Conform ultimului anunţ al ANRE, instituţie condusă de Petre Lificiu, ANRE nu va va majora preţul gazelor în acest an.
„Preţul electricităţii va fi menţinut până la 1 ianuarie 2011, iar cel al gazelor nu va fi majorat până la 1 aprilie, dar, în cursul anului ar putea fi indexat, cu inflaţia pe 2009”, a declarat Lificiu la o conferinţă organizată de Asociaţia Patronală a Investitorilor Italieni din România. În replică, conducerea E-on a ieşit la “rampă” cu o serie de declaraţii pentru a forţa ANRE să fie de acord cu scumpirea gazelor. Reprezentanţii companiei susţin că întârzierea unei asemenea decizii din partea ANRE (de scumpire a gazelor, n.red.) va duce cu siguranţă la o creştere a acestui procent în perioada următoare, iar suportabilitatea clientului final va fi mult afectată de această politică a reglementatorului. În replică la aceste “contre”, la mijlocul acestei luni, deputatul PD-L Adrian Gurzău a făcut în Parlamentul României o declaraţie în legătură cu modul în care marile companii furnizore de utilităţi înţeleg să comunice cu publicul şi cu autorităţile şi despre efectele publice ale acestui tip de comunicare. “Furnizorul de gaze naturale (E-on, n.red.) încearcă, într-un mod nepermis, să facă presiuni de ordin psihologic şi – de ce nu, politice – asupra reglementatorului, invocând „afectarea suportabilităţii clientului final” de către viitoarele tarife la gaze. Cu alte cuvinte, Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei ar urmă să îşi asume vina că, prin prin faptul că amână cererea operatorilor de gaze privind creşterea tarifelor, preţul va deveni insuportabil pentru populaţie. Pe site-ul său de prezentare, E.On Gaz, la capitolul „Cifre relevante”, publică câteva informaţii ridicol de puţine şi de puţin relevante. Consumatorul sau cetăţeanul de rând nu-şi poate face nicio idee asupra activităţii, profitabilităţii acesteia şi capacităţii managementului de a gestiona compania. Potrivit datelor existente la Ministerul Finanţelor, aflăm însă că E.On Gaz a fost o societate profitabilă în toţi aceşti ani, generând profituri substanţiale pentru acţionarii săi”, declară Gurzău.
Afacerea germană „consumi puţin, plăteşti mai mult”
Extrem de interesant este modul în care facturile de gaz au ajuns să fie calculate de către companiile distribuitoare de gaze naturale. Mai interesant este că până în 2008, mai mulţi şefi din cadrul ANRE erau, direct sau prin intermediul rudelor, acţionari sau apropiaţi a persoanelor din cadrul companiilor furnizoare de gaz sau energie electrică. Pentru a da câteva exemple, fostul director general al autorităţii, Sorin Bulagea, deţinea acţiuni la Rompetrol, Petrom şi Gaz de France. Fostul director general al Autorităţii la Departamentul pentru Piaţa de Gaze, Nagy Zoltan, avea acţiuni la Transelectrica şi Transgaz. În acest context, în 2005, Autoritatea Naţionala de Reglementare din domeniul Gazelor Naturale, o instituţie care ulterior a fost desfiinţată pentru a face loc ANRE, a decis că furnizarea gazelor naturale va fi taxată în efectul caloric al gazelor furnizate. Noul mod de facturare a intrat în vigoare din 2008, iar în 2009 a mai suferit o serie de modificări.
În momentul de faţă, există sase categorii de consum, iar majoritatea consumatorilor casnici sunt încadraţi la categoria de consum B1, unde un MWh costă cel mai mult, 96,20 de lei, spre deosebire de categoria B6 (89,83 de lei/MWh), la care se presupune că intră consumatorii industriali. Interesant este faptul că singurii care pot calcula puterea calorică a gazelor sunt chiar firmele care îl şi distribuie. Pentru a calcula un MWh este necesară instalarea unei instalaţii denumită “cromatograf”, însă costurile pentru achiziţionarea unui astfel de aparat se situează între 25.000 şi 30.000 de euro.
Mai mult, în România, conversia volum/putere energetică/temperatură nu se calculează la temperatura standard, de 0C , ci la cea de 15 grade Celsius, temperatură la care gazul are o densitate mai scăzută şi, implicit, o putere calorică mai scăzută.
Bulbuci la gaz
Pentru ca imaginea să fie completă, în această perioadă E-on are în derulare o campanie de verificare a aparatelor racordate la gaz şi pe care consumatorii casnici le deţin. Pentru această acţiune, prin Cluj umblă echipe de cîte doi sau trei muncitori care verifică fitingurile de la conducta de gaz la aragaz, convector, junker sau centrală termică de apartament. Modalitatea de verificare este una extrem de complicată. Oamenii în salopete ung piesele de legătură cu apă şi săpun şi aşteaptă să vadă “bulbucii” de săpun care ar putea apărea dacă instalaţia nu este făcută corespunzător. Pentru acestă acţiune de maximă importanţă, tariful de verificare este de la 25 la 30 de lei.
„Cu ocazia prestării serviciilor de revizii şi verificări, în conformitate cu reglementările în vigoare, sunt verificate arzătoarele, starea îmbinărilor şi garniturilor de etanşare aferente, stabilitatea conductelor, etanşeitatea îmbinării conductelor şi armăturilor la presiunea de lucru a gazului din instalaţie (conform normelor tehnice în vigoare, emise prin ordinul preşedintelui ANRE, controlul etanşeităţii tuturor îmbinărilor între elementele componente se poate face cu spumă de săpun), funcţionarea aparatelor de măsurare, control, reglare şi de siguranţă, starea răsuflătorilor, a căminelor existente şi a construcţiilor care adăpostesc staţiile şi posturile de reglare sau reglare-măsurare. Tariful perceput de E.ON Gaz Distribuţie pentru verificarea periodică a instalaţiei de utilizare este de 25 RON/punct de ardere, iar tariful pentru revizia instalaţiei de utilizare este de 30 RON/punct de ardere. Tarifele includ TVA”, arată un anunţ al E-on.
Ştefan Trandafir
„Somez furnizorul de gaze naturale ca, înainte de a mai cere autorităţilor publice să i se aprobe noi majorări de preţuri, să ofere ea însăşi informaţii „relevante” despre activitatea sa, despre nivelul profiturilor pe care şi le propune şi despre investiţiile pe care şi le va asuma, tocmai pentru a determina corect şi la lumina zilei cât de motivat este din punct de vedere etic „gradul de suportabilitate” al efortului financiar pe care îl solicită clienţilor săi. Aceasta, şi pentru că valorile esenţiale ale culturii business-ului în ziua de astăzi ar trebui să fie corectitudinea şi respectul reciproc. Sper ca acestea să mai supravieţuiască şi în vremuri de criză”, Adrian Gurzău, deputat PDL.
Sunt un client care are doua puncte de ardere,si pt.serviciul de verificare care s-a efectuat la mine acasa de doua zile de E-on gaz,si pt.care trebuie sa platesc 52RON mi se pare extraordinar de mult.Cum se poate sa puneti o taxa asa de enorma pt acest serviciu?