Ultima, dar nu cea mai putin importanta categorie a beneficiarilor careia i se adreseaza fondurile structurale este cea a celor care îsi desfasoara activitatea în sfera privata, economica. Ca tipologie, acestia pot actiona ca persoane fizice sau sub una din diversele forme de organizare a persoanelor juridice, cum ar fi persoane fizice autorizate, asociatii familiale, micro-întreprinderi, întreprinderi mici si mijlocii (IMM- uri) sau întreprinderi mari. Unul din aspectele esentiale accesarii finantarii este tocmai cunoasterea categoriei de agent economic de care apartine solicitantul. Aceasta este necesara în vederea unei mai bune evaluari a propriilor posibilitati si încadrarii optime a proiectului pe axele, respectiv masurile fondurilor, asfel încât eligibilitatea proiectului sa fie maxima.

Erkki Liikanen –fostul comisar al Uniunii Europene, responsabil cu politica pentru întreprinderi, afirma ca: “ Întreprinderile mici si mijlocii formeaza coloana vertebrala a economiei europene. Ele sunt cheia spiritului intreprenorial si inovatiei în UE, si astfel sunt esentiale pentru asigurarea competitivitatii UE. O definire corecta a IMM- urilor, faciliteaza identificarea nevoilor acestora si dezvoltarea unor politici eficiente pentru a compensa problemele specifice legate de dimensiunea mica a acestora.” Pornind de la aceasta consideratie, o analiza succinta a tematicii IMM-urilor o consideram necesara.  Summitul UE de la Lisabona a stabilit ca obiectiv fundamental, pentru tarile care formeaza aceasta organizatie, construirea economiei bazate pe cunostinte pâna în anul 2010. În acest sens, unul din principalele domenii de actiune îl constituie intreprenoriatul, ceea ce semnifica firme mici si mijlocii mai multe si mai performante. Aceasta optiune se justifica prin echivalenta dintre caracteristicile firmei mici si mijlocii si economia bazata pe cunostinte. Pe plan international, nu exista nici o definitie unanim acceptata a IMM-urilor, criteriile ce stau la baza diverselor forme de definire fiind de natura cantitativa sau calitativa. Criteriile cantitative au în vedere numarul de salariati, volumul productiei, capacitatea de productie, cifra de afaceri, capitalul social, cota de piata. Criteriile calitative ofera o perspectiva mai larga de analiza a întreprinderilor mici si mijlocii care cuprinde influentele sectorului de activitate, a tehnologiei utilizate, a modului de integrare în mediul economic, precum si a conceptiilor organizatorice si manageriale.

Am putea spune ca, la nivelul Uniunii Europeane (UE) s-au înregistrat, pâna în momentul de fata, trei faze în ceea ce priveste viziunea si legislatia cu privire la întreprinderile mici si mijlocii. Prima faza, pâna în ianuarie 1996, când IMM- urile erau considerate acele întreprinderi a caror numar total de angajati era sub 500 persoane, cu urmatoarele subdiviziuni: microîntreprinderi (1-9 salariati), întreprinderi mici (10-99 salariati), întreprinderi mijlocii (100-499 salariati). Noile realitati economice si realizarea importantei lor au determinat încetarea utilizarii în statisticile Uniunii Europene a definitiei stabilita, strict, pe un singur criteriu – numarul de persoane angajate în întreprindere. Începând cu 1996, a doua faza, Comisia Europeana a stabilit o noua definire a acestor întreprinderi, bazata pe patru criterii cantitative: numarul total al angajatilor (mai mic de 250 de persoane), volumul anual al cifrei de afaceri (nu depaseste pragul de 7, respectiv 40 milioane de euro), totalul activului bilantului întreprinderii (nu este mai mare de 5, respectiv 27 milioane de euro) si gradul de independenta a întreprinderii sau dreptul de proprietate asupra acesteia (de cel mult 25% din capitalul social).

Cea de-a treia faza, în derulare, s-a initiat la 6 mai 2003 când, Comisia Europeana a adoptat Recomandarea 2003/361/CE privind definirea microîntreprinderilor si a întreprinderilor mici si mijlocii, cu intrare în vigoare de la 1 ianuarie 2005. Noua definire mentine criteriul numarului de angajati nemodificat, marind pragurile financiare dupa cum urmeaza:  întreprinderile mijlocii – cifra de afaceri anuala neta ce nu depaseste 50 de milioane de euro si/ sau care detin active totale care nu depasesc 43 de milioane de euro, întreprinderile mici – realizeaza o cifra de afaceri anuala neta si/ sau detin active totale de pâna la 10 milioane de euro si micro-întreprinderi – realizeaza o cifra de afaceri anuala neta si/ sau detin active totale de pâna la 2 milioane de euro.

Pe lânga acest aspect, Recomandarea introduce noi prevederi cu privire la gradul de independenta a întreprinderii, impunând o noua tipologie de întreprinderi pe lânga cea deja cunoscuta. Pe baza tipului de relatie existenta între mai multe întreprinderi, mai exact, în ceea ce priveste procentul din capitalul social sau numarul de voturi detinut la o alta întreprindere, acestea pot sa fie: autonome, partenere sau legate. Acest aspect este important din punctul de vedere al încadrarii unei întreprinderi în categoria IMM- urilor si, ca urmare, a posibilitatii de a beneficia de oportunitatile care i se ofera.

Întreprinderea autonoma  este întreprinderea care detine la alta întreprindere mai putin de 25%, sau îi este detinut pâna la 25% din capitalul social sau drepturile de vot. Calculul de încadrare în categoria IMM- urilor va avea la baza doar datele proprii acelei întreprinderi. O întreprindere este partenera daca, în primul rând, nu este autonoma sau legata, si detine la alta întreprindere sau îi este detinut, de la 25% la 50 % din capitalul social sau din drepturile de vot. Calculul datelor întreprinderii pentru determinarea statutului de IMM se va efectua adaugând o parte din datele financiare si cele privind numarul de salariati ale întreprinderii partenere la datele financiare ale firmei dumneavoastra, când se determina statutul de IMM. Aceasta proportie va reflecta procentul din capitalul social detinut (sau care se detine) si/sau din drepturile de vot (oricare dintre acestea este mai ridicat). Situatia economica în care prin controlul direct sau indirect al majoritatii capitalului (sau a drepturilor de vot) sau prin capacitatea de a exercita o influenta dominanta asupra unei întreprinderi, corespunde întreprinderilor legate. Aceste cazuri sunt mai putin frecvente decât primele doua  si se caracterizeaza prin detinerea unui procent de peste 50% din actiunile sau drepturile de vot la o alta întreprindere sau de o alta întreprindere. În acest caz, 100% din datele întreprinderii legate trebuie adaugate la cele ale întreprinderii dumneavoastra pentru a se putea determina conformitatea  cu plafoanele referitoare la numarul de angajati si situatiile financiare prevazute în definitie. Aceasta modernizare a definitiei IMM-urilor se doreste a avea  impact asupra investitiilor si inovatiilor, intreprenoriatului si cresterii economice.

În România, potrivit Legii nr. 346/2004, privind stimularea înfiintarii si dezvoltarii întreprinderilor mici si mijlocii prin întreprindere se întelege “orice forma de organizare a unei activitati economice, autonoma patrimonial si autorizata potrivit legilor în vigoare sa faca acte si fapte de comert, în scopul obtinerii de profit, în conditii de concurenta, respectiv: societati comerciale, societati cooperative, persoane fizice care desfasoara activitati economice în mod independent si asociatii familiale autorizate potrivit dispozitiilor legale în vigoare”. În vederea armonizarii legislatiei nationale cu cea europeana, la începutul lunii ianuarie 2006, Guvernul a modificat criteriile de definire ale IMM- urilor, prin Ordonanta nr. 27/2006, impunându-le pe cele din Recomandarea 2003/361/CE.

În situatia depasirii pragurilor prezentate mai sus, în cursul unui an, acest lucru nu va afecta situatia întreprinderii. Aceasta îsi va pastra statutul de IMM cu care a început anul. Totusi, va pierde acest statut daca pragul va fi depasit pe parcursul a doua exercitii financiare anuale consecutive. În acelasi mod, va câstiga statutul de IMM daca în perioada anterioara a fost o întreprindere mare, dar apoi a ajuns sub aceste praguri pe parcursul a doua exercitii financiare consecutive.

În articolele ce vor urma, vom prezenta programele prin care agentii din sfera privata, economica pot accesa finantarile din fondurile europene, actiunile si criteriile de eligibilitate impuse de acestea.

Dan Apostol

Asociat la firma de consultanta MURESAN DRAGOS APOSTOL srl – partenera RGIC Consultanta SRL – Bucuresti

Pentru detalii va puteti adresa la sediul firmei din Cluj-Napoca, Str. Decebal nr.69, la telefon 0722362726 sau prin e-mail, la adresa: office@mmda.ro

1 COMENTARIU

  1. este plagiat din lucrrea Intreprinderile mici si mijlocii componente majore ale economiei. autor Culita, G.,Gh, Editura tribuna Ecnomica, 2010, pag 16 Ce mai vrem atundi de la studenti…rusinica, rusinica

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.