Contracte de milioane de euro din cadrul programului guvernamental ”Laptele și Cornul” ajung în conturile firmelor controlate de familia Pop din Turda. Punctul de lucru al firmei LOGISTIC MEDIA POP ART SRL se află în spațiul fostei fabrici de ciment din Turda. Printr-o suveică de societăți, familia Pop câștigă zeci de licitații organizate de administrațiile județene și locale din țară în cadrul programului Laptele și Cornul, în pofida faptului că pe numele societăților respective au fost depuse sesizări la Protecția Consumatorului pentru nereguli.

În urmă cu 15 ani, Marinel Pop a deschis în clădirile fostei fabrici de ciment din Turda o fabrică de țigări (Europa) și o linie de panificație. Din afacerea cu țigări nu a rămas decât fumul, însă, prin produsele de panificație, Marinel Pop și membrii familiei au ajuns să câștige milioane de euro pentru că, în mod constant, câștigă licitații pe bandă rulantă din cadrul programului guvernamental Laptele și Cornul. Acest lucru se întâmplă în pofida faptului că firmele familiei Pop au fost acuzate de mai multe nereguli, ele fiind reclamate la Protecția Consumatorului. Rețeta de succes a familiei Pop este destul de simplă. Firma reclamată este băgată în insolvență, iar la licitații apar firme nou înființate cu un istoric curat.

Astfel, de la începutul anului și până în luna mai familia Pop a câștigat licitații din programul guvernamental în valoare de peste 30 milioane de lei. Chiar dacă la licitațiile respective participă zeci de firme, societățile familiei Pop se regăsesc printre subcontractorii câștigătorilor sau primesc contractele în mod direct.

Spre exemplu, Logistic Media Pop Art SRL a câştigat pe parcursul lunii ianuarie 2019 cele mai multe loturi din cadrul acordului de 33.004.800 lei, fără TVA, valabil pentru perioada 2018 – 2020, încheiat de Consiliul Judeţean Satu Mare pentru furnizarea de mere, lapte şi cornuri în şcolile din judeţ. După câteva luni, firma familiei Pop a câștigat mai multe contracte din cadrul aceluiași program de la CJ Mureș. Situații similare au fost și în cadrul licitațiilor organizate în județele Brașov, CARAS-SEVERIN,  SALAJ,  DOLJ, Alba, Municipiul București, etc.

Practic, familia Pop livrează mere, corn, lapte sau iaurt în toată țară.

Firmele cu probleme lichidate sau vândute

La Satu Mare, în urmă cu doi după un control efectuat s-a depistat că produsele distribuite (cornurile și biscuiții) de SC Logistic Media Pop Art Srl nu respectau cantitatea neta stabilită în contract. De asemenea, s-a mai constata că, în câteva școli, nu a fost distribuită cantitatea necesară prevăzută în contract atât în ceea ce privește numărul cornurilor cât și numărul pachetelor de biscuiți.

Cei de la Protecția Consumatorului mai precizau că la o școală din județul Satu Mare cornurile erau învelite greșit, cu partea de exterior a ambalajului înspre interior, adică cu scrisul imprimat pe ambalaj către corn, luând contact direct cu produsele. Pentru deficientele constatate, operatorul economic SC Logistic Media Pop Art SRL a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 10.000 lei.

Farkas Trans SRL, o altă firmă din suveica familiei Pop, a fost implicată într-un mega-scandal, după ce la o școală din sectorul 2 București s-au depistat cornuri cu materiale textile în ele! La vremea respectivă, a ieșit scandal mare, iar cei de la Primăria sectorului 2 spuneau că vor face demersurile necesare pentru a interzice participarea la alte licitații a celor de la Farkas Trans SRL, acuzați că pun în pericol sănătatea copiilor!

„Îmi pare rău pentru cele întâmplate, şi noi ne-am speriat când am auzit. Contractul de livrare corn a fost sistat de Primăria sectorului 2. Nu a reziliat, până ce vin rezultatele de la laborator pentru ceea ce s-a găsit în corn. Noi am verificat şi este vorba despre puf provenit de pe banda de pânză, de rulare, pe care se transportă aluatul pentru cornuri. Apariţia acestui puf se datorează faptului că toate utilajele sunt noi, achiziţionate recent. În ceea ce priveşte problemele constatate cu ambalarea cornurilor şi acestea se datorează tot utilajelor noi, insuficient reglate, care taie pungile în care sunt puse cornurile”, declara directorul general al societăţii, Marinel Pop, la vremea respectivă.

Ulterior, firma Farkas Trans a fost vândută. Între 2011 și 2013, societatea a câștigat 55 de contracte cu o valoare totală de 3,1 milioane de euro.

În perioada 2007 – 2009, o altă firmă a familiei Pop, Bamm Impex SRL, a primit 25 de contracte în valoare de 3,8 milioane de euro. În urmă cu 10 ani a devenit inactivă acumulând datorii de 2,9 milioane lei. Afacerea a fost preluată din mers de Bampan Impex SRL care, între 2009-2010 a câștigat 73 de contracte în valoare de aproximativ 3,5 milioane euro. Ulterior, firma a vândută și radiată.

Reprezentanții Gazeta de Cluj au încercat să obțină un punct de vedere din partea membrilor familiei Pop, dar reprezentanții Logistic Media Pop Art SRL nu au dorit să și-l exprime. Familia Pop este din Cluj Napoca, iar business-urile sale au fost deţinute, pe rând sau împreună, de Marinel Gigel Pop, Ana Pop, Andrei Pop şi Florin Pop.

Cornul abundenței

Cornul și laptele este un program introdus în școli de guvernul României (Adrian Năstase) începând cu anul 2002. Beneficiarii programului sunt copiii din grădinițe și din școli generale. Iniţial, au primit cornuri şi lapte doar elevii din clasele primare de la școlile de stat: 1 milion de copii.

În 2008, an electoral, Guvernul (Tăriceanu) a inclus preșcolarii din grădinițele de stat şi elevii de gimnaziu. Aşa a extins programul la 2.150.000 de copii.

Un an mai târziu, tot înainte de alegeri, Parlamentul votează intrarea gustării gratuite şi în școlile private.

O politică pentru care Guvernul a plătit, însumat, 1 miliard 300 de milioane de euro.

După 14 ani, nimeni nu ştie, totuşi, câți copii iau cu plăcere gustarea guvernamentală. Sau câte pachete ajung în fiecare zi la gunoi. Nici Guvernul, nici administrațiile locale nu monitorizează programul, pentru a-l regla din mers.

În anul 2010, guvernul României (Emil Boc) a creat un program similar, „mere în școli”, prin care elevii din clasele 1-8 din învățământul de stat și privat primesc gratuit câte un fruct proaspăt zilnic, timp de 100 zile de școlarizare, în intervalul noiembrie-martie. Programul de încurajare a consumului de fructe în școli este parte a unui program european, finanțat în proporție de 75% din fonduri UE.

Banii vin anual de la Ministerul Finanţelor. În funcţie de numărul de copii, se împart între 41 de Consilii judeţene şi 6 primării de sector. Aşa s-au cheltuit până acum 5 miliarde de lei pe 5 miliarde de cornuri și tot atâtea cutii de lapte.

Scriptic, Guvernul alocă zilnic 1 leu și 27 de bani pentru un corn simplu de 80g și un pachet de lapte de 200 de mililitri. Consiliile Județene fac licitațiile. Ţin cont doar de oferta cu prețul cel mai mic. Consecința: în anul școlar 2015-2016 pachetul școlar se cumpără, în medie, cu doar 96 de bani.

Din acest leu rămas în joc, doar jumătate ajunge în produsele livrate şi în transport. Cealaltă jumătate e profitul firmelor implicate.

Media Pop Art SRL, firmă aflată în faliment acum, face parte suveica familiei Pop. Media Pop Art SRL apare cu mai multe mențiuni în Centrala Incidentelor de Plăți, pentru emiterea unor documente de plată (cambie, bilet la ordin etc), care au fost refuzate la plată, din lipsa banilor. În 2014, Media Pop Art a avut o cifră de afaceri de 7.679.457 lei, un profit de 11.445 lei și datorii totale de 4.734.141 lei, iar creanțele se ridicau la 2.349.085 lei. În 2017  firma avea o pierdere de 69.184 lei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.