Suntem aproape convinşi de faptul că România este o ţară în care profesia de bază este aceea de „infractor” şi că fiecare cetăţean a încheiat o convenţie mutuală cu DNA-ul în sensul de a trece pragurile tocite ale acestei structuri poliţieneşti care se ocupă de anchete din ce în ce mai ample, fără a fi mânată de scopurile pentru care a fost înfiinţată o astfel de structură, ci pentru a răspunde unor necesităţi economice sau politice individuale ori de grup.

Se pare că s-a dus vremea condamnărilor bazate pe interceptări telefonice (care nu spuneau ceva relevant, dar care erau interpretate de către procurori după bunul plac), deoarece DNA-ul şi-a schimbat „tactica” anchetelor.

Acum este la „modă” delaţiunea şi dacă ajungi în faţa procurorilor DNA, eşti convins de aceştia că trebuie să devii denunţător „dacă vrei să-ţi fie bine”.

Dacă suntem convinşi că am scăpat de regimul comunist, suntem convinşi că nu am scăpat de metodele folosite de fosta Securitate a statului totalitar, care trimitea în beciurile reci şi umede ale aresturilor, oameni denunţaţi că nu au slăvit suficient pe conducătorul iubit, Nicolae Ceauşescu.

Până la urmă nu s-a schimbat nimic în justiţia noastră, care parafazându-l pe I.L. Caragiale – este formidabilă dar lipseşte cu desăvârşire.

Poate vă întrebaţi de ce facem această afirmaţie ? Pentru că cei care erau arestaţi de securitatea ceauşistă pe baza unor banale denunţuri, apoi erau condamnaţi de nişte marionete cărora le spuneau judecătorii (care erau numiţi de partidul comunist, după o selecţie riguroasă, dar nu bazată pe profesionalism, ci pe slugărnicia faţă de sistem).

Astăzi, oare s-a schimbat ceva ? S-au format structuri „specializate” care au „primit misiuni suportante” – să bage la beci pe unii şi să protejeze pe alţii.

Realitatea juridică a dovedit că denunţătorul a luat „ţeapă” deoarece pentru a beneficia de cauza de reducere a pedepsei, denunțătorul trebuie să faciliteze obţinerea de probe pentru a fi reţinută răspunderea penală a celui denunţat.

De aceea, nu ar trebui să se considere că declaraţia de martor a denunţătorului reprezintă o facilitare dacă el nu prezintă şi alte probe temeinice.

Nu poate fi considerat denunţ, declaraţia unui cosuspect ori coinculpat dată în procesul penal prin care se aduce la cunoştinţă procurorului infracţiune pentru care anterior, aceasta se sesizează din oficiu, deoarece faptele menţionate în denunţ trebuie să fie noi, să nu fi fost cunoscute de organul de urmărire penală.

În această situaţie, nu se aplică nici cauzele de reducere a pedepsei la jumătate, iar declaraţiile cosuspectului/coinculpatului nu au nici o oferta probantă în sine, dacă nu sunt confirmate de alte probe obiective.

O altă tactică neloială pentru obţinerea de probe este aceea în care se dispune trimiterea în judecată a unui/unor coinculpaţi şi disjungerea faţă de alţi coinculpaţi, acuzaţi faţă de aceiaşi infracţiune, în calitate de autor, instingator ori complice.

După disjungere, se formează un nou dosar penal în care vor fi cercetaţi doar unii din coinculpaţi şi în care coinculpatii trimişi în judecată vor fi audiaţi ca martori.

S-a dovedit că, o astfel de declaraţie de martor chiar subiectivă de ar fi, este suficientă pentru trimiterea în judecată şi apoi condamnarea coinculpatului/coinculpaţilor.

În unele situaţii, coinculpatul, trimis iniţial în judecată, a negat participarea altui coinculpat la comiterea faptei.

După trimiterea în judecată, este audiat ca martor şi declară că şi coinculpatul a participat la comiterea aceleiaşi fapte şi organul judiciar nu-şi pune întrebări dacă depoziţia de martor nu este mincinoasă. Din contră, pe baza ei reţine vinovăţia coinculpatului, pe care îl trimite în faţa instanţei.

La rândul ei, instanţa nu îşi pune vreo întrebare să înlăture ca fiind necredibilă această probă, îl condamnă pe inculpat pe baza ei, fără a exista alte probe de vinovăţie.

În concluzie, este în afara legii practica procurorului de a reţine chiar existenţa unor indicii temeinice privind suspiciunea rezonabilă că s-a săvârşit o infracţiune pe baza unei declaraţii/denunţ al unei persoane audiată ca coinculpat/martor, fără a exista alte probe de alt fel care să genereze credinţă că cel denunţat a comis fapta respectivă.

Dacă o persoană este acuzată de luare de mită, constând în primirea unei sume de bani de la un terţ, fără a fi surprinşi în flagrant delict, vinovăţia să poată fi reţinută dacă :

-procurorul dovedeşte că, în prealabil a existat suma de bani în posesia celui care pretinde că a remis-o mituitului deoarece sustinerea dată a sumei poate fi fictivă,

-ulterior, procurorul dovedeşte că s-a remis suma de către mituitor şi că ea a ajuns în posesia acestuia, apoi că suma a fost găsită în posesia mituitului, fie în numerar, fie în bunurile pe care le- a achiziţionat cu acea sumă, fie în conturile sale bancare,

-cea de a treia etapă, găsirea sumei, se poate deduce şi din alte probe, dacă inculpatul şi-a îndeplinit în mod defectuos sarcinile de serviciu în legătură cu care se pretinde că a primit suma, iar veniturile sale ilicite sunt disproporţional mai mici decât bunurile pe care le deţine în realitate.

Dosarele penale instrumentate pe baza denunţurilor formulate în prezent de politicieni cercetaţi pentru fapte de corupţie, fără a fi administrate probe temeinice care să confirme dincolo de orice îndoială, primirea unor sume enorme cu titlu de mită în folosul personal sau al derulării campaniei electorale ale unor partide, din punct de vedere juridic (referindune la loialitatea şi legalitatea administrării probelor şi stabilirea vinovăţiei) sunt sortite eşecului.

Însă, nu trebuie să fim surprinşi dacă justiţia va dispune condamnarea celor denunţaţi pe baza unor astfel de depoziţii, pentru a ni se confirma încă o dată că judecătorii şi-au făcut datoria faţă de procurorii (foşti lor colegi) şi a se acoperi perioada în care cei condamnaţi au fost arestaţi, printr-o soluţie formală de condamnare, care evident reprezintă o injustiţie intolerabilă, dar care caracterizează o ţară care ar face parte încă din fostul bloc comunist şi nu ar fi o membră cu drepturi depline a UE, dar totuşi o ţară la marginea Europei, chiar graniţa de Nord Est şi Est, care se doreşte de partenerii noştri internaţionali a fi un stat poliţienesc şi nu un stat de drept cu o democraţie de tip occidental.

 

Prof.univ.dr.(av.) Florentin SCALEŢCHI

1 COMENTARIU

  1. INCREDIBIL DAR ADEVARAT , CFR Călători – 1.539.435.720 lei datorii ?
    Va mai amintiti?
    Perchezitii DNA la CFR si Ministerul Transporturilor: Prejudiciu de 5 milioane de euro…
    Insa, prejudiciul real se ridica la aproximativ 160 milioane de euro?
    „Pentru că era criză în 2010 şi guvernul tot insista că trebuie să scadă cheltuielile bugetare ,de CRĂCIUN , apare Hotărârea de Guvern nr. 1.336 prin care s-a ajuns în situaţia în care subvenţia încasată de către marii operatori privaţi să crească considerabil în anul de criză.
    Curat – murdar cadou de sărbători!
    Practic, prin inginerii financiare a căror legalitate ne cam scapă(poate ne lamureste directorul de la Transporturi, Claudiu Dumitrescu), pentru anul 2010 REGIOTRANS a încasat o subvenţie de 126.178.130 RON, REGIONAL a primit 17.155.110 RON, iar TRANSFEROVIAR Grup SA a beneficiat de 8.841.040 RON. Culmea ironiei şi golăniei! Şi tot culmea e că adunate dau aproximativ 152.174.280 RON adică 79% din suma de 192.384.000 RON care cică s-a obţinut din restructurarea CNCF CFR SA. Păi destul de clar nu?
    Firmele astea private trebuiau plătite şi în 2011 şi de unde dacă nu din darea angajatilor afară?!
    Făcând puţin istoric, aflăm că statul român a dezvoltat firmele private finanţându-le în perioada 2008-2010 cu suma totală de 216.743.350 RON (45.805.000 RON în 2008, 57.345.000 RON în 2009 şi 126.178.130 RON în 2010), numai în cazul REGIOTRANS SRL. Adunate dau vreo 51 milioane EURO , gaură la bugetul de stat. Dacă adăugăm şi subvenţiile primite de REGIONAL – 23.612.110 RON (6.457.000 RON în 2009 şi 17.155.110 RON în 2010), respectiv 8.841.040 RON primită de TRANSFEROVIAR Grup SA în 2010, rezultă bani daţi de stat pe prosperitatea privaţilor în sumă de 249.196.500 RON , adică aproximativ 58 milioane EURO. Sigur, oamenii de afaceri vor sări în sus şi vor spune că sumele astea sunt primite pentru un serviciu social, dar atâta timp cât finanţarea este asigurată de stat pentru trenuri care circulă goale şi nu le verifică nimeni(nu vorbim de starea tehnica execrabila) dacă chiar fac numărul de kilometri pe care-l pretind iar veniturile proprii tind spre zero absolut, nu prea înţelegem cum e denumită chestia asta o AFACERE!
    ISTORIA SE AMPLIFICĂ ÎN 2011, când GANEA IORGU şi COMANA COSTEL şi-au pus în cap să obţină de la stat sume colosale. De parcă nu era de ajuns mărinimia deosebită a statului român, care prin HG nr.746/20.07.2011 a stabilit valoarea subvenţiei pentru REGIOTRANS SRL Braşov, la suma de 19,79 lei/tren/km, reprezentând un total cadou pentru anul 2011 de cca. 147 milioane lei, adică vreo 34 milioane euro, cei doi crai de la răsărit sar ca arşi şi pretind nici mai mult nici mai puţin decât aceeaşi sumă care se achită companiei de stat, deşi costurile transporturilor efectuate de SC REGIOTRANS SRL nu justifică această cerere, iar Hotărârea de Guvern stabileşte clar cum trebuie făcut calculul.
    Păi bine fraţilor, sunteţi firmă comercială privată sau asistaţi social?
    Nu ajunge că toate trenurile voastre circulă goale, sunt ca vai de ele dar aţi înscris în documentele contabile şi curse suplimentare (mai mult decât cele contractate prin HG 746/20.07.2011) pentru a primii o subvenţie şi mai mare ? Se vede că vă ajută din plin unii diriguitori de prin minister.
    Prietenii CLAUDIU DUMITRESCU,SCHIACU, DOROBANŢU, STEFĂNESCU şi MAIER ştiu ce spunem şi de ce, dar până la urmă „vor afla” şi BOAGIU ,SILAGHI, FENECHIU ,SOVA ,RUS ? Cifrele în sine poate nu spun multe dar devine macabru când constatăm că în cazul REGIOTRANS SRL suma reprezintă cca. 86 -90% din totalul veniturilor, la REGIONAL SRL – 89-91%, iar la TRANSFEROVIAR SA – 70%.
    Pentru ce să vă mai subvenţionăm din buzunarul nostru al tuturor? POATE DOAR PENTRU CA SĂ INTRAŢI, CULMEA, ÎN TOP 300 ?
    Conform topului „300 cei mai bogaţi români” dat publicităţii de revista CAPITAL în octombrie 2011, COMANA COSTEL (aflat pe locul 162) are o avere estimată de cca. 35-38 milioane de euro, GANEA IORGU (aflat pe locul 240) are o avere estimată la cca. 23-25 milioane de euro, iar valoarea reală a societăţilor comerciale deţinute de cei doi este de cca. 58-63 milioane de euro.
    Culmea este că în mod real (analizând HG nr.746/20.07.2011 şi cele similare din anii 2009 şi 2010) profitul se datorează exclusiv subvenţiilor obţinute de la stat şi atunci…
    CUM RĂMÂNE CU ANII DE CRIZĂ ÎN CARE ANGAJATII TREBUIE SĂ FIE CONCEDIAŢI ŞI SALARIILE DIMINUATE?
    Probabil că cei doi români bogaţi vor spune acum că nu e adevărat şi că o parte din profit a fost realizat de SC RC CF TRANS SRL care nu primeşte subvenţie. Frumuseţea este că întradevăr acestă firmă nu primeşte subvenţie, dar a primit mai mult cadou o bună parte din calea ferată (închiriată tot de la stat) pentru care încasează şi face chipurile profit din Taxa de Utilizare a Infrastructurii, taxă încasată de la cine credeţi evident în mare parte de la REGIOTRANS, care, nu-i aşa, are fondurile în principal tot de la statul român?”
    Si au urmat 2012 dar mai ales 2013 , 2014 si 2015 , dezastrul pentru CFR Calatori a continuat cu DOROBANTU VALENTIN , SECARA VASILE, SZENTES IOSEF,CLAUDIU DUMITRESCU, ALEXANDRINA GATEJ, DANA GALBENI RACHILA, ETC. ?
    SI TOTUSI, CINE PLATESTE ?
    La ce sume colosale (in conturi)si nu numai, au ajuns cei doi „oameni de afaceri” in anul 2015, nici nu va puteti imagina?
    D N A , AVETI CUVANTUL…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.