Firma Cornel&Cornel Topoexim a realizat, pe cont propriu și în asociere cu alte companii, programul de cadastrare sistematică în mai multe zone rurale din România. Societatea respectivă este conectată politic. În comuna Horea, jud Alba, în urma lucrărilor făcute de această societate, majoritatea localnicilor au rămas fără proprietăți, terenurile și casele oamenilor fiind întabulate pe Primăria Horea sau pe composesoratul din localitate. Afacerea s-a lăsat cu plângeri penale și procese civile de care instituțiile de resort și instanțele vor să se spele pe mâini. Multe dintre proprietățile oamenilor din această zonă din Munții Apuseni sunt împădurite, iar trecerea lor în proprietatea primăriei și a composesoratului va duce la continuarea defrișărilor masive care au loc în zona respectivă.

Societatea Cornel&Cornel Topoexim s-a ocupat de cadastrarea sistematică în mai multe zone rurale din România în urma unei licitații de zeci de milioane de lei câștigate la nivel național. O parte din bani provin din fonduri europene în cadrul programului intitulat Cesar.

Localitatea Horea, județul Alba, face parte din lista localităților care au beneficiat de serviciile de cadastrare realizate de această societate.

Potrivit locuitorilor comunei, proceselor și plângerilor penale lucrarea făcută de reprezentanții Cornel&Cornel Topoexim este dezastroasă.

Multe dintre imobile au fost întabulate pe numele altor persoane decât proprietarii de drept, au fost trecute alte suprafețe decât cele reale și li s-a schimbat geometria din teren. Majoritatea terenurilor apar sub altă categorie de folosință decât cea reală, nu au fost întabulate multe construcții situate pe terenurile respective și majoritatea suprafețelor au fost parcelate nejustificat. De asemenea, pe multe dintre terenuri au fost create drumuri publice care nu există în realitate, unele imobilele extravilan apar în intravilan și invers. Multe dintre terenuri au fost trecute, în mod abuziv, în proprietatea composesoratului Horea și a Primăriei comunei Horea.

Practic, în proporție de 80%, întabulările de imobile din localitatea Horea s-au realizat eronat, fără a se face măsurători în prezența proprietarilor și a vecinilor, pe baza unor adeverințe false eliberate de Primăria Horea și a unor fise de interviu și declarații la fel de false.

Unul dintre localnicii din Horea spune că la el nici măcar nu au venit reprezentanții firmei Topoexim pentru a face măsurătorile din teren. Drept urmare, omul a rămas, în acte, fără proprietățile lui.

”Au venit cei de la Topoexim, la unii proprietarii au participat la măsurarea terenului, la alții nu!

La mine n-au venit! Casa părintească e trecută pe Primăria Horea. Am făcut contestație și mi-au spus că vor remedia situația, dar nu s-a întâmplat nimic.

Mi-au și dezmembrat proprietatea în mai multe CF-uri: grajdul are un cf, casa, altul, fără să fie despărțite de vreun gard sau de altceva. Am 1,2 ha de pământ, moștenire, pentru care am CF vechi. Acum ea aparține composesoratului Silvic Arada-Horea. Am fost la primărie, m-au trimis în instanță, unde am descoperit că cei de la composesorat țin cu cu dinții de teren, chiar dacă nu au avut nicio legătură cu pământul bunicilor mei! După ce s-a făcut expertiza, s-a ajuns la concluzia că asociația composesoratului are cu 6 ha în plus pe care nu le pot justifica! Sunt terenurile oamenilor care nu au bani de umblat prin procese”, spune omul.

Oamenii au făcut și plângeri penale împotriva Primăriei Horea și a firmei Cornel&cornel Topoexim care, inițial, a fost depusă la DNA Alba. Ulterior, plângerea a fost ”vânturată” prin parchetele din Alba și lăsate să ”dospească” la sertar. De la DNA Alba dosarul a fost declinat  la Parchetul de pe lângă Judecătoria Câmpeni. Cercetările sunt făcute de polițistul Daniel Bârlea, de la Departamentul Fraude Economice din cadrul IPJ Alba. În cursul acestui an aproximativ 50 de persoane au fost chemate să dea declarații. Între timp, dosarul ar fi fost transmis la un alt parchet din jurisdicția Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba, însă tot la Câmpeni a rămas pentru că cei de acolo nu l-au trimis parchetul respectiv.

Satelitul a încurcat pământurile dintr-un sat din Munții Apuseni

Capetele de acuzare sunt obținerea ilegală de fonduri, fals și uz de fals, abuz în serviciu, etc. Oamenii cei anularea cărților funciare care nu reflectă situația reală din teren.

În plângere oamenii arată că în 2007 și 2018 s-au făcut contestații la Primăria Horea și la OCPI Alba, dar petițiile nu au fost soluționate niciodată.

Problema cea mai mare constă în faptul că, potrivit legii, ultimul posesor notat în cartea funciară va beneficia de întabularea dreptului de proprietate din oficiu la împlinirea termenului de 3 ani de la notare.

Termenul respectiv se va împlini în primul trimestru al anului 2020, așa că în scurt timp situația celor care le-au dispărut proprietățile din acte va rămâne bătută în cuie.

”Pe terenul ăsta m-a învățat tata să cosesc. Pământul ăsta a fost al tatălui bunicului, în familia noastră, de zeci de ani! Nici măcar comuniștii nu ni le-au luat! Acum am rămas fără ele, așa, dintr-un moft sau dintr-o greșeală pe care nimeni nu vrea să o repare!

La mine nu a fost nimeni în teren la măsurat. Cei de la primărie mi-au zis să-l  dau pe vecin în judecată! Cum să fac așa ceva, dacă omul nici măcar nu a cerut terenul și s-a trezit peste noapte că el a devenit proprietar în cartea funciară ?!

Eu am avut aproape 10 ha, am rămas cu 5 ha pe care mi le-au împărțit în 10 bucăți! Acum, dacă am parcele de sub 30 de arii, APIA nu acordă subvenții! Eu mă calific la subvenție, dar nu cred că voi primi că pământul mi-e fărâmițat în 10 CF-uri! Tot pe terenul meu a apărut un drum comunal care, de fapt, există în altă parte!

Când s-a făcut lucrarea l-am întrebat pe primar și pe inginer de ce nu vin oamenii să facă măsurători. Mi-a spus că acum totul se face din satelit! Ne-au pus să identificăm terenurile pe calculator, dar când ne-au dat CF-urile, totul era altfel!

Când s-a terminat lucrarea, primarul ne-a zis să nu venim la primărie timp de 2 luni că trebuiesc aranjate CF-uri. De fapt ne-a amânat să ni le dea ca să treacă termenul în care noi puteam face contestație! Când am primit CF-urile am văzut că situația era încurcată tare pentru că ni s-au respins contestațiile. În registrul de la primărie figurează că noi le-am primit în februarie, dar, de fapt, ni le-au dat în aprilie! Degeaba am contestat că ni s-a respins orice!”, spune un alt locuitor al comunei.

Practic, potrivit datelor din soare, în comuna Horea există aproximativ 700 de proprietăți, dar în urma lucrărilor de cadastrare sistematică făcute de cei de la Topoexim au rezultat aproximativ  7.000 de parcele.

Potrivit surselor, firma ar fi fost plătită în funcție de numărul de CF-uri produse.

Pus să vină cu mortul la primărie

Pentru a își remedia situația cu dispariția terenurilor din CF, un alt locuitor din Horea a fost pus să vină la primărie cu persoana de la care a cumpărat terenul, chiar dacă el avea depus un dosar cu toate documentele necesare pentru a i se recunoaște calitatea de proprietar. Problema este că omul de la care a cumpărat este mort de câțiva ani de zile!

”În situația mea, terenul meu este suprapus peste al unui vecin. Pământul l-am cumpărat de la un om din sat, cu acte, totul a fost făcut legal. Între timp, omul a murit. Ca să mi se remedieze problema le-am pus la dispoziție actele respective, contractul de vânzare cumpărare, titlul de proprietate, tot, iar ei m-au pus să vin cu vânzătorul care, după cum v-am spus, e mort de prin 2007! Ce să fac, să-l dezgrop pe respectivul ?! Își bat joc de noi, asta fac!”, spune omul care, în cadrul proceselor deschise pentru recuperarea calității de proprietar, a cheltuit aproximativ 15.000 de lei.

Avocat Gheroghe Belei, care se ocupă de reprezentarea în instanță a aproximativ 80 de persoane rămase fără terenuri, prezintă un sistem judiciar care frizează incompetența.

”Problema este că dacă se deschide procesul în civil, oamenii nu pot câștiga pentru că nu au nicio calitate procesuală în cadrul acestui contract încheiat în ANCPI și SC Cornel&Cornel Topoexim. În sistemul de cadastru sistematic nu se emit încheieri de carte funciară, deci nu se pot ataca nici încheierile de carte funciară! Nici cu prestatorul nu ne putem judeca pentru că oamenii nu au încheiat contract cu firma care a realizat lucrarea! O parte din vină o poartă delegații primăriei, dar nici primăria nu are nicio calitate contractuală. Așa că oamenii sunt puși să se judece unii cu alții pentru rezolvarea problemelor! Asta reprezintă niște costuri destul de mari: onorariul avocatului, taxa judiciară la valoarea terenului, expertize judiciare, în final ajungând să cheltuiești mai mult decât face terenul! Asta ca să îndrepți greșelile făcute de o terță persoană într-o situație în care instituțiile statului se eschivează!”, arată avocatul din Alba Iulia.

El spune că a inițiat un litigiu pe cale administrativă. ”Am derulat un litigiu administrativ prin care încercăm să obligăm Oficiul de Cadastru Alba să repare problema. Însă judecătorii nu par să fie familiarizați cu acest gen de probleme și în prima instanță de contencios și-au declinat competența spre civil. La Judecătoria Câmpeni am reușit să îi conving că nu este de competența lor, ci de administrativ. La Tribunalul Alba  ni s-a respins acțiunea ca neîntemeiată! Păi cum să fie neîntemeiată când eu cer să se remedieze ceva ce s-a greșit!”, spune avocatul.

Motivul absurd pentru acțiunea oamenilor a fost respinsă constă, în mare, în faptul că procesele nu au fost deschise de fiecare persoană în parte, ci în comun!

Instanțele au dat acest verdict în situația în care, constituțional, dreptul la proprietate este garantat de stat.

În mod normal, la OCPI Alba ar trebui să existe dosarele cu documente în baza cărora au fost făcute cărțile funciare. Acolo, se specifică doar că întabularea este făcută în baza unei adeverințe emise de Primăria Horia. Însă documentul respectiv nu există, chiar dacă el ar trebui să fie în dosar în original. Adeverințele respective nu există nici la primăria Horea.

Din spatele biroului de șef nu se vede nicio problemă

Potrivit unui răspuns furnizat de OCPI Alba, ”după finalizarea lucrărilor de cadastru sistematic în UAT Horea și înmânarea celor 7380 de cărți funciare, OCPI Alba a primit 361 de cereri dintre care 276 au fost soluționate favorabil. Pentru celelalte 85 de solicitări nu au fost depuse acte doveditoare care susțin obiectul cererii. Menționăm că acestea reprezintă un procent de 3,38% din numărul total al proprietăților din comună și nu au fost depuse în termen conform celor descrise mai sus, motiv pentru care nu a fost necesar ca OCPI Alba să transmită prestatorului o dispoziție de refacere a lucrărilor, întrucât SC Topoexim a reanalizat situațiile tehnico-cadastrale, conform contractului în vigoare. De asemenea, precizăm că, în prezent, sunt pe rolul instanțelor de judecată patru dosare deschise de aproximativ 100 de persoane”, arată reprezentanții instituției.

Patronul firmei Cornel&Cornel Topoexim, Cornel Păunescu, spune că ar fi bine ca oamenii să fie informați despre modul în care se realizează lucrările de cadastrare sistematică.

”Ne bucură faptul că presa se interesează de problematica atât de complexă a cadastrului sistematic. Ar fi bine ca pe această cale să fie mai bine informați cetățenii despre modul în care trebuie să reacționeze atunci când sunt solicitați să colaboreze”, este de părere Păunescu.

”Cadastrul are două componente:

  • Cadastrul sporadic;
  • Cadastrul sistematic.

Cadastrul sporadic se realizează la cererea proprietarului, care suportă personal plata documentației și taxele aferente obținerii intabulării.

Cadastrul sistematic are și el două modalități de realizare:

  • Pe sectoare cadastrale;
  • Pe întreg UAT (Unitate Teritorial Administrativă).

Societatea noastră a realizat pe UAT Horea din județul Alba lucrări de cadastru sistematic pe întreg UAT. În acest mod fiecare metru pătrat din localitatea respectivă ar trebui să aibă un deținător.

Licitația pentru adjudecarea lucrării s-a ținut în ianuarie 2012. Contractul a fost încheiat pe data de 15.05.2012 între Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) și consorțiul format din SC BLOM ROMANIA SRL (lider), SC CORNEL & CORNEL TOPOEXIM SRL și SC GEOTER PROIECT SRL. În cadrul contractului trebuia realizat cadastrul pe următoarele UAT-uri: Horea și Vințu de Jos, județul Alba, Iclod și Jucu, județul Cluj și Remetea și Sâncrăieni, județul Harghita. Societatea noastră a realizat cadastrul pe UAT-urile Horea și Vințu de Jos, județul Alba.

Lucrarea a fost finalizată cu procesul verbal de acceptanță a serviciilor nr. 24450/15.12.2015, emis de ANCPI în urma unui proces verbal de acceptanță primit de la OCPI Alba.

La realizarea lucrării își dau concursul patru actori:

  • Executantul
  • OCPI
  • Primăria
  • Deținătorii (prin deținător se înțelege proprietarul sau posesorul)

Dacă unul din actori nu colaborează cu ceilalți sau nu participă efectiv la realizarea lucrării în mod corect, atunci lucrarea nu se va finaliza în condiții bune.

La baza realizării lucrării stă Legea 7/1996 (Legea cadastrului și publicității imobiliare), Caietul de sarcini (era în limba engleză datorită faptului că lucrarea era coordonată de Banca Mondială – la momentul respectiv), Normele tehnice pentru introducerea cadastrului general (ORDIN nr. 534 din 1 octombrie 2001) și Ordin nr. 634/2006 pentru aprobarea Regulamentului privind conținutul și modul de întocmire a documentațiilor cadastrale în vederea înscrierii în cartea funciară (azi este înlocuit cu Ordinul 700/2014).

Conform Caietului de Sarcini, etapele lucrării erau:

– Organizarea și desfășurarea campaniei de publicitate, la nivel local și național;

– Încadrarea lucrărilor anterioare înregistrării sistematice;

– Intervievarea deținătorilor la locul lor de reședință sau în teren;

– Executarea lucrărilor de specialitate;

– Acceptarea documentelor tehnice de înregistrare sistematică;

– Afișarea publică a documentelor tehnice de înregistrare sistematică;

– Primirea și soluționarea contestațiilor;

– Actualizarea documentelor tehnice de înregistrare sistematică;

– Deschiderea cărților funciare;

– Concluziile lucrărilor tehnice de înregistrare sistematică.

Voi prezenta pe scurt cele mai importante etape, cele care pot influența modul de înscriere a deținătorului și care ar putea duce la erori de înregistrare.

1.Campania de informare publică.

După ce se preiau datele de la OCPI și Primărie și se corelează cu recunoașterea la teren, se face o campanie de informare publică.

Conform Caietului de Sarcini:

Contractantul are următoarele atribuții:

– Organizează și coordonează campania locală de informare;

– Imprimă și distribuie materiale informative (pliante, postere). Materialele informaționale sunt puse la dispoziție de către ANCPI după semnarea contractului. Cantitățile de materiale informative, precum și specificațiile tehnice sunt menționate in anexa nr. 14. Pe parcursul implementării contractului, aspectul materiilor informative se poate modifica în privința mesajului și a conținutului grafic, dar specificațiile tehnice vor rămâne aceleași. Înainte de imprimare, contractantul are obligația de a prezenta aspectele finale ale materialului publicitar, în format digital, în vederea aprobării acestora de către beneficiar.

Contractantul trebuie să distribuie pliante și să afișeze postere în locuri vizibile (primărie, centru comunitar, biserică, școală, spital, oficiu poștal, etc) în termen de două săptămâni de la începerea lucrărilor de specialitate.

– Organizează cel puțin două ședințe pe fiecare sat al UAT-ului pentru a oferi informații cu privire la proiect. Prima întâlnire va fi organizată înainte de începerea lucrărilor de înregistrare sistematică la teren, iar a doua va fi organizată în timpul pregătirii afișajului public al documentației tehnice de înregistrare sistematică. Pentru a influența și anumite grupuri vulnerabile (romi, minorități), ședințele de informare vor fi organizate separat. Toate ședințele trebuie să fie organizate pentru a asigura un impact maxim, în funcție de caracteristicile specifice ale fiecărei comune – inclusiv locul de amplasare (de exemplu, la centrul comunitar, primăria, scoală / liceu, etc), și calendarul (seri, week-end) – pentru a maximiza participarea. Contractantul va informa comunitatea cu privire la planul de lucru și calendarul destinat interviurilor la teren, identificarea imobilelor și măsurători.

– Organizează, cu ajutorul primăriilor, cel puțin 2 puncte de informare, la care cetățenii pot solicita explicații suplimentare și pot vedea programul actualizat pentru echipele de interviu la teren, programul  de identificare a imobilelor și programul de măsurători. În funcție de mărimea și distanțele fizice dintre sate, precum și caracteristicile specifice sociale ale UAT, pot fi necesare mai multe puncte de informare. Puncte de informare ar trebui să fie organizate astfel încât să se maximizeze impactul și participarea la proiect.

Un punct de informare va fi amplasat în cadrul Primăriei și va funcționa patru ore pe zi. Al doilea punct de informare poate fi mobil sau fix și va funcționa patru ore pe zi (dimineața si / sau seara), în funcție de particularitățile UAT.

Punctele de informare vor funcționa în timpul perioadelor de lucrări la teren, în timpul pregătirii pentru afișarea documentelor de înregistrare tehnică sistematică și în timpul afișării documentelor de înregistrare tehnică sistematică.

Orele de locație și de funcționare a punctelor de informare vor fi completate de către Contractor în structura materialelor informaționale înainte de imprimare.

Pentru a tine seama de specificul fiecărei localități, în organizarea locală a campaniei de informare ar trebui să fie implicate, în special în cadrul reuniunilor, liderii locali de opinie care au credibilitate și oameni care poate influenta comportamentul localnicilor (de exemplu, preotul, profesorii , personalul medical, etc). Liderii locali de opinie (formal sau informal), pot oferi sprijin în zona informațiilor, precum și prin exemplul personal.

În localitățile cu situații particulare (populațiile minoritare care nu vorbesc limba română, cu un nivel scăzut de educație, romi sau alte minorități, etc), trebuie să fie luate în considerare elemente specifice, cum ar fi: echipele de promovare trebuie să includă vorbitorii limbilor minoritare, extinderea numărului de reuniuni, etc

A doua etapă a campaniei de informare trebuie să aibă loc în timpul pregătirii afișării documentelor tehnice de înregistrare sistematică și în timpul afișării, în scopul evaluării datelor de către pârțile interesate. În timpul pregătirii locului în care se afișează documentația tehnică a înregistrării sistematice, contractantul va distribui notificările cetățenilor pentru citarea acestora de către primărie pentru a verifica rezultatele cu privire la proprietățile pe care le dețin și vor pune afișe în locuri vizibile. Este recomandat Contractantului să implice direct liderii formali (primarii), în procesul de citare. Acești lideri ar trebui să folosească orice ocazie pentru a se adresa cetățenilor pentru a le reaminti importanta verificării rezultatelor afișate și posibilitatea de a contesta în cazul în care consideră că rezultatele sunt incorecte.

Societatea noastră a organizat campania de informare conform celor scrise în Caietul de Sarcini, dar cu rezultate foarte slabe în sensul că participarea deținătorilor a fost foarte slabă. Implicarea formatorilor locali de opinie nu a fost cea așteptată. Am distribuit flyere, am pus postere în locuri vizibile, dar participarea deținătorilor a lăsat de dorit. De obicei la întrebarea noastră: de ce nu vin să colaboreze, răspunsul era că terenul este la locul lui și nu i-l ia nimeni. Alții spuneau că au deja cărțile funciare vechi și nu au nevoie de schimbare.

Considerăm că această campanie de informare ar trebui promovată insistent și permanent în mass media cu impact în mediul rural pentru a face ca fermierul să conștientizeze că doar prin implicare în lucrare poate să aibă o intabulare corectă la final.

2.Măsurători la teren.

În prima fază s-au delimitat sectoarele cadastrale (fostele tarlale). După aceea s-au efectuat măsurători pentru delimitarea fiecărui imobil în parte.

Caietul de Sarcini precizează:

• pentru zona de intravilan

Imobil este înconjurat imobile ale căror limite sunt materializate prin elemente stabile în timp (de exemplu garduri), identificate în mod clar.

Limitele proprietăților înconjurate de imobile se determină:

– prin vectorizarea planurilor (cu verificarea și actualizarea lor pe teren), în zonele în care există planuri cadastrale / topografice sau ortofotoplan la scara de 1:2000 sau mai mare;

– Prin studii topografice în alte situații, în prezența a deținătorilor de terenuri, dacă este posibil.

În caz în care nu este înconjurat de bunuri imobile, limitele sunt preluate din planurile parcelare.

În cazul construcțiilor, specificațiile sunt determinate prin măsurători topografice elementare. Schița măsurătorilor topografice elementare este parte componentă a fișei de interviu (partea conturului imobilului).

• pentru zona de extravilan

Pentru zonele în care există planuri parcelare:

– În format vectorial,

       – Realizate în sistemul Stereo 1970, limitele bunurilor imobile trebuie să fie luate și integrate în planul cadastral, în cazul în care acestea reflectă situația din documentele și din teren;

       – Realizate în sistem de coordonate local sau alte sisteme de coordonate, se va face o poziționare a planului parcelar în sistemul Stereo 1970. În cazul în care, după poziționarea se remarcă faptul că proiectul parcelar reflectă situația din documentele și din teren, limitele bunurilor imobile sunt încorporate în planul cadastral.

– În format raster, vor fi referințe geografic, și limitele bunurilor imobile se determină prin vectorizare și se vor amplasa în planul cadastral, dacă acestea reflectă situația din teren și din acte.

Dacă nu există planuri parcelare sau în cazul în care sunt incorecte, acestea vor fi elaborate de către Contractor. Planurile trebuie să fie integrate în planul cadastral numai în cazul în care sunt aprobate de către comisia locală de aplicare a legilor proprietății.

Articolul 11 din Legea 7/1996 spune:

(3) Primarul unității administrativ-teritoriale în care se desfășoară lucrările de cadastru are obligația să înștiințeze deținătorii imobilelor, prin afișare și prin alte mijloace de publicitate, cu privire la obligația acestora, respectiv:

   a) de a permite accesul specialiștilor să execute măsurătorile;

   b) de a prezenta actele juridice referitoare la imobile;

   c) de a identifica limitele imobilelor împreună cu echipele care realizează lucrările de specialitate;

   d) de a verifica informațiile privitoare la imobilele pe care le dețin, în etapa de publicare a documentelor tehnice cadastrale.

Deși Caietul de Sarcini ne permitea să digitizăm planuri vechi, să folosim vectorizări de pe ortofotoplan, am preferat ca specialiștii noștri să măsoare 100% imobilele din intravilan. La extravilan au fot efectuate în marea majoritate măsurători la teren, completate cu date preluate de pe ortofotoplan.

Ca și în cazul participării la informarea publică, deținătorii din UAT Horea nu au înțeles foarte bine că fără colaborare la măsurători și fără să fie de față, pot apărea probleme. Unii deținători, deși au fost înștiințați și de noi și de Primărie nu au dorit să colaboreze. În aceste cazuri, am efectuat măsurătorile cu ajutorul vecinilor sau al reprezentantului Primăriei care făcea parte din echipă.

Articolul 11 din Legea 7/1996 prevede:

(8) Dacă proprietarii, posesorii sau alți deținători nu se prezintă, identificarea limitelor imobilelor se va face în lipsa acestora. Primarul unității administrativ-teritoriale, prin compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate al acestuia, eliberează certificate și furnizează gratuit echipelor de realizare a lucrărilor sistematice de cadastru date și informații cuprinse în:

   a) registrul agricol;

   b) registrul de rol nominal unic;

   c) nomenclatura stradală;

   d) listele cuprinzând următoarele date: numele, prenumele, codul numeric personal sau, după caz, numărul de identificare fiscală, adresa domiciliului pentru persoanele fizice, respectiv denumirea, adresa sediului și codul de înregistrare fiscală sau, după caz, codul unic de înregistrare, în cazul persoanelor juridice;

   e) orice alte informații și evidențe care ar putea fi necesare realizării lucrării sistematice de cadastru în vederea înscrierii în cartea funciară.

   (9) Comisia care efectuează lucrările de cadastru și identifică proprietarii, posesorii sau alți deținători este formată din reprezentanți ai persoanei autorizate să execute lucrări de cadastru și cel puțin un reprezentant al unității administrativ-teritoriale. Recepția tehnică se realizează de către specialiști ai oficiului teritorial. Comisia de recepție va fi numită prin ordin al directorului general al Agenției Naționale și va verifica lucrările sistematice de cadastru executate. Această verificare se va putea face și în etape, pe sectoare cadastrale, înainte de terminarea lucrărilor cadastrale la nivelul unității administrativ-teritoriale, în măsura în care persoana autorizată a finalizat lucrările în unitatea administrativ-teritorială sau într-o parte a acesteia. După recepția documentelor tehnice cadastrale, oficiul teritorial le va transmite autorității administrației publice locale în vederea publicării, pentru a fi făcute cunoscute peroanelor interesate să solicite eventuale rectificări sau contestări ale acestora.

Societatea noastră nu poate identifica limita unei proprietăți în lipsa deținătorului. Executăm lucrări în circa 20 de UAT-uri și nu ne putem substitui tuturor deținătorilor. Fără o colaborare serioasă între cei patru actori amintiți mai sus nu se poate realiza o lucrare foarte bună. Noi efectuăm doar măsurători, adică determinăm poziția planimetrică a unui punct și apoi unim punctele pentru a deveni imobil. Dacă punctele nu reprezintă imobilul deoarece proprietarul nu a binevoit să vină să ne prezinte limitele, atunci care este vina noastră?

3.Fișa de interviu.

Conform Caietului de Sarcini:

În cazul bunurilor imobile din intravilan, reprezentanții Contractorului vor efectua vizite la fiecare imobil și, cu rezidentul / proprietarul / posesorul, vor completa înregistrarea în fișa de interviu. Programul vizitelor va fi furnizat în timp util a tuturor deținătorilor de imobile. Programul va trebui să fie flexibile pentru cazuri speciale, astfel încât să se asigure participarea la interviu a cât mai mulți deținători de imobile posibili.

În cazul bunurilor imobile din extravilan, Contractorul, împreună cu reprezentantul primăriei, trebuie să stabilească un program pentru deținătorii de bunuri imobile pentru fișa de interviu la teren. Este recomandabil ca interviul să coincidă cu identificarea imobilelor, atunci când această identificare este necesară. Titularii va fi convocați în grupuri, pe Tarlale, conform calendarului stabilit.

3.Colectarea documentelor.

Caietul de sarcini prevede:

Contractantul va colecta copii certificate ale actelor juridice care atestă drepturi reale asupra bunurilor imobile sau care conțin schimbări în configurația imobilului, în cazul în care aceste fapte nu sunt specific menționate în fișa de interviu completată preliminar. Vor fi colectate, de asemenea, copii certificate a oricăror acte juridice suplimentare care să ateste fapte sau raporturi juridice cu privire la imobil, care nu sunt menționate în fișa de interviu. În caz de drepturi reale transferate succesiv, toate documentele de susținere vor fi culese în copie certificată. Contractantul va implica în această activitate, de asemenea, o persoană calificată juridic legal (sau mai multe, după caz, poate fi), având în vedere analizarea și interpretarea actelor juridice colectate.

În scopul de a rezolva cazurile speciale cu privire la actele juridice colectate, Contractantul va fi de acord, împreună cu ANCPI și OCPI privind un program de lucru pentru a permite registratorulului să verifice documentele juridice și de a stabili drepturile reale de proprietate, alte acte juridice, fapte și drepturile aferente ale bunurilor imobile, precum și deținerea exercitată asupra acestora.

OCPI va desemna unul dintre angajații săi pentru a certifica copiile de pe actele juridice care trebuie colectate de la un UAT. Echipamentele necesare pentru copiere (scanner, imprimanta, copiator, hârtie pentru tipărit, etc) trebuie să fie puse la dispoziție de către Contractor în termen de 2 săptămâni de la data semnării contractului. Această activitate va fi făcută într-o locație puse la dispoziție de către primărie numai în acest scop.

În timpul campaniei de publicitate locală, Contractantul va informa deținătorii de bunuri imobile despre această oportunitate de a obține gratuit copii certificate ale actelor lor. Aceste copii certificate trebuie să fie utilizate exclusiv pentru scopuri de înregistrare sistematică. Certificarea se va face prin aplicarea unei ștampile oficiale pe exemplarul actului juridic.

Angajatul OCPI va tine o evidență a copiilor certificate făcute, care va avea următoarele rubrici: numărul de înregistrare, data, numele și prenumele titularului, domiciliul, adresa bunurilor imobile, informații cu privire la fapte (tipul, numărul și data actului), comentarii, etc

În același timp, copii certificate ale actelor juridice pot fi făcute de către secretarul primăriei, în conformitate cu legislația în vigoare.

Conform legislației, un imobil poate avea ca regim juridic:

  • Proprietar – atunci când există un act valabil care dovedește proprietate.
  • Posesor – atunci când cineva folosește imobilul de foarte mult timp și plătește un impozit la Primărie.
  • Proprietar necunoscut – atunci când nu poate fi identificat nici un proprietar și nici un deținător. În acest caz terenul este înscris provizoriu pe Primărie, urmând ca atunci când apare un deținător cu acte doveditoare, terenul să fie trecut din proprietatea Primăriei în proprietatea sau posesia celui care revendică. Trecerea se face doar cu o cerere și dovada deținerii.

Conform prevederilor contractuale Societatea noastră nu primește decât 10% din suma cuvenită pentru imobilele care au proprietar necunoscut.

Colectarea de acte s-a făcut la sediul Primăriei, dar, ca și în cazul campaniei de informare și a participării la măsurători, o parte din cetățenii din Horea nu au venit cu acte doveditoare pentru înscrierea proprietății sau posesiei. Din acest motiv, această parte a fost înscrisă ca proprietar neidentificat. Societatea noastră a încasat doar 10% din suma cuvenită, deși efectuasem măsurătorile și știam de la vecini cine este deținător. Fără colaborarea deținătorului însă, nu puteam să facem înscrierea deoarece nu aveam acte doveditoare.

Trebuie spus de asemenea, că o mare parte a deținătorilor au fost înscriși ca posesori deoarece, deși există Cărți Funciare vechi, acestea erau intabulate pe bunici sau străbunici și nu aveau dezbătute moștenirile. De asemenea, existau multe acte de mână, prin înțelegere, fără să fie trecute prin notar, dar deținătorii plăteau impozit, așa că au devenit posesori.

Fișele de interviu au fost semnate de toți posesorii care și-au însușit datele înscrise.

4.Întocmirea documentației.

După efectuarea măsurătorilor și colectarea documentelor de proprietate s-a realizat legarea poziției fizice a imobilului cu actele de deținere. În acest sens un specialist al nostru s-a mutat la Horea timp de 10 luni pentru ca împreună cu specialistul Primăriei și cu deținătorii să realizeze o documentație cât mai corectă.

Nici acum nu toți cetățenii s-au prezentat la Primărie, din același simplu motiv, că nu le ia nimeni terenul, este la locul lui.

Planul cadastral astfel rezultat a fost înaintat specialiștilor din Primărie pentru verificare. S-au corectat erorile constatate de Primărie și documentația a fost înaintată la OCPI Alba pentru recepție, conform Caietului de Sarcini.

Etapa1

Contractantul va furniza în termenul stabilit în contract fișierele cgxml și fișierele asociate ID.pdf (numai în format digital).

În cazul de fișierelor cgxml, controlul cantitativ constă în verificarea structurală / coerență, în verificarea respectării normelor topologice, și în asigurarea faptului că fiecare fișier cgxml are un fișier ID.pdf asociat acestuia.

În cazul în care mai mult de 10% din fișierele cgxml au erori de coerență / structură și / sau topologie, se va considera că nu au fost livrate și vor fi returnate pentru corecții. Contractantul va percepe penalități în conformitate cu prevederile contractului.

În cazul în care mai puțin de 10% din fișierele cgxml livrate au erori de structura coerență / și / sau topologie, OCPI va solicita Contractantului, în conformitate cu condițiile reale, fie să redepusă sectoarele cadastrale în cazul în care s-au găsit erorile in fișierele cgxml sau doar să corecteze fișierele cgxml găsite ca fiind incorecte. Remediul se va face în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la returnarea livrării. În cazul în care fișierele cgxml corectate și fișierele ID.pdf asociate nu vor fi livrate în acest termen, livrarea se va considerate că nu s-a efectuat și va fi returnată pentru a fi refăcută. Contractantul va fi penalizat în conformitate cu prevederile contractului.

La sfârșitul Etapei 1, OCPI va informa Contractantul, în scris, că fișierele cgxml sunt în formă corectă din punctul de vedere al coerenței și topologiei, și se va menționa că analiza topologică a imobilelor de pe limita de UAT sau de județ va fi realizată ulterior de OCPI în faza de acceptare calitativă a lucrării.

La OCPI au fost constatate sub 10% erori, acestea au fost remediate în termen și lucrarea a primit acceptanță pentru a fi publicată.

5.Publicarea documentației.

Conform Legii 7/1996:

Art. 10

(2) Procedura detaliată de realizare a lucrărilor sistematice de cadastru în vederea înscrierii în cartea funciară se aprobă prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenției Naționale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și cuprinde, în principal, următoarele etape:

j) publicarea și afișarea, în condițiile legii, a documentelor tehnice cadastrale;

Art. 11

(3) Primarul unității administrativ-teritoriale în care se desfășoară lucrările de cadastru are obligația să înștiințeze deținătorii imobilelor, prin afișare și prin alte mijloace de publicitate, cu privire la obligația acestora, respectiv:

d) de a verifica informațiile privitoare la imobilele pe care le dețin, în etapa de publicare a documentelor tehnice cadastrale.

Practic, toată documentația a fost afișată le sediul Căminului Cultural din UAT Horea. Pe pereți s-au afișat toate planurile cadastrale conținând ca notații deținătorii, suprafețele, distanțe între proprietățile învecinate, etc. De asemenea, au fost aduse registrele cadastrale cu toate informațiile privind deținători, suprafețe, cote de deținere, categorii de folosință, etc. Toate aceste documente au fost consultate de cetățenii care au dorit să vină să verifice.

Ca și în cazurile precedente, nu au venit să verifice în număr foarte mare.

Cetățenii care au observat neconcordanțe între realitate și ceea ce era afișat au putut face cereri de rectificare (contestații).

6.Rezolvarea cererilor de rectificare (contestațiilor).

Legea 7/1996:

Art. 112.  (2) Cererile de rectificare a documentelor tehnice ale cadastrului se formulează în termen de 30 de zile de la afișare, în scris, și sunt însoțite de documente doveditoare. Oficiul teritorial soluționează cererile de rectificare în termen de 30 de zile de la terminarea perioadei de afișare, prin proces-verbal care face parte integrantă din încheierea de înscriere din oficiu în cartea funciară. Pentru soluționarea cererilor de rectificare, reprezentanții persoanei autorizate să execute lucrări de cadastru cooperează cu reprezentanții unității administrativ teritoriale, cu Camera Notarilor Publici și cu oficiul teritorial.

Cererile de rectificare au fost soluționate de OCPI Alba și puse în aplicare de Societatea noastră.

Trebuie specificat că cererile de rectificare cele mei frecvente sunt legate de erori materiale:

  • Nume sau prenume scris greșit
  • CNP greșit
  • Act de proprietate scris greșit
  • Categorie de folosință greșită, etc.
  • Completarea actelor de proprietate față de actele aduse la colectare (nu aduseseră ultimul act valabil).

sau au contestat trecerea imobilului provizoriu pe Primărie șu au adus acte doveditoare ca posesor sau proprietar. Trecerea imobilului de pe Primărie pe deținător s-a făcut instantaneu pe baza unei adeverințe eliberate de Primărie.

Foarte puține sunt cereri de rectificare pentru geometrie (forma imobilului) greșită.

7.Emiterea cărților funciare

Art. 112. (3) Încheierea de carte funciară poate fi atacată cu plângere, în termen de 15 zile de la comunicare. Dispozițiile art. 50 alin. (21) și (22) se aplică în mod corespunzător.

(4) Înscrierea în cartea funciară se face din oficiu, după finalizarea lucrărilor de cadastru pentru fiecare sector cadastral și după expirarea termenului de soluționare a cererilor de rectificare a documentelor tehnice ale cadastrului, conform unui regulament aprobat prin ordin al directorului general al Agenției Naționale. Directorul general al Agenției Naționale poate emite instrucțiuni cu privire la modul de lucru în cadrul lucrărilor de cadastru.

De aici rezultă că rectificarea Cărților funciare se putea face nu numai la contestații ci și la primirea cărților funciare, în termen de 15 zile de la comunicare.

Concluzii:

O lucrare de cadastru sistematic este o lucrare foarte complexă și a cărei realizare în bune condiții ține de colaborarea dintre Executant, Primărie, OCPI și deținător.

Pe UAT Horea au fost înregistrate în final 7134 imobile. Destul de puține față de alte UAT-uri (de exemplu UAT Bustuchin a avut 27000 imobile).

Conform articolului 112 din Legea 7/1996,

(5) Răspunderea pentru corectitudinea întocmirii documentelor tehnice ale cadastrului și pentru corespondența acestora cu realitatea din teren, precum și pentru identificarea limitelor imobilelor în concordanță cu actele juridice puse la dispoziție de deținători revine persoanei autorizate să execute lucrări de specialitate.

Societatea noastră a efectuat măsurători cu stația totală și cu receptoare GNSS pentru majoritatea imobilelor din UAT Horea. Participarea cetățenilor a lăsat de dorit atât la informarea publică cât și ulterior la măsurători, la colectarea documentelor sau la afișare. Din acest motiv am avut în prima fază un număr mare de imobile cu deținători neidentificați, deși am măsurat imobilele respective, le-am desenat conturul și în foarte multe cazuri știam cine lucrează terenul. Faptul că nu au colaborat a dus la sporirea numărului de neidentificați. La contestații, o parte s-au sesizat și au venit cu acte doveditoare pentru a schimba înregistrarea de pe Primărie pe deținător.

S-a lucrat timp de 10 luni la Primăria din Horea cu specialiștii Primăriei și cu cetățenii pentru a întocmi planuri cadastrale cât mai corecte.

Cărțile funciare vechi, care au fost preluate din baza de date a OCPI Alba au fost inițial pe UAT Câmpeni (Horea nu a fost UAT de sine stătător ci a aparținut de UAT Câmpeni). Din acest motiv au existat cărți funciare cu același număr topografic pe Câmpeni și pe Horea. Astfel s-au creat confuzii cum a fost cazul Todea Otilia, a cărei carte funciară a fost corelată o carte funciară de pe Câmpeni. Eroarea noastră.

Sigur că la un asemenea volum pot exista erori. Din acest motiv s-a lucrat cu Primăria Horea. Din acest motiv există avizul Primăriei. De asemenea, există recepția OCPI Alba care verifică consistența datelor. Ultima și cea mai importantă verificare este cea a cetățeanului care poate verifica timp de 30 de zile documentația afișată la Căminul Cultural, asistați de un specialist al Executantului și unul al OCPI Alba. Cetățeanul poate face contestație în perioada de afișare, contestație care este soluționată de o comisie a OCPI Alba.

Nu contestăm doleanțele cetățenilor din UAT Horea. Am participat la toate întâlnirile cerute de aceștia la sediul OCPI Alba și am sugerat soluții de rezolvare.

Soluțiile însă nu le poate da decât OCPI Alba și Primărie. Principalele acuzații sunt legate de faptul că terenul este înscris provizoriu pe Primărie și nu pe deținător. Soluția este ca cetățeanul îndreptățit să facă o cerere, aprobată de Primărie, la care anexează actele doveditoare și OCPI Alba poate schimba deținătorul.

Din cele aproximativ 200 de doleanțe de acest gen am colaborat cu Primăria pentru rezolvare încă de acum doi ani. Nu știm de ce lucrurile trenează, nu ține de Societatea noastră ci doar de colaborarea dintre cetățean, Primărie și OCPI. Noi am definit limitele imobilului conform măsurătorilor de la teren, deși nu am luat decât 10% din banii cuveniți.

Referitor la acuzațiile enumerate în adresa dvs.

1.Multe dintre imobile au fost intabulate pe numele altor persoane decât proprietarii de drept,

Dacă unele imobile au fost intabulate pe numele altor persoane rezolvarea se poate face doar cu acordul persoanei care a fost intabulată eronat.

2. Au fost trecute alte suprafețe decât cele reale și li s-a schimbat geometria.

Au fost multe sesizări legate de suprafață și geometrie. Foarte puține s-au dovedit reale. Se reclamă de obicei că suprafața din cartea funciară veche nu corespunde cu suprafața actuală și nici geometria. Se poate observa cu ușurință prin suprapunerea lucrării actuale de cadastru pe imagini aeriene (ortofotoplan) sau chiar pe Google Earth, că limitele de proprietate au fost respectate deoarece coincid cu limitele naturale sau cu gardurile de pe aceste imagini.

În cazul în care chiar există diferențe, se poate apela la o persoană fizică autorizată de ANCPI/OCPI pentru verificare. Societatea noastră a făcut toate demersurile legale pentru a intabula corect proprietățile. Dacă deținătorii nu dorit să participe nici la măsurători, nici la colectarea actelor și nici la afișare pentru a putea face contestații, nu mai avem baza legală și economică pentru a rezolva erorile.

3.Majoritatea terenurilor apar sub altă categorie de folosință decât cea reală.

Categoria de folosință a fost trecută cea de la teren la data măsurătorii. Dacă între timp s-a schimbat categoria de folosință, aceasta se poate schimba la cererea deținătorului.

Chiar dacă noi am fi trecut eronat categoria de folosință, conform Ordinului 700/2014, se poate rezolva simplu, doar cu o cerere a deținătorului, confirmată de Primărie.

Art. 221. – (1) Îndreptarea erorilor materiale se poate dispune la cererea persoanei interesate sau din oficiu

   (2) Constituie eroare materială orice inexactitate cuprinsă într-o înscriere în cartea funciară sau în cuprinsul încheierii, care nu produce vreun efect substanțial, anume nu afectează existenta, întinderea sau opozabilitatea dreptului înscris sau a faptului ori a raportului juridic. Nu constituie eroare materială neconcordanța dintre o înscriere și situația juridică reală dacă, potrivit legii, o asemenea neconcordanță reprezintă caz de rectificare sau modificare a cărții funciare. 

   (3) Îndreptarea erorilor materiale este imprescriptibilă, scutită de plata tarifului, iar încheierea motivată prin care s-a dispus îndreptarea se comunică persoanelor interesate. 

4.Nu au fost intabulate multe construcții situate pe terenurile respective

Se intabulează doar construcțiile definitive, cele provizorii nu se intabulează. Sau poate construcția nu exista la momentul măsurătorii.

5.Majoritatea terenurilor au fost parcelate nejustificat.

La momentul respectiv, legislația cerea ca un imobil care era tăiat de limita intravilanului să fie împărțit în două imobile, unul în intravilan și altul în extravilan, chiar dacă nu exista între ele nici o limită certă (gard, hotar, etc). Din acest motiv apar mai multe imobile și împărțite fără un criteriu evident (limita de intravilan este o linie virtuală).

6.De asemenea, pe multe dintre terenuri au fost create drumuri publice care nu există în realitate.

Conform legislației în vigoare, nici un imobil nu poate exista fără acces la un drum. Din acest motiv, primăria și OCPI au propus înființarea unor drumuri care să permită acces la fiecare imobil în parte.

7.Imobilele apar în intravilan, deși ele sunt situate în extravilan

După cum am explicat, limita dintre intravilan și extravilan este o linie virtuală (nu este marcată în vreun fel pe teren). Lucrarea a fost verificată de OCPI Alba conform PUG-ului în vigoare la data întocmirii lucrării, Dacă în prezent s-au modificat limitele intravilanului prin PUZ-uri sau PUG, acestea ar trebui actualizate de OCPI Alba.

8. Majoritatea terenurilor au fost trecute, în mod abuziv, în proprietatea composesoratului Horea și a Primăriei comunei Horea.

Pentru o asemenea afirmație ar trebui să existe dovezi. Toate înregistrările în Cartea Funciară pe UAT Horea, în cadrul lucrării de înregistrare sistematică au la bază un act doveditor de proprietate sau de posesie. Acolo unde nu au existat acte, terenul s-a înregistrat provizoriu pe comună, până când va veni o persoană fizică sau juridică cu dovada deținerii. În acel moment terenul se va trece din proprietatea provizorie a Primăriei pe persoana care dovedește deținerea. Composesoratul Horea a avut acte de proprietate.

După cum am explicat și reiese din Legea 7/1996, Societatea noastră nu poate împroprietări pe cineva. Noi măsurăm limite de proprietate, colectăm acte doveditoare și propunem înregistrarea. Primăria verifică lucrarea iar apoi OCPI o însușește (dacă corespunde). OCPI prin registratorii care au statut de judecător de Carte Funciară dispun sau nu înregistrarea. Fără un act doveditor nu se poate înregistra o proprietate, așa că folosirea cuvântului abuziv, fără o dovadă a abuzului este doar un mod de a denigra.

9.Practic, în proporție de 80%, intabulările de imobile s-au realizat eronat, fără a se face măsurători în prezența proprietarilor și vecinilor

După cum am explicat mai sus, noi am respectat toate cerințele legale privind informarea, efectuarea măsurătorilor și colectarea actelor.

Un număr de circa 200 de cetățeni fașă de numărul total de circa 2143 au fost nemulțumiți de lucrare. Din aceștia, cu ajutorul nostru nemijlocit, circa 170 au făcut cereri și terenul a fost trecut de pe Primărie pe persoanele fizice.

În prezent cele circa 30 de persoane nemulțumite, au deschis un nou proces în care primul capăt de cerere este faptul că terenul lor a fost luat de Primărie. Deși am explicat de nenumărate ori că doar cu o cerere se poate rezolva problema, tot rămân persoane nemulțumite.

Legat de 80%, am explicat că o simplă suprapunere a lucrării pe Google Earth poate dovedi că lucrarea corespunde cu limitele naturale.

Concluzia:

Niciodată o lucrare de cadastru sistematic nu a fost perfectă, având în vedere complexitatea ei. Oricât de bine și atent s-ar lucra se pot strecura erori. Este important ca aceste erori să fie în principal erori materiale, care se pot rezolva la cerere și fără plată.

Nu spunem că lucrarea noastră a fost perfectă. Sigur a avut erori. Acestea au fost sesizate de Primărie când am dus-o la verificat. Au fost sesizate de OCPI Alba când am dus-o la avizare pentru a fi publicată. Au sesizat erori și cetățenii care au fost conștienți și au venit la afișarea lucrării pentru a-și verifica datele înscrise. Se mai puteau sesiza erori când s-au primit acasă Cărțile funciare.

Societatea noastră a încercat să realizeze o lucrare cât mai corectă, dar fără colaborarea cu deținătorii în primul rând, cu Primăria și cu OCPI, lucrarea nu va fi o oglindă perfectă a realității din teren.

Societatea noastră a finalizat lucrări de cadastru sistematic în următoarele UAT-uri:

  • Saschiz, județul Mureș
  • Moara, județul Suceava
  • Matca, județul Galați
  • Horea, județul Alba
  • Vințu de Jos, județul Alba
  • Bustuchin, județul Gorj
  • Tulca, județul Bihor
  • Ghelari, județul Hunedoara
  • Lelese, județul Hunedoara
  • Vultureni, județul Cluj
  • Lunca Ilvei, județul Bistrița

Finalizate ca afișare, în curs rezolvare contestații:

  • Sântimbru, județul Alba
  • Ciugud, județul Alba
  • Șpring, județul Alba
  • Chinteni, județul Cluj
  • Batăr, județul Bihor

În lucru:

  • Daia Română, județul Alba
  • Borșa, județul Cluj
  • Cerbăl, județul Hunedoara
  • Gura Râului, județul Sibiu
  • Mădăraș, județul Bihor
  • Cernat. Județul Covasna
  • Cristian, județul Sibiu
  • Telciu, județul Bistrița
  • Recea, județul Maramureș
  • Fărcașa, județul Maramureș

Societatea noastră a fost înființată în anul 1994, anul acesta împlinind 25 de ani de existență. În această perioadă, peste 90% din lucrările executate au fost contractate prin licitație publică deschisă. La aceste licitații, organizate în special de instituții de stat, am participat îndeplinind toate condițiile de calificare.

Printre lucrările realizate de-a lungul timpului am putea enumera:

–           1994 – Lucrări topografice la aeroportul Băneasa București.

–           1995 – Măsurători pentru determinarea mișcărilor crustale în zona Vrancea pentru Academia Română.

–           1996 – Măsurători pentru legarea tuturor aeroporturilor din România la rețeaua EUREF pentru a deveni internaționale. Lucrarea a fost declarată la Bruxelles cea mai bună din Europa.

–           1997 – Intabularea tuturor imobilelor aparținând DISTRIGZ SUD SA.

–           1998 – Intabularea complexului energetic Rovinari și o parte din CNLO.

–           1999 – Intabularea aeroportului Internațional Otopeni.

–           2000 – Intabularea complexului Gara de Nord București.

–           2001 – Intabularea imobilelor PETROM, schela Craiova și Târgu Jiu.

–           2002 – Exproprieri DN 5 București – Giurgiu cu CNADNR DRDP București.

–           2003 – Intabularea stațiilor CFR declarate EUROGĂRI.

–           2004 – Realizarea lucrărilor de cadastru imobiliar edilitar în Petroșani, Țicleni, Turceni, Rovinari, Sighetu Marmației.

–           2005 – Realizarea lucrărilor topografice pentru amplasarea bazei americane la Mihail Kogălniceanu, județul Constanța.

–           2006 – Urmărirea comportării în timp a Barajului Vidraru și a zonei de subsidență Maleia din zona minieră Petroșani

–           2007 – Realizarea lucrărilor topografice pentru întocmirea hărților de risc la inundații în bazinul hidrografic Timiș.

–           2008 – Realizarea lucrărilor topografice pentru întocmirea hărților de risc la inundații în bazinul hidrografic Someș – Tisa.

–           2009 – Realizarea documentațiilor pentru obținerea avizelor și acordurilor la OMV PETROM.

–           2010 – Realizarea GIS-ului și cadastrului cimitirelor din Municipiul București.

–           2011 – Realizarea GIS-ului cadastrului verde în Municipiile București, Galați și Arad.

–           2012 – Realizarea cadastrului sistematic în mai multe UAT-uri pe proiectul CESAR.

–           2013 – Realizarea lucrărilor cadastrale și a hărților aeronautice la Aeroportul Otopeni.

–           2014 – Intabularea domeniului public și privat al Municipiului București.

–           2015 – Realizarea pentru CNAIR a documentațiilor în vederea exproprierii: efectuare determinări și măsurători, întocmire și avizare documentație coridor de expropriere, întocmire și avizare planuri parcelare, întocmire și avizare documentații de dezmembrare și înscrierea în Cartea funciară, privind imobilele afectate de Reabilitare DN 76, tronsonul Brad – Ionești, județul Hunedoara.

–           2013 – 2018– Realizarea pentru CN CFR SA a documentațiilor în vederea exproprierii: efectuare determinări și măsurători, întocmire și avizare documentație coridor de expropriere, întocmire și avizare planuri parcelare, întocmire și avizare documentații de dezmembrare și înscrierea în Cartea funciară, privind imobilele afectate pe tronsonul Sighișoara – Alba Iulia.

–           2017 – Lucrări de urmărire a comportării în timp a barajelor din zonele Argeș, Hațeg și Olt.

–           2018 – Realizarea unui GIS pentru ENGIE

–           2019 – Realizarea cadastrului sistematic pe UAT Lelese, județul Hunedoara.

Societatea noastră are în total 102 persoane angajate, marea majoritate specialiști în domeniu.

Nu știu dacă cele expuse sunt suficiente pentru a înțelege cu adevărat problematica pe care cadastrul sistematic pe un UAT o provoacă.

Vă putem sta la dispoziție cu orice informație care credeți că ar putea lămuri vreo situație.

Sunt convins că doriți să ajutați cetățenii din Horea care sunt nemulțumiți de rezultatele pe care cadastrul sistematic le-a provocat. O parte sunt bine intenționați și au dreptate în felul lor. Deși mare parte nu au colaborat cu noi la realizarea lucrării: nu au participat la măsurători și la colectarea actelor, nu au fost la afișare pentru a face contestații în termen util, am ajutat pe cât posibil. Puteți vorbi cu secretarul Primăriei cu care am colaborat și care ne sună de câte ori are nevoie de date. Le-am pus la dispoziție din baza de date.

Trebuie totuși să înțeleagă faptul că un proprietar sau posesor are drepturi și obligații. Dacă nu se respectă regulile și legislația se pot ivi probleme.

Avem de asemenea foarte multe exemple de contestații fără motiv întemeiat, de persoane care denigrează fără o dovadă palpabilă, etc.

Considerăm însă că cetățenii nu sunt informați, nu înțeleg ce s-a întâmplat și sunt de bună credință. Pe aceștia îi vom ajuta în continuare fără rezerve”, se arată în punctul de vedere al companiei Cornel&Cornel Topoexim SRL.

Firma lui Păunescu a câștigat contractul de cadastrare sistematică pentru județele Alba, Cluj, Bihor, Hunedoara. Valoarea lui a fost de 14 milioane de lei, fără TVA.

În septembrie 2019, fostul Prefect de Alba, Dănuț Halai, emitea un comunicat de presă în care se mândrea de faptul că programul de cadastrare din localitatea Horea a fost un ”succes”. Chestionați în legătură cu nemulțumirile oamenilor din această localitate, Prefectura Alba spune că nu a făcut altceva decât să transmită o situație furnizată de OCPI Alba.

Topometrie și cumetrie politică

La nivel național, cel care s-a ocupat de aceste licitații este Andrei Rizoiu, care a lucrat în corpul de control al lui Adrian Năstase, pe vremea când era Premier, și a coordonat activitatea ANCPI. Același personaj a fost angajat în firma Mandarine Production, societate unde a avut acțiuni soția lui Victor Ponta

De asemenea, Andrei Rizoiu este cunoscut în domeniul afacerilor imobiliare. El a ocupat funcția de administrator  la două societăți pe acțiuni, SC Delfincom și Perla Costinești.

Potrivit unui studiu intitulat ”Clientelism în contractele de consultanță” realizat de expertforum.ro, compania Cornel&Cornel Topoexim a câștigat contracte în valoare de 99.213.857,94 de lei. Firma a fost înființată în 2014 și are mai mulți acționari, dintre care majoritari sunt Cornel Păunescu si Elena Dina. Primul este profesor doctor inginer și profesează la Universitatea București. Alți doi acționari, Alexandru Cuculescu şi Dragoş Ştefan Necula sunt comuni cu firma Topoexim Expert, deținută de Vlad Păunescu, fratele lui Cornel Păunescu. Cea mai mare parte din banii firmei provin de la CFR (34.27%), Primăria Municipiului București (24.5%), Administrația Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (21.28%). Cea mai mare parte a contractelor a fost câștigată în proceduri cu puține oferte. Practic, 41 din 114 contracte au fost câștigate în proceduri la care s-a depus o singură ofertă, iar 25 cu 2. Cea mai mare parte dintre aceste oferte, adică 29 sunt semnate cu CFR. În contractele de la CFR, firma a mers în colaborare cu alte două companii: GEOTER PROIECT și THEOTOP. Prima dintre ele este deținută de Vernel Crăciunescu și Gheorghe Beucan. Crăciunescu este președintele Camerei de Comerț Pitești. Alte două firme cu care a colaborat Cornel și Cornel sunt PRIMUL MERIDIAN și GAUSS. Unul dintre acționarii Gauss este și parlamentarul Claudiu Țagă, cu 33.89% din acțiuni, restul fiind deținut de Mircea Stoian. Acesta din urmă a fost ales în 2012 pe listele PNL, apoi a trecut la PDL, a devenit independent și a cochetat cu UNPR. Și soția lui Țagă lucrează la firma Gauss. Totodată, deputatul are grad de colonel în armată.

Cornel&Cornel Topoexim apare ca fiind sponsor al PNL, dar a avut încheiat un contract prestare a serviciilor de contabilitate cu Alexandra Herțanu, sora lui Victor Ponta.

Cum se realizează noua cadastrare

Înscrierea în noua carte funciară de realizează din oficiu pe baza documentelor tehnice ale cadastrului integrate în sistem pentru fiecare sector cadastral în parte, potrivit art 14, al 1 și, după caz, rectificare potrivit art 11 al 2 lit. m, conform unui regulament aprobat prin ordin al directorului general al Agenției Naționale. Directorul general al Agenției Naționale poate emite instrucțiuni cu privire la modul de lucru în cadrul lucrărilor de înregistrare sistematică

Bulibășeala de la OCPI Alba

Un alt localnic povestește cum a rămas fără pământ.

”Socrii mei au avut 80 de ari de pădure poziționate în două locuri. După ce a fost făcută lucrarea de cadastrare sistematică, 40 de ari au ajuns în proprietatea unui vecin, 40 de ari la composesoratul Arada Horea. Am avut ghinionul că ne învecinăm cu composesoratul! La fel s-a întâmplat și cu alte terenuri de-ale mele. Au ajuns în proprietatea composesoratului! În altă situație, un teren apare ca fiind pădure, chiar dacă el este un câmp. Însă impozitul este mai mare la pădure. Nici la mine nu a venit nimeni să măsoare!

La OCPI Alba am descoperit că la 9 CF-uri am doar 3 dosare în baza cărora au fost eliberate CF-urile. În fișele de interviu de la dosar, eu am declarat o categorie de teren, cei de la cadastru au trecut cu totul altceva!”

Cum devine composesoratul proprietar peste pădurile oamenilor

Potrivit documentelor, unitatea amenajistică din Horea are 20 de ha care au fost puse în posesie în 12 parcele. Mai multe persoane fizice au primit 11 parcele, iar composesoratul o parcelă. Composesoratul a fost pus în posesie cu 14 ha. Cu ocazia efectuării lucrărilor de cadastru sistematic, în loc să se măsoare 14 ha care să fie întabulate în numele composesoratului, i s-au măsurat aproape 22 de ha, inclusiv terenul persoanelor fizice, astfel pădurea a ajuns în proprietatea composesoratului.

De asemenea, în urma acestor lucrări de cadastrare, Primăria Horea figurează în acte ca fiind proprietar la peste 200 hectare de teren care, de fapt, aparțin oamenilor din localitate.

2 COMENTARII

  1. Vaaai de mine…Paunescu & Co, apropiati ai familiei Ponta, tocmai ei sa nu intre la puscarie! Mi-e sila de acesti cadastristi , „profesori” universitari de top…putin respeeeect!

  2. In jud Bistrita -Nasaud s-au facut deasemeni nenumarate abuzuri si furturi de proprietate la propriu odata cu aceasta bataie de joc numita cadastrare UAT
    Cunosc foatre bine situatia de pe valea Ilvelor, Magura Ilvei in special unde primarul Avram a fost el insusi implicat direct si a dictat cine poate intra in posesie si cine nu in functie de afinitati si interese
    Eu personal pe cheltuiala mea m-am judecat cu primaria care in urma cadastrului general al UAT a trecut terenul aferent locuintei pe primarie. Locuinta veche pe care eu am renovat-o figura in registrul agricol, s-au platit taxe incea din 1955 neintrerupt si totusi nu a fost cartografiata ca si cum nu ar fi existat. Am reusit sa intru in posesie dupa 6 ani de proicese
    Terenul familiei pe care l-am folosit neintrerupt si pe care avem documente inca din 1920 a fost divizat i 4 CF iar 3 dintre acestea au fost trecute pe primarie, intrucat nu s-a tinut cont de nimic, de acte de registru agricol. Pe terenul de 15 ari au fost mori si valtori de peste 100 de ani, care au fost confiscate de comunisti in 1950, totul sa trecut pe primarie cu exceptia unui lot de teren de 8 arii aferent locuintei
    Pentru cine doreste sa se intabule, primaria scoate la licitatie terenurile pe care proprietarii de drept ar trebui sa le rascumpere pentru a aduce bani la buget, bani care oricum nu se regasesc in nici o investitie de interes local
    Nimeni din primarie sau ajofm nu au miscat un deget pentru a rezolva problemele existente, din contra a fost momentul oportun pentru ca persoanele din anturajul primariei sa puna mana pe zeci sau sute de hectare de padure faneata, terenuri intravilane chiar case

    Dosarul penal deschis primarului si d-nei care se ocupa de cadastru din cadrul primariei(desi nu are nici o calificare in domeniu) este inca blocat prin sertarele procurorului
    In localitate sunt zeci poate sute de spete de acest gen insa frica de primar ( sunt sute de asistati social) si lipsa banilor fac ca oamenii sa nu poata actiona in instanta
    Asa cum a fost mentionat in articol nimeni nu a fost informat de nimic, nu s-a tinut cont de acte , nu au fost verificate registrele primariei, nu s-au dat termene, totul a fost facut in ascuns pana in momentul in care a trecut perioada contestatiilor
    Totul a fost si este un jaf de la un capat la altul din care cei implicati au profitat si s-au intabulat pe terenurile altora, batrani, bolnavi persoane fara posibilitati
    Comunistii nu au facut colectivizarea terenurilor in zona, ungurii nu au lasat lumea fara terenuri, ba din contra ne-au lasat carti funciare exacte
    Au venit acum psd-ii lui dragnea, ponta, mazare si au facut praf o suta de ani de cadastrare reala si cinstita
    Sa nu se gandeasca cineva ca lucrurile vor ramane asa….

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.