Săptămâna aceasta un politician și un afacerist au termene de judecată în cadrul instanțelor clujene.
Primul dintre ei este Costică Cășuneanu, un rege al asfaltului din Bacău, care vrea să iasă din penitenciar și are termen mâine în procesul penal care are ca obiect întreruperea executării pedepsei. Casuneanu este cercetat pentru savarsirea infractiunii de dare de mita, fiind acuzat de procurori ca in luna aprilie 2009 a virat suma de 100.000 de lei in contul Asociatiei „Top Sport” din Bacau, fiind implicat in dosarul de coruptie al edilului bacaoan, Romeo stavarache.
Cel de-al doilea, Ovidiu Puțura, fost secretar în Ministerul Justiției și trimis în judecată pentru trafic de influență, are termen la sfârșitul acestei săptămâni. Potrivit procurorilor, în cursul lunii noiembrie 2014, Puţura i-a promis judecătoarei Corina Iacob, de la Tribunalul Bistriţa – Secţia civilă, că, din funcţia de secretar de stat pe care o va exercita în perioada următoare în Ministerul de Justiţie sau printr-un funcţionar de legătură ce îi poate influenţa pe membrii comisiilor de examinare de la nivelul Camerelor Notarilor Publici, va asigura promovarea, de către o persoană din familia judecătoarei (fiul acesteia, n.r.), a examenului pentru notari stagiari din anul 2015, prin fraudarea acestuia. În schimbul intervenţiei promise, Puţura i-a solicitat lui Iacob să pronunţe o hotărâre favorabilă într-un dosar în care soţia sa era reclamant recurent. În acelaşi context, Ovidiu Puţura i-a dat judecătoarei articole de încălţăminte, prin intermediul soţiei sale. Puţura mai este acuzat că, în perioada 2013 – 2014, a primit de la o persoană foloase necuvenite în cuantum de circa 30.000 de euro, constând în cheltuieli aferente unor partide de vânătoare, unor sejururi la mare, un costum de vânătoare şi suma de circa 30.000 de lei, pentru a interveni la judecători, într-un dosar în care persoana respectivă avea calitatea de inculpat, în vederea obţinerii unei hotărâri favorabile acestuia din urmă.
“…Cei care au condus CFR Călători în ultimii ani…cum ar fi si Valentin Dorobanţu, au fost preocupaţi să falimenteze compania de stat.
Singura lor grijă a fost să umfle conturile „băieţilor deştepţi” de la calea ferată prin subvenţii foarte mari, în timp ce compensaţiile pentru CFR Călători erau tot mai modeste în raport cu numărul călătorilor.
În acelaşi timp, în 2012 şi 2013, fostul director general Valentin Dorobanţu a depus eforturi susţinute ca mersul trenurilor să fie intocmit în funcţie de interesele băieţilor deştepţi de la calea ferată, cedând astfel o serie de trasee rentabile ale CFR Călători în favoarea operatorilor privaţi de transport feroviar de persoane,in asa fel incat Regionale ca Bucurestiul si Brasovul sa ajunga “in sapa de lemn”
Mai tarziu, echipa de conducere a CFR Călători, în frunte cu directorul Vasile Secară, omul ministrului transporturilor, Ioan Rus, a tesut un nou mers al trenurilor , prin care o serie de rute rentabile, care aduc foarte mulţi bani companiei CFR Călători, au fost cedate către operatorii privaţi.
Directori de la stat, garantaţi de privaţi.
Preşedintele Comitetului director al CFR Călători, Vasile Secară, era “ajutat” în demersul de cedare a rutelor rentabile către operatorii privaţi de către unul dintre membrii Comitetului director- Iosif Szenteş, cel care împreună cu Valentin Dorobanţu au întocmit mersul trenurilor din decembrie 2012, prin care operatorii privaţi de transport feroviar de călători au fost favorizaţi în detrimentul CFR Călători.
Secară şi Szenteş au tesut noul mers al trenurilor pentru anul urmator, şi practic,au continuat opera de falimentare a companiei de stat începută de Valentin Dorobanţu, eliminând CFR Călători de pe traseele rentabile, pe care, ulterior, le-au cedat operatorilor privaţi.
În mandatului lui Valentin Dorobanţu s-au scos peste 250 de trenuri de călători rentabile din punct de vedere financiar pentru compania de stat, trasee care, ulterior – cele mai multe – au fost preluate de către operatorii privaţi de transport feroviar de călători.
Dar, atâta timp cât în conducerea companiei vor fi oamenii lui Dorobanţu, adică directorii Carmen Popescu, Elena Miu,Liliana Constantinescu,Zaharia Adrian, etc. CFR Călători va merge numai pe pierderi, dar vor prospera privaţii.
În plus, CFR Călători nu are cum să se redreseze financiar cât timp în Consiliul de Administraţie erau si unii mai sunt in continuare, oameni ca Dana Galbeni Rachila, Claudiu Dumitrescu sau George Buruiană care permanent au fost preocupaţi să facă jocurile băieţilor deştepţi de la calea ferată.
Câteva luni bune, în morişca rechinilor feroviari a intrat şi Vasile Secară, care împreună cu directorul de la CFR SA, Macarie Moldovan, au pus la dispoziţia lui Costel Comana peste 20 de rute foarte bănoase ale CFR Călători, deşi legea interzice acest lucru.
Secară şi Moldovan au fost de acord să introducă un alt tren privat de mare viteză (Softronic) pe cea mai circulată rută din România, dar nimeni nu le face nimic. Moldovan îl avea în spate pe fratele său, Radu Moldovan, care este preşedintele CJ Bistriţa Năsăud, iar Secară era omul susţinut şi garantat de ministrul Ioan Rus. Ca atare, pe ei nu îi interesa că cele două companii de stat au pierderi şi riscă să între în faliment.
Atâta timp cât cei doi şi găştile din jurul lor aveau susţinerea unor lideri PSD îi doare în cot de calea ferată …
Rus, pe urmele lui Boagiu si Fenechiu.
Curtea de Conturi a României a constatat printre multe alte nereguli, că Ministerul Transporturilor condus de Anca Boagiu, Alexandru Nazare şi Ovidiu Silaghi a decontat, în 2011 şi 2012, către operatorii privaţi de transport persoane, subvenţii mult mai mari decât bugetul alocat, în timp ce numărul călătorilor a scăzut foarte mult, riscând astfel falimentul CFR Călători.
Ulterior, şi foştii miniştrii liberali ai Transportuilor, Relu Fenechiu şi Ramona Mănescu, au continuat să facă jocurile operatorilor privaţi de transport persoane, iar sub mandatul lui Ioan Rus “băieţii deştepţi” au continuat să facă legea pe calea ferată ducand mai departe opera de falimentare a CFR Călători.
Mai mult numirea pesedistului Alexandru Petrescu in fruntea CA de la CFR Calatori vine dupa ce fostul ministru, Ioan Rus l-a impus ca manager general pe udemeristul Iosif Szentes.
Acesta s-a remarcat in anii trecuti, asa cum am mai spus, prin faptul ca impreuna cu fostul director general al CFR Calatori, Valentin Dorobantu zis “SMART”, in prezent dirijorul trenurilor private de la Regiotrans Brasov si ulterior cu Vasile Secara,in prezent inculpat , au tesut mersul trenurilor in interesul companiilor private de transport feroviar de calatori, punand astfel umarul la ruinarea companiei de stat?
Si ar mai fi ceva: DNA , sa controleze toate dosarele de achizitii “in totalitate legale” din perioada 2013-2014-2015 de la CFR Calatori?
Ar fi interesant si nu numai…
Se pare ca dl. Iulian Matache nu aude, nu vede dar stie…