Două decizii CNSC, o firmă implicată, ELECTRO-URSA, prinsă între atribuiri anulate și contestații respinse.

Două decizii recente ale Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) au pus în lumina reflectoarelor una dintre cele mai active firme din zona lucrărilor de instalații electrice din Bistrița. Este vorba despre ELECTRO-URSA SERVCOM SRL, o companie locală care în ultimii ani a câștigat mai multe contracte publice importante, în special în relație cu Primăria Municipiului Bistrița. 

În ambele spețe, firmele concurente au formulat contestații care au vizat atribuirea sau evaluarea ofertelor din cadrul unor proceduri de achiziție publică pentru rețele de iluminat. CNSC a analizat documentația și a dat câte o decizie în fiecare dintre cele două cazuri, cu concluzii diferite, dar relevante pentru înțelegerea modului în care se desfășoară licitațiile în Bistrița.

Favorita Primăriei? ELECTRO-URSA, din vârful licitațiilor în centrul suspiciunilor

ELECTRO-URSA SERVCOM SRL este o firmă înființată în anul 1995, cu sediul în Bistrița, județul Bistrița-Năsăud. Domeniul principal de activitate este realizarea lucrărilor de instalații electrice, în special branșamente, iluminat public, rețele de joasă și medie tensiune, dar și întreținerea sistemelor electrice existente. În ultimii ani, firma a câștigat un număr semnificativ de licitații publice, în special în relație cu Primăria Bistrița, ceea ce a atras atenția presei locale. 

Într-un articol din Gazeta de Bistrița, publicat în perioada administrației primarului Ovidiu Crețu, ELECTRO-URSA era menționată ca una dintre firmele „favorite” ale municipalității, câștigând contracte unde era uneori singura ofertantă. 

Chiar dacă aceste informații nu au fost însoțite de dovezi privind ilegalități, ele au fost suficiente pentru a alimenta suspiciuni și pentru a declanșa interesul public asupra modului în care se derulează achizițiile în oraș.

URBIO câștigă lupta, CNSC anulează atribuirea făcută în favoarea ELECTRO-URSA

Prima contestație relevantă a fost formulată de firma URBIO DOWNSTREAM SRL, din Iași, în cadrul unei proceduri simplificate organizate de Primăria Bistrița pentru atribuirea unui contract de lucrări de extindere a rețelei de iluminat public în zona Subcetate – Etapa II. 

Potrivit contestației, oferta depusă de ELECTRO-URSA SERVCOM SRL, care fusese declarată admisă și câștigătoare, era în realitate neconformă, iar clasamentul final era viciat. URBIO a cerut anularea deciziei de atribuire, reevaluarea ofertei ELECTRO-URSA și, implicit, reconsiderarea propriei oferte, care fusese plasată pe locul al doilea. De asemenea, a cerut sancționarea ofertei unei alte firme participante, ELBA COM SA, invocând nereguli suplimentare în evaluare.

Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a emis Decizia nr. 1033/C5/890 din 14 aprilie 2025, prin care a admis în parte contestația depusă de URBIO DOWNSTREAM. 

CNSC a dispus anularea actelor autorității contractante privind declararea ca admisibilă și câștigătoare a ofertei ELECTRO-URSA SERVCOM și a cerut Primăriei Bistrița să reevalueze această ofertă și să continue procedura.

Reversul medaliei,  ELECTRO-URSA pierde contestația împotriva EURO AUDIT

A doua speță a avut-o pe ELECTRO-URSA în postura de contestatoare, în asociere cu AGO PROIECT ENGINEERING SRL. 

De această dată, Primăria Bistrița organizase o altă procedură pentru atribuirea unui contract similar, dar de mai mare anvergură, vizând proiectarea, execuția lucrărilor și înlocuirea corpurilor de iluminat existente cu echipamente LED, în cadrul proiectului „Creșterea eficienței energetice în iluminatul public – Etapa 2.1.” 

Câștigătoarea desemnată de autoritate fusese firma EURO AUDIT SERVICE SRL. Nemulțumită de rezultat, asocierea ELECTRO-URSA – AGO PROIECT a solicitat anularea raportului de atribuire, invocând neconformitatea ofertei EURO AUDIT și lipsa de acces complet la dosarul achiziției.

În acest caz, CNSC a emis Decizia nr. 851/C10/4494 din 31 martie 2025, prin care a respins contestația formulată de asocierea ELECTRO-URSA – AGO PROIECT ca nefondată. 

Consiliul a constatat că autoritatea contractantă a procedat legal în evaluarea ofertelor și în atribuirea contractului către EURO AUDIT. Totodată, cererea de intervenție a acestei firme a fost admisă, ceea ce a consolidat poziția sa procedurală. Astfel, în această a doua procedură, ELECTRO-URSA nu a reușit să își impună punctul de vedere, iar decizia autorității locale a fost validată.

Achiziții sub semnul vulnerabilității: lecțiile pe care administrația locală refuză să le învețe

Cele două decizii ale CNSC reflectă o imagine complexă asupra modului în care se desfășoară procedurile de achiziție publică în Bistrița, mai ales atunci când este implicată o firmă precum ELECTRO-URSA SERVCOM. 

Pe de o parte, compania a fost vizată de o contestație care i-a anulat atribuirea unui contract și a impus reevaluarea ofertei. Pe de altă parte, când a contestat o atribuție în favoarea altui operator, nu a reușit să convingă CNSC să-i dea dreptate. 

Această dublă implicare scoate în evidență nu doar rolul dominant al firmei în piața locală, ci și fragilitatea procedurilor de atribuire, unde deciziile autorității sunt vulnerabile la contestări și pot fi anulate dacă nu sunt bine fundamentate.

Ceea ce se profilează este un model administrativ local în care o firmă consacrată precum ELECTRO-URSA SERVCOM reușește frecvent să câștige contracte publice, dar este mai nou contestată de competitori care semnalează nereguli în procedură. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.