Termenul de săptămâna trecută al procesului în care fostul director al Inspectoratului de Stat pentru Control în Traficul Rutier (ISCTR), Inspectoratul Teritorial 4, Rareş Pop este judecat în baza unui dosar instrumentat de Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA), a adus în prim plan argumentele acuzatului, prin care acesta încearcă să-şi dovedească nevinovăţia.
Magistratul Nora Boiciuc a ascultat pe parcursul unei şedinţe care s-a prelungit peste şase ore punctul de vedere al lui Rareş Pop în legătură cu acuzaţiile care i se aduc. Acesta a discutat în faţa instanţei, în cazul fiecărui cap de acuzare formulat de DNA Cluj, felul în care s-au petrecut evenimentele descrise de procuror în rechizitoriu din punctul său de vedere.
Judecătorul a deschis şedinţa prin citirea rechizitoriului, în care DNA a formulat acuzaţii de abuz în serviciu în formă continuată, peste 40 de acte materiale, incompatibilitate, fals intelectual, şantaj, luare de mită sau difuzare de informaţii care nu sunt destinate publicităţii. Acesta a fost acuzat că şi-a folosit poziţia de şef teritorial al ISCTR pentru a interveni asupra inspectorilor din subordine în vederea favorizării unor cunoştinţe, dar şi că ar fi primit bani de la patronul Fany pentru a-i ajuta firma în eventualitatea unor controale sau că ar fi fost incompatibil datorită afacerilor familiei sale în domeniul auto.
Angajat din mediul privat
Rareş Pop a arătat că este şef al ISCTR din vara anului 2012, când a candidat pentru această poziţie la Bucureşti. Activitatea sa dinainte de această angajare a fost exclusiv în mediul privat. Pop l-a avut drept concurent atunci chiar pe unul din martorii din acest proces. După numirea în funcţie, acesta a transferat toate părţile sociale din firmele deţinute către soţia sa, iar declaraţiile din rechizitoriu ale martorilor audiaţi de procurorii conduşi de Elena Botezan arată că nu a recomandat niciodată firmelor transportatoare serviciile acestor societăţi. ”Clienţii firmelor soţiei mele sunt clienţi din 2004 şi au rămas clienţi şi după numirea mea în funcţie, dar şi după arestarea mea”, a spus Pop, arătând că nu şi-a folosit poziţia de şef ISCTR pentru a obţine beneficii materiale prin afacerea familiei.
Acesta a demontat şi acuzaţiile conform cărora a oferit protecţie unor societăţi comerciale care activează în domeniul transporturilor. De exemplu, în ceea ce priveşte firma Ben&Ben, Rareş Pop a spus că l-a cunoscut pe patronul acesteia abia în arestul IPJ, astfel că nu avea cum să îi favorizeze societatea. O altă companie de pe lista DNA, din Suceava, a fost verificată de inspectorii ISCTR din zona Bistriţa în mod repetat, motiv pentru care patronul s-a plâns şefului teritorial de la Cluj, şi s-a dovedit că acesta a fost într-adevăr amendat pe nedrept cel puţin o dată, dat fiind că 90% din activitatea firmei sale se desfăşura în afara României. În ceea ce priveşte o a treia societate pentru care Pop ar fi intervenit, aceasta transporta material lemnos din Maramureş în Alba, dar singurii inspectori care au considerat în mod repetat că nu respectă regulile sunt tot cei de la Bistriţa.
Au amendat copiii care merg kilometri pe jos la şcoală
Cea mai interesantă este speţa acuzaţiilor de şantaj, care, după expunerea întregii poveşti de către Rareş Pop începe să se şubrezească. Acesta povesteşte că în 27 martie 2013, Călin Corodea l-a sunat pentru a-i spune că Decebal Popa şi Viorel Rusu, inspectori ISCTR din Alba, au aplicat o amendă prea mare şcolii din Bistra. Aceştia au reclamat, la autovehiculul de transport elevi, lipsa unui tahograf şi a limitatorului de viteză.
Rareş Pop, considerând că este vorba de un serviciu social, prestat în favoarea unor copii care altfel ar trebui să meargă kilometri întregi pe jos, i-a spus lui Corodea că inspectorii ar fi trebuit să dea numai un termen de remediere a problemelor şi să le explice cum ar putea să îşi schimbe statutul, obţinând o licenţă de transport regulat în locul celei de transport în cont propriu, cu un traseu desemnat de Consiliul Judeţean Cluj.
Cei doi inspectori au ales totuşi să amendeze şcoala în urma unor discuţii aprinse cu directoarea acesteia, dar reacţiile nu au întârziat să apară. Prefectul de Alba, Gheorghe Feneşel, a telefonat pentru a se plânge de abuzul inspectorilor, iar Corodea a promis că va formula un raport în legătură cu cele întâmplate şi va cere reevaluarea inspectorilor. Raport depus la ISCTR abia la luni după arestarea lui Pop, şi nu a doua zi, cum a promis.
Schimbarea impusă de la centru
Pop a comunicat celor cu care a vorbit în această speţă că după părerea sa inspectorii au forţat legislaţia, dat fiind că maşina nu era în trafic şi, în plus, avea RAR-ul făcut la şase luni, aşa cum cere legea, deci cei de la registru puteau să semnalizeze inadvertenţele între ceea ce prevăd actele normative şi dotările maşinii. Şi şeful poliţiei rutiere din Alba a considerat că e un abuz, dat fiind că maşina, prin construcţie, putea circula cu 50 km/h, iar limita legală e de 100.
”Am purtat convorbiri telefonice cu Corodea la nivel instituţional, din care am înţeles că se simte presat de prefectul de Alba, şi nu de mine. Ministrul Transporturilor Dan Şova a cerut explicaţii legat de ceea ce s-a întâmplat la Bistra, şi am fost contactat de şeful meu de la Bucureşti Ştefan Dorin pentru a nominaliza pe altcineva în locul lui Corodea”, a spus Pop.
Acesta a subliniat că schimbarea lui Corodea a fost un ordin venit de sus, iar cel care l-a înlocuit, Sorinel Nagy, a fost nominalizat de la centru, chiar dacă propunerea trebuia redactată de Rareş Pop. ”Nu l-am ameninţat niciodată pe Corodea, ne-am văzut doar de două ori, şi de fiecare dată am avut discuţii normale cu acesta. Acuzaţia de şantaj nu este reală, nu am avut motivaţia să fac acest lucru vis a vis de Corodea”, a declarat Rareş Pop în faţa instanţei.
Bani pentru colindători
În ceea ce priveşte acuzaţia de luare de mită, formulată în baza unei declaraţii semnată de directorul Fany, Ştefan Cadar, Rareş Pop arată că a fost vorba despre o simplă contribuţie la o campanie socială, de sărbători, a deputatului Elena Uioreanu. Pop declară în faţa instanţei că relaţia sa cu Ştefan Cadar a fost întotdeauna strict politică. Acesta era membru PNL încă din 2012 şi a contribuit la campania electorală a Elenei Uioreanu.
Rareş Pop subliniază că în dosar există stenograme ale unor convorbiri telefonice între el şi Cadar în care acesta din urmă spune că doreşte să se implice mai mult în activitatea PNL şi doreşte să se impună în rândul membrilor partidului. Chiar după câştigarea alegerilor pentru Colegiul 10 de către doamna Uioreanu, s-a discutat dacă printre cei cărora le vor fi adresate în mod public mulţumiri să se numere şi Ştefan Cadar, dar s-a decis ca în acest caz să nu fie menţionat numele său, pentru că Horea Uioreanu era atunci soţul deputatei şi preşedinte al Consiliului Judeţean Cluj, instituţie care, de altfel, organiza licitaţiile pentru licenţele de transport deţinute de societatea Fany.
”Cadar dorea să ofere bani pentru activităţile organizate de Elena Uioreanu în cadrul partidului, pentru sărbători, şi chiar m-a rugat să îi duc eu banii, dar eu am refuzat, nu ştiam dacă are nevoie de vreo sumă de bani şi i-am spus să aştepte până când vorbim cu ea. Cadar m-a întrebat dacă suma de 5000 de lei va fi suficientă. În data de 6 ianuarie i-am transmis doamnei Uioreanu dorinţa lui Cadar, întrebând dacă are nevoie de ajutor. Aceasta şi-a întrebat consilierii, care au spus că pentru pachetele destinate copiilor care vor colinda de Crăciun nu s-au cumpărat încă fructele. Atunci i-a spus Andreei Mureşan că cineva vrea să ajute pentru achiziţionarea acestora, şi să ţină legătura cu Pop”, a relatat acuzatul.
Tainele voastre în urechile noastre
Rareş Pop a subliniat că implicarea lui Cristian Măhălean în transmiterea sumei de bani de la Ştefan Cadar către partid a fost interpretată diferit în rechizitoriul DNA faţă de realitate, şi chiar interceptările o dovedesc. În varianta de la dosarul Fany, Rareş Pop i-a spus lui Măhălean ”Să meargă (Cadar, n.r.) la Elena sau să mergi tu”, iar în varianta din dosarul instrumentat de DNA apare ”Să meargă la Elena, dar să mergi tu”. Diferenţa de nuanţă i-a ajutat pe procurori să argumenteze punctul de vedere potrivit căruia Pop l-ar fi trimis pe Măhălean să ia banii pe care i-ar fi primit mită. În dosarul Fany, unde a şi fost achitat, de altfel, Rareş Pop îi spunea acestuia să meargă el sau Cadar direct la partid cu banii destinaţi fructelor pentru copiii colindători.
În continuarea poveştii, Rareş Pop arată că nu s-a întâlnit separat cu Măhălean şi Cadar, ci au fost toţi trei în biroul acestuia din urmă, de unde au luat banii, 1500 de lei, cât li s-a spus că e necesar, pentru a-i duce celor care organizau programul de sărbători. Şi de această dată s-a evitat menţionarea Fany pe scenă, pentru a nu crea suspiciuni legate de vreun conflict de interese, chiar dacă se ştia că Ştefan Cadar e membru activ PNL.
”Niciodată nu am cerut şi în mod sigur nu aş fi cerut în numele meu bani pentru a favoriza Fany sau pentru a mă implica în licitaţiile pentru licenţele de transport judeţean. ISCTR nu are astfel de atribuţii, şi deci eu nu aveam o astfel de influenţă”, a declarat Rareş Pop în faţa instanţei.
I s-a pregătit ”o mare nedreptate”
De altfel, Ştefan Eronim Cadar, dacă ar fi fost ”exploatat” prin luare de mită nu ar fi încercat să-l avertizeze pe Pop de ceea ce i se pregăteşte. Rareş Pop povesteşte un aspect demn de un thriller, din perioada imediat anterioară arestării sale. Potrivit acestuia, cu două zile înainte de a fi arestat, Cadar şi-a trimis un subaltern pentru a-l avertiza pe directorul ISCTR că ”i se pregăteşte o mare nedreptate”. De asemenea, acesta a precizat că ”o procuroare vrea să îl vadă închis”. ”Sunt sigur că nu la doamna Cireap (procurorul prezent la proces, n.r.) se referea”, a spus Pop.
În sprijinul afirmaţiei sale, acesta vrea să aducă mărturia juristei ISCTR IT 4, Ioana Mornăilă, care era în acelaşi biroul la sosirea omului trimis de Cadar. Aceasta nu a auzit ce i-a spus acesta la ureche şefului său, dar imediat după plecarea lui, Rareş Pop i-a povestit ce grozăvie i-a transmis Cadar. ”Nu cred că domnul Cadar m-ar fi avertizat dacă pregătea reclamarea unui act de corupţie”, subliniază acesta.
Un alt argument adus de fostul director ISCTR IT4 în favoarea faptului că nu a primit mită de la Cadar este faptul că după presupusa faptă a autorizat un control la autogara Fany. Inspectorii au găsit mai multe nereguli, iar Pop şi-a respectat atribuţiile şi a închis autogara. ”I-am spus lui Crişan (Claudiu, n.r., subordonatul său) să pregătească actele pentru închiderea autogării dacă Fany nu respectă în termenul dat remedierea neregulilor constatate. Dacă 1.500 de lei era mită, nu aş fi dispus verificarea acestei societăţi şi sancţionarea ei”, a precizat Pop.
ANI neagă incompatibilitatea
În ceea ce priveşte acuzaţiile de incompatibilitate, Pop a spus magistratului că încă de la numirea în funcţie a luat toate măsurile pentru a evita această situaţie. A avut discuţii atât cu departamentul juridic din cadrul instituţiei, cât şi cu cei de la Resurse Umane şi inspectorul şef ISCTR, pentru a afla dacă în urma transferului de la privat la stat, după ce a transferat toate părţile sociale din afacerea familiei către soţia sa, mai există motive pentru care ar putea fi considerat incompatibil. Acesta a arătat că este un document, o declaraţie pe proprie răspundere, semnat de toţi angajaţii, în care sunt precizate clar situaţiile de incompatibilitate, iar a sa nu corespunde cu niciuna din cele de pe această listă.
După ce a fost ales consilier judeţean, numit în urma plecării unui alt consilieri din acest for, în mai 2014, a formulat în scris o cerere către ANI, pentru a fi sigur că nici de această dată nu este într-o stare de incompatibilitate. Agenţia Naţională de Integritate a răspuns clar că nu este cazul, pentru că la ISCTR Rareş Pop are statut de angajat contractual, şi nu de funcţionar public. De asemenea, a făcut o cerere către conducerea ISCTR pentru a confirma statutul său de angajat contractual.
Argumentele DNA, care subliniază o legătură de natura incompatibilităţii în faptul că familia lui Pop are o firmă de service auto sunt contrazise de situaţia în care se găseşte directorul naţional al ISCTR, care are chiar pe numele său acţiuni şi activitate în astfel de societăţi, fără a fi vizat de ANI.
Procurorii susţin că Pop ar fi condus de fapt activitatea service-ului şi o dovedesc cu mai multe convorbiri telefonice între acesta şi angajaţii firmei. Pop susţine însă că e normal ca atunci când i se cere un sfat în legătură cu activitatea firmei, pe care el a condus-o înainte, să poată vorbi cu aceşti angajaţi, mai ales că la momentul respectiv soţia sa era în concediu de maternitate. ”Când a mers în maternitate, soţia mea a numit în mod legal administratori oameni din firmă, care nu sunt nişte nume fictive. O fostă angajată chiar a plecat la BCR pe un post de conducere”, a spus Rareş Pop.
Vom reveni asupra acuzaţiilor de abuz în serviciu şi fals intelectual în numărul viitor.
Draga gazeta. Nu prea sti legislatie. In conformitate cu ultima decizie a CCR decizia 2 din 2014, toti angajatii cu atributii in institutiile publice sunt functionari publici in acceptiunea codului penal, inclusiv ai ghicit, POP Rares. De ce crezi draga gazeta ca parlamentul Romaniei a incercat sa excluda o gramada de angajati ai statului de sub incidenta codului penal declarand ca nu sunt functionari publici. Bingo. Sa scape de incompatibilitate si de conflict de interese o gramada de prieteni.
Daca ai citi legislatie ai vedea ca nu este vorba de incompatibilitate ci de conflict de interese. Este mare diferenta intre cele doua. As putea sa iti arat ca esti in eroare cu toate argumentele pe care te chinuiesti sa le redactezi. Ar trebui sa fii mai obiectiva.