Decanul Facultății de Medicină a Universității de Medicină și Farmacie ”Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca, Prof. dr. Anca Buzoianu, prezintă importanța diplomei de certificare a calității ”Label CIDMEF” și eforturile prin care instituția de învățământ a devenit o școală medicală de nivel european, comparabilă cu cele din Franța sau Austria.
Reporter: Cum s-a făcut evaluarea pentru obținerea ”Label CIDMEF”, care au fost criteriile?
Anca Buzoianu: Acest certificat de calitate, care de fapt este o premieră, se obține în urma unei evaluări instituționale a Facultății de Medicină. Certificatul presupune o evaluare foarte minuțioasă a tuturor aspectelor activității educaționale. În primul rând, este evaluat procesul didactic, cu studenții, apoi cercetarea științifică, precum şi alte componente ale procesului educațional. Un aspect foarte important l-a constituit implementarea procesului de asigurare a calității în facultate, și asta se referă în principal la evaluările pe care le facem. La sfârșitul fiecărui modul de curs, studenții evaluează cadrul didactic, de asemenea, evaluează modul de desfășurare a examenului, iar toate feed-back-urile sunt apoi prelucrate statistic și sunt elaborate niște rapoarte de evaluare ale cadrelor didactice foarte complete și complexe în același timp. Aceste rapoarte se discută în Consiliul Profesoral și sunt luate măsuri ca să ameliorăm cazurile care ridică probleme. Acest proces de evaluare a calității învățământului i-a impresionat pe evaluatorii francezi, care au spus că nici ei nu îl au atât de bine pus la punct în țările de unde provin. Deci, evaluarea calității învățământului a fost unul din punctele noastre tari, alături de modificările moderne pe care le-am introdus în curicula facultății. Facultatea noastră este o facultate dinamică și am încercat întotdeauna să ne situăm în primele rânduri ale introducerii inovației în educația medicală. Unele metode moderne de predare şi învățare ale studenților au fost introduse în facultatea noastră pentru prima dată în România.
Deschiderea centrului de simulare în universitatea noastră a fost o premieră națională. După modelul nostru, și alte universități au organizat centre de simulare a abilităților practice, dar noi am fost primii care am deschis un astfel de centru, în urma unei investiții masive, de aproximativ cinci milioane de euro, a universității. Nu numai că am deschis centrul, dar studenții noștri au ca materie obligatorie parcurgerea a două module de abilități practice, ceea ce este o premieră națională, și în momentul acesta suntem singura universitate care are modulele acestea, prin care ne asigurăm că toți studenții noștri, când termină facultatea, știu să efectueze toate procedurile și manoperele necesare unui bun medic. Deci, dorim să ne asigurăm că studenții noștri știu să facă cu mâna lor aceste manopere, nu numai să le vadă. Ne asigurăm că au cunoștințele, și în același timp au practica făcută nu numai pe pacient, ci și pe manechine foarte performante.
De asemenea, am introdus în curicula facultății, tot pentru prima dată în România, învățarea prin rezolvare de probleme. Este o abordare nouă și care este foarte atractivă pentru studenți pentru că modifică paradigma, modelul, de la a învăța după predarea clasică, la învățarea punând studentul să învețe activ și să caute să rezolve problemele cazurilor clinice concrete. Este o metodă educațională pe care am început-o în acest an, foarte apreciată atât de evaluatorii francezi, cât și de cei de la Universitatea de Medicină de la Viena. Practic, noi anul trecut am avut trei evaluări externe.
Rep.: De la ce universități au fost evaluările?
A.B.: Am avut evaluare externă de la Asociația Europeană a Universităților (EUA), care a evaluat toată universitatea și am avut rezultate foarte bune. Apoi am avut o evaluare a Facultății de Medicină făcută de Universitatea din Viena, pe care am câștigat-o pe un proiect. O astfel de evaluare este foarte costisitoare, și a fost rezultatul unui proiect POSDRU. Și evaluarea CIDMEF, care a fost făcută de către Asociația Facultăților de Medicină Francofone din întreaga lume, o rețea instituțională a Asociației Universitare a Francofoniei, care reunește toate universitățile francofone de orice tip. Iar CIDMEF-ul reunește 140 de facultăți de expresie francofonă de medicină din toată lumea. Această ultimă evaluare, pe care noi am solicitat-o, a fost făcută de personalități importante, printre care însuși președintele comisiei de evaluare a CIDMEF, în contextul în care noi avem aproape 1000 de studenți francofoni și francezi.
Alte modificări pe care le-am adus curiculei și care au fost foarte pozitiva apreciate au fost introducerea unor discipline care au rolul de a învăța studenții să aibă o comunicare foarte bună cu pacientul. Pentru că este un adevăr fundamental că cel mai bun medic nu e acela care are cele mai multe cunoștințe, ci cel care știe să se apropie de sufletul pacientului, care știe să îi câștige încrederea mai bine, și care știe să empatizeze. Și acest lucru trebuie învățat, pentru că nu toți studenții noștri au acest talent de comunicare, noi facem cursuri și seminarii practice de comunicare, bazele comunicării medicale, comunicare medic-pacient, bazele bioeticii medicale, și așa mai departe, unde se folosesc de asemenea metode moderne, cu filme scurte, pacienți simulați cu actori, sunt niște discipline noi care au câștigat imediat admirația studenților. Abordarea noastră a fost apreciată foarte mult de evaluatori.
O facultate de medicină trebuie să ofere studenților trei lucruri: cunoștințe, pe care un medic trebuie să le acumuleze, și care sunt foarte multe, apoi abilități practice – un medic trebuie să știe să facă cu mâna lui multe manopere, de la o simplă injecție intravenoasă, până la un sondaj vezical, și până la cardioresuscitarea pacientului – și, al treilea lucru, trebuie să aibă un comportament specific profesiei, trebuie să aibă o abordare a pacientului și a actului medical plină de noblețe sufletească. Practic de aceea doresc absolvenții de liceu să devină medici, pentru că iubesc omul și doresc să se pună în slujba ajutorării semenilor. Aceste atitudini specifice profesiei dorim să le cultivăm de asemenea prin curicula noastră.
Rep.: Ce înseamnă pentru universitate această acreditare, ce avantaje reprezintă?
A.B.: Este o recunoaștere internațională a calității educației oferite de noi și este prima dată când o astfel de acreditare a fost obținută de o facultate de medicină din Europa Centrală și de Est. Iar pentru universitate este un lucru foarte important, având în vedere că Facultatea de Medicină este o cea mai mare facultate, are cei mai mulți studenți. În obținerea acreditării, universitatea a jucat un rol esențial, prin dezvoltarea pe care a permis-o tuturor programelor de studiu. De asemenea, în context internațional, în care avem mulți studenți străini, acest lucru este un beneficiu, atât pentru noi, cât și pentru cadrele didactice, care se dezvoltă în mai multe direcții, predând la studenți din peste 50 de țări. Internaționalizarea Şcolii de Medicină clujene are asupra cadrelor didactice si studenților un impact cultural major, și în același timp, este benefică pentru oraș, se reflectă pozitiv asupra economiei orașului. Facultatea de Medicină din Cluj este facultatea cu cei mai mulți studenți străini din România. Iar acreditarea este un atu în plus pe care noi îl avem în oferta noastră educațională.
Piața serviciilor educaționale este o piață în dezvoltare, iar concurența este mare. Sunt multe facultăți care oferă studii în limba engleză și franceză, dar noi avem în continuare cea mai mare concurență la admitere, iar acest lucru se datorează calității educației oferite. Studenții noștri sunt ambasadorii noștri. Această diplomă de certificare a calității nu face decât să întărească ceea ce se știe despre Facultatea de Medicină din Cluj. Reflectă dezvoltarea care a avut loc în ultimii 10 ani, calitatea educației, iar certificatul de calitate dovedește că ne situăm la același nivel al serviciilor educaționale oferite cu facultățile de medicină franceze. Este rezultatul muncii tuturor membrilor comunității academice, al tuturor cadrelor didactice, cărora vreau să le mulțumesc pentru tot ceea ce fac, pentru efortul si dăruirea cu care contribuie, fiecare si toți împreună la dezvoltarea Facultății și a Universității noastre.
Diana Gabor