Clujenii care sunt nevoiţi să plătească, sau să primească bani de la Finanţe sunt ţinuţi „pe drumuri” timp de câteva ore. Trei procente dintre funcţionarii publici greşesc în acte, iar consecinţele sunt suportate de către cetăţenii. Din cele 25 de ghişee aflate în incinta DGFP,  în unele zile sunt deschise doar două dintre acestea

Un drum la Direcţia Generală a Finanţelor Publice (DGFP) Cluj se poate transforma uşor într-un calvar, atât pentru cei care trebuie să îşi primească diferenţa de impozit sau chiar şi pentru plătitorii oneşti de „dări” către stat. De cele mai multe ori o simplă vizită la „finanţe” se poate „materializa” prin pierderea a numeroase ore din timpul fiecăruia, chiar dacă, în mod normal circuitul banilor ar trebui să fie unul mult mai fluent. Un om care are de plătit anumite taxe sau impozite este plimbat de către angajaţii DGFP de la o cameră la alta, la Trezorerie, la anumite instituţii bancare, iar mai apoi să ajungă la ghişeul de la care a pornit „expediţia”. Plătirea taxelor sau chiar primirea de bani devine astfel un „labirint” greu de străbătut şi pune „la încercare” răbdarea românilor. „Colac peste pupăză”, cetăţenii mai trebuie să stea ore în şir la cozi, pentru că o bună parte din ghişee sunt închise. Mai mult, din culpa unor angajaţi DGFP, cetăţenii sunt trimişi la diverse instituţii financiare pentru a obţine adeverinţe din care să rezulte că nu au deschise conturi, pentru simplul motiv că „finanţiştii” au „ghicit” că plătitorul de taxe ar fi avut odată un cont deschis la o anumită bancă. Şi ca lucrurile să fie şi mai ciudate, tot din culpa unor angajaţi ai „Fiscului”, mai mulţi românii s-au „trezit” că sunt nevoiţi să plătească acelaşi impozit de două ori. Acestea sunt doar câteva exemple ale  incompetenţei „crase” ale birocraţilor, plătiţi din bani publici, pentru a servi intereselor cetăţeanului. Ce este mai grav este însă că funcţionarii publici îşi recunosc greşelile, dar nu răspund mai niciodată pentru ele. În schimb, cei care plătesc sunt evident contribuabilii. Directorul coordonator al DGFP Cluj, Mihai Costin, recunoaşte că 3% dintre angajaţii săi greşesc. Chiar dacă reporterii Gazetei de Cluj au observat că în anumite zile sunt deschise doar două-trei ghişee din douăzeci şi clujenii s-au plâns de aceleaşi probleme, directorul a găsit „scuza” perfectă: a dat drept exemplu o zi în care s-au mobilizat şi au deschis toate ghişeele. Totuşi, nu aceastea sunt cele mai mari probleme ale birocraţiei româneşti. Absurdul începe chiar de la faptul că românii sunt nevoiţi să stea la cozi infernale pentru a da bani statului. Bani de care bugetul are nevoie urgentă. Totuşi, până în momentul de faţă oficialii din Ministerul Finanţelor nu au considerat că o abordare mai eficientă ar fi ca „muntele să meargă la Mahomed” şi să angajeze oameni care să se ocupe de colectarea taxelor şi impozitelor direct de la domiciliile contribuabililor. O măsură care „ar prinde” şi care, cel mai probabil ar „descuraja” cozile infernale.

Aceleaşi acte, depuse de două ori

Clujeanul Mager Voicu s-a plâns reporterilor Gazetei de Cluj că funcţionarii greşesc şi că singurii care au de plătit sunt chiar contribuabilii. De asemenea, clujeanul este nemulţumit din cauză că prea puţine birouri sunt operaţionale şi de faptul că a trebuit să depună de două ori aceleaşi acte. Mager Voicu îi acuză pe cei care au gândit acest sistem că lucrurile „se mişcă” prea încet în aceste condiţii şi spune că şi-ar dori o schimbare. „Sunt 20 şi ceva de ghişee şi sunt doar câteva deschise. Ceea ce mă enervează cel mai tare este că angajaţii de la Finanţe greşesc, îşi recunosc greşeala şi chiar în această situaţie trebuie să vii să depui rectificativa. Este o aberaţie pentru că pierzi timp. Funcţionarul recunoaşte că a greşit şi noi trebuie să umblăm ca să le reparăm greşelile. O altă problemă este că trebuie să depui de două ori declaraţia de venit chiar dacă ai un singur impozit de plătit. Astfel, trebuie să depui odată impozitul pe chirie şi dacă nu mai ai alt venit trebuie să mai depui odată declaraţia privind impozitul global chiar dacă nu ai alte venituri. De ce trebuie să depui de două ori aceleaşi hârtii dacă este vorba de aceleaşi venituri? E o tâmpenie. Chiar dacă anul acesta zic că au făcut economii trimiţând hârtii, au cheltuit de fapt mult mai mulţi bani cu taxele poştale. Pentru ca să plăteşti ceva trebuie să stai la coadă odată, să primeşti o foaie de vărsământ, te trimit la Trezorerie şi apoi trebuie să te întorci să mai stai odată la coadă. Este un circuit absolut dement, cei care l-au făcut nu au nimic în cap. Este nevoie urgentă de o schimbare”, a susţinut Mager Voicu.

Funcţionarii publici greşesc

De asemenea, clujeanca Negru Flavia se plânge şi ea că sunt prea puţine birouri operaţionale şi că din acest motiv trebuie să stea jumătate de oră la coadă pentru a da bani statului. „Stau jumătate de oră la coadă ca să plătesc o taxă. Sunt douăzeci şi cinci de ghişee şi eşti purtat de la unul la altul de către oameni plătiţi din taxele noastre. Funcţionarii aceştia greşesc şi tot noi contribuabilii suntem de vină şi trebuie „să stăm în unghi drept” la ghişeu”, a declarat Negru Flavia.

Taxe mai mari din greşelile angajaţilor DGFP

O altă clujeancă, care a dorit să îţi păstreze anonimatul, ne-a spus că nu este mulţumită că dintr-o greşeală a unui funcţionar public, angajat al DGFP Cluj a fost aproape să plătească impozit mai mare cu 10%.  „Aţi văzut că m-am certat cu ei. Experţii tehnici judiciari au o situaţie specială că trebuie să plătească 10 procente din tot ceea ce câştigăm. Când mi-a venit acasă fişele pentru a plăti, este o rubrică care stipulează „reţinut la sursă”. Funcţionarii nu mi-au însemnat acolo şi mi-au trecut impozitul ca şi cum nu aş fi plătit nimic. Ei au greşit. Angajaţii de la Finanţe te pun să plăteşti astfel 16% faţă de şase procente  cât ar trebui să dai în mod normal. Dacă nu eşti atent, mai plăteşti încă odată impozitul. Ei greşesc şi mă fac pe mine vinovată de asta. E a patra oară când vin pentru plata acestei taxe şi niciodată nu a mers bine. Anual se întâmplă. Ei ar trebui să fie mai atenţi pentru că în acea declaraţie de venit scrie clar că se ia 10% din totalul veniturilor, însă de acolo mai ai şi cheltuieli. Normal că e în avantajul lor să îţi ia 16% impozit decât să îţi ia şase procente”, a declarat V.L..

Oficialii DGFP îşi recunosc vina

Directorul coordonator al DGFP Cluj, Mircea Costin, a susţinut că aproximativ 3% dintre greşelile care se fac sunt din cauza funcţionarilor. „Nu pot să vă zic că funcţionarii nu greşesc. Din toate greşelile care se realizează, sub 3% sunt ale angajaţilor de la Finanţe”, a declarat Costin. Directorul aminteşte doar zilele în care a reuşit să deschidă toate birourile şi neagă că ar exista zile în care ar fi deschise două-trei ghişee doar. De asemenea, chiar dacă clujenii s-au plâns reporterilor Gazetei de Cluj că sunt nemulţumiţi de birocraţia de la Finanţe, oficialii DGFP Cluj susţin că oamenii sunt mulţumiţi de serviciile oferite. „În 25 octombrie când a trebuit să se aducă declaraţiile de venit am avut 20 de ghişee deschise. Ne-am organizat senzaţional atunci. Nu poţi epuiza un om pe minut. De exemplu vine un om şi plăteşte pentru zece firme şi ceilalţi aşteaptă până funcţionarul termină  cu el. Oamenii nu sunt mulţumiţi. Pentru declaraţii de venit nu există să fie doar trei ghişee deschise”, a conchis Costin.

Tiberiu Hrihorciuc

1 COMENTARIU

  1. 3 % din functionari gresim, da. Dar 50 % din contribuabili sunt prosti ca bata. Se tot smiorcaie si nu stiu sa faca nici macar un ordin de plata corect. Cine dracu ii aduce pe toti in 25 , deodata cand sunt atatea parghii informatice de a comunica si plati. Cine dracu ii pune sa ne dea atatea batai de cap ca nu stiu sa-si scrie numele. Popor cretin . trezestete. Functionarul nu-i pentru a va sterge pe voi pe fund, Si noi platim exact la fel toate taxele , contributiile la stat.Cine ii devina ca o amenda trebuie platita in trei locuri. De ce nu cititi si voi obligatiile ce va revin, de conduita si respect.reciproc. Va plangeti degeba . Asta face Romania de 24 de ani.Nu sunteti in stare sa va completati o declaratie banala in care doar nume , prenume, domiciliu trebuie trecut.Cei 3 % pot gresi la bazaconiile pe care le faceti e putin din cei 50 % contribuabili care nu stiu sa citeasca si fac greseli de care toti ne straduim sa i descurcam Majoritatea dintre noi angajatii facem tot posibilul sa va ajutam. Da sunt situatii in care nu putem face treaba contabiliului firmei dvs. Oare acei pe care ii indrumam si ajutam nu stiu sa mearga la ziaru lui peste.Ma doare in ……de ziarul vostru,
    Rahatule de ziarist. Umbla si fa un pic de bine si vezi ca nu poti angaja 25 persoane pt. niste ciumnpalaci care vin in ultima zi . Sa ne pupe in fund toti care nu incap de functionari. Da cititi nu tot intrebati ca besmetecii.Ce daca va ti dus la ziar , Cine se crede ziaristu lu peste. Si oricum ni se rupe de toti prostii. M … in articolul tau, belitule.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.