Drumul lui Silagy s-a oprit in votul consilierilor

Saptamana trecuta, consilierii judeteni au retras de pe ordinea de zi a sedintei un proiect de hotarare privitor la drumul Rachitele Ic Ponor. Firma constructoare, MBS Grup, patronata de Gabriel Silagy, a cerut prelungirea termenului de executie, chiar daca el a fost deja depasit, si modificarea valorii contractului. Silagy este titularul afacerii Patinoarul, un tun la nivel national de cateva milioane de euro.

“S.C. MBS GROUP S.R.L., in calitate de lider al asocierii, a intocmit un referat cuprinzand propunerea de prelungire a Acordului contractual nr. 25/01.07.2009 incheiat intre U.A.T. Judeţul Cluj, in calitate de Beneficiar  şi  asocierea S.C. MBS GROUP S.R.L., S.C. Alfa Rom S.R.L. si Nemzetkozi Betonut Kft., in calitate de Antreprenor, precum şi modificarea valorii acestuia, in sensul diminuarii valorii cu suma de 1.311.861,95 lei, fara TVA, reprezentand contravaloarea lucrarilor de reabilitare a celor 9 (noua) poduri”, arata proiectul de hotarare.
Proiectul de sedinta a starnit scandal in randul consilierilor, un raport al directiei Juridice din cadrul CJ Cluj aratand ca proiectul de hotarare nu indeplineste cerintele de legalitate.
“Direcţia Juridica, Direcţia Dezvoltare si Investiţii si Direcţia Generala Buget,Finanţe, Resurse Umane in calitate de compartimente de resort din cadrul aparatului de specialitate al Consiliului Judeţean Cluj au examinat proiectul de hotarare propus de Preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, dl. Horea Uioreanu privind aprobarea unor masuri pentru realizarea  proiectului –  „Modernizarea infrastructurii de acces in Zona Turistica Rachiţele – Prislop – Ic Ponor”si, constatand ca acesta nu indeplinind cerinţele de legalitate si oportunitate, propune adoptarea acestuia in prima şedinţa a Consiliului Judeţean Cluj”, arata raportul directiei Juridice Lucrarile la drumul Rachitele – Ic Ponor ar fi trebuit terminate in 2010, iar licitatia a fost atribuita societatii MBS Grup. Pana acum acest drum a costat extrem de mult. Peste 3,8 milioane de euro au fost platiti doar pentru lucrarile suplimentare care nu au aparut in caietul de sarcini al licitatiei. Contractul pentru modernizarea celor 20,5 kilometri de drum a avut o valoare de 34,4 milioane de lei fara TVA.

Afacerile lui Silagy

Consilierul local PD-L din Turda, Gabriel Silagy, a caştigat, potrivit unei anchete realizata de Gazeta Sporturilor, un numar mare de contracte cu statul, de zeci de milioane de euro, pentru realizarea de bazine şi patinoare. Potrivit surselor GSP, lucrarile realizate de MBS Group Turda SRL, deţinuta de Silagyi, ar fi atribuite incorect şi mult supra-evaluate.
Gazeta Sporturilor scrie in ediţia de astazi ca majoritatea licitaţiilor caştigate de firma lui Silagyi ar fi fost organizate in mandatul Sorinei Placinta. In schimb, aceasta a declarat aseara, in emisiunea "Ora de foc", de la Realitatea Tv, ca a "moştenit" un referat de necesitate de la predecesoarea sa de la Ministerul Tineretului şi Sportului, Monica Iacob Ridzi.
Cert este ca, in ultimele şase luni, firma lui Gabriel Silagyi a caştigat construirea a şase din cele şapte patinoare artificiale realizate in ţara cu bani de la Compania Naţionala de Investiţii (coordonata acum de Elena Udrea), fiecare dintre acestea fiind evaluate la 150.000 de euro. Cu toate acestea, sursele GSP susţin ca un asemenea patinoar nu ar avea cum sa coste peste 40.000. In plus, MBS Group Turda SRL a mai caştigat peste 10 milioane de euro din construcţia patinoarului olimpic din Braşov, deşi, iniţial, acesta fusese evaluat la doar 8 milioane. Lucrarile au fost atribuite de ministerul Dezvoltarii, condus la acea data de Vasile Blaga.
Potrivit aceluiaşi cotidian, la inceputul acestui an, firma consilierului local din Turda a mai primit un contract, acum de 30 de milioane de euro, pentru construirea unui complex de nataţie langa Otopeni. Pana la data la care a devenit consilier local la Turda, firma lui Silagyi avea la activ o singura investiţie majora in sport, bazinul de la Oradea, care a costat 4 milioane de euro.
In plus, MBS Group Turda SRL face parte din consorţii care reabiliteaza mai multe drumuri judeţene in zona Clujului şi a Transilvaniei. Succesul lui Silagyi poate fi pus atat pe seama fulminantei cariere a soţiei sale, Nataliei Valeria Silagyi, devenita peste noapte expert evaluare-examinare la Direcţia de Implementare Programe PHARE CES din cadrul Ministerului Dezvoltarii. Patru consilieri liberali, locali şi judeţeni, au facut plangere la Direcţia Naţionala Anticorupţie (DNA), Serviciul Teritorial Braşov. Tunul de la Braşov nu este singular, costul unui astfel de patinoar fiind de aproximativ 150.000 de euro, dar a fost pus sub semnul indoielii, el fiind furnizat de MBS Group, care il achiziţiona de la o alta societate, Vest Sport, aparţinand aceluiaşi Gabriel Silagyi.

Atuul lui Silagy
Conform investigatiilor facute de Calin Tolontan, printre “atuurile” lui Silagy se numara influenta de care se bucura unul dintre apropiatii lui, Emil Sabo. “Dupa campanie, Sabo nu se intoarce la Cluj pentru ca Vasile Blaga devine ministrul Dezvoltarii şi-l numeşte şeful CNI, companie cu buget anual de investiţii de 200 de milioane de euro in 2009, care, conform scopului sau declarat, “executa programe de interes public sau social in domeniul construcţiilor”. Potrivit documentelor oficiale, dupa sosirea lui Sabo la conducerea CNI, cifra de afaceri a firmei MBS Group, deţinuta 60% de Gabriel Silagyi, explodeaza pentru a doua oara. Prima data, ea se inmulţise cu 4, din momentul intrarii turdeanului in politica. Acum, se multiplica din nou, o ascensiune miraculoasa intr-un an de criza economica şi de contracţie a tuturor industriilor şi majoritaţii strivitoare a companiilor romaneşti. Blaga a fost binefacatorul carierei publice lui Sabo, iar Sabo devine talismanul afacerilor private ale lui Silagyi. Inainte de a ajunge un personaj de semnatura caruia sa depinda alocarea a sute de milioane de euro de la stat, Emil Sabo a mai avut contacte cu bugetul. Dar in sens invers. In 2005, el era reprezentantul unei firme, Activ Invest SRL, care s-a plasat pe filiera cumpararii de 6 locomotive second-hand din Germania, importate de ICIM Arad şi care urmau sa fie cumparate de CFR Calatori SA. Au ajuns, dar abia dupa ce au trecut prin doua firme, Activ Invest şi Remarul 16 Februarie. Sabo avea legaturi cu ambele companii. Cazul, dezvaluit in 2008 de “Financiarul”, se rezuma la faptul ca locomotivele au ajuns sa coste statul mai mult cu peste 700.000 de euro decat ar fi trebuit, potrivit DNA. Dosarul poarta numarul 21/P/2007 şi a fost deschis la DNA, Cluj”.

Stefan Trandafir

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.