În cea mai recentă ședință de urbanism a Primăriei Cluj-Napoca a fost avizat un proiect imobiliar de anvergură în zona Borhanci. Este vorba despre un cartier de locuințe a cărui beneficiar este Dan Vasile Gorgan, patronul companiei clujene Deltamed. Nu este primul proiect imobiliar dintr-o ”zonă interzisă” pentru care Gorgan primește aviz. Firma omului de afaceri a încheiat în ultimii ani ani contracte de zeci de milioane de euro pentru furnizarea către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) de ambulanțe și diverse utilaje folosite la intervenții. În același timp, Gorgan face parte din cercul de cunoscuți al lui Raed Arafat, persoana care ”guvernează” instituțiile din cadrul IGSU. Cartierul de locuințe construit pe banii de pe ambulanțe se face pe o suprafață de 15 hectare.
În 2019, Emil Boc susținea că nu se mai emit autorizații de construcții pentru zona Borhanci până când nu va fi lărgit drumul care străbate acest cartier. Acest lucru nu s-a întâmplat și nici nu se va întâmpla în viitorul apropiat.
”Aşteptăm lărgirea străzii pentru că pe studiul de trafic fără acest lucru nu se poate aproba proiectul. Adică, am făcut solicitare la Guvern de a prelua o suprafaţă de teren care să ne permită lărgirea la patru benzi a străzii Borhanci. Fără această lărgire, practic, nu putem crea un cartier nou şi nu putem avea o dezvoltare imobiliară pe măsură în această zonă. După cum vom avea şi o deblocare a cartierului Bună Ziua. Până atunci, ca să fie foarte clar, pe Borhanci şi pe Bună Ziua se vor limita construcţiile imobiliare. Va fi şi o hotărâre de Consiliu Local care să spună că până la momentul extinderii, pe Bună Ziua şi pe Borhanci vor fi limitate construcţiile. În momentul în care se va emite autorizaţie de construcţie pentru lărgire, în acel moment se va porni şi emiterea autorizaţiei de construcţie pentru cartierul Borhanci, de exemplu. Se fac studiile de trafic și până la construcţii de sub 20 de apartamente pe proiect s-a permis construcția și s-au emis autorizații de construcție, pentru că nu se aduce un impact major la trafic, dar peste nu se poate”, declara primarul Emil Boc în 2019.
Cu toate acestea, în ședința Comisiei de urbanism din data de 20 septembrie 2023 a fost avizat Planul Urbanistic Zonal pentru zona Borhanci Dealul Popii. Beneficiarii acestui proiect sunt 22 de persoane și două firme, SC Deltamed și Nova Taxi Karite, toți fiind reprezentați de Dan Vasile gorgan, patronul Deltamed.
Proiectant este firma PROMOTER NOVA ENVIRONMENT DESIGN S.R.L., șef de proiect fiind arhitectul Gheorghe ELKAN.
Potrivit documentației avizate, ”folosinţa actuală a terenurilor care urmează să se urbanizeze este, conform CU nr. 235/17.01.2020 valabil până în data de 06.06.2023, de teren cu destinaţie agricolă: pășuni, fânețe, arabil sau libere, situate în intravilanul municipiului. Destinația zonei este de urbanizare – cu locuințe cu regim redus de înălțime dispuse pe un parcelar de tip urban, conform PUG Municipiul Cluj-Napoca 2014”.
În pofida planurilor lui Emil Boc despre lărgirea străzii Borhanciului, ”accesul principal care leagă amplasamentul de zona centrală a municipiului Cluj-Napoca este Str. Borhanciului, în prezent, cu o capacitate de circulație limitată, și care este propusă, prin PUG Municipiul Cluj-Napoca, pentru modernizare. Accesibilitatea zonei este mult îmbunătățită de intrarea/ieșirea spre oraș din drumul de ocolire Vâlcele – Apahida, care poate fi accesat la o distanță de 1-2 km spre sud, de unde spre N-E, prin nodul Dezmir/aeroport se direcționează spre oraș sau Apahida. În același timp, de la același nod de circulație, spre vest, se poate ajunge la DN1- E60 Cluj-Napoca, spre Turda nod Vâlcele, de unde direcțiile Turda și A3 sau Gilău și bineînțeles Cluj-Napoca, pot asigura o mișcare de transport diversificat”.
Afaceri imobiliare cu sirenă prin Borhanci
În data de 4 august 2022, în ședința de consiliu local a primăriei clujene s-a aprobat PUZ-ul propus de firma Eximius DGA Construct SRL pentru un teren de 8.997 metri unde se urmărește construirea unui proiect imobiliar. Proprietarii acestei firme sunt soții Adela și Dan Gorgan.
Potrivit documentației aprobate de consilierii locali se vor putea construi locuințe individuale (unifamiliale) în regim de construire izolat sau cuplat (suprafața minimă parcelă 450 mp) și locuințe semicolective cu două unități locative pe parcelă (suprafața minimă parcelă 1.000 mp), înălțimea maximă a clădirilor fiind de 12 metri.
Pentru că terenul pentru care s-a solicitat avizarea PUZ-ului este la mai puțin de 500 metri față de terenul aflat în proprietatea municipiului, primăria a impus o condiție: ”toate investițiile propuse prin această documentație vor fi suportate de beneficiara acesteia. Suprafața de teren necesară regularizării străzii Borhanciului la ampriza de 18 m, va fi dezmembrată din parcelele inițiale și înscrisă în CF cu titlul de drum, anterior emiterii autorizației de construire pe parcelele cu acces direct din acestea, iar până la recepția construcțiilor va fi adusă la aceeași îmbrăcăminte rutieră ca str Borhanciului”, arată documentația aprobată.
Cu alte cuvinte, Primăria Cluj-Napoca i-a condiționat pe soții Gorgan că le va emite autorizația de construcție dacă cedează o parte din terenul lor pentru lărgirea străzii Borhanci.
Vecinii viitorului proiect imobiliar a patronilor de la Deltamed au exprimat mai multe nemulțumiri. Unii dintre ei au susținut că ”nu există în cadastru și nici în realitate circulațiile propuse pe latura vestică a studiului PUZ de urbanizare”, au declarat patru dintre vecinii viitorului proiect imobiliar.
În replică, Voicu Bozac, proiectantul lucrării, a transmis că ”într-adevăr, ele nu există nici în cadastru și nici în realitate. Aceste circulații fac parte dintr-un masterplan prezentat la Etapa Studiu de Oportunitate, având ca singur scop să prezinte un posibil concept de dezvoltare a zonei. (…) Faptul că sunt prezentate grafic nu constituie nicio obligație pentru vecini”, a replicat proiectantul.
Un primar liniștit, un imobiliar servit
Un alt proiect de anvergură, avizat fără lărgirea străzii Borhanci, este al omului de afaceri Dan Dunca, prieten bun cu Virgil Ardeleanu cu care a și construit un bloc în cartierul Gheorgheni.
În toamna anului 2021, Primăria Cluj-Napoca at avizat proiectul imobiliar al lui Dan Dunca care prevede spații de locuit/spații de birouri+centru comercial. Prin proiect se propune edificarea unui corp de birouri de 1-3S+P+10E (spre nodul 13 al centurii metropolitane), a unui corp mixt 1-3S+P+6E+R (locuinţe şi spaţiu comercial), a unui alt corp cu 1-3S+P+6E+R (comerţ şi birouri, corp ce include şi o grădiniţă), legate prin parcări subterane comune.
Cum va arăta cartierul Deltamed
Documentația avizată de urbaniștii lui Boc arată cum ar putea arăta mini-cartierul Deltamed.
- Pot fi asigurate cca. 160-170 locuri de parcare dispuse de-a lungul drumurilor, cu respectarea acceselor libere pe parcele. Prin PUZ au rezultat 163 parcele destinate locuințelor individuale, cu suprafețe cuprinse între 360 mp și 1.362 mp. De asemenea, pe aceste parcele se permite: – realizarea locuințelor semicolective cu maxim două.
- realizarea a două locuințe familiale izolate, în limita edificabilului permis, cu condiția ca suprafața minimă a parcelei să fie de 1.000 mp. unități locative curpinse în aceeaşi construcţie, având acces comun sau separat, cu condiția ca suprafața parcelei să fie de minim 500 mp.
- Zona verde, destinată scuarurilor, grădinilor și parcurilor cu acces public nelimitat are o suprafață de 12.273,33 mp. Zona va fi amenajată pe baza unui proiect tehnic de specialitate, care va cuprinde și studii peisagere și va urmări organizarea plantațiilor de vegetație înaltă, medie și joasă cu caracteristici estetice ridicate, sistemul de alei şi platforme pietonale şi velo, puncte de parcare a bicicletelor, mobilier urban, amenajări pentru joacă, odihnă, sport si alte activităţi în aer liber compatibile, edicule – componente ale amenajării peisagere, construcţii pentru activităţi culturale şi alimentaţie publică, grupuri sanitare, spaţii pentru administrare și întreţinere, puncte de alimentare cu apă, cu utilizare publică. S-au prevăzut un număr de 6 alei pietonale cu vegetație, care facilitează legătura între străzi și diferite zone funcționale, dimensionate generos pentru încurajarea traficului pietonal și velo.