SEO (Search Engine Optimization) și PPC (Pay Per Click) sunt două modalități extrem de populare prin care business-urile pot aduce trafic pe site-ul lor pentru a-și crește vânzările și, în ultimă instanță, profiturile. Totuși, diferența de abordare dintre cele două tehnici este extrem de mare, prin urmare trebuie să înțelegem scopul lor și modul în care funcționează.

Astfel, SEO reprezintă procesul prin care obții trafic „gratuit” sau „natural”, direct proporțional cu poziția pe care site-ul tău o ocupă în paginile cu rezultate din Google (sau alte motoare de căutare, însă, având în vedere cota de piață a gigantului american în România, de peste 90%, ne vom referi exclusiv la el de acum înainte). Dacă optezi pentru servicii SEO, trebuie să știi încă de la început că vorbim despre un proces de lungă durată, în care rezultatele nu vor apărea chiar imediat și care este influențat de cei peste 200 de factori de ranking pe care Google îi folosește, majoritatea ținuți secreți.
Pe de altă parte, PPC reprezintă „scurtătura”, prin care Google te afișează înaintea rezultatelor organice. În momentul în care un utilizator dă click pe respectivul link, marcat drept „Anunț” (sau Ad), vei fi tarifat cu o anumită sumă. Cuantumul acesteia depinde de popularitatea cuvântului-cheie respectiv (mai exact, de numărul de căutări pe acea expresie), iar poziția ocupată în lista rezultatelor plătite este determinată de un proces complet automatizat, similar unei licitații.
Înainte să citești mai departe, trebuie să înțelegi că serviciile SEO sunt „gratuite” în sensul că nu va trebui să plătești la Google pentru a apărea în fruntea rezultatelor, însă îți recomandăm cu încredere să apelezi la o agenție de marketing online specializată, care să se ocupe de strategia de optimizare.
Vrei să faci o mutare valoroasă pentru a-ți spori vizibilitatea în online, însă bugetul nu-ți permite să optezi pentru ambele forme de promovare? Iată, în continuare, de ce ar trebui să investești în servicii SEO și de majoritatea experților în marketing online le preferă în detrimentul PPC:
1. Beneficiază de un grad de încredere ridicat. Rezultatele organice, obținute în urma contractării unor servicii SEO, beneficiază de un grad mult mai mare de încredere decât cele etichetate drept „Anunțuri”, adică plătite. Conform unui studiu realizat recent în SUA, 86% dintre utilizatorii motoarelor de căutare au mai multă încredere în rezultatele organice decât în cele plătite, iar mulți dintre aceștia se declară de-a dreptul „enervați” de reclame și nu vor să dea click pe ele.
2. Îți vor aduce benficii pe termen lung. Odată ce agenția care îți oferă servicii SEO pune la punct întreaga strategie, de la optimizarea on page (a site-ului business-ului tău), la comunicarea off page (crearea de backlink-uri valoroase de pe site-uri cu autoritate către site-ul business-ului tău), rezultatele vor fi unele de lungă durată. Cu alte cuvinte, ROI-ul (Return On Investment) pentru SEO este mult mai mare decât în cazul PPC.
3. Îți aduc trafic relevant, targetat. Cuvintele de tip long tail (expresii mai lungi de 4-5 cuvinte, foarte specifice) îți vor aduce mai puțin trafic, întrucât acestea sunt mai puțin căutate decât keyword-urile din 1-2 cuvinte, însă respectivul trafic va fi mult mai relevant și va genera o rata de conversie mult mai bună. Spre exemplu, cei care caută „tort aniversar” ar putea vrea doar să se uite la poze, în schimb cei care caută „tort aniversar preț pe kilogram” vor dori aproape sigur să cumpere. Astfel, este mult mai probabil ca o căutare pe un cuvânt de tip long tail să se încheie cu o conversie (spre exemplu, cumpărarea unui tort de pe site-ul tău).
4. Te „obligă” să îmbunătățești site-ul business-ului tău. Principala diferență dintre PPC și serviciile SEO este că, dacă în cazul primelor pur și simplu plătești pentru a obține vizitatori, în cazul SEO lucrurile sunt mai complexe. Astfel, modificările pe care trebuie să le faci pentru a fi listat în primele rezultate din Google (spre exemplu, titluri și descrieri mai relevante, redenumirea pozelor, folosirea cuvintelor cheie în conținutul de pe site etc) te vor ajuta să îți îmbunătățești atât site-ul, cât și calitatea business-ului.
Pe de altă parte, PPC prezintă câteva inconveniente certe. În primul rând, odată ce nu mai investești bani în acest proces, reclamele vor dispărea și, odată cu ele, cel mai probabil și tot traficul din Google. Mai mult decât atât, așa cum am văzut și mai sus, PPC are o reputație proastă și, odată ce oamenii vor vedea mențiunea „Anunț”, vor fi mai reticenți în a da click. Nu în ultimul rând, costurile unei campanii de PPC sunt mult mai greu de intuit și de ținut în frâu decât cele cu SEO (unde nu putem vorbi de campanii, întrucât este un proces continuu, ci mai degrabă de o strategie sau un contract cu o firmă de servicii SEO).
În loc de încheiere, un sfat prețios: înainte de a alege agenția de marketing online cu care să colaborezi, asigură-te că aceasta NU face PPC pe niciunul dintre cuvintele specifice industriei, spre exemplu „agenție SEO”, „servicii SEO” sau „optimizare SEO”. Explicația este una extrem de simplă și logică: dacă într-adevăr este o agenție profesionistă, aceasta nu are nevoie să investească în PPC, ci va ranka în mod natural printre primele poziții.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.