Ultimul avans a fost acordat de Primărie constructorului turc la începutul lunii septembrie 2024 și anume s-au făcut plăți de 176 de milioane de euro pentru execuția proiectului din Cluj. Primele plăți către constructor s-au făcut în luna ianuarie a acestui an.

Potrivit datelor Primăriei, administrația locală a plătit primele facturi de avans pentru metrou în 19 ianuarie, mai precis două facturi de 34.426.036,74 lei, respectiv de 181.189.667,04, în conformitatea cu Ordonanța nr. 22 din 30 ianuarie 2002 privind executarea obligațiilor de plată ale instituțiilor publice, stabilite prin titluri executorii.

Per toral, în ianuarie, constructorul turc avea în conturi de la Primăria Cluj plătită suma de 215.615.703.78 lei adică peste 44 de milioane de euro.

Următoarele plăți s-au făcut în luna iunie, mai precis în data de 13 iunie, după deschiderea șantierului din comuna Florești (prima lopată la metrou s-a pus în 5 iunie). Atunci Primăria a plătit două facturi de 1.914.511,13 lei, respectiv 7.476.019,64 lei emise de constructor în 20 mai,  plus una de 1.300.177,34 lei reprezentând garanție de bună execuție aferentă acestor facturi.

În total, în iunie s-au plătit de la bugetul local  10.690.708.11 lei, adică peste 2,1 milioane de euro.

În 23 iulie 2024 s-au mai plătit trei facturi – două facturi de 3.045.328,69 lei, respectiv 11,891.775,88 lei plus una respezentând garanție de bună execuție de 2.068.134,93 lei.

Per total, s-a plătit suma de 17.005.239.5 lei adică peste 3,4 milioane de euro.

În 2 septemrbrie, administrația locală clujeană a mai plătit două facturi reprezentând avans 8 execuție către constructorul turc, facturi de 137.704.146,95 lei, respectiv de 724.758.668,17 lei.

În total, luna acesta Gulermak Agir Sanayi Insaat a primit de la Primărie suma de 862.462.815.12 adică peste 176 de milioane de euro.

În total, administrația locală a plătit constructorului, potrivit evidenței plăților efectuate de municipalitate, peste 225 de milioane de euro, anul acesta.

Contractul pentru metroul Clujului are o valoare totală de 2,2 miliarde de euro (cu TVA) și se întinde pe 8 ani. Primăria a atribuit lucrările către Gulermak Agir și Gulermak Spólk, în asociere cu companiile Alstom (Franța) și Arcada (România) și a semnat contractul cu acestea în septembrie 2023. Investiția a fost prevăzută în PNRR cu o alocare de 300 de miloane de euro.

Suma din PNRR acoperă aproximativ 15% din valoarea totală a proiectului clujean – care are 19 stații și 21 de kilometri  conform contractului de finanțare semnat în decembrie 2022 de Primăria Cluj-Napoca cu Ministerul Transporturilor (MT). Acesta prevede ca surse de finanțare: PNRR – 300,3 milioane de euro, Contribuție națională – 2,03 miliarde de euro + 429 milioane de euro TVA aferent contribuției naționale și finanțării PNR, Primăria Cluj-Napoca – aproximativ 10 milioane de euro (cu tot cu TVA).

În luna iunie, Guvernul a suplimentat bugetul Ministerului Transporturilor cu circa 1.850.000.000 lei (peste 377 de milioane de euro) bani din care Primăria cluj ar fi primit peste 150 de milioane de euro pentru proiectul metroului, potrivit Europa Liberă.  „În ceea ce privește Planul Național de Redresare și Reziliență, calendarul componentei 4 – Transport sustenabil, mai exact calendarul jaloanelor asociate Investiției 4 – Dezvoltarea rețelei de transport cu metroul în municipiile București și Cluj-Napoca, prevede ca, ulterior semnării a 50% din contractele de lucrări (trim. 4 – 2022), să fie atins un progres de 50% în construirea liniilor de metrou din București și Cluj-Napoca (trim. 4 – 2024). Precizăm faptul că jalonul 86, care vizează semnarea contractelor pentru 50% din lucrări a fost îndeplinit prin semnarea contractului de lucrări pentru construcția liniei de metrou M1 Cluj-Napoca. Pentru a asigura premisele atingerii jalonului 88 – Construirea a 50% din investițiile în liniile de metrou din București și Cluj-Napoca, se impune suplimentarea sumelor necesare acordării avansului în cazul proiectului metroului Cluj-Napoca. În lipsa acestor demersuri, proiectul poate ajunge să înregistreze întârzieri și blocaje imposibil de recuperat, dat fiind calendarul de finalizare a tuturor jaloanelor din Planul Național de Redresare și Reziliență”, se arată în nota de fundamentare a acestei Hotărâri de Guvern prin care s-a suplmentat bugetul Ministerului Transporturilor.

Ulterior, premierul Marcel Ciolacu și Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, au anunțat că cei din Comisia Europeană au suspendat cererea de plată nr.3 din PNRR, unul dintre motive fiind legat de neîndeplinirea jalonului privind metroul Clujului, Comisia semnalând că Primăria Cluj a gestionat prost licitația – „jalonul 86 din PNRR prevede ca contractul pentru lucrările de construcție a noii linii de metrou din Cluj-Napoca să fie atribuit cu respectarea normelor naționale și ale UE privind achizițiile publice.”, Comisia considerând că acest lucru nu s-a întâmplat.

sursa actualdecluj.ro

9 COMENTARII

  1. dupa ce a facut proiectul, aprobat, semnat contractul de licitatie, platit avansuri de bani, despagubiri, totul este semnat si platit mai pui intrebarea ca prostu de unde se vor recupera banii? asta le lipseste la multi carcotasi si frustrati din asta se zbat in saracie! Daca iti faci casa , te apuci de fundatie pe urma te gandesti sa dai banii inapoi la banca sau te gandesti cum sa obtii bani sa duci la bun sfarsit lucrarea?? Problema se pune cum sa facem rost de bani in plus ca sa mearga treaba mai repede. Vai vai din asta merge tara asta cum merge

    • Deci tu faci partea din categoria de romani care se apuca de casa, fac sapaturile poate au noroc de fundatie apoi Doamne ajuta… pana in 20 de ani rezolvam. E dreptul si banii tai, dar eu as prefera sa nu lase metroul in oras la stadiul de fundatie si om face ce putem in n+1 ani, nu de alta dar doar cu elicopteru mai circuri prin oras…

      • Asa a crescut orasul si tara asta, datorita oamenilor care s-au apucat sa faca o godpodarie din nimic, din bani putini. Tu asteapt sa fii milionar si pe urma apuca-te sa faci casa, desi la mentalitatea care o ai nu esti facut decat pentru apartament. Un asemenea proiect indiferent ca ai sau nu banii completi alocati trebuie plecat la drum pentru ca este un prooect pe termen lung. Tocmai ca te apuci de el apare obligatia sa il termini din enspe mii de motive, poate cel mai important e ca nu mai poti sugruma orasul cu lucrari care nu se deruleaza

  2. Metroul se va face, deoarece circulația în Cluj-Napoca fără metrou se va bloca. Problema este că s-au pierdut bani NERAMBURSABILI, precum la Spitalul Regional. Politicienii, în loc să ia fonduri nerambursabile, iau CREDITE, iar România merge pe drumul Greciei, adică al colapsului economic.

  3. Este foarte bine ca se pun în evidenta pașii contractuali ai realizării metroului clujean. Doresc sa pun în evidenta ca acest proiect este o problema de siguranță națională și ca sunt necesare masuri suplimentare în asigurarea bunului mers al acestuia. Aceasta deoarece în România a existat în perioada comunista un precedent legat de realizarea metroului din București!
    Eram în anul 1990 la un Simpozion organizat de IPA București. Domnul consilier științific al IPA București mi-a spus ca din cauza unui coleg de la IPA Cluj a fost nevoit sa dea afara doi ingineri electroniști. Aceasta deoarece în urma celor întâmplate la partea electrica a metroului, au fost nevoiți sa amâne doi ani realizarea acestuia !

  4. 225 milioane de euro dați constructorului pentru ce ???
    Pur și simplu arunci cu banii fără să fi executat nimic concret în realitate .Cine a plătit făra a urmări executarea lucrărilor să plătească !!!
    Daca ar fi făcut casa pentru el ar fi dat atâția bani fara sa existe concret executată casa ???
    Însă știe el primarul ce să facă .
    Mărește impozitele și taxele locale că oricum nu da socoteală nimănui ce face cu banii publici .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.