Primarul Emil Boc şi-a exprimat în repetate rânduri mândria faţă de implementarea sistemului de ticketing în Cluj-Napoca. Iniţial, edilul ieşea la declaraţii spunând că va fi primul din România, apoi după o amplă documentare a susţinut că va fi primul sistem de acest fel din judeţ, însă firma de transport public ce prestează servicii în Turda începuse deja demersurile pentru acest sistem încă din 2010.

În cea de-a doua săptămână a lunii septembrie, Emil Boc a testat primul aparat de cumpărat biletele dat în folosinţă. Sub semnul promovării de cel mai bun, cel mai „primul ” din judeţ, la o aprofundare găsim că în municipiul Turda de mai bine de cinci ani s-au dat în folosinţă aparate automate ce eliberează bilete.

 

Turda primează la confort pentru transportul public

Societatea de Transport Public(STP) din Alba-Iulia ce operează pe municipiul Turda a dat în funcţiune automatele de bilete din staţii în urmă cu cinci ani.

„Noi am început proiectul cu Sistemul Ticketing încă din 2009. În anul următor am dat drumul la aparatele automate de bilete şi undeva până în 2012 am dat în funcţiune atât sistemul de achitare a biletului de călătorie prin sms de pe mobil cât şi aparatele ce compostează electronic biletele şi care sunt capabile să citească abonamentele de călătorie de tip card. Astfel, în proporţie de 80% implementarea sistemului s-a efectuat iar singura piedică avută constă în faptul că Primăria şi Consiliul Local Turda refuză să îşi asume responsabilitatea faţă de noi” declară directorul STP Turda, Dan Mosteky.

De altfel STP Alba-Iulia a implementat în totalitate, în zona metropolitană acest sistem, iar celor de la Turda le-ar fi lipsit doar achiziţionarea şi darea în folosinţă a aparatelor ce ar fi eliberat cardul de călătorie.

 

Mecanismul prin care STP a fost împinsă spre pierderi economice

Primul pas făcut de administraţia locală a fost unul populist. Înainte de alegerile din 2012, consilierii au votat HCL 65/26.04.2012 prin care s-a scăzut limita de vârsta a pensionarilor beneficiari de gratuitate de la 70 de ani la 65 de ani.
Potrivit contractului dintre STP şi Primărie, pentru transportul persoanelor beneficiare de gratuităţi, tarifele trebuie să fie aceleaşi cu tarifele practicate de fiecare călător. Practic, preţul unui abonament trebuie să fie la fel pentru un angajat ca şi pentru un pensionar, cu deosebirea că pentru acesta din urmă plătea bugetul local.
După alegerile din 2012, noua coaliţiei USL ce domina Consiliul Local s-a trezit că suma ce trebuie plătită e prea mare. Au adoptat astfel HCL 186 prin care se limita decontarea unui abonament gratuit la 36 de lei, în timp ce un plătitor normal achita 70 de lei. Prima dată au mărit numărul de beneficiari, apoi au redus suma plătită pentru aceştia cu circa 50%.
Motivul oficial invocat de autorităţi a fost acela că STP nu a introdus un sistem de ticketing care să verifice câte călătorii fac pensionarii. STP spune că nu a mai introdus sistemul de ticketing deoarece anterior, administraţia locală nu a mai plătit subvenţiile pentru a asigura funcţionarea transportului public. Firma era deja oricum cu veniturile diminuate.
În aceeaşi perioadă, în august, Consiliul Local a votat HCL 105 prin care s-au redus sumele acordate transportului public local fără să se modifice condiţiile de desfăşurare a transportului. Dădeau bani mai puţini, păstrând acelaşi număr de autobuze şi acelaşi orar de circulaţie.
Urmează în decembrie 2013, HCL 269 prin care Tours Claus primeşte teren pentru construire staţii. Această atribuire nelegală a fost discutată în Consiliul Local în alte 5 şedinţe, fără consultarea STP în aprilie 2010, mai 2010, martie 2013, aprilie 2013 şi decembrie 2013.

 

ticketing cluj

„Copilul ” lui Boc recuperează teren după un an de întârzieri

Printre proiectele de suflet ale primarului, îl numim şi pe acesta un fel de „copil de suflet” dar nu putem să nu amintim că deşi nu au existat probleme similare cu cele de la Turda, Sistemul Ticketing trebuia terminat anul trecut. Investiţia de circa 27 de milioane de lei presupune modernizarea a 87 de staţii de transport în comun şi amenajarea a 61 de automate pentru legitimaţiile de călătorie, 74 de panouri de afişaj cu informaţii despre circulaţia mijloacelor de transport în comun.

Primarul Emil Boc a explicat că pentru cetăţeanul obişnuit sistemul de ticketing “înseamnă posibilitatea de a achiziţiona oricând un bilet, indiferent că este zi sau noapte şi de a circula cu acel bilet pe toate mijloacele de transport în comun, fără să fie nevoit să cumpere un bilet nou”. O perioadă de timp, sistemul actual şi cel de ticketing vor merge în paralel, până când oamenii se vor obişnui cu noul sistem.

În total, 92 de staţii au fost modernizate, dotate cu 61 de automate pentru bilete şi abonamente, inclusiv după ora 21.00. În prezent, chiar dacă există chioşcuri de vânzare a biletelor, la ora 21.00 se închid, deşi mijloacele de transport în comun circulă până la ora 22.30. De asemenea, vor dispărea şi actualele abonamente de linie şi se vor introduce abonamente cu cardul, cu un număr maxim de călătorii dus-întors. Abonamentul este de 60 de călătorii, iar preţul se va stabili după implementarea sistemului. Totul se va face cu cardul electronic care se va putea încărca şi consuma după cum doreşte orice posesor. 70-80% dintre cele 84 de puncte de eliberare a biletelor care există în municipiu vor fi desfiinţate şi doar la periferie se vor păstra chioşcuri deservite de personal.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.