200 de studenți. Zece dintre cei care au renunțat sunt de la Facultatea de Medicină, alți 10 studenți sunt din cadrul Facultății de Farmacie, iar restul de 4 sunt de la Facultatea de Medicină Dentară.

“Numărul mic de studenți care au renunțat la studii se explică prin faptul că cei care aleg această universitate trec printr-un proces de selecție foarte dificil, mulți dintre ei se pregătesc pe toata durata anilor de liceu pentru a promova examenul de admitere”, au transmis reprezentanții Universității.

Reamintim că în cadrul UMF „Iuliu Hațieganu” s-au achiziționat 20 de computere pentru studenți și 80 de computere noi au intrat în dotarea bibliotecilor, spre a fi utilizate tot de studenți în contextul susținerii cursurilor online. De asemenea, a fost demarat procesul de achiziție a 200 de tablete. În cadrul UTCN au fost achiziționate 100 de laptopuri, iar în curs de achiziție sunt peste 500, potrivit informațiilor transmise de către reprezentanții universității.

1 COMENTARIU

  1. In afara de cei 24 studenti care au renunta la UMF, ceilalti, lipsiti de practica, vor scoate apendicele prin ureche si maselele prin alta parte. Nu este obligatorie practica in medicina?

    Cele 500 de laptopuri UTCN speram ca sunt pentru studenti, ca la UBB. Era de bun simt pentru domnii profesori sa aiba asa ceva in dotare, la ce salarii se practica acolo.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.