Omul de afaceri Cristi Burci, implicat în afacerea Protan Dej, business-uri feroviare şi patronul trustului de presă Adevărul, a fost arestat de procurorii DIICOT pentru implicare în infracţiuni de evaziune fiscală de aproximativ opt milioane de euro. De asemenea, Cristi Burci s-a aflat şi în spatele afacerii Protan. Reţinerea lui Burci a avut loc la mijlocul acestei săptămâni, el fiind acuzat că ”prin ascunderea sursei impozabile sau taxabile şi evidenţierea în actele contabile sau în alte documente contabile care nu au la bază operaţiuni reale, grupul condus de Cristian Burci a creat un prejudiciu statului român de peste 25 de milioane lei”, arată DIICOT.
La mijlocul acestei săptămâni, procurorii DIICOT au făcut percheziţii domiciliare la Cristi Burci, milionarul care s-a ocupat de afacerea Protan Dej, dar şi la sediul ziarului Adevărul, trustul de presă pe care Burci l-a cumpărat de la Dinu Patriciu.
“Din actele de urmărire penală efectuate până la această dată a rezultat faptul că membrii grupului de criminalitate organizată, prin activitatea desfăşurată în perioada 2006 şi până în prezent, au creat un prejudiciu unei firme prin abuz în serviciu şi delapidare în valoare de 7.099.000 euro şi 3.811.756 lei”, arată sursele judiciare.
Procurorii susţin că în aceeaşi perioadă, prin introducerea în circuitele comerciale de persoane şi societăţi comerciale la care deţineau acţiuni sau erau deţinute în totalitate de persoane apropiate, membrii grupului ar fi reuşit să recicleze diferite sume de bani, care proveneau din infracţiuni, în cuantum de 18.099.000 euro şi 3.811.756 lei. Potrivit surselor citate grupul ar fi creat un prejudiciu de 25.646.825 lei, “prin ascunderea sursei impozabile sau taxabile şi evidenţierea în actele contabile sau în alte documente contabile a cheltuielilor care nu au la bază operaţiuni reale ori evidenţierea altor operaţiuni fictive”. Omul de afaceri Cristian Burci, a iniţiat, începând cu anul 2006, un grup infracţional organizat, sprijinit de fostul director al fabricii, Ion Dinoiu, actual candidat UNPR la Primăria Caracal, dar şi de alte opt persoane.
Printre acestea se numără şi Denisa Turcu, administratorul special al „Adevărul”. Membrii grupului ar fi prejudiciat ROMVAG Caracal şi bugetul statului prin evaziune fiscală, spălare de bani, delapidare, abuz în serviciu cu consecinţe deosebit de grave. Anchetatorii spun că prejudiciul cauzat ROMVAG se ridică la peste 7 milioane de euro şi 4 milioane de lei.
Tot începând cu anul 2006, prin introducerea în circuitele comerciale de persoane şi societăţi comerciale la care deţineau acţiuni sau erau deţinute în totalitate de persoane apropiate, cei vizaţi de anchetă „au reuşit să recicleze diferite sume de bani, care proveneau din infracţiuni, în cuantum de 18.099.000 euro şi 3.811.756 lei”. Pe de altă parte, prin ascunderea sursei impozabile sau taxabile şi evidenţierea în actele contabile sau în alte documente contabile care nu au la bază operaţiuni reale, grupul condus de Cristian Burci a creat un prejudiciu statului român de peste 25 de milioane lei. Nouă persoane sunt vizate de anchetă pentru infracţiuni de constituirea unui grup infracţional organizat, abuz în serviciu, delapidare, evaziune fiscală, instigare la delapidare cu consecinţe deosebit de grave, urmând ca la sediul DIICOT Olt să fie audiate 12 persoane.
Burci a tors şinele CFR-ului
Conform unor surse judiciare, afacerea anchetată acum de DIICOT are fire care duc spre o afacere pe care Cristi Burci a început-o în 2007. Atunci, conducerea CFR Marfa a decis înfiinţarea unor societăţi mixte cu ajutorul cărora să repare/modernizeze vagoanele învechite pentru ca ulterior acestea să poată fi închiriate.
A apărut SC Rolling Stock Company SA , cu un capital social subscris de 397.620.000 de lei, iar potrivit Registrului Comerţului, acţionarii erau CFR MARFĂ (41,9999%), Grup Feroviar Român (39,998%), Raiffeisen Bank (17,9971%) şi două persoane fizice, Viorel Negruţ (0,0025%) şi Vasile Didilă (0,0025%). După câteva luni, CFR Marfă a emis un anunţ de asociere cu două societăţi controlate de Cristi Burci. SC Servtrans Invest şi International Railway Systems (IRS).
Apoi, prin IRS, Burci a preluat afacerile pe Europa a concernului american “American Trinity Industries”, unul dintre cei mai mari producători de vagoane de marfă din Statele Unite.
Sertrans Invest a reprezentat baza de la care Cristian Burci a construit ulterior un adevărat imperiu în domeniul feroviar; Romvag Caracal sau MEVA Drobeta Turnu Severin sunt doar câteva din societăţile mai cunoscute din sistem, care au ajuns sub controlul lui Burci. Perla coroanei din grupul de firme al magnatului este reprezentată de International Railway Systems, societate înregistrată în Luxemburg cu care Cristian Burci a preluat afacerile din Europa ale concernului American Trinity Industries, un important producător de vagoane de marfa din SUA. Grupul lui Burci, IRS deţine fabricile de vagoane de marfă Astra Arad, Meva Turnu-Severin şi Romvag Caracal. O altă afacere extrem de profitabilă pe care Burci a reuşit să o încheie cu Căile Ferate Române pe vremea ministrului Mitrea este cea a ierbicidării căilor de transport feroviar. La modul concret, între 2003-2004, Burci a primit prin intermediul Protan SA peste 600 de miliarde lei vechi în urma încheierii cu SN CFR SA a unor contracte de ierbicidare.
Implicat în afacerea cadavrelor de la Protan
În septembrie 2011, Cristian Burci şi-a vândut acţiunile deţinute la Protan, prin Phoenix Farm, partenerului Atev Fehérjefeldolgozó din Ungaria, cu care s-a asociat în 2006 pentru concesionarea activităţii de ecarisaj la nivel naţional. Tranzacţia a fost anunţată de Protan printr-un comunicat transmis Bursei de Valori. Apoi, tot în septembrie, o altă mega afacere deţinută de Burci, International Railway Systems (IRS) a fost cumpărată, în proporţie de 50% de către senatorul UDMR Attila Verestoy. Alături de Verestoy, conform unui interviu dat de senator pentru Capital, în acţionariatul firmei vor apărea şi băncile la care IRS-ul lui Burci avea datorii. Cele trei fabrici producătoare de vagoane ale lui Cristian Burci (Astra Vagoane Arad, Romvag Caracal şi Meva) au intrat în insolvenţă, datoriile totale ale companiei către bănci ridicându-se la 120 de milioane de euro.
“Spatele” lui Burci
Firma Protan SA, a fost privatizată în 2002 pe vremea lui Ovidiu Muşetescu. Pachetul majoritar de acţiuni al Protan (70,09%) a fost cumpărat, atunci, de la APAPS, de firma Phoenix Pharm, controlată de Cristian Burci prin intermediari. La acea dată, Phoenix Farm era deţinută de trei societăţi: Daim Imobiliara (33%, reprezentată de Ileana Creştin), Farmavet (23%, reprezentată de Paul Sorin Stănescu) şi Romanian Industrial Development (23%, reprezentată de Adrian Alexandru, cetăţean american din New York). Ulterior, după preluarea Protan, Romanian Industrial Development (RID), reprezentată de paravanul bucureştean Adrian Ionescu, avea să deţină 50,5%, iar Daim, Imobiliara 41%.Adrian Ionescu avea să rămână principalul paravan al lui Burci în afacerea Pheonix Med până în 2007 când locul său avea să fie luat de avocatul Paul Alin Drinceanu. De-a lungul timpului, Protan a primit, spre exemplu, un contract de aproximativ 18 milioane de euro de la SNT CFR SA, pentru “ierbicidarea” spaţiului dintre şinele de cale ferată. La data respectivă, Ministrul Transporturilor era Miron Mitrea. Mai mult, la unul dintre directorii Protan a fost Ion Mitrea, fratele fostului ministru. În 2006, după ce Călin Popescu Tăriceanu a creat cadrul legal necesar, Agenţia Domeniilor Statului a concesionat pentru zece ani consorţiului format din Protan şi ATEV (Ungaria), în urma unei licitaţii aranjate, activitatea de neutralizare a deşeurilor de origine animală la nivel naţional. Burci şi fostul premier Tăriceanu au fost parteneri de afaceri în Prima Broadcasting Group SA
Sebastian Albescu