Relația dintre Cluj-Napoca și PNRR este una complicată. Deși a pierdut finanțarea pentru metrou, Emil Boc a început să se laude cu celelalte proiecte ale orașului care au fonduri europene, unul dintre acestea fiind renovarea energetică a mai multor școli. Gazeta de Cluj va publica o serie de articole prin care va arăta cum acest proiect care este din ce în ce mai promovat este plin de probleme, pornind chiar de la modul în care sunt atribuite contractele pentru renovarea energetică a unităților școlare.
În orice lucru rău există și o parte bună, dacă ști cum să te uiți. Aceasta este situația și pentru Emil Boc, care deși a reușit să ajungă la performanța de a pierde finanțarea cu bani europeni pentru metrou, a câștigat un lucru mult mai bun pentru sănătatea sa mintală.
Fondurile europene care ar fi acoperit prima parte a lucrărilor pentru metrou ar fi venit din PNRR, un program lansat de UE pentru a ajuta țările membre să își revină din pandemie. Însă, acești bani nu vin gratis, ci sunt legați de anumite reforme (la care UE a căzut de acord cu fiecare stat), iar fiecare proiect ar fi trebuit să atingă anumite jaloane.
După cum atrage atenția activistul István Szakáts pe Clujul Civic, Cluj-Napoca a ratat toate jaloanele cerute de Uniunea Europeana (de exemplu realizarea a 50% din lucrări până la finalul anului 2024), iar acum trebuie să returneze 150 de milioane de euro, cât a primit în avans.
Dar cum spuneam, în orice lucru rău există și o parte bună: Emil Boc a scăpat de presiunea adusă de UE: nu mai are nicio dată limită, nu mai are de atins jaloane și nu mai trebuie să se grăbească nici cu licitația pentru dirigintele de șantier, care de mult timp este blocată pe loc.
În schimb, poate să își facă apariția pe la diverse emisiuni locale prietenoase, în care să promoveze celelalte „reușite” ale sale, una dintre ele fiind și renovarea energetică a mai multor unități școlare din oraș.
15 școli, 6 grădinițe și 2 creșe
Primăria Cluj-Napoca a primit finanțare din PNRR și pentru renovarea energetică a mai multor clădiri, care sunt în general blocuri (cu un total de 2164 de apartamente) și unități de învățământ (școli, grădinițe și creșe).
Atât Emil Boc, cât și Dan Tarcea se mândresc cu acest proiect și de mai multe ori au spus că 32 de unități școlare, cu 47 de clădiri, vor beneficia de aceste investiții. Suma totală a costurilor s-a tot schimbat, de la 95 de milioane de euro la 80, dar săptămâna aceasta, într-o emisiune locală, Boc a afirmat că în total vor fi investiți 90 de milioane de euro, dintre care 45 din PNRR și 45 de la bugetul orașului.
Pentru toate acestea Municipiul Cluj-Napoca trebuie să încheie mai multe contracte publice pentru fiecare clădire: cu diriginte de șantier, cu constructorul, iar în unele cazuri și cu coordonatorul de securitate și sănătate în muncă (SSM). În acest articol, Gazeta de Cluj va explica cum multe dintre contractele pentru dirigintele de șantier au fost date cu dedicație, prin achiziții directe.
Cine câștigă din PNRR
Emil Boc a învățat mult din problemele metroului, precum ar fi impasurile care pot apărea cât timp faci licitații reale, astfel încât Municipiul Cluj-Napoca a decis ca majoritatea contractelor pentru diriginții de șantier să fie achiziții directe, adică date cu dedicație.
Aici, campioană este Baseli Drum Consult, cu cinci contracte de tip achiziție directă, dintre care patru sunt la Școala Gimnazială Iuliu Hațieganu – cu patru constructori diferiți – și unul la Liceul de Coregrafie și Artă Dramatică Octavian Stoia, de la care societatea a încasat 360.000 de lei în total.
Baseli Drum Consult este o afacere din Bistrița-Năsăud, deținută de soții Baba, care au mai intrat în atenția publicului pentru contractele câștigate cu instituțiile statului. Cuplul mai controlează alte două firme: Simex Drum și Baseli Bla Grup, iar toate trei societățile au avut un profit de peste două milioane de lei în 2023.
Corby Solutions a câștigat tot cinci contracte, dar în comparație cu firma soților Baba, patru dintre acestea sunt prin licitații deschise. În total, cele cinci contracte sunt la cinci unități diferite, iar din acestea afacerea a încasat 160.000 de lei. Societatea este controlată de Corbuleanu Dragos și are sediul în Ilfov, având o vechime de doar doi ani. Totuși, în 2023 a avut un profit de aproape 850.000 de lei.
Alte trei firme au câștigat câte două contracte, ambele de tip achiziție directă. Distinct Proiect a câștigat ambele contracte pentru două clăiri din Liceul Teoretic Onisifor Ghibu, care au avut o valoare de 51.000 de lei. Societatea, controlată de Daniela Anca Tichy, a mai câștigat contracte cu Primăria Cluj-Napoca, cele mai cunoscute proiecte fiind la Turnul Pompierilor, parking Primăverii și Podul Garibaldi.
Viaduct AS, controlată de Szekely Alexandru, a câștigat două contracte, la Grădinița Poienița și la Liceul Eugen Pora, de la care a câștigat nu mai puțin de 210.000 de lei. Cea de a treia firmă care s-a bucurat de două contracte prin achiziții directe este Mbi Construct Invest, care are ca acționar unic pe Moldovan Bogdan Ioan și care a câștigat puțin peste 100.000 de lei de la Primăria Cluj-Napoca.
Pro-Fit, o societate din comuna Baciu controlată de Szabo Zoltan, a câștigat un singur contract de tip achiziție directă, la Grădinița cu Program Prelungit Dumbrava Minunată, care are o valoare de „doar” 30.000 de lei.
Până în prezent, mai există alte cinci societăți care au câștigat contracte de dirigenție de șantier, dar toate au fost obținute prin licitație deschisă. Lucien Solutions, controlată de Popa Mircea Lucian, a câștigat trei licitații, în valoare de 117.000 lei, iar Progescom Trust, o firmă din Alba condusă de Buzgariu Cristian Florin a obținut două contracte, care la un loc sunt de 108.000 lei.
Alte trei firme au câștigat câte o licitație publică: CH Napoca Controller, Ron Weldmix și MBC Consult.
Da, un fel de prinde orbu’, scoate-i ochii. Totul e perfect legal.
Nu aceasta este problema reala, ci faptul ca pe moda” eficentei energetice” se sifoneaza un tren (de 10 vagoane) de bani si explic: la Liceul Pora de pe strada Ion Mester Manastur s- decopertat intreaga izolatie termica realizata in urma cu mai putin de 10 ani, placile de polistiren se dau jos si se pune vata bazaltica, s-au dat jos geamurile termopan pentru a pune altele vezi tu doamne mai eficiente(pe dracu). In acest timp elevii sunt plimbati cine stie pe unde, altii mai mici, se duc in parcul de parking-ul Mogosoaia(nu stiu ce o sa faca cand vine frigul…). La Ghibu o cladire mai veche, aceleasi lucrari dar atentie, fara mansardare, in ideea ca elevii au nevoie de clase si nu de mers la scoala de dupamasa pentru ca nu sunt clase destule… Nu sunt clase la gradinite , nu sunt clase la cresa(aici e foarte nasoala situatia) si tovarasul Boc ne spune si ne ameninta cu cartitele care trebuie sa soseasca din clipa in clipa , sa se apuce de metrou… Toate aceste lucrari nu s-au putut incepe in iulie (oricum nu se terminau in Sept.) pentru ca PNNR si termene si minciuni…