Omul de afaceri urmărit penal Călin Mitică este pe punctul de a deveni patronul fostelor televiziuni locale din trustul Realitatea. Unde alţi oameni de presă nu reuşit să ţină în viaţă o televiziune, experienţa din domeniul materialului rulant a lui Călin Mitică garantează un plus de mobilitate şi putere unei pieţe media deja obosite de atât mers pe jos.

Dacă unii se laudă cu maşini scumpe, afaceriştii adevăraţi au propriul tren

De-a lungul timpului, Călin Mitică a fost protagonistul unora dintre cele mai controversate, dar îna celaşi timp profitabile afaceri din ultimii ani. În 2008, un contract de 1,8 miliarde de lei pentru dotarea cu vagoane noi şi modernizarea celor existente ale CFR Călători a umplut buzunarele unor oameni de afaceri din industria materialului rulant. Pe lista celor mai mari beneficiari se afla şi Calin Mitica, deţinătorul unei societăţi ce va avea de lucru încă 110 ani cu CFR-ul, considerând cifra de afaceri a companiei.
Cu doi ani înaintea contractului, CFR SIR V , firma deţinută de Călin Mitică,a  avut o cifră medie de afaceri de aproximativ 3,2 milioane de lei, adică de 100 de ori mai mică decât valoarea comenzii de 350 de milioane de euro primite de la CFR. Cu toate acestea, firma sa s-a ambiţionat să repare în doar trei ani peste 300 de vagoane. La randul ei, Remarul 16 Februarie, cealaltă firmă a omului de afaceri, a pus mâna pe alte 189 de milioane de lei din contractul de 1,8 miliarde de lei pentru vânzarea către CFR Călători a 40 de rame electrice tip Z-EMU. Nici nu este de mirare că la aşa afaceri profitabile, chefurile sunt pe măsură. Chiar dacă nu se compară ca prestigiu cu faimosul Orient Express, turul României făcut de Călin Mitică şi compania pe un tren de călători personalizat şi „tunat” este demn de a stârni invidia şi celor mai înstăriţi petrolieri arabi.

Pe acest veritabil tren al baştanilor s-au îmbarcat în vagonul clasei întâi, precum nişte adevăraţi scolari pionieri în ale afacerilor, Alexandru Noapteş, fost director al CFR Călători, soţia acestuia, Cristina, fiica lor, Irina,  mai mulţi oameni de afaceri, precum Călin Mitică sau Gabriel Stanciu, şi diverşi şefi din poliţia clujeană, directori de filiale, mecanici şi stewarzi. Prin dispoziţia CNCFR SA, trenul putea circula la orice după cum doresc ocupanţii transportului special cu numărul 141,  pe linia Bucureşti – Cluj Napoca. Pe aceeaşi rută de la est la vest, s-a îmbarcat, pentru a ajunge fără întârziere la ziua de naştere a unui şef poliţist clujean, Noapteş Alexandru, şeful CFR Călători de la acea dată, împreună cu familia.
Acelaşi Noapteş, urmărit penal pentru infracţiuni economice, care a reuşit cu uşurinţă să “spargă” peste 70.000 de dolari într-o singură sesiune de zile la cumpărături prin New York.

De la mecanic de locomotive la mogul media

Chiar dacă zvonurile privind posibila achiziţie de către Clever Media, firma care editează Ziua de Cluj, a staţiilor Realitatea TV din Ardeal par să se adeverească, Călin Mitică, contactat telefonic de kamikazeonline.ro a ţinut să infirme această impoţeză. „Eu nu ştiu nimic de problema asta. Vă rog să mă credeți că într-o situaţie de criză nu îşi permitea Ziua de Cluj să preia Realitatea. Asta e cea mai mare minciună sfruntată“, a declarat acesta. Cu toate acestea, Rareş Bogdan, directorul cotidianului şi deţinătorul a 50% din acţiunile Clever Media a confirmat negocierile penrtu preluarea staţiilor de televiziune.
Conform acestuia, posibila colaborare dintre cotidian şi Realitatea s-ar materializa doar prin intermediul firmei Presa Zece SRL, firma prin care s-a intrat şi în acţionariatul postului NCN. Chiar dacă este coeditor la Ziua de Cluj, firma Presa Zece SRL nu este condusă de vreun ziarist cunoscut, după cum ar fi de aşteptat. Din contră , proprietari la firma menţionată sunt Marius Baica, un om de afaceri de 20 de ani, şi o doamnă de afaceri, pe nume Ramona Valerica Diţă.  Marius Baica este şi unic acționar la Nova Cominvest. Potrivit Ziarului Financiar, în august 2009, Nova Cominvest a cumpărat 6,5% din acțiunile Remarul 16 Februarie de la Transferoviar Grup. Adică de la Călin Mitică, care este acționarul majoritar al Transferoviar. Pe de altă parte, și Mitică este prezent în Clever Media (firma la care Rareș Bogdan are 50% din părțile sociale) prin offshore-ul cipriot Rollingstock Trading Company, care are 50% din acțiuni. Potrivit Monitorului Oficial, reprezentantul Rollingstock este Ioan Flavius Pop.

Tablou participaţiilor lui Călin Mitică la diverse societăţi comerciale şi a relaţiilor acestuia cu diverse personalităţi din lumea politică este greu de desenat. Acesta este legat de Vasile Blaga prin fostul preşedinte al Condiliului de Administraţie al companiei Remaru 16 Februarie, Emil Sabo, companie controlată de Călin Mitică. De la Remarul, Vasile Blaga l-a adus în 2009 pe Sabo în funcția de președinte al Companiei Naționale de Investiții, subordonată Ministerului Dezvoltării Regionale. Emil Sabo este coinculpat alături de Mitică într-un dosar penal sub acuzaţia unor infracţiuni economice şi abuz în serviciu contra intereselor publice. Aceştia, impreună cu alte persoane aflate în funcţii cheie în CFR, ar fi instrumentat o escrocherie princ are ar fi vândul SNCFR locomotive second-hand cumpărate din Germania la de peste 20 de ori preţul de achiziţie. O asemnea afacere de succes nu putea fi realizată fără o suplimentare a bugetului pe anul achiziţiei, pentru a putea fi “onorate” comenzile exorbitante.

Premisa suplimentării bugetului instituţiei o constituie reunirea comisiei de negocieri, pentru stabilirea preţului pentru cele şase automotoare, majorarea de buget nelăsând nicio urmă de dubiu cu privire la intenţia directă a învinuiţilor în vederea achiziţiei. Astfel, în primă fază, în bugetul de venituri şi cheltuieli întocmit la sfârşitul anului 2004, pentru exerciţiul financiar al anului 2005 fusese prevăzut un program de investiţii de 3.517.076 lei. În această sumă, nu era cuprinsă şi achiziţia a şase automotoare, dar, în luna septembrie a anului 2005, conform „Registrului” Consiliului de Administraţie al SNCTF CFR Călători, s-a produs o modificare a bugetului. Concret, în completarea programului de investiţii pe anul 2005 s-a introdus o nouă poziţie, cu denumirea de „şase automotoare”, la valoarea de 6,3 milioane lei, cu încadrarea în bugetul alocat pe anul 2005. Conform „Raportului privind modificarea programului de investiţii pe anul 2005”, diferenţa dintre suma iniţial prevăzută de 35,707 milioane lei şi 42.007 milioane lei cât era odată cu rectificarea, era exact suma necesară pentru achiziţionarea celor şase automotoare. De aprecizat faptul că „raportul” amintit este aprobat de către Nacu Vanghelie, învinuit în cauză,  iar hotărârea de rectificare a bugetului este semnată de către învinuitul Noapteş Alexandru, în calitate de preşedinte al Consiliului de Administraţie al SNCTF CFR Călători.

Considerând calea aleasă pentru viitor, îi urăm drum bun domnului Călin Mitică şi am vrea să îi amintim una dintre legile lui Murphy în domeniul transportului:
“Dacă permiţi cuiva să te depăşească, fie maşina din faţa ta va fi ultima la o trecere de cale ferată şi tu vei aştepta un tren lent şi interminabil, fie aveţi amândoi aceeaşi destinaţie şi maşina din faţa ta îţi suflă ultimul loc de parcare.”

Citeşte şi Escrocherie de milioane cu viteza de accelerat

Andrei Tomoş

3 COMENTARII

  1. MAI SAPATI,MAI SAPATI D-LE ANDREI TOMOS!SUNTETI PE DRUMUL CEL BUN.UN INDICIU DACA DORITI?…PESCARASU LIVIU (ACTUALUL DIRECTOR GENERAL SNTFC „CFR CALATORI” ESTE CONTINUATORUL LUI NOAPTES ALEXANDRU). EL A PRIMIT „MISIUNEA” SA PUNA PE BUTUCI COMPANIA CFR CALATORI.

  2. Mai slab articolul asta decat cel de saptamana trecuta pe aceasi tema. N-am inteles mai nimic,ce vrei sa spui? Vezi legatura remarul cu transferoviarul acolo e totul,eventual caut REMARUL LOGISTIC.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.