Conform unui raport al Curţii de Conturi, datoriile municipalităţii clujene au crescut, faţă de anul precedent, cu peste 100%. De asemenea, în urma controlului s-au depistat nereguli în contabilitatea primăriei şi lucrări decontate către o serie de societăţi comerciale, fără ca acestea să fie făcute. Mai mult, Primăria Cluj Napoca a făcut cheltuieli de peste 1,5 milioane de lei pentru amenzile şi procesele în care a fost implicată. În situaţia în care o parte din această sumă a fost plătită din greşelile şefilor din cadrul primăriei, administraţia locală nu a încercat să recupereze sumele respective de la cei vinovaţi.
Din analiza bilanţului contabil încheiat la data de 31.12.2012, rezultă că activele totale ale primăriei clujene sunt în suma de 4.506.493.726 lei, care comparativ cu anul 2011, prezintă o creştere cu 400.764.227 lei, în procent de 109,76%. Valoarea activelor necurente a crescut cu suma de 326.804.005 lei, prin creşterea valorii imobilizărilor corporate, înregistrate în evidenţa tehnico operativă a instituţiei în unităţi naturale până în anul 2012, prin evaluarea acestora. Valoarea activelor curente a crescut cu suma de 73.960.222 lei, datorită creşterii în principal a soldului creanţelor bugetare rezultate ca urmare a scăderii gradului de colectare.
Datoriile totale sunt în sumă de 346.049.934 lei, care comparativ cu anul 2011 prezintă o creştere cu 6.279.868 lei, în procent de 101,85%. Datoriile necurente sunt în sumă de 267.752.857 lei, în creştere cu 64.222.329 lei , creştere datorată contractării împrumuturilor pe termen lung. Datoriile curente sunt în sumă de 78.297.077 lei, care comparativ cu anul 2011, prezintă o scădere cu 57.942.461 lei, fiind reprezentate în principal de scăderea datoriilor comerciale şi avansurilor. Din controlul efectuat cu privire la respectarea principiilor contabilităţii de angajamente de către Primăria Cluj-Napoca au fost constatate abateri de la legalitate, respectiv în evidenţa contabilă nu au fost înregistrate la sfârşitul anului valoarea subvenţiilor pentru transportul de călători datorate pentru anul 2012. Din verificarea centralizatoarelor primite de la municipalitatea clujeană, privind contravaloarea subvenţiilor datorate pentru transportul de călători şi subvenţii pentru încălzire s-a constatat faptul că administraţia judeţeană înregistrează în evidenţa contabilă ca element de cheltuială doar suma pe care o achită în cursul fiecărei luni, aceasta neînregistrând în evidenţa contabilă obligaţia de plată existentă la o anumită perioadă de timp.
Contractele buclucaşe. Contractul de execuţie de lucrări nr. 245037/30.08.2011
Vizarea de către dirigintele de şantier, acceptarea, plata şi decontarea efectivă de către primărie, în anul 2012, a unor situaţii de plată întocmite de S.C. „CANION IMPEX” SRL Cluj – Napoca pe luna mai 2012, majorate nelegal cu suma totala de 8.909,40 lei, reprezentând lucrări neexecutate şi bunuri nelivrate, în cadrul contractului. Valoarea estimativă a operaţiunilor care constituie abateri este de 8.909,40 lei, reprezentând materiale şi manopera aferentă, care nu au fost regăsite în teren cu ocazia inspecţiei efectuate, la care se adaugă o dobândă de 471 ,94 de lei.
Contractul de execuţie de lucrări nr. 202019/18.07.2011
Vizarea de către dirigintele de şantier, acceptarea la plata şi decontarea efectiva de către primărie, în anul 2012, a unor situaţii de plată întocmite de S.C. „CONSTRUDAVA” SRL cu suma totală de 59.852,85 lei, reprezentând lucrări neexecutate şi bunuri nelivrate, în cadrul contractului. Cauzele abaterilor prezentate mai sus sunt reprezentate de verificarea superficială a situaţiilor de plată, de către dirigentele de şantier şi de către personalul cu atribuţii în domeniu din cadrul primăriei, precum şi a funcţionării necorespunzătoare a controlului intern la nivelul entităţii auditate.
Fără număr pentru biserici
În perioada 2005 – 2009 au fost alocate fonduri de la bugetul local în sumă de 13.390.000 lei către SCS FM Universitatea Cluj SA, în vederea majorării capitalului social, în condiţiile în care entitatea nu a stabilit indicatori de performanţă ai proiectului în raport cu resursele financiare utilizate. Efectuarea de către entitatea auditată în anul 2012, a unor cheltuieli neeconomicoase în sumă totală de 1.549.115,43 de lei, reprezentând cheltuieli de judecată, cheltuieli de executare, onorariu avocaţi, daune morale, daune materiale, dobânzi, despăgubiri, amenzi civile şi altele, ca urmare a punerii în aplicare a unor hotărâri judecătoreşti executorii sau irevocabile, fără a se aplica în toate cazurile procedura operaţională şi fără a se analiza în toate cazurile eventuala vinovăţie a unor persoane din cadrul administraţiei locale, în ceea ce priveşte generarea acestor cheltuieli. Acordarea în anul 2012 de la bugetul local al UAT Municipiul Cluj Napoca, a unui sprijin financiar în sumă de 3.427.873 lei din sprijinul total de 3.600.000 aprobat cultelor religioase recunoscute s-a făcut fără existenţa cu ocazia aprobării sprijinului a documentaţiei complete de actele normative în vigoare care reglementează aceste finanţări.
Hibele lui Boc
Din analiza planurilor de audit şi rapoartelor anuale întocmite, aferente anilor 2010-2012, s-a constatat faptul că nu au fost planificate pentru a fi auditate cel puţin o dată la 3 ani următoarele activităţi:
– concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul public al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale;
– constituirea veniturilor publice, respectiv modul de autorizare şi stabilire a titlurilor de creanţă, precum şi a facilităţilor acordate la încasarea acestora;
– evaluarea sistemului de salarizare sub aspectul constituirii şi plăţii drepturilor salariale cuvenite personalului entităţii;
– evaluarea sistemului de control intern al egalităţii;