Lărgirea porțiunii de 3 km din DN 1, între Cluj-Napoca și Florești va bloca traficul pentru multe luni de zile. Acest lucru se va întâmpla doar că pentru că primarul Emil Boc a dorit să folosească începerea acestor lucrări în scop electoral. El a anunțat că se încep lucrările la Centura Metropolitană, dar acest lucru este fals. Centura metropolitană nu are un constructor, licitația a fost anulată a doua oară, iar autorizația de construire nici măcar nu a fost emisă. De la documentația care stă la baza autorizației lipsesc hotărârile de consiliu local pentru aprobarea PUZ-urilor aferente proiectului Centura Metropolitană Cluj-Napoca.

Lăsând la o parte faptul că s-a anulat pentru a doua oară licitația pentru elaborarea documentației pentru obținerea autorizației de construire, respectiv proiectul tehnic, și desigur execuția centurii metropolitane, proiectul nici măcar nu are aprobată hotărârea de consiliu local pentru faza P.U.Z., nici de către C.L. Cluj-Napoca, nici de către C.L. Florești, așa cum prevede Legea 350/ 2001.

P.U.Z.-ul a fost prezentat și dezbătut public în aprilie 2022 într-o dezbatere publică, pentru obținerea acordului de mediu. Astfel s-a bifat „etapa elaborării propunerilor ce vor fi supuse procesului de avizare”. Cu toate acestea, raportul informării și consultării publicului nu este încă publicat de către autorități publice competente în acest caz.

Pe de altă parte, șeful de proiect pentru fazele de studiu de fezabilitate și PUZ, inginerul Silviu Tegzeșiu, care a prezentat proiectului publicului, a declarat în martie 2023 că „în prezent, așa cum a spus și domnul consilier, nu de mult s-a semnat un act adițional la contractul de proiectare care a prevăzut practic și a demarat pentru drumurile de legătură din etapa a doua, cum le denumim noi – adică drumurile de legătură ale UAT-urilor, ce drumuri urmează să fie realizate și s-a făcut și acolo anumite fazări, faza de plan urbanistic zonal s-a început la un moment dat procesul în urmă cu 3 ani de zile..am obținut avizul de mediu pentru lucrare, în momentul acela s-a oprit pentru că nu se știa dacă și cum va fi finanțată și dacă se va aviza centura metropolitană, adică dacă nu erau avizate toate nodurile și drumurile de legătură care converg înspre centura metropolitană din etapa I, în mod cert nu avea rost să se facă drumurile din etapa a doua, pentru că mergeau în neant sau nu mai aveau conexiuni; în momentul de față fiind aprobată centura metropolitană pe soluțiile clare au început să se dezvolte acuma și în următoarele două luni de zile avem termen să finalizăm studiile de fezabilitate pentru etapa a doua și sigur faza I cum este denumită ea, urmând ca anumite drumuri să rămână, să fie dezvoltate – sunt drumurile periferice, să fie dezvoltate în PUZ-uri pe măsură ce se va dezvolta zona respectivă. Noi avem echipă specializată pentru partea de PUZ, ei în momentul de față lucrează, și au ca termen de finalizare undeva într-o lună de zile să vină cu partea de PUZ finală și sigur să ieșim mai departe și să continuăm proiectul cu dezbaterile publice pe care le-am întrerupt la un moment dat neștiind exact care va fi traseul centurii metropolitane. Toate avizele sunt obținute, o parte din ele au expirat și s-au reconfirmat. La Florești s-a cerut o modificare a unui traseu pe care trebuie să obținem noile avize. Mai este necesar avizul arhitectului șef și vom vedea dacă mai intrăm încă o dată în dezbatere publică cu ele sau nu”.

Și în acest caz, pentru ca Guvernul să poată emite lista cu exproprierile făcute în cadrul acestui proiect, în mod legal autoritățile locale ar fi trebuit să emită hotărâri de consiliu pentru PUZ-uri în acest sens. În cazul de față, Cluj-Napoca și Floreștiul nu au emis aceste documente.

Chiar dacă traseul centurii apare în P.U.G. Cluj-Napoca, aprobat în 22 decembrie 2014, acesta nu apare și în P.U.G. Florești, aprobat în urmă cu câțiva ani. Astfel era necesară aprobarea P.U.Z.-ului centurii, în vederea realizării exproprierilor.

Centura metropolitană într-o poziție de 180 de grade față de declarațiile politicienilor

Asociația Pro-Infrastructură dezvăluie că unul dintre cele mai importante proiecte de investiție ale Primăriei Cluj, Centura Metropolitană, e într-un nou blocaj, după ce municipalitatea ar fi anulat licitația. „Anularea licitației după 5 luni în care Primăria Cluj a clocit singura ofertă depusă de către sibienii de la CON-A și bistrițenii de la Dimex în noiembrie 2023. Este neverosimil felul în care administrația clujeană în frunte cu primarul Emil Boc se chinuie, realmente, să „implementeze” acest proiect: studiu de fezabilitate gestionat din 2017 care trebuia să fie gata în 12 luni dar a durat 4 ani, la prima licitație pornită în februarie 2023 n-a participat nimeni și a fost anulată în mai, iar la a doua au avut nevoie de 5 luni ca să descalifice unica ofertă, deși puteau face asta în 3-4 săptămâni”, a transmis Asociația Pro-Infrastrutură.

O altă problemă a acestui proiect constă în faptul că în bugetul pe 2024 nu apare nicio sumă de bani destinată centurii metropolitane.

Proiectul centurii metropolitane a Clujului, care va „elibera” orașul de aproximativ 22.230 vehicule pe zi și va costa 1,4 miliarde de euro, a fost aprobat în toamna anului trecut.

Pe marginea acestui proiect, Emil Boc a avut o polemică dură cu fostul Ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, pe care l-a acuzat că a scos Centura metropolitană din PNRR și a lăsat metroul fără să se consulte cu municipalitatea.

Drulă a replicat arătând că proiectul Centurii nu ar fi putut fi finanțat din cauză că din 2017, Primăria nu a reușit să aprobe studiul de fezabilitate. 

„Partidul ăsta ghiocel, care se dă Sfântă Fecioară, să nu uite că a fost la guvernare și numai rău a făcut Clujului în materie de infrastructură”, a fost replica edilului.

Revenind la proiectul centurii, pentru Drumul TransRegio Feleac T 35 Primăria Cluj Napoca are contract semnat cu Viarom, lot de 2 kilometri care urmează să fie modernizat în comuna Florești.

„Drumul Transregio Feleac TR 35, asigură tranzitul pe axa principală Vest – Est în Municipiul Cluj – Napoca conectând arii de interes urban și periurban (Gilau, Florești, Cluj – Napoca, Apahida), dar și autostrada A3, cât și aeroportul Avram Iancu. Prin implementarea acestui obiectiv vor fii decongestionante sectoare cu frecvente aglomerării actuale și va fi asigurată legătura directă a drumurilor naționale DN 1, DN 1C, DN 1F și DN 16 cu autostrada A3 și implicit va fi asigurată accesibilitatea și conectarea la rețeaua majoră TEN-T CORE. Pentru prezentul act normativ este necesară aprobarea sumei cu titlu de despăgubire, în valoare de 1.053.732 mii lei, aferentă celor 1.598 de imobile, în suprafață totală de 3.026.125 mp teren”, astfel cum este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul proiect de act normativ.

Metropolitana de hârtie

„Drum Transregio Feleac TR 35 Etapa I Centura Metropolitana TR 35 si Drumuri de Legatura “ – Faza I și Faza II, județul Cluj.

Durata de execuție este de opt ani.

Valoarea totala  a investiției (inclusiv TVA) este de 6.974.055.000 lei, din care Faza I – 4.941.514.000 lei cu TVA si Faza II – 2.032.541.000 lei cu TVA.

Lungimea totala a Centurii Metropolitane TR 35 este de 42,130 km.

Traseul Centurii Metropolitane TR 35 se desprinde din Drumul Național DN 1 la km 498+390, la limita dintre comunele Capusu Mare și Gilau. Intersecția cu DN 1 se realizeaza prin prevederea unui nod rutier nr. 1. La km 0+800 trece pe malul stang al paraului Capus se desfășoară la baza dealurilor, pe teritoriul comunei Gilau în zona intersecției cu Autostrada Transilvania A3 și cu DN 1. Traseul continua în comuna Floresti, predominant la nordul localitatii, inițial pe malul stang fata de canalul Hidroelectrica, raul Somesul Mic, iar apoi pe malul drept.

Răzvan Robu/Anca Mihai

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.