Preţul gigacaloriei, precum şi cel al unui bilet de transport în comun vor creşte, în Cluj-Napoca, cu 10, respectiv 25 de procente, după ce Consiliul Local al municipiului Cluj-Napoca a aprobat, în şedinţa de miercuri, proiectele care vizau aceste majorări.
Astfel, tariful gigacaloriei livrate populaţiei de Regia Autonomă de Termoficare creşte de la 220 de lei la 242 de lei, iar costul unui bilet va fi de 2,5 lei, în loc de 2 lei.
Reprezentanţii Primăriei Cluj-Napoca au argumentat în şedinţa de Consiliu Local că propunerile de majorare au fost făcute la solicitarea Regiei Autonome de Termoficare, care a invocat înregistrarea unor pierderi financiare, respectiv a Companiei de Transport Public.
De asemenea, potrivit aceleiaşi surse, preţului gigacaloriei nu a mai fost modificat din decembrie 2014, iar de atunci a avut loc o creştere semnificativă a preţului gazelor naturale, care reprezintă 70% din preţul energiei termice.
„De asemenea, în urma scăderii numărului de clienţi din cauza debranşărilor de la serviciul centralizat de furnizare a agentului termic şi, implicit, a scăderii producţiei livrate, s-a redus şi gradul de încărcare al cazanelor, ceea ce a dus şi la scăderea randamentelor şi la creşterea consumurilor specifice la gazele naturale. Totodată, în acest interval, au crescut preţurile materialelor pentru întreţinere şi reparaţii şi am avut parte de ierni blânde, astfel că s-a redus producţia de energie termică. RAT înregistrează pierderi, iar prin aprobarea noilor tarife se asigură acoperirea parţială a pierderilor”, au spus reprezentanţii Primăriei Cluj-Napoca.
La rândul lor, reprezentanţii Regiei Autonome de Termoficare au arătat că, de fapt, preţul real al gigacaloriei este de 448 de lei, diferenţa până la 242 de lei, care va fi noul preţ de de livrare către populaţie, fiind suportat prin subvenţia acordată de Consiliul Local Cluj-Napoca, care se ridică la 30 de milioane de lei.
În plus, RAT pregăteşte o serie de măsuri pentru reducerea cheltuielilor, printre care se numără reducerea cu 10% a angajaţilor şi a numărului de maşini proprii.
Potrivit datelor oferite de municipalitate, RAT Cluj-Napoca furnizează agent termic pentru 1.378 de asociaţii de proprietari, care reprezintă peste 26.500 de apartamente, respectiv peste 65.000 de persoane, agenţi economici şi instituţii din municipiu.
În ceea ce priveşte majorarea preţului biletului pentru transportul în comun, s-a argumentat că acesta nu a mai crescut din aprilie 2013 şi că între timp au avut loc schimbări ale cursului valutar, precum şi creşteri de preţuri la combustibil, piese de schimb sau energie electrică. Creşterile salariale sau rata rambursării unui credit de 90 de milioane de lei folosit pentru achiziţionarea de autobuze noi au fost, de asemenea, invocate pentru a explica necesitatea scumpirii biletului.
Directorul CTP, Liviu Neag, a precizat şi el, în şedinţa de CL de miercuri, că în alte oraşe, precum Arad sau Oradea, preţul biletului pentru transportul în comun este chiar mai mare, respectiv de 3 lei. Actualul preţ ar putea fi menţinut timp de doi ani, a mai spus el.
Ambele scumpiri vor fi operate din 1 octombrie 2018.