Licitația pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru proiectul metroului din Cluj Napoca a fost contestată. Metroul SA, societatea care a formulat contestația, atrage atenția asupra faptului că oferta depusă a fost mai mică decât cea a consorțiului care a câștigat contractul de 30 de milioane de lei, fără TVA. De asemenea, cei de la Metroul SA spun că, de fapt, oferta consorțiul câștigător ar fi trebuit respinsă din start deoarece din el face parte și societatea care a realizat caietul de sarcini al licitației.
Potrivit contestației depuse, cei de la Metroul SA atrag atenția asupra faptului că au avut o ofertă mai mică decât cea care a fost declarată câștigătoare.
”Vă rugăm să observați că în speța de față valoarea ofertei declarate câștigătoare este de 30.186.000 lei. Valoarea ofertei subscrisei este de 29.385.182,92 lei. Prin urmare, autoritatea contractantă va plăti în plus, pentru executarea contractului de achiziție publică, suma de 800.817,08 lei, în condițiile în care, motivele pentru care oferta subscrisei a fost depunctată sunt artificiale și nu sunt susținute de niciun argument pertinent”, arată contestația depusă de Metroul SA.
De asemenea, reprezentanții firmei contestatoare atrag atenția asupra unui fapt pe care Gazeta de Cluj îl prezenta în urmă cu două săptămâni. Anume că firma Metrans Egineering SRL, care a primit prin atribuire directă contractul de pentru realizarea caietului de sarcini al licitației contestate, se numără printre firmele care fac parte din consorțiul câștigător. Acest fapt ar fi trebuit, în opinia contestatorilor, să ducă la eliminarea din cadrul licitației a consorțiului respectiv de firme.
Societatea Metrans Egineering SRL a fost înființată la jumătatea anului trecut și este administrată de DUMITRU RADU GABRIEL, care are și 40% din acțiuni, alături de TRICA MADALINA STEFANIA, VLASCEANU MARIUS și POPA SEVER LIVIU, care au câte 20% din pachetul de acțiuni.
La scurt timp după ce a fost înființată, societatea a primit, prin atribuire directă, adică fără licitație, contractul pentru realizarea caietului de sarcini pentru licitația contestată de SC Metroul SA.
Dumitru Radu Gabriel a fost manager de proiecte tocmai la societatea Metroul SA, o ”căpușă” a companiei de stat Metrorex, care administrează metroul din București. Spre sfârșitul anului trecut el a organizat o ”vizită de lucru” în cadrul căreia Gheorghe Șurubaru (city-managerul municipiului Cluj Napoca), Virgil Poruțiu, director tehnic și Liana Henț, șef serviciu investiții, la Primăria Cluj Napoca, au fost plimbați prin subteranele metroului bucureștean, pentru a vedea cum funcționează trenul subteran. Această vizită a durat o zi și a costat 2.160 lei, fără diurnă, din banii Primăriei Cluj Napoca.
Concret, firma Metrans ENGINEERING SRL a oferit administrației clujene ”consultanță pentru elaborarea sau asistență la elaborarea de documentații de atribuire inclusiv caiete de sarcini cu termeni de referință, pentru selectarea unor servicii de proiectare și consultanță tehnică de întocmire a documentațiilor tehnico-economice faza SPF studiu de prefezabilitate sau SF studiu de fezabilitate, pentru obiectivul de investiții CONSTRUIRE METROU ÎN MUN. CLUJ-NAPOCA. Serviciile includ și asistență de specialitate pe timpul evaluării ofertelor tehnico-economice, până la desemnarea câștigătorului”, arată descrierea achiziției directe.
O ”căpușă” subterană
În cadrul firmei Metroul SA, unul dintre factorii decidenți este Gheorghe Udriște, fost parlamentar PNL și PDL. Potrivit unui raport al Corpului de Control al Primului Ministru, realizat în urmă cu câțiva ani, contractul dintre Metrorex si Metroul SA prevede ca instituția privată să ofere servicii de consultanță și asistență tehnică în absolut toate contractele încheiate de compania de stat. Conform contractului semnat în urmă cu câțiva ani, Metrorex trebuie să apeleze la serviciile Metroul SA dacă pune becuri în stațiile de metrou, dacă amplasează bănci pentru călători, etc. Pentru asemenea operațiuni, Metroul SA efectuează măsurători, întocmește planuri, trimite specialiști care elaborează strategii, iar la final prezintă companiei Metrorex suma care trebuie plătită pentru consultanță. Spre exemplu, pentru consultanța oferită în cazul Magistralei 5 – Drumul Taberei, SC Metroul SA, în asociere cu Systra SA, a încasat aproape 45 de milioane de lei.
”În perioada 2005-2012, Metrorex a încheiat 9 contracte de prestări servicii cu S.C. Metroul S.A. și cu diverse asocieri fără personalitate juridică din care această societate comercială a făcut parte, a căror valoare totală este de 585,6 milioane lei, din care Metrorex S.A. a efectuat deja plăți în sumă totală de 186,8 milioane lei. Astfel, în perioada 2007-2009, Metrorex a încheiat 3 contracte cu S.C. Metroul S.A., în valoare cumulată de 245,7 milioane lei pentru servicii de consultanță și asistentă tehnică, iar în intervalul 2009 – 2011 a încheiat încă 6 contracte similare în valoare cumulată de 339,8 milioane lei.”, se arată în raport.
Proiectul trenului metropolitan
Municipalitatea clujeană își dorește ca proiectului trenului metropolitan să fie dezvoltat pe o infrastructură actuală. Oficialii administrației locale au propus implementarea unui sistem de transport rapid – tren metropolitan care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe o lungime de aproximativ 43 km.
Se vor păstra punctele de oprire actuale și vor fi propuse adăugarea unor noi puncte de oprire în zonele:
– Baciu, Tetarom I (str. Tăietura Turcului), pod IRA (str. Aurel Vlaicu)
– relocarea punctului de oprire Cluj-Napoca Est mai aproape de aeroport.
Se vor analiza, pentru fiecare punct de oprire, facilitățile disponibile pentru călători: bănci, zone de așteptare protejate de intemperii, coșuri de gunoi, toalete, puncte de procurare de bilete (automate / case) etc. Pentru fiecare punct de oprire se va analiza disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni (Park & Ride).
Cine sunt membrii comisiei de licitației
Persoanele cu funcție de decizie din cadrul acestei licitații organizate de Primăria Cluj Napoca sunt
VIRGIL PORUȚIU, RAMONA GABOR, IOAN BOGDAN, LIANA HENT, MARIA OPRIȘ, DANIEL POP, DOBOȘ NICOLAE.
Președinte și membri de rezerva: GHEORGHE ȘURUBARU, LUCIA LUPEA, CARMEN RUSU, ANDREEA MURESAN, DEZMIREAN SORIN, STEFANIA MADARAS.
Contractul de 30 de milioane de lei a fost contestat
Primăria Cluj Napoca a desemnat câștigătorul licitației pentru studiile de fezabilitate necesare demarării proiectului de construcție a unei linii de metrou în subteranul municipiului. Potrivit anunțului oficial făcut de administrația locală asocierea SWS ENGINEERING SPA-SYSTRA-METRANS ENGINEERING SRL a câștigat contractul „Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și studiile conexe viitoarelor obiective de investiții” cu o ofertă de 30.186.000 de lei, fără TVA.