La sfârsitul anului trecut, deputatul clujean Mircia Giurgiu sesiza Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor vizavi de modul în care firma Eurial Leasing îsi respecta clientii. El fusese sesizat de un grup de persoane nemultumite din cauza ca firma, desi nu le treimitea la timp facturile necesare platii ratelor lunare, percepea penalizari substantiale.

Cetatenii au reclamat si faptul ca ratele le erau calculate în functie de cursul Bancii Nationale din 31 decembrie 2006, desi pe parcursul anului 2007 moneda europeana s-a depreciat simtitor în raport cu leul. Giurgiu cerea presedintelui ANPC, Gheorghe Ciubotaru, sa dispuna verificarea faptelor si sa ia masurile ce se impun, potrivit legii.

Un grup de cca. 15-20 de clujeni s-au plâns de firma de leasing deoarece se simt atât nedreptatiti, cât si umiliti de atitudinea reprezentantilor acesteia. Desi nu si-au primit facturile la timp si, ca urmare nu au reusit sa îsi plateasca ratele, ei au trebuit, potrivit contractului semnat, sa plateasca penalitati. Angajatii Eurial Leasing ar fi afirmat, potrivit petentilor, ca ei ar fi fost obligati sa se intereseze de termenele de plata si, în cazul în care nu au facut-o, „este problema lor”.

Din pacate, cazurile de la Cluj nu par a fi singulare, Mircia Giurgiu afirmând ca „ acesta este modul în care, în mod curent, actioneaza cei de la Eurial Leasing; este politica lor de zi cu zi”.

În contractele cu firmele de leasing apar, de fapt, multe alte „precizari” care pot contraveni celor care nu citesc cu atentie contractele. De exemplu, unii dintre cei care au ales aceasta solutie au constat ca, din cauza unei virgule, doar grudelor de gradul I le pot împrumuta masina si avea certitudinea ca, în cazul unui accident,  sa le fie platite reparatiile, iar altii s-au plâns ca, dupa cinci ani, platesc CASCO în functie de valoarea de cumparare a masinii.

Lupta cu morile de vânt

În luna ianuarie,  deputatul clujean a primit un „raspuns”  la interpelarea sa semnata de catre secretarul de Stat, Dan Vlaicu. Raspunsul, mai mult decât evaziv, da dreptate firmei de leasing. Astfel, în documentul mentionat se afirma ca „ contractele formulate de SC Eurial Leasing IFN SA contin scadentare, constituite ca anexa cu date ferme de plata lunare, care sunt luate la cunostinta si contrasemnate de catre clienti la momentul încheierii contractului. Totodata consumatorul este informat prin contract si se obliga sa plateasca ratele de leasing la data scadenta prevazuta în anexa”. Si ca totul sa fie perfect, în raspunsul secretarului de stat li se atrage atentia ca, de fapt, „ privind nemultumirea legata de faptul ca rata se calculeaza la cursul BNR din 31 decembrie 2006, va informam ca societatea în cauza, calculeaza cursul de schimb în functie de cursul lunar al Bancii nationale a României”, ceea ce nu pare a fi adevarat.

Mircia Giurgiu ne-a declarat ca nu este multumit nici de raspuns, nici de cine l-a redactat, deoarece interpelarea sa a fost adresata Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor si nu unui secretar de Stat. Astfel el a înaintat, în urma cu câteva zile, din nou interpelarea ANPC, în speranta unui raspuns. El a afirmat ca „ contractele cu Eurial Leasing nu sunt în regula. Îmi pare rau, dar acesta nu e un raspuns. Este nedrept ca firma în cauza foloseste doua masuri când calculeaza ratele, daca valoarea monedei europene creste, sumele de plata sunt mai mari, daca scade, nu se întâmpla nimic”.

Atentie la ce semnati!

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor i-a atentionat pe cei interesati sa fie atenti la toate detaliile contractului pe care urmeaza sa îl semneze. Reprezentantii ANPC afirmau ca, „recomandam sa acordati atentie tuturor clauzelor inserate in contractele de credit sau leasing, sa solicitati operatorilor economici informatii complete despre produsul financiar ce urmeaza sa fie contractat si sa va asigurati ca în contracte sunt mentionate clar toate taxele, comisioanele si dobânzile pe care consumatorul trebuie sa le achite.Totodata, informam ca aveti dreptul sa solicitati operatorului economic un formular de contract, pentru a fi studiat înainte de finalizarea creditului”.

De asemenea, ANPC a explicat ca reclamatia clientilor Eurial Leasing va fi analizata si, în cazul în care vor fi descoperite nereguli, se vor lua masurile de rigoare, în conformitate cu prevederile legii.

Ligia Popa

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.