Actualul primar al comunei Apahida, liberalul Ionel Farcas este probabil unul dintre cei mai corupti primari din tara. Este foare posibil ca acesta sa fi concesionat firmei italiene Concordia distributia de gaz în comuna Apahida contra unui comision. În momentul de fata, din cauza lui Farcas, apahidenii platesc cu 2.000 lei vechi mai mult pentru fiecare metru cub de gaz consumat. Ionel Farcas a facut tot ce-i sta în putinta pentru ca firma italiana sa puna mâna pe respectivul serviciu, recurgând la acte cu puternic caracter penal.

Una din cele mai dureroase „tepe” trase de un primar locuitorilor comunei pe care-o pastoreste poate fi considerata fara doar si poate mega-scandalul introducerii gazului în comuna clujeana Apahida. Ionel Farcas, primarul comunei aflate în imediata vecinatate a municipiului Cluj-Napoca, urmându-si numai interesul propriu si dorinta de a acapara cât mai multi bani a prejudiciat bugetele a mii de cetateni, locuitori ai comunei Apahida. Dupa mai bine de 30 de ani de mandat, în care scandalurile nu l-au ocolit, primarul Ionel Farcas a intrat în turul doi pentru un nou mandat în fruntea comunei, viitoare parte integranta a zonei metropolitane clujene. O comuna, în care întra o multime de bani, aici avându-si sediul o serie de firme importante si care scot lunar o multime de bani pentru impozite. Chiar si asa comuna arata deplorabil, toata vina fiindu-i imputabila exclusiv primarului Farcas, membru de seama al Partidului National Liberal Cluj, partid pastorit de fostul presedinte al Clonsiliului Judetean Cluj, Marius Nicoara.

Minciuni

Unul din cele mai dureroase evenimente din istoria comunei Apahida este acela al introducerii gazului. În momentul de fata, apahidenii platesc, exclusiv din culpa primarului Ionel Farcas, cu 2000 lei vechi mai mult pentru fiecare metru cub de gaz metan consumat decât un locuitor al municipiului Cluj-Napoca. Culpa lui Farcas consta în faptul ca acesta, prin mijloace ce tin mai mult de latura penala, a concesionat ilegal serviciul de distributie a gazului metan societatii italiene Concordia, iar respectiva societate, sub pretextul ca doreste sa-si amortizeze investitiile la retelele de gaz, a propus Autoritatii Nationale de Reglementare a Gazului Metan sa i se aprobe  majorarea tarifului pentru gazul metan în comuna Apahida. Singura problema este ca reteaua de gaz din comuna Apahida este functionala începând cu anul 1994, serviciul de distributie a gazului metan fiind, initial, acordat Distrigaz Nord. Mai mult decât atât, din anul 2003 de când societatea italiana detine acest serviciu, nu s-au realizat niciun fel de investitii la respectiva retea.

Epopeea gazului

Epopeea gazului din Apahida a început în 1992 când guvernul Stolojan a aprobat Hotarârea de Guvern numarul 566 prin care se aproba introducerea gazului în comuna clujeana prin contributia exclusiva a cetatenilor. Fiecare cetatean al comunei a fost nevoit sa plateasca, la vremea aceea, 800.000 lei vechi, în conditiile în care salariul lunar se situa în jurul valorii de 20.000 lei vechi. Costul acestei lucrari a fost atât de mare încât apahidenii au fost nevoiti sa plateasca toata instalatia de distributie, inclusiv statiile de medie presiune. În momentul de fata, cetatenii care se racordeaza la gaz platesc doar câteva sute de euro. O alta problema este ca nici Guvernul României, nici Primaria comunei Apahida nu au contribuit cu vreun leu la realizarea acestei instalatii. Pentru a-si proteja invetitia, apahidenii s-au constituit în anul 1999 în doua firme, SC G500 Investment SA Sânnicoara si G400 Investment SA Dezmir. În satul Apahida si Pata au ramas asociatiile cetatenesti, fara personalitate juridica. Aceste doua firme si-au înscris în capitalul social toata reteaua de gaz realizata pe banii lor, cele doua societati având ca obiect de activitate distributia gazului metan. În cadrul actionariatului celor doua societati au intrat numai cei care au contribuit initial la realizarea retelei de gaz, fiecare actionar primind pachete de actiuni în functie de numarul de ochiuri de gaz pe si le-a instalat. În 1995, dupa ce reteaua de gaz a fost finalizata, aceasta a fost predata Distrigaz Nord, aceata societate realizând distributia gazului metan în comuna pâna când SC Concordia SRL a preluat acest serviciu.

Afaceri penale

Afacerea gazului din comuna Apahida este una extrem de complicata, interesele în aceasta mega-excrocherie ajungând pâna la cel mai înalt nivel. Astfel, de la preluarea mandatului în 1996, Ionel Farcas a vazut în acest serviciu, unul din care se pot scoate o multime de bani, evident în interes propriu. Astfel, înca de la începutul mandatului, Ionel Farcas, conform unor surse extrem de bine informate, a început sa convinga lumea sa nu intre în acele doua societati, motivând „ca nu sunt bune pentru comuna”. Mai mult decât atât, Ionel Farcas a facut în asa fel încât SC G500 SA sa nu poata participa la licitatia organizata pentru concesionarea serviciului de distriibutie a gazului metan în comuna. Astfel, în 1999 societatile G500 si G400 au trimis înstiintari scrise catre Primaria Apahida prin care autoritatile locale au fost anuntate de constituirea celor doua societati fiind totodata mentionat si patrimoniul acestora, existând documente clare care sa ateste faptul ca primarul Ionel Farcas stia de faptul ca cele doua firme erau proprietarii de drept a instalatiei de gaz din comuna. Tot în anul 1999 Ionel Farcas publica în Monitorul Oficial inventarul comunei Apahida, în care apar 324 de pozitii.  În 2002, acelasi Ionel Farcas publica în Monitorul Oficial un nou Inventar al comunei, în care apar 325 de pozitii, adaugându-se si instalatia de gaz, de drept, proprietatea G400, G500 si a asociatiilor din Apahida si Pata. În 2002 firma G500 primeste o înstiintare ca este datoare la bugetul de stat cu mai bine de un miliard lei vechi, bani aferenti impozitului pentru instalatia de gaz. Totusi, conform legii, instalatiile de gaz, apa, curent cât si pamântul pe care sunt pozitionate sunt scutite de la plata taxelor si impozitelor. În conformitate cu prevederile legale, firma G500 a atacat în instanta respectivul act. În anul urmator primaria Apahida a trimis o noua înstiintare catre societatea G500 prin care era anuntata ca mai are de platit impozitul si pe acest an. Societatea G500 a câstigat în 2004 procesul împotriva primariei Apahida, totusi, din pacate mult prea târziu. Este curios faptul ca desi Ionel Farcas, primarul liberal al comunei Apahida a trecut în 2002 în inventarul comunei respectiva retea de gaz, deci teoretic în patrimoniul primariei, a cerut impozite firmei G500.

Câstigator cunoscut

Chiar daca înca din 1995 societatea Distrigaz furniza gazul metan în comuna Apahida, la pretul pietei, primarul Ionel Farcas a considerat ca este

necesara realizarea unei licitatii prin care acest serviciu sa fie atribuit altei societati. Acesta s-a folosit de faptul ca noile reglementari intrate în vigoare mentionau faptul ca aceste servicii sunt de interes local. În anul 2001 se realizeaza prima licitatie pentru concesionarea serviciului de distributie a gazului metan în Apahida. În caietul de sarcini pus la dispozitie eventualilor doritori, nu era trecuta initial… reteaua de gaz. Adica, primarul comunei a „omis” sa mentioneze ca în comuna exista cu adevarat o retea de gaz, totodata el nu a mentionat cine este proprietarul respectivei retele. Respectiva licitatie a fost anulata, pentru clarificarea problemei proprietatii asupra retelei. A doua licitatie pentru concesionarea serviciului de distributie a gazului metan din comuna clujeana a avut loc în anul 2004. Atunci se eliberaza al doilea caiet de sarcini pentru licitatie, totusi nici în acesta nu se specifica cine este proprietarul de drept al conductelor, în ciuda faptului ca Autoritatea Nationala de Reglementare a Gezului Metan a anulat prima licitatie exact pentru acest motiv. La aceasta licitatie a participat o singura firma, Concordia SA, în conditiile în care G500 era „datoare” la bugetul de stat, reprezentantii firmei nu au putut sa participe la licitatie. Finalul epopeii gazului din Apahida poate fi anticipat usor. Concordia, fiind singura participanta la licitatie, a câstigat fara drept de apel. Dupa câstigarea licitatiei, SC Concordia a cerut Distrigaz sa predea conductele. Pentru a facilita acest lucru, conform informatiilor noastre, deputatul PNL Cluj Horea Uioreanu a insistat personal pe lânga Distrigaz sa urgenteze acest transfer.

Liberal cu contul gras

Decizia lui Ionel Farcas de a „sprijini” firma italiana nu poate avea în spate decât interesul personal al acestuia. Astfel, daca firma G500 ar fi obtinut dreptul de a distribui gazul în comuna atunci pretul ar fi fost mult mai mic, inclusiv decât cel din Cluj-Napoca. Mai mult decât atât daca respectiva firma ar fi ajuns sa câstige dreptul de a distribui gazul metan, atunci locuitorii comunei ar fi câstigat din dividendele obtinute de catre firma. În conditiile în care respectiva societate avea ca actionari pe locuitorii comunei care initial au investit în retea, daca societatea obtinea profit, implicit si acestia beneficiau de cota parte din acesta, ajungându-se la un moment dat sa îsi recupereze investitia initiala, dar si sa obtina profit. De aceea, este foarte curios de ce Ionel Farcas a bagat „bete-n roate” celor de la G500 în conditiile în care acestia ar fi adus un plus de prosperitate comunei. Singura explicatie pentru refuzul lui Farcas de a colabora cu G500 a fost faptul ca toata aceasta afacere a fost una de tip comision, primarul liberal Ionel Farcas „luându-si partea” din aceasta mega-excrocherie. Totusi, modalitatea prin care s-a facut a fost pe cât de de inteligenta pe atât de ilegala. Astfel, conform legii, daca o institutie publica doreste sa scoata un asemenea serviciu la licitatie trebuie sa aiba în patrimoniu retelele. Farcas a realizat acest lucru prin trecerea ilegala a conductelor si a statiilor de medie presiune în inventarul primariei, chiar daca respectiva institutie nu a contribuit cu nimic la realizarea acesteia. Mai mult decât atât, societatile G400 si G500 aveau acte de proprietate pentru respectiva retea. Mai departe, pentru a-l scoate din competitie pe celalalt competitor, mai precis pe G500 SA, Farcas le-a impus abuziv un impozit. Respectiva firma a atacat în instanta decizia primarului, câstigând în cele din urma. Totusi, victoria societatii în fata lui Farcas a fost inutila, în conditiile în care licitatia pentru concesionarea serviciului de distribiutie a gazului metan din Apahida a fost realizata cu un an înainte. În conditiile în care legea spune ca la o licitatie nu se poate prezenta o firma care are datorii catre bugetul de stat, firma G500 nu s-a putut prezenta, chiar daca respectivul impozit era abuziv si ilegal. Prejudiciul cauzat cetatenilor din comuna Apahida este imens. În conditiile în care în comuna se consuma anual peste cinci milioane metri cubi de gaz metan, apahidenii contribuie anual cu peste sase milioane RON la plata facturii. Totusi, daca pretul ar fi fost ca si în Cluj-Napoca, nu cu 20 de bani mai mult, apahidenii ar fi scos din buzunar cu aproape un milion RON în fiecare an. Daca licitatia ar fi fost corecta din toate punctele de vedere nici firma Concordia nu ar fi trebuit sa participe la licitatie. Astfel, în anul 2003 când societatea italiana a câstigat licitatia pentru concesiionarea serviciului de distributie a gazului din Apahida, aceasta avea o cifra de afaceri de doar 15.000 RON, în schimb perderile sale se situau la 13.000 RON. Practic respectiva firma nu a avea profit. Conform prevederilor legale, aceasta societatea nu ar fi avut dreptul sa participe la nicio licitatie organizata de vro autoritate locala. Totusi, liberalul Ionel Farcas i-a primit cu bratele deschise, câstigul sau fiind substantial.

Primarul penal

Pentru tot ceea ce a facut, în mod normal, Ionel Farcas ar trebui sa stea o perioada lunga dupa gratii. Astfel, numai în acest caz el se face vinovat pentru savârsirea mai multor infractiuni de coruptie, fals si uz de fals, abuz în serviciu si luare de mita. Totusi, aceste fapte nu sunt singulare în istoria primarului Ionel Farcas, trecutul acestuia fiind presarat pe alocuri cu mai multe evenimente de aceeasi natura. Astfel, conform unor surse bine informate, acesta a fost condamnat de patru ori, dar nu a facut niciun an de puscarie. Mai mult decât atât, faptele pentru care a fost condamnat sunt infractiuni de coruptie pentru care acesta ar fi trebuit sa îngroase rândurile puscariasilor pentru mult timp si care-l fac incompatibil cu functia de primar. Astfel, Ionel Farcas ar fi fost condamnat în 1979, adica în ultimul an de mandat din primul „ciclu”, la cinci ani de închisoare pentru înselaciune în dauna avutului public si la un an de închisoare pentru fals în declaratii. Totusi, el nu a facut nici macar o zi de „pârnaie”. În conditiile în care, în perioada 1959-1979 a detinut functia de primar al comunei Apahida, este foarte probabil ca respectivele infractiuni sa fi avut legatura cu „afacerile” acestuia din cadrul primariei. Totusi, aceste doua condamnari nu sunt singulare în dosarul judiciar al lui Ionel Farcas. Astfel, conform acelorasi surse, în 1983, pe vremea când era director adjunct la Spitalul Clujana, acesta a fost condamnat la un an si sase luni de închisoare pentru delapidare si la un an si trei luni pentru abuz în serviciu. Si în acest caz se respecta tiparul din 1979, el fiind scutit, prin mijloace numai de el stiute, de ani grei de puscarie. Este curios de observat prin ce mijloace a reusit acesta sa evite privarea de libertate, în conditiile în care acele fapte erau considerate capitale în vremea regimului comunist.

Augustin Stanciu

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here