Fosta candidată din partea formațiunii Uniți Salvăm Bucureștiul (USB), Clotilde Armand este nimeni alta decât directoarea de la Egis România, firma francezilor ce aveau contract cu statul pentru a superviza lucrările efectuate de Bechtel la Autostrada Transilvania, implicit zonele Gilău și Turda din județul Cluj.

 

Clotilde Armand este director al Egis România din septembrie 2013. Prin contract cu CNADNR, firma franceză a supervizat lucrările executate de Bechtel. Pentru serviciile sale, Egis a încasat peste 213 milioane de lei. Contractul său s-a derulat şi 15 luni după rezilierea înţelegerii dintre statul român şi Bechtel.

 

Regretatul contract cu CNADNR

În noiembrie 2003, prin ordonanţă de urgenţă a Guvernului, CNADNR era împuternicită să înceapă negocierile cu firma americană Bechtel pentru construcţia Autostrada Transilvania. Contractul a fost încredinţat direct, fără procedură de licitaţie. Preţul estimat a fost de 5,4 milioane de euro pe kilometru.

Pe 30 mai 2013, statul român a reziliat înţelegerea, plătind penalităţi de 37,2 milioane de euro. A mai preluat şi datorii de 50 de milioane de euro. În aproape 10 ani, Bechtel a construit 52 de kilometri de autostradă pentru care a încasat 1,1 miliarde de euro.

Cu toate astea, conform site-ului Listăfirme.ro Egis România a cunoscut o creștere a cifrei de afaceri tocmai în perioada în care s-a demarat acel contract. Cert este că în 2010, SA-ul Egis România a declarat un profit de ordinul milioanelor de lei, cel mai mare, în cei peste 15 ani de la înființare.

Tot prin 2009-2010 erau declarați și un număr record de angajați: 103.

„În România, Bechtel a negociat direct cu Guvernul şi a semnat un contract fără licitaţie, în 2003, pentru modernizarea reţelei aproape inexistente de autostrăzi a ţării. Valoarea contractului: 2,7 miliarde de dolari. Proiectul s-a transformat însă într-un coşmar lung de zece ani pentru ambele părţi, plin de întârzieri, certuri şi acuzaţii de corupţie şi proastă administrare. Potrivit unei analize a Economist Intelligence Unit, Bechtel a livrat 12,5% din drumul pe care se angajase să-l construiască. A încasat totuşi 64% din valoarea contractului, reziliat în mai 2013”, arată foreignpolicy.com.

„Contractul dintre CNADNR și Bechtel a fost semnat și menținut timp de 10 ani de guvernele partidelor parlamentare PSD-PNL-ALDE-UNPR-PDL-UDMR
Activitatea mea la Egis România
Am venit la Egis în septembrie 2013, pe postul de director general pentru grupul de firme Egis România, Egis Bulgaria și Egis International (sucursala România). Înainte de asta am lucrat aproape 9 ani la GDF SUEZ. Sunt angajată, dar nu dețin acțiuni la Egis.
Compania Egis este de fapt proprietatea statului francez. Are o cifră de afaceri anuală de aproape 1 miliard de euro și 13.000 angajați în întreaga lume. În România, Bulgaria și Moldova a avut în continuu aproximativ 200 de ingineri, angajați permanenți sau contractuali. Rata profitului grupului de firme Egis în România se situează în jurul valorii medii de 3,5% din cifra de afaceri.
Contractul autostrăzii Transilvania și firma Bechtel
Egis a câștigat în 2003 licitația pentru supervizarea lucrărilor pe proiectul autostrada Transilvania, beneficiar: CNADNR. Pană în aprilie 2013, executant a fost firma americană Bechtel. Șantierul continuă și în prezent cu alți constructori” declară Clotilde Armand.

 

Atribuirea directă dată de Guvernul Năstase

Potrivit spuselor directoarei Egis România SA, firma Bechtel a fost selectată prin atribuire directă, fără licitație, de către guvernul PSD Năstase. Contractul cu Bechtel a continuat sub guvernarea PNL-PDL, a fost renegociat și diminuat în timpul ministeriatului Ancăi Boagiu la Transporturi în 2011, și a fost în sfârșit reziliat în luna martie 2013. Egis a ajuns în industria supervizării la 6 luni după plecarea Bechtel din România.

„Nu cunosc din experiență directă toate detaliile acestui contract. Știu însă datele brute: 52 km finalizați la un preț total de 1,5 miliarde euro.

Contractul original a fost „pierdut” de guvernul PSD și nu este public în acest moment. Contractul a fost foarte dezavantajos pentru beneficiar, fiind construit pe principiul că executantul este plătit la cantitatea de lucrări decisă de el însuși. În aceste condiții, executantul este tentat să supradimensioneze lucrările, deoarece este plătit la volumul de materiale folosite, nu la rezultat. ” mai precizează directoarea Egis.

autostrada sebes turda

Directorii Bechtel tratau românii ca pe vasali

Tot Clotilde este cea care susține că în relația cu firma Bechtel, statul român nu deținea expertiza necesară negocierii și că reprezentanții din conducerea Bechtel tratau românii ca pe sclavi.

„ Bechtel era o divizie a complexului militaro-industrial american, cu o cifră de afaceri anuală de 37 de miliarde de dolari, un sfert din PIB-ul României. Directorii Bechtel se comportă diferit față de orice interlocutor familiar funcționarilor CNADNR sau firmelor românești. Aveau o atitudine de superioritate și exploatau situația avantajoasă în care se găseau, tratând statul roman ca pe un vasal, contractul Bechtel fiind efectiv un fel tribut plătit în virtutea unui tratat de vasalitate. În fata lor, statul roman avea nevoie de reprezentanți de calibru, pe care i-a pus la dispoziție firma Egis. Statul francez este mai puțin vulnerabil decât România în fata presiunilor altor state, iar firma Egis și-a exercitat întreg prestigiul și autoritatea unei firme de stat franceze în relația cu Bechtel.
Am aflat ulterior despre anumite situații de negociere în care CNADNR se resemnase practic sa plătească sume exorbitante către Bechtel pentru a-i convinge sa accepte rezilierea, iar argumentele supervizorului Egis au condus la economii importante. În cei zece ani de contract Bechtel s-au schimbat miniștrii, șefii CNADNR, dar echipa Egis dedicată proiectului a rămas stabilă, păstrând atent controlul asupra informațiilor. Egis a avut în permanentă o echipă de cel puțin 50 de ingineri pe acest proiect. ” a declarat doamna Armand.
Activitatea Egis în România

Grupul Egis este specializat în supervizare și design de lucrări de infrastructură: autostrăzi, poduri, tuneluri, baraje, stadioane, stații de epurare, porturi, aeroporturi. Majoritatea cifrei de afaceri a Egis este derulata în contracte cu statul. Un exemplu de lucrare: pentru 58.000 euro, Egis a realizat proiectarea pentru centurile ocolitoare Comarnic și Bușteni.
Cât despre informațiile vehiculate în presă, aceștia au dorit să le demonteze astfel: „Egis ar fi făcut profituri uriașe, încasând suma de 230 milioane lei. În realitate, suma respectivă a fost încasată timp de 10 ani pentru munca a 50-100 de ingineri de vârf, corespunzând unui nivel corect de cost, în linie cu standardele industriei de supervizare. Salariile unora din experții Egis depășesc chiar salariul meu de director general, fiind vorba de specialiști de vârf la nivel mondial.
Egis ar fi continuat sa încaseze sume nejustificate chiar și după plecarea Bechtel. În realitate, deși Bechtel a plecat în martie 2013, șantierul autostrăzii Transilvania nu a fost închis, iar Egis a continuat să angajeze ingineri pentru conservarea șantierului, asistentă la pregătirea licitațiilor și supervizarea noilor constructori angajați de CNADNR. Sumele încasate au fost justificate prin foi de pontaj verificate de beneficiar, în totală transparență și conform practicilor din industrie.” se arată prin reprezentantul oficial Egis România.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.