De săptămâna trecută, CFR Călători Cluj are un nou şef, fostul şef al diviziei comerciale, Ion Radu. Timp de mai bine de 10 ani la conducerea acestei regionale a CFR Călători a fost menţinut Vasile Secară, iar demiterea lui a venit ca urmare a mai multor controale venite de la CFR SA şi Ministerul Transporturilor. Conform unor informaţii, cireaşa de pe tortul fostului director Secară ar fi un contract de închiriere încheiat între CFR Călători Cluj și SC Energobit care a fost prelungit cu de la sine putere de către directorul Secară, care nu a mai organizat o licitație, iar cei de la Energobit au ocupat mai mult decât terenul respectiv şi l-au şi întabulat.

Timp de peste 10 ani, Vasile Secară s-a aflat la conducerea Diviziei CFR Călători Cluj. Unele voci susţin că longevitatea lui Secară nu s-ar fi datorat calităţilor manageriale, ci relaţiilor cultivate de-a lungul timpului.

Înainte de a fi schimbat din funcţie, la CFR Călători Cluj au venit în mai multe rânduri corpurile de control din cadrul CFR Sa şi Ministerul Transporturilor. Anul acesta, la unul dintre controalele respective, Vasile Secară a intrat în concediu medical şi a revenit la birou abia după plecarea inspectorilor.

Spre exemplu, unul dintre lucrurile care i se pot reproşa fostului director, este faptul că, dacă anul trecut, CFR Călători Cluj a avut alocate fonduri în valoare de 543.000 de lei, însă a reuşit să cheltuiască 300.000 de lei.

Reprezentanţii CFR de la Bucureşti au fost extrem de lacunari în ceea ce priveşte motivul controalelor, iar conform raportului de audit pe anul trecut, principalele nereguli depistate au constat în “- nereguli privind pregătirea tehnică a trenurilor de călători;- deficiențe privind respectarea și punerea în practică a ordinelor, dispozițiilor , instrucțiilor, reglementărilor în vigoare;- neconformități privind efectuarea controalelor la nivelul organelor cu sarcini de îndrumare și control din cadrul STFC, superficialitate privind întocmirea notelor de constatare și a rapoartelor de remediere;- aspecte privind nerespectarea programului de lucru și a disciplinei în serviciu; – nereguli privind repararea și întreţinerea în exploatare a materialului rulant. În urma neregulilor constatate cu ocazia acestor controale s-au luat o serie de măsuri organizatorice, de remediere a neconformităților sau de tratare disciplinară a personalului vinovat, funcție de gravitatea faptelor”, se arată în raportul de audit pe anul 2012 al CFR Călători.

 

Un dosar pe macadam

Pe de altă parte, conform surselor citate, tot la Ministerul Transporturilor au venit câteva cereri din partea unor procurori care, curioşi din fire, au început să creioneze un dosar de urmărire pentru afacerile făcute în cadrul CFR Călători Cluj de peste 10 ani de zile.

Conform informațiilor respective, CFR Călători Cluj, prin intermediul directorului Vasile Secară, a încheiat în 2008 un contract de închiriere pe cinci ani cu firma clujeană Energobit pentru un teren aflat în Jibou.

După expirarea celor cinci ani, contractul a fost prelungit pentru încă alți cinci, fără ca Secară să mai ceară aprobarea SNTFC București și fără a mai face o licitație pentru terenul respectiv. Problema s-a “îngroșat” atunci când cei de la Energobit și-au extins halele și pe o parte de teren care nu intra în contractul de închiriere. Când juriştii CFR au început procedurile de întăbulare a terenului respectiv, lucrurile s-au complicat pentru că o parte din teren era ocupat de firma clujeană, lucru posibil cu acordul și diligențele făcute de Vasile Secară la șefii CFR din zona Jiboului.

 

Milioane de euro “trimise cu nașul” la CFR Cluj

Însă, aceste probleme pentru care regionala condusă de Vasile Secară este cercetată de oficiali din cadrul CFR SA nu au apărut acum. “Învârtelile” mai mici sau mai mari făcute de șefii clujeni ai acestei instituții se știu de ani buni însă, se pare, ordinul de schimbare a venit abia acum.

Spre exemplu, conform unui raport oficial al Curții de Conturi, se știa că la CFR Cluj se fac afaceri cu terenuri. Conform raportului respectiv, la CFR Cluj, prejudiciul a fost constat prin neînregistrarea în evidenţa contabilă a contravalorii terenurilor din patrimoniu, deşi acestea au fost evaluate

“La SRCF Cluj Curtea de Conturi a depistat plăţi nelegale pentru lucrări neefectuate, cheltuieli indirecte şi cota de profit aferentă acestora  la obiectivele “Reparaţie pasaj trecere la nivel km. 12 + 908, linia CF Apahida-Dej, între staţiile Jucu-Bonţida” şi “Reparaţie pasaj trecere la nivel km. 8 +582, linia CF Apahida-Dej, între staţiile Jucu-Bonţida”.  În timpul controlului prejudiciul constatat a fost recuperat  şi virat în contul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii”. Tot la CFR Cluj, inspectorii Curţii de Conturi au descoperit că managerii nu au evaluat şi  nu au înregistrat în evidenţa contabilă terenurilor în suprafaţă de 167.453 m.p.

La nivel naţional s-a descoperit că cei de la CFR au cheltuit ilegal 13,4 milioane de euro. La CFR Cluj, prejudiciul a fost constat prin neînregistrarea în evidenţa contabilă a contravalorii terenurilor din patrimoniu, deşi acestea au fost evaluate

 

Averea actualului şef CFR Călători Cluj

Conform declaraţiei de avere al actualului şef de la CFR Călători Cluj, Ion Radu deţine două terenuri, unul care i-a fost donat, în suprafaţă de aproape 500 de mp şi altul, cumpărat, de 1000 de metri pătraţi. De asemenea, Radu are două apartamente, unul cumpărat (65 de mp) în 1996, iar altul, moştenit, (116 mp) pe care l-a primit anul trecut. La capitolul bunuri imobile, mai are o casă de vacanţă cumpărată în 2002 şi o casă de locuit achiziţionată în 2010. Actualul şef la CFR Călători Cluj are un vw din 2007 şi datorii la cinci instituţii financiare. La Banca Italo-Romena are împrumuturi de aproape 100.000 de euro cu scadenţă la peste 10 ani de zile, iar la CAR CFR Cluj are un împrumut de 40.000 de lei cu scadenţă în 2016. Anul acesta, împreună cu soţia, care lucrează la Piraeus Bank, şeful CFR a câştigat aproximativ 100.000 de lei din venituri salariale.

 

Răzvan Robu

1 COMENTARIU

  1. CFR Călători
    Salariul fix al directorului general(manager privat) : 41.175 de lei , deci 411 750 000 lei vechi
    Trai pe vatrai fratilor ?

    JAF LA CFR CALATORI ?
    PENTRU DNA SI DIICOT .
    CE SE INTAMPLA LA CFR CALATORI VIS A VIS DE ACHIZITIILE PRIN NEGOCIERE CU SI FARA PUBLICARE DE SUTE DE MILIOANE DE EURO “CONTRAFACUTE” DE MANAGERUL, DOROBANTU VALENTIN SI PUPILA ACESTUIA DIRECTOAREA DE ACHIZITII , NU MAI SUNT NICI PENTRU CORPUL DE CONTROL AL MINISTRULUI TRANSPORTURILOR, NICI PENTRU CEL AL PRIMULUI MINISTRU SI NICI PENTRU CURTEA DE CONTURI.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.