Colegiul director al Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a constatat că, indiferent de modalitatea de achiziţionare a serviciilor de telefonie mobilă/date/interne, toţi consumatorii au obligaţia să folosească aceste servicii cu bună credinţă şi în scopuri legale, însă obligaţia de a oferi datele de identificare operatorilor o au numai posesorii de abonamente, nu şi beneficiarii cartelelor. „Autorităţile statului nu dispun de instrumentele necesare identificării şi tragerii la răspundere legală a acelor deţinători de cartele pre-pay care utilizează serviciile de telefonie/date/internet cu rea credinţă, în scopul săvârşirii de infracţiuni grave. Situaţia existentă între cele două categorii constituie o formă de discriminare”, potrivit punctului de vedere al CNCD.
Grupul Interministerial Strategic pentru prevenirea şi combaterea macrocriminalităţii a stabilit recent ca legea „Big Brother” şi cea privind cartelele preplătite să fie repuse pe agenda Guvernului, a Parlamentului şi a societăţii civile, directorul SRI susţinând că aceste mijloace sunt necesare întrucât există nevoia identificării tuturor factorilor de risc, în contextul noilor ameninţări teroriste.
Legea 82/2012, cunoscută drept legea „Big Brother”, prevedea obligativitatea furnizorilor de telefonie fixă şi mobilă şi de internet să reţină, timp de şase luni, anumite date ale abonaţilor, care să fie trimise, la cerere, autorităţilor din domeniul siguranţei naţionale pentru acţiunile de prevenire, cercetare, descoperire şi urmărire a infracţiunilor grave. Curtea Constituţională a decis, în 8 iulie 2014, că Legea „Big Brother” este neconstituţională.
Legea cartelelor pre-pay (pentru modificarea si completarea OUG nr.111/2011 privind comunicatiile electronice) prevedea ca persoanele care deţin o cartelă telefonică şi cele care urmează să îşi cumpere trebuie să furnizeze operatorului de telefonie datele de identitate, din 2015. Totodată, legea obliga persoanele care doresc să se conecteze la reţelele de internet publice să se legitimeze.
Punctul de vedere al CNCD a fost transmis, la cerere, Asociaţiei pentru Implementarea Democraţiei.
Pentru elaborarea unui punct de vedere, CNCD a cerut la rândul său poziţia Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal şi operatorilor de telefonie mobilă.