Drumurile judeţene mai raman un an in paragina

Uioreanu cere rezilierea contractului cu asocierea KIAT

Consiliul Judeţean (CJ) Cluj a decis anularea contractului cu societatea KIAT, care a caştigat licitaţia pentru lucrarile de modernizare a drumurilor judeţene in urma cu mai bine de un an. O comisie a instituţiei a analizat contractul şi urma sa negocieze cu reprezentanţii companiei o soluţie pentru ieşirea din impas, dat fiind ca niciunul din proiectele tehnice depuse de KIAT de la caştigarea licitaţiei nu corespunde cu cerinţele din caietul de sarcini.

Consorţiul condus de KIAT, din care fac parte şi societaţile Damar Consult şi Tehnic Asist aveau termen pana saptamana trecuta pentru a-şi lua un angajament ferm in vederea implementarii proiectului de modernizare a drumurilor judeţene aşa cum este prevazuta in contract, insa CJ nu a primit raspunsul pe care il dorea de la aceştia. Astfel, cei 420 de km de drumuri trebuie sa aştepte o noua licitaţie pentru a fi modernizaţi. Inainte de lansarea acesteia, membrii Consiliului Judeţean trebuie sa aprobe rezilierea contractului cu asocierea caştigatoare.
„Noi le-am transmis reprezentanţilor KIAT ca nu putem merge mai departe cu acest contract atat timp cat nu sunt dispuşi sa respecte cantitatea de lucrari şi preţul angajat in licitaţie. Am primit raspunsul lor in care sunt invocate in continuare lucrari suplimentare. Prin urmare, i-am anunţat ca vom trece la procedura de reziliere a contractului”, a declarat preşedintele CJ Horea Uioreanu.
„Zilele acestea voi convoca o şedinţa de urgenţa pentru a le cere consilierilor sa aprobe rezilierea. Daca reprezentanţii acestui consorţiu nu vor ataca decizia noastra in instanţa, atunci putem, peste 30 de zile, sa demaram o noua procedura de licitaţie, pentru a angaja un nou constructor”, a spus Uioreanu.
A doua zi, reprezentanţii firmei KIAT au trimis o scrisoare Consiliului Judeţean, informand ca sunt dispuşi sa mearga mai departe cu contractul privind modernizarea drumurilor judeţene şi sa respecte angajamentul iniţial din contractul caştigat in licitaţie.
Chiar daca un nou contract va fi incheiat anul acesta, lucrarile la drumurile judeţene vor fi demarate cel mai probabil abia anul viitor, astfel ca zonele turistice din Judeţul Cluj vor ramane la fel de greu accesibile ca şi in anii anteriori şi iarna aceasta.

65 de milioane de euro

Evaluarea contractelor trebuia finalizata in luna iulie, dar termenul a fost prelungit pana la sfarşitul lunii august. Inca din luna mai Tişe le cerea celor de la KIAT, sub ameninţarea rezilierii contractului, sa prezinte proiectele tehnice in conformitate cu cerinţele acestuia. Alin Tişe, inainte de a-şi incheia mandatul, a declarat in faţa forului judeţean ca, in cazul in care nu-şi respecta obligaţiile contractuale, consorţiul va trebui sa renunţe la proiect, licitaţia urmand sa fie reluata.
Valoarea contractului este de aproximativ 65 de milioane de euro, valoare cu care consorţiul condus de KIAT a pus mana pe acest proiect masiv de infrastructura. In varianta conceputa de CJ, proiectul este imparţit in doua sub-programe: unul de 424 de km, şi celalalt de 317 km. Pana acum, s-au incheiat nişte contracte-cadru pe o durata de 2-3 ani şi conforma acestora, in funcţie de banii pe care ii avea la dispoziţie bugetul judeţean pentru aceste lucrari, instituţia urma sa lanseze comenzi de execuţie concrete pe diferite sectoare. Pe fiecare din astfel de loturi s-au incheiat contracte care presupun ca, caştigatorul licitaţiei sa intocmeasca proiectul şi sa faca execuţia, dupa care CJ face recepţia şi decontarea. In prima etapa s-au incheiat deja cinci contracte subsecvente pe 19 sectoare de drum.

Drum lung pana la finalizare

In 12 iulie 2011 a avut loc deschiderea ofertelor pentru atribuirea contractului de lucrari avand ca obiect  modernizarea drumurilor judeţene, dupa ce in primavara aceluiaşi an a fost anulat rezultatul primei licitaţii pentru reabilitarea drumurilor judeţene, in care erau cuprinşi 720 de kilometri de şosea. De data aceasta, au fost scoşi la concurs 435 de km de drumuri judeţene, imparţiţi in cinci loturi de drumuri, iar lucrarile urmau sa aiba loc in perioada 2011-2015, costurile fiind evaluate la 372,9 milioane de lei.
Numarul kilometrilor de drum scoşi la licitaţie pentru modernizare a fost redus de mai multe ori. Consiliul Judeţean a anularea licitaţiei din primavara 2011 pentru reabilitarea celor 39 de drumuri judeţene, in total 720 de km, deoarece consorţiul caştigator nu a putut indeplini condiţiile de finanţare. Licitaţia a fost reluata deoarece condiţiile puse de banca finanţatoare au fost altele decat cele din caietul de sarcini, iar Consiliul Judeţean nu le putea accepta. Consiliul Judeţean trebuia sa plateasca lucrarile pe o perioada de 11 ani, plaţile urmand sa fie efectuate dupa doi ani de la momentul inceperii lucrarilor prin bilete la ordin, metoda de finanţare fiind creditul furnizor.
A doua reducere operata in numarul de kilometri scoşi la licitaţie a avut loc in vara lui 2011. Consiliul Judeţean a anunţat ca va licita lucrarile pentru 481 de kilometri de drum, licitaţia fiind programata in 24 iunie, insa, pentru ca pe cateva tronsoane studiile de fezabilitate erau incomplete, acestea au fost scoase, iar in program au ramas 435 km.

Diana Gabor

Prietenii administraţiilor locale

Consorţiul care a caştigat licitaţia pentru cei 435 km de drumuri judeţene este format din KIAT, Tehnic Asist şi Damar Consult. La licitaţie KIAT a venit cu o oferta de preţ de aproximativ 281 de milioane de lei, mai mica cu 25% faţa de valoarea estimata inainte de licitaţie de catre Consiliul Judeţean.
KIAT este o firma obişnuita cu licitaţiile de pe domeniul public din Cluj. In urma cu doi ani a caştigat, alaturi de Diferit, licitaţia pentru modernizarea strazilor şi aleilor adiacente din municipiul Cluj-Napoca, in valoare de 140 de milioane de euro. A participat şi la licitaţia pentru construcţia noii piste a aeroportului Cluj-Napoca. KIAT Group SRL a fost infiinţata in 2006 şi ii are ca patroni pe turcii Atalay Deniz, Ahmet Secuk, Ygit Berek Atlay, Tamer Atalay şi Mustafa Bekar. Tamer Atalay este şi administrator al King Industrial Enterprises firma care a primit de la municipalitatea clujeana 30 de milioane de lei pentru amenajarea unor locuri de joaca, iar KIAT a primit de la Ministerul Transporturilor 950.000 de euro pentru asfaltarea Bulevardului Dorobanţilor.
De asemenea, King Industrial Enterprises a primit mai multe contracte şi de la Primaria sectorului 3, pentru amenajarea unui loc de joaca in Parcul Titan şi „pentru execuţia unor fantani la Piaţa Unirii“. Mustafa Bekar, unul dintre asociatii KIAT Group, a fost audiat la DNA Cluj, in dosarul care il vizeaza pe primarul municipiului Cluj-Napoca, Sorin Apostu.
Firma Tehnic Asist este originara din Botoşani, fiind condusa de Mirel Vlas. Societatea a depus in prezent şi la Consiliul Judeţean Botoşani o oferta pentru licitaţia pentru modernizarea drumului Iaşi-Vaslui. Jurnalul de Botoşani şi Dorohoi a constatat mai multe deficienţe aparute la reabilitarea unor drumuri sateşti din comuna Suliţa, finanţate cu bani de la SAPARD şi executate de firma Tehnic Asist.

Cheltuieli suplimentare, specialitatea KIAT

In urma cu un an, KIAT a cerut Consiliului Local aprobarea studiilor de fezabilitate pentru modernizarea unor strazi şi alei adiacente din municipiu, contract caştigat in asociere cu societatea Diferit. Studiile de fezabilitate includeau costuri de consultanţa, deşi contractul incheiat de Primarie cu membrii consorţiului prevede faptul ca acest gen de cheltuieli nu vor fi achitate de la bugetul local.
In total, cele şapte studii de fezabilitate prevedeau costuri ale lucrarilor de modernizare in valoare totala de peste 18 milioane de lei, dintre care consultanţa ar fi costat 2 milioane de lei. Consilierul PSD Claudia Anastase a subliniat ca suma pentru consultanţa nu avea ce cauta printre costurile estimative ale lucrarilor, dat fiind faptul ca, potrivit contractului incheiat in 2010 de primarie pentru modernizarea strazilor din oraş pe urmatorii patru ani, Diferit – KIAT s-a angajat sa nu factureze costurile care ţin de consultanţa, organizare de şantier sau proiectare. In plus, acesta a fost motivul pentru care Diferit şi KIAT au indeplinit cele mai multe cerinţe la licitaţia de anul trecut, care a fost reluata la cererea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) din cauza condiţiilor prea restrictive impuse de municipalitate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.