De mai bine de doi ani, OTL şi-a angajat trupe de „mercenari” pentru vânarea blatiştilor. Nu este o noutate, dar nimeni nu şi-a pus întrebarea de ce aceste amenzi intră în buzunarul unor firme private şi nu în buzunarul OTL? De fapt, ultimele investiţii făcute arată că în curtea regiei plouă cu bani. Din păcate, în mare măsură, sunt banii noştri. În urma investigaţiei noastre am aflat că prin această “metodă” regia pierde, anual, mai mult de trei miliarde de lei.
Firmele de protecţie şi pază, contractate de regie, trăiesc de pe urma amenzilor. Controlorii au tot interesul să dea cât mai multe, însă dacă toţi orădenii ar fi cinstiţi, “mercenarii” ar muri de foame.  
Aceeaşi Mărie, cu altă pălărie
După ce a încercat, în van, mai multe variante de control al călătorilor, inclusiv oprirea tramvaielor între staţii, în 2002, conducerea regiei a apelat la serviciile unor firme de pază şi protecţie. Astăzi, noul “controlor”, patentat cu voia OTL, recurge la aceleaşi mijloace.
În prima fază, controlorii OTL au fost doar însoţiţi de aceşti bodyguarzi. “Actuala echipă de control nu va fi eliminată, ci am întărit-o cu forţe proaspete. Am optat pentru aceşti agenţi de pază, întrucât controlorii noştri s-au lovit de o serie de probleme atunci când îşi făceau meseria. În privinţa atribuţiilor agenţilor, aceştia vor supraveghea activitatea de control, intervenind acolo unde se impune, şi vor asigura paza în mijloacele de transport”, declara, la vremea respectivă, Gheorghe Rusu, directorul tehnic OTL. În cele din urmă, controlorii tradiţionali au fost scoşi pe tuşă. Conducerea regiei a spus că au încheiat contractele cu aceste firme pentru eficientizarea activităţii de control în mijloacele de transport în comun şi că nu sunt protejaţi de lege. În 2003, licitaţia a fost câştigată de o firmă de pază din Arad – Agenţia „Detectiv”.
Amnezii
Iniţial, firmei de protecţie şi pază le-a revenit întreaga sumă a amenzilor, valoarea contractului încheiat reducându-se doar la încasarea amenzilor acordate. Pentru călătoria fără bilet sau abonament de călătorie, amenzile sunt cuprinse între 400.000 şi 800.000 de lei. Refuzul de a prezenta controlorilor un act de identitate se încadrează tot între aceste limite de amenzi. Contractul cu Agenţia “Detectiv” a încetat anul acesta, când licitaţia a fost câştigată de o firmă din Oradea — Dem Star SRL. „Este o firmă din Oradea, cu care colaborăm pentru controlarea biletelor şi abonamentelor. Acest gen de colaborare funcţionează încă din 2002. Noi nu le dăm nici un leu ci, ei se autofinanţează din amenzile pe care le dau. Pe administratorul firmei Dem Star SRL îl cheamă Demian. Prenumele nu îl ştiu şi nu vreau să greşesc. La fel, nu ştiu nici dacă este singurul patron sau dacă mai are şi alţi asociaţi. Nu îmi amintesc când am încheiat contractul cu ei, dar ştiu că este valabil doar pentru acest an. De altfel, în fiecare an, începând cu 2002, am organizat o licitaţie. În primul rând, firmele care au participat la licitaţii au avut nevoie de autorizaţie de la poliţie. A câştigat firma care ne-a dat cea mai mare cotă parte din amenzile pe care le dau”, ne-a declarat Corneliu Lupău, directorul OTL.
Bani rataţi
În cele din urmă, am aflat că administratorul Dem Star SRL este fostul comandant al jandarmilor orădeni. Ieşit la pensie, omul şi-a tras o firmă de protecţie şi pază. Întrebat ce se va face dacă toţi orădenii îşi vor cumpăra bilete, Ştefan Demian s-a dovedit a fi foarte optimist. “Comparativ cu Austria sau Elveţia, în Oradea numărul cetăţenilor prinşi fără bilete este mult mai mare. În fine, cred că ţine de gradul de civilizaţie. Dintre cei aproape 300.000 de oameni care circulă cu aceste mijloace de transport, este imposibil să nu existe blatişti”, a declarat Ştefan Demian. Mai mult, în târg circulă vorba că mai toţi angajaţii săi sunt foşti poliţişti. Demian infirmă aceste zvonuri. “Nu am angajat nici un controlor care să fi fost cadru al Ministerului de Interne. Bineînţeles, cu excepţia mea. Sunt peste 20 de angajaţi, dintre care şase sunt din fostul corp de control al OTL şi încă vreo zece recrutaţi din cadrul Agenţiei «Detectiv»”, a mai spus directorul Dem Star. În ceea ce priveşte rentabilitatea afacerii pe care o conduce, Ştefan Demian nu are motive să se plângă. “Numărul amenzilor fluctuează. Circa 30-40 pe zi. De fapt, în prima fază noi nu dăm amenzi, ci doar bilete la suprataxă. Acest bilet costă 200.000 de lei”, a precizat Ştefan Demian. La un simplu calcul, încasările anuale ale firmei depăşesc trei miliarde de lei, bani care, în mod normal, ar trebui să intre în buzunarul RA-OTL. Gheorghe Rusu, directorul tehnic al OTL, a declarat că nu cunoaşte exact încasările pe care le are OTL în urma contractului cu Dem Star. „Procentul pe care îl luăm de la Dem Star este modic. Nu sunt plătiţi de OTL şi ei se autofinanţează din amenzi. Am avut circa 30 de controlori, dar de doi ani apelăm doar la firme de pază. Sistemul funcţionează mult mai bine aşa. Ei ne confirmă fiecare acţiune de control pe care o fac şi noi le supervizăm activitatea. Pentru noi sunt esenţiale încasările din bilete şi nu amenzile”, a spus directorul.
Investiţii păguboase
După ce a încheiat un contract pentru autobuze Mercedes produse la turci, în valoare de două milioane de euro, conducerea OTL a hotărât să cumpere şi trei automate de bilete. Regia autonomă a plătit mai bine de un miliard pentru o bucată: echivalentul salariului unei vânzătoare a regiei pe aproape 20 ani. Cu toate că acestea s-au defectat la puţin timp după punerea în funcţionare, cârmuitorii regiei vor să mai cumpere vreo două-trei maşinării. Presa a semnalat că acest experiment, cu automatele, făcut pe banii noştri, nu numai că lasă pe drumuri câţiva angajaţi ai regiei, dar nici nu îşi motivează în date concrete banii investiţi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.